Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2009, 13:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Al zolang als ik me kan herinneren kan ik niet tegen sinaasappels, sinaasappelsap en nog een aantal andere fruitsoorten. Ik hoef maar een hap te eten of een slok te nemen en ik krijg al buikpijn en diarree. Mandarijnen kan ik zonder problemen eten. Ook ander fruit als appels, aardbeien, frambozen, druiven en kiwi's (met mate) kan ik zonder problemen eten. Nu heb ik de laatste tijd ook last van tranende ogen en een loopneus als ik bij iemand aan tafel zit die een sinaasappel zit te pellen en te eten. Heel vervelend. Mijn collega's vonden het raar dat ik wel tegen mandarijnen kon.

Ik heb me nooit laten testen omdat ik er altijd vanuit ging dat het om een intolerantie ging en niet om een allergie. Ik ben namelijk ook allergisch voor huisstofmijt, gras-, boom en kruidenpollen en daarbij krijg ik andere verschijnselen (niesen, tranende, rode ogen, loopneus, jeuk) wat ik niet krijg bij het eten van sinaasappels of ander fruit. Bovendien had ik het idee dat ik er niets aan had om me te laten testen, ik weet al dat ik er niet tegen kan en dat ik het moet vermijden.

Ik ben nu alleen wel benieuwd hoe het zit: kan je allergisch zijn voor sinaasappels en niet voor mandarijnen? Kunnen mijn klachten horen bij een allergie of meer bij een intolerantie of geven die dezelfde klachten? Ik zit erover te denken om me toch een keer te laten testen maar heeft dat zin?
Oud 22-11-2009, 21:38
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Ik heb geen idee of het kan, en hoe of wat, maar sinaasappels zijn anders dan mandarijnen. Natuurlijk kan het dan dat je wel tegen mandarijnen kan en niet tegen sinaasappelen. Lijkt mij in ieder geval.
Of het zin heeft om je te laten testen weet ik niet. Ik heb zoiets van: je weet het voor jezelf. Dan kun je er rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 11:02
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Natuurlijk kan dat, je hoeft niet per se allergisch te zijn voor alle citrusvruchten (je hebt toch ook van citroen en pompelmoes geen last?).
Ik kon als kind slecht tegen steenvruchten (perzik, abrikoos, kersen etc), tegenwoordig kan ik ze allemaal zonder problemen eten, behalve kersen, daar krijg ik uitslag van. Dus ik ben alleen nog intolerant voor kersen en niet meer voor alle steenvruchten. Ik zie niet waarom dat met citrusvruchten niet zou kunnen! (immers, niet alle citrusvruchten zijn exact hetzelfde)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 23:11
Verwijderd
Mensen met een notenallergie zijn toch ook vaak voor maar één of een paar notensoort(en) allergisch? Het lijkt me dat bij jou ook iets dergelijks aan de hand is. Niets vreemds aan.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 01:04
Verwijderd
Ik ben net getest en bij mij kwamen pinda's en walnoten te voorschijn als boosdoeners, andere noten heb ik totaal geen last van dus ik zie niet waarom dat niet zou kunnen?

Als je het echt echt zeker wilt weten kun je je natuurlijk altijd nog laten testen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten