Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2009, 19:57
Igorr
Igorr is offline
hey scholieren,
Ik weet dat hier al veel topics over zijn en ik weet dus ook dat het de groei kan belemmeren als je 'te zwaar' traint. Maar wat ik me nu afvraag is wanneer ik te zwaar zou trainen? Ik ben 17 jaar, ben ongeveer 1m75, en weeg 64 kg. Ik train nu 3 maanden 3 keer per week door:
45 keer te pompen, dan 110 sit-ups en 30 keer 5kg heffen met biceps, dit alles herhaal ik 6 keer. Voor mij voelt dit al redelijk zwaar aan, maar nu ik dit hier zo opschrijf lijkt het voor mij toch helemaal niet zwaar. Ik heb voor ik begon te trainen 2 jaar helemaal niets van sport gedaan dus voelt dit schema voor mij zwaar aan daardoor of train ik al zo hard dat het mijn groei kan belemmeren? Oh ja en ik ben sinds dit schooljaar naar een sportrichting gegaan waardoor ik nu op school zelf 10 uur sport in de week doe, maar ik denk niet dat dit op vlak van krachttraining veel uitmaakt aangezien wat ik op vlak van kracht op school doe, niet veel is invergelijking met de oefeningen die ik heb opgenoemd die ik thuis doe.

Alvast bedankt voor dit te lezen en bedankt aan iedereen die hier op antwoord!

Laatst gewijzigd op 21-10-2009 om 20:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2009, 20:17
Pluis
Pluis is offline
als je goed begeleid wordt tijdens training en je je gewrichten spieren op de goede manier belast, kun je weinig verkeerd doen, ook op je 17e. Het wordt pas een probleem als je een verkeerde houding hebt tijdens de training of als je te snel met te zware gewichten gaat trainen.
Jij traint voornamelijk met je eigen lichaamsgewicht, en dat zal niks doen met je groei. Wel kan je blessures oplopen als je houding verkeerd is en dat is vooral heel vervelend en pijnlijk.

overigens is nooit echt bewezen dat heel zwaar trainen je groei verpest.
Oud 22-10-2009, 11:10
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Op je 17e groei je sowieso niet zo heel hard meer toch? Bovendien, stel dat je nu zou stoppen met groeien, 1,75 is een prima lengte hoor
Met citaat reageren
Oud 22-10-2009, 11:53
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Op je 17e groei je sowieso niet zo heel hard meer toch? Bovendien, stel dat je nu zou stoppen met groeien, 1,75 is een prima lengte hoor
groeien is meer dan alleen "langer worden" uiteraard. je lichaam ontwikkelt zich op je 17e nog steeds. over de gevolgen van training hierop weet ik verder niets.
Oud 22-10-2009, 17:42
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
hmm.. nou lijkt mij niet dat je zo hard traint dat 't je groei belemmerd.
Ik train zelf al m'n hele leven echt veel, nooit klachten gehad ( ik ben ook niet zo groot geworden uiteindelijk)
mja of dat nou daar door komt.. op de basisschool hadden ze al voorspelt dat ik niet groter dan 1.60 zou worden, en ondanks dat sporten ben ik nu dan toch 1.64..
Ik train op dit moment 4 x in de week met turnen en voetbal, daarbij zit ik ook op sportopleiding en sport hier ook zo'n 10 uur per week.Daarnaast volg ik nog een cursus turnen leider niveau 3 wat ook elke week 3 a 4 uur duurt. waarbij je zelf ook heel veel moet turnen.

Een aantal jaren geleden heb ik survival 3 jaar lang gedaan, wat een vrij zware sport is, wat ik in 't nederlandse jeugd klassement deed, waarbij ik ook nog paardrijden deed en voetbal.

Lijkt me sterk dat jij dan nu veel te zwaar traint zodat het je groei kan belemmeren...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 00:19
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik denk dat het meer is dat je je gewrichten kan beschadigen met te zwaar trainen. Je spieren kunnen een hoop hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 08:02
Verwijderd
Met zwaar belastend trainen kun je je gewrichten wel beschadigen, vooral dingen waarbij je voet hard op de grond komt zoals hardlopen, springen etc, maar met krachttraining op een goed niveau bescherm je je gewrichten juist, want als je een goede kracht hebt kun je klappen en draaien opvangen met je spieren ipv met je gewichtsbanden.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 10:25
Igorr
Igorr is offline
Bedankt voor alle reacties! ik zal dus gewoon doortrainen ^^
Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 19:05
Mobius
Mobius is offline
Gewoon doortrainen en zwaarder gaan. Laat die situps maar zitten. Bankdrukken, squatten, deadliften, overhead pressen, rowen en lat pulleys gaan je bouwen. 17 is absoluut niet te jong, ik ken jongens van 14 die al fanatiek bezig zijn.
Oud 24-10-2009, 21:14
FitnezzMaster
FitnezzMaster is offline
hee,
srry hoor maar je doet egt verkeerd! er zijn veel verschillende soorten trainingen maar zoveel herhalingen is toch egt slecht. het best is wat ik zelf ook doe EN OM HEB GEVRAAGD, is 12,10,8,8 (van 1 oefening). ik train zelf 5x in de week en ik heb er zelf ook om gevraagd of dat het niet slecht voor mijn groei is want ik ben maar 1.62 en ben 16 jaar(jongen).
als je series doet dan, train je niet te zwaar. Wat jij volgens mij doet is thuis trainen, en ik zou als ik jou was goed op internet opzoeken hoe je de oefening goed moet uitvoeren, want je kan beter 10x goed doen dan 100x fout!
Als je wel lid bent van een sportschool dan moet je het vragen aan een fitnessinstructeur!

Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 21:35
Verwijderd
Weet je zeker dat je zo klein wilt blijven FitnezzMaster? Je hebt zelf gevraagd of het niet slecht voor je is. Maar wie gaat jou garanderen dat het echt zo is? Uiteindelijk zit je er zelf mee.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2009, 15:38
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
hee,
srry hoor maar je doet egt verkeerd! er zijn veel verschillende soorten trainingen maar zoveel herhalingen is toch egt slecht. het best is wat ik zelf ook doe EN OM HEB GEVRAAGD, is 12,10,8,8 (van 1 oefening). ik train zelf 5x in de week en ik heb er zelf ook om gevraagd of dat het niet slecht voor mijn groei is want ik ben maar 1.62 en ben 16 jaar(jongen).
als je series doet dan, train je niet te zwaar. Wat jij volgens mij doet is thuis trainen, en ik zou als ik jou was goed op internet opzoeken hoe je de oefening goed moet uitvoeren, want je kan beter 10x goed doen dan 100x fout!
Als je wel lid bent van een sportschool dan moet je het vragen aan een fitnessinstructeur!

Alsof die CIOS mannetjes jou fatsoenlijke tips gaan geven. Die zetten je het liefst neer achter machines die ervoor zorgen dat je geen synergists traint. 12,10,8,8 is niet per se noodzakelijk. Als je begint met zware oefeningen begin je het best met Rippetoe of Stronglifts 5x5.
Oud 27-10-2009, 18:15
RupertTM
RupertTM is offline
Citaat:
Alsof die CIOS mannetjes jou fatsoenlijke tips gaan geven. Die zetten je het liefst neer achter machines die ervoor zorgen dat je geen synergists traint. 12,10,8,8 is niet per se noodzakelijk. Als je begint met zware oefeningen begin je het best met Rippetoe of Stronglifts 5x5.
Ik heb niet vaak een reactie gezien die zo ontzettend waar is als deze! Respect! Die Cios knaapjes weten meestal nauwelijks iets, het enige waar ze wat van weten is voetballen (meestal van die voetballertjes die te slecht zijn voor prof voetbal! )

Toen ik begon met kracht training als 17 jarige woog ik 65 kilo, was 1,73 lang en had een vetpercentage van 16%...Train nu iets meer dan een jaar waarvan zeker 6 maanden met een Rippetoe schema (gewoon Googlen) Inmiddels ben ik 18, weg ik 80,3 kilo, ben 1,81 en heb een vetpercentage van 12%! Dus ik heb spiermassa gewonnen, vetpercentage is gezakt en ben nog langer geworden ook! En dat met 3 keer in de week trainen (eerste half jaar Rippetoe, daarna 4 dagen split)

Nu moet ik wel zeggen dat mijn begeleider heel erg goed is! Hij is voormalig wereldkampioen Powerliften, hij weet dus wel ''ietsje'' meer dan een cios studentje!

Wat ik dus wil zeggen, eet als een paard, train als een beest en slaap als een baby! Dan komt het echt goed met je!
Oud 09-11-2009, 17:56
Pluis
Pluis is offline
sport-topics gaan naar sport!
Oud 21-11-2009, 17:27
honkballertje
honkballertje is offline
Sorry beetje late reactie maar ik vond toch dat ik moest reageren.

Mobius is hier de enige die ik een nuttig antwoord heb zien geven.

met "45 keer te pompen, dan 110 sit-ups en 30 keer 5kg heffen met biceps, dit alles herhaal ik 6 keer" bereik je echt niks. ben ooit ook zo begonnen. WERKT NIET!!!!!!!!!!

als je serieus wilt gaan trainen moet je op zoek gaan naar een sportschool. geloof niet gelijk alle verhalen van de mensen die in een sportschool werken want veel van wat ze zeggen is onzin. als je echt serieus wilt trainen en er meer over wilt weten moet je naar een forum gaan dat over fitness gaat dan kunnen ze je daar echt helpen.

(heb genoeg ervaring train al 3 jaar waarvan mn eerste half jaar ook alleen maar sit-ups push-ups pull-ups en biceps maar dat is niet genoeg. als je serieus iets wilt bereiken zal je toch met de losse kilo's moeten gaan werken. zoals al eerder werden Bankdrukken, squatten, deadliften al genoemt. dit zijn je belangrijkste oefeningen. hiermee train je heel je lichaam. hoe meer keer je iets kan betekent btw niet dat het beter is. 5x5 is daar een mooi voorbeeld van (werd hier ook al eerder genoemd))

sixpack kan je btw niet krijgen door alleen maar kracht te trainen. daarvoor zal het vet ervoor weg moeten. de sixpack heb je al maar dit zit verstopt achter een laag(je) vet.

succes met trainen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten