Al zolang als ik me kan herinneren kan ik niet tegen sinaasappels, sinaasappelsap en nog een aantal andere fruitsoorten. Ik hoef maar een hap te eten of een slok te nemen en ik krijg al buikpijn en diarree. Mandarijnen kan ik zonder problemen eten. Ook ander fruit als appels, aardbeien, frambozen, druiven en kiwi's (met mate) kan ik zonder problemen eten. Nu heb ik de laatste tijd ook last van tranende ogen en een loopneus als ik bij iemand aan tafel zit die een sinaasappel zit te pellen en te eten. Heel vervelend. Mijn collega's vonden het raar dat ik wel tegen mandarijnen kon.
Ik heb me nooit laten testen omdat ik er altijd vanuit ging dat het om een intolerantie ging en niet om een allergie. Ik ben namelijk ook allergisch voor huisstofmijt, gras-, boom en kruidenpollen en daarbij krijg ik andere verschijnselen (niesen, tranende, rode ogen, loopneus, jeuk) wat ik niet krijg bij het eten van sinaasappels of ander fruit. Bovendien had ik het idee dat ik er niets aan had om me te laten testen, ik weet al dat ik er niet tegen kan en dat ik het moet vermijden.
Ik ben nu alleen wel benieuwd hoe het zit: kan je allergisch zijn voor sinaasappels en niet voor mandarijnen? Kunnen mijn klachten horen bij een allergie of meer bij een intolerantie of geven die dezelfde klachten? Ik zit erover te denken om me toch een keer te laten testen maar heeft dat zin?