Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2009, 14:33
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ja. Wat zijn jouw ervaringen ermee? Bijna iedereen komt er wel mee in aanraking, of je nou zelf slachtoffer bent, je iemand anders pest, je opkomt voor iemand die gepest wordt of dat juist niet doet. Als je zelf pest, waarom doe je dat dan? Wat vind jij ervan als mensen gepest worden? Hoe kun je het beste reageren? Is er een oplossing voor?

Vertel!
Oud 23-10-2009, 14:37
Sherlock
Sherlock is offline
Ik ben in de eerste heel erg gepest waardoor ik echt sociaal van een 8 naar een 0 ging en dat was tot eind 3de en nu nog heel onzeker/verlegen op het gebied van meisjes.... dus ik heb er nog wel last van en de enige manier dat ik dat niet meer ben is inderdaad alcohol
Oud 23-10-2009, 14:47
Miekje*
Miekje* is offline
Van groep 4 tot ik van school af ging ben ik gepest op de basisschool. Eerst hadden ze helemaal geen rede om mij te pesten, ik was gewoon de pispaal. Later bedacht een meisje een roddel over me waar ik tot op de dag van vandaag nog mee geconfronteerd word, mijn ex-klasgenoten zijn met hun 16 jaar nog kinderachtig genoeg om me voor precies hetzelfde uit te schelden als vroeger op de basisschool. En nee, er was geen oplossing voor en is er nog steeds niet. Leerkrachten kunnen gewoonweg niet omgaan met kinderen die gepest worden, ze kunnen er helemaal niks tegen doen. Dat valt me erg tegen.
Oud 23-10-2009, 14:49
Sherlock
Sherlock is offline
Idd ik heb het er vaak met mijn mentor over gehad en ze deed er niks aan naja ik ben nog iets vergeten! omdat ik gepest werd ging ik helemaal niks meer doen voor school waardoor ik nu op MBO zit terwijl ik (nog steeds) Havo/vwo advies heb
Oud 23-10-2009, 15:36
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik werd op de basisschool gepest omdat ik een beetje mollig was en nogal het pispaaltje. In groep 8 ben ik daar heel serieus mee naar de lerares gestapt en die heeft het toen in de hele klas erover gehad en toen was het wel zo'n beetje opgehouden uiteindelijk. Ik geloof dat je er als kinderen ouder zijn je er meer tegen kunt doen dan als ze nog heel jong zijn want dan snappen ze niet echt waar ze mee bezig zijn.
Op de middelbare werd ik in de eerste en tweede een klein beetje gepest maar in die periode kreeg ik wat meer zelfvertrouwen en bedacht ik me dat die pestkoppen ook geen idee hebben waar ze over praten. Nou waren mijn pestkoppen ook wel uitzonderlijk dom, volgens mij. Negeren heeft bij mij nooit echt geholpen, dat vonden ze alleen maar leuk want dan konden ze lekker nog verder gaan zonder dat ik wat terugdeed maar ik wel zichtbaar geirriteerd was. Het beste wat je kan doen is, denk ik, om ze lachen en je realiseren dat ze zo stompzinnig zijn dat ze het nodig hebben om jou te pesten. Dan kun je met een geamuseerd gezicht ze dat heel duidelijk maken. Jij kent jezelf tenslotte beter dan wie dan ook, dus zij hoeven je niet te vertellen wie of wat je bent. En als zij geen invloed op je hebben voelen zij zich niet machtig of stoer en is het hele nut van je pesten voor hen ook weg.

Ik denk trouwens stiekem dat de oplossing beter uit jezelf moet komen dan naar een leraar stappen omdat die vaak inderdaad niet met dat soort situaties om kunnen gaan. En als ze dan een hartig woordje gaan spreken met de pestkoppen dan knikken die even vriendelijk ja, zeggen ze sorry en gaan vervolgens vrolijk verder als er even niemand anders kijkt. Hoewel, als ze gewelddadig zijn of dingen van je jatten moet je wel naar een leraar stappen, daar kun je zelf niet zo heel veel tegen beginnen.
Oud 23-10-2009, 22:55
$moky
$moky is offline
ik werd altijd gepest en geslagen door me broer.
hij noemde me meestal mogooltje ,dan zei hij van zinds die aanrijding ben je een mogooltje geworden.

(maar me ouders deden er nooit wat tegen )
Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 16:46
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Ik ben in de eerste heel erg gepest waardoor ik echt sociaal van een 8 naar een 0 ging en dat was tot eind 3de en nu nog heel onzeker/verlegen op het gebied van meisjes.... dus ik heb er nog wel last van en de enige manier dat ik dat niet meer ben is inderdaad alcohol
Denk je dat je ineens wel wat voorsteld door de alcohol? Krijg je door de alcohol ineens zelfvertrouwen of is het slechts dat je er even niet meer mee bezig bent?

Als je zelfvertrouwen wil hebben, iIs het dan niet beter om aan jezelf te werken? Dat is het enige dat werkelijk zelfvertrouwen geeft.

Ik kan er niets aan doen. Vaderlijke gevoelens zijn sterker dan mij. Ik haat oud en verstandig worden ;(
Oud 24-10-2009, 19:09
Madness212
Madness212 is offline
Ik ben op de bassischool best veel gepest.In het begin nog niet ik had wel vrienden enz.Maar die gingen me pesten omdat ik ineens nooit op school kwam.En ze dachten dat ik hun in de steek liet.En uiteindelijk was ik zowat het pispaaltje van de hele klas.Maar de reden dat ik nooit op school kwam is omdat er thuis bij mij probelemen waren.En in groep 8 kwamen me oude vrienden er zeg maar achter wat er thuis een beetje speelde.En toen kregen ze toch wel spijt en vroegen ze of ik weer is kwam chillen enz.Nu zijn het ook echt goede vrienden.Maar door dat gepest + me thuis situatie toen ben ik wel sociaal achteruit gegaan.Maar dat word steeds minder dermate ik ouder word.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2009, 19:25
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Denk je dat je ineens wel wat voorsteld door de alcohol? Krijg je door de alcohol ineens zelfvertrouwen of is het slechts dat je er even niet meer mee bezig bent?

Als je zelfvertrouwen wil hebben, iIs het dan niet beter om aan jezelf te werken? Dat is het enige dat werkelijk zelfvertrouwen geeft.

Ik kan er niets aan doen. Vaderlijke gevoelens zijn sterker dan mij. Ik haat oud en verstandig worden ;(
Naja allebei wel een beetje Maar ik ben ook al de laatste jaren heel erg vooruit gegaan Alleen nog niet zo als ik wil
Oud 25-10-2009, 11:26
GroeneDag
GroeneDag is offline
Ik ben verbaasd dat ik nooit echt gepest geweest ben... Hier en daar wat geplaag van stoere jongens (ook wel sukkels genoemd) en bitches die af en toe eens wat raars deden Maar verder... Nochtans ben ik zo'n makkelijk slachtoffer. Loop in het begin van de speeltijd alleen (doordat praatgenoot in andere klas zit), straal niet zoveel zelfvertrouwen uit, je kan makkelijk wat doen zonder dat ik er echt op reageer (al ben ik nu hierop aan het vooruitgaan),...
We leven dus eigenlijk best wel in een verdraagzame school...

(Al VRAGEN sommigen er echt om om gepest te worden soms... Hoe ze zich gedragen enzo...)

Stiekem heb ik in mijn lagere school periode een pestplan gemaakt (omfg ) en ben toen betrapt geweest door een leerkracht Sinsdien heb ik het slechtoffer zeer veel geholpen met zijn campagne (was tijdens leerlingenraadsverkiezingen) en heb ik een echte afkeer van pesten gekregen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 14:20
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Naja allebei wel een beetje Maar ik ben ook al de laatste jaren heel erg vooruit gegaan Alleen nog niet zo als ik wil
Het gaat altijd om de vooruitgang die je boekt. Alles gaat in stappen.
Oud 25-10-2009, 19:51
Romano
Romano is offline
Ze hebben het wel eens geprobeerd maar daar zijn ze snel van terug gekomen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 20:21
voussavez?
voussavez? is offline
Oeh, koel. Ik ben op de basisschool wel een enkele keer gepest/getreiterd, maar niets ergs en het duurde ook niet zo lang. Was uiteindelijk zelfs bevriend geworden met de 'pesters'. Pesten is simpelweg een middel voor domme mensen om hun lage zelfvertrouwen wat op te krikken. Door iemand in een lage positie te plaatsen voel je je al snel heel wat beter dan die persoon, omdat ze niks terug willen/durven doen.

Ben op de middelbare school gelukkig niet gepest, alhoewel daar misschien (in mijn ogen) wel reden toe was. Ik was meestal heel stil in de klas, en niet erg sociaal omdat ik zo'n laag zelfvertrouwen had. Dat ze mij niet pestten kwam denk ik omdat ik, ondanks mijn lage zelfvertrouwen, wel goed van me af kon bijten. Misschien had dit wat te maken met mijn houding en aanblik, ik ben redelijk lang en sterk, probeerde er zo 'stoer' mogelijk uit te zien. Gelukkig is mijn zelfvertrouwen nu wel een stuk beter geworden.
Oud 27-10-2009, 13:01
Rivka
Rivka is offline
Ik ben een tijdje gepest op mijn nieuwe school en op de basisschool heel erg.
Eerst door twee meisjes, maar die gingen de hele klas tegen mij zetten zodat niemand me ergens bij wilden hebben of met me speelden en had ik geen vrienden. Daarom kan ik nu slecht in een groep functioneren en is mijn zelfvertrouwen heel erg gedaald.
Gisteren hoorde ik pas dat 1 van die meisjes in groep 8 van school is getrapt.
(Kun je nagaan wat een debiele school je bent als je de pester na 6 jaar pesten van school stuurt...)
Oud 27-10-2009, 19:42
Verwijderd
Ik ben zowel gepest op de basisschool, als de middelbare school. Ik wil daar verder niet op in gaan, maar ik ben het "gepest worden" uit gegroeid, en het kan me gewoon weg niets meer schelen. Als ik terug denk aan die pestkoppen, zie ik mislukkelingen voor het leven voor me, en dat vrolijkte me weer op.

Nu kan ik redelijk van me afbijten. Ik kom wel op voor mensen die gepest worden. Ik kan het niet aanzien dat mensen worden gepest, daar wordt ik zo furieus om.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 15:16
Kitten
Kitten is offline
Ik ben in mijn basisschooljaren ('89 - '97) veel gepest op mijn school. Ik vermoed dat mijn voornaamste aanlokkelijkheid indertijd mijn intelligentie (ik haalde de beste cijfers) en mijn leergierigheid waren. Mijn leraren vonden mij daarom vaak maar lastig en door de slechte structuur van het onderwijs deed de school er niets aan. ("Je stelt je aan" was het verweer van mijn docenten, "Zoiets doet mijn zoon niet" het verweer van de ouders). Gelukkig was ik een kind dat alles aan zijn/haar ouders vertelde en die hielpen me hier erg bij.

ik denk wel dat er sinds die tijd veel is verbeterd. Pesten wordt nu veel meer onderkent op school en mensen letten er veel beter op. Ik denk wel dat het nog steeds voor mij een bron van onzekerheid is, dus er echt van af komen is moeilijk.

Offtopic: Ik hoop dat een reactie van zo'n graftak als mij hier nog wat kan bijdragen
Oud 29-10-2009, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Als ik terug denk aan die pestkoppen, zie ik mislukkelingen voor het leven voor me, en dat vrolijkte me weer op.
Ja, dit is zo ja. Het zijn echte mislukkelingen. Kankersloebers zijn het. Qua uiterlijk zien ze er niet uit (kanker lelijk). Hebben niks bereikt in hun leven en hebben een klote baantje. Hebben vaak ook geen geld en leven een armoedig bestaan, terwijl ze dolgraag anders zouden willen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2009, 20:33
Theraa
Theraa is offline
ach jaa wat zal ik zeggen ... zelf kan ik me er niet zoveel van herrineren dus zo erg zal het wel niet geweest zijn maar ik ben gepest vroeger jaa .. omdat ik anders was ... Volslank ... of gewoon dik ... hoe je het maar wil noemen ... maarjaa gelukkig ken ik mn klas al mn hele leven dus als ze me iets flikken weet ik hoe ik ze terug moet pakken ....
Oud 30-10-2009, 20:38
Batave
Batave is offline
Ik ben in de eerste wel eens gepest, maar alleen aan het begin van het jaar. Het hield op op een gegeven moment.
Oud 31-10-2009, 08:13
Volk
Volk is offline
Ik ben in de eerste nogal gepest. Maar langer dan een jaar hebben ze het niet volgehouden. Ik ben saai om te pesten, ik werk niet goed mee. Zo bedacht ik me op een gegeven moment dat het niet anders kan dan dat heel de klas jaloers op me is en me daarvoor wil straffen. Want waarom zou je anders als klas gezamenlijk je energie in 1 persoon stoppen. Dus als ik werd gepest legde ik uit dat ik me vereerd voelde. Dat ik toch een heel belangrijk persoon voor hun moet zijn dat ze zoveel tijd en aandacht aan me besteden. Als ze je dan belachelijk maken gewoon verbaasd reageren en zeggen:" wow... ik wist niet dat je zo vaak aan mij dacht dat je speciaal voor mij een rijmpje hebt bedacht. Ik wist niet eens dat je na schooltijd aan me dacht. Ben je verliefd ofzo?"

Tja... Na een tijdje ben je er dan wel vanaf. Iemand pesten die zich erdoor vereert voelt en het allemaal als complimenten opvat is blijkbaar niet wat pestkoppen zoeken.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 20:25
mika112
mika112 is offline
Ik heb sinds ik op de middelbare school zit meer zelfvertrouwen gekregen. Daardoor weet iedereen dat je mij niet moet pesten omdat ik dat niet pik. Als er iemand gepest word dan ga ik voor diegene die gepest word staan en dan zeg ik : ik tel tot 3 en als ik dan nog 1 negatief woord van jullie/jou hoor tegen hem/haar dan wil je niet weten wat er gebeurt. En dan houden ze altijd op Als ik ooit gepest werd dan zei ik met een boze stem en nu is het genoeg! En dan stopten ze (ik heb denk ik veel overtuigingskracht in mijn stem xD)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 21:30
Henck
Henck is offline
Nee nog noooit
Met citaat reageren
Oud 26-12-2009, 10:58
Mephisto
Mephisto is offline
Op de basisschool sloeg ik er op los. Op de middelbare school is dat na een paar geweldsuitbarstingen niet meer voorgekomen omdat men dat niet durfde, op setje minkukels na die skittles gooiden naar mij en mijn vrienden toen ik in de 5e klas zat. Het dichtknijpen van de strot van degene met de grootste waffel hielp daar vrij effectief tegen, met als bijkomend voordeel dat hij letterlijk aan de kant sprong als ik langsliep.
Oud 26-12-2009, 16:58
Geel
Geel is offline
Iedereen had op de basisschool genoeg redenen om mij te pesten. Nu had ik het geluk dat het een heel klein schooltje was en dat er meestal niet meer dan 12 leerlingen in één groep zaten. Ik had ook geluk dat ik way slimmer was dan die pestkoppen. Al was ik fysiek niet zo sterk, ik kon ze altijd gemakkelijk dissen, o, en rennen kon ik ook heel hard .
Maar omdat ik tegen de rest van de klas aardig was werd ik niet echt gepest, want het is niet leuk als je als pestkop iets gemeens tegen iemand zegt en de hele klas je aankijkt alsof je op de fiets de klas binnen bent gekomen.

Op de middelbare school (nu dus) gaat het ongeveer netzoals op de basisschool. Al hebben mensen nu minder redenen om me te pesten (maar dat ik een buitenlander ben is natuurlijk een bron van inpiratie voor mensen om te denken dat ze me slecht kunnen laten voelen).

Meestal werd ik dus gepest omdat ik een buitenlander was, maar daar had ik altijd iets op terug te zeggen. De pestkoppen (wat een stom woord) vonden het niet echt leuk als ik hun mond snoerde terwijl het hun bedoeling was om mijn mond te snoeren.

Zelf heb ik af en toe gemene dingen gezegd omdat ik óf ontzettend geïrriteerd was óf om de pestkoppen een koekje van eigen deeg te geven.
Oud 26-12-2009, 17:10
hometownheroine
hometownheroine is offline
Citaat:
Ik ben een tijdje gepest op mijn nieuwe school en op de basisschool heel erg.
Eerst door twee meisjes, maar die gingen de hele klas tegen mij zetten zodat niemand me ergens bij wilden hebben of met me speelden en had ik geen vrienden. Daarom kan ik nu slecht in een groep functioneren en is mijn zelfvertrouwen heel erg gedaald.
Gisteren hoorde ik pas dat 1 van die meisjes in groep 8 van school is getrapt.
(Kun je nagaan wat een debiele school je bent als je de pester na 6 jaar pesten van school stuurt...)
inderdaad, maar scholen zijn ook debiel,
in ieder geval die van mij
die leraren bij ons zijn zo dom dat ze pesten niet eens doorhebben
Reageren

Regels voor berichten