Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2009, 10:29
Hustudent
Hustudent is offline
Hoi,

Wij zijn studenten van Hogeschool Utrecht, Communicatie en Media Design. We moeten een Reclame campagne maken voor dierentuinen. Omdat tieners van 12 tot 16 jaar niet naar dierentuinen gaan. Nu is onze vraag: Waarom gaan tieners niet? Wat is er niet leuk aan de dierentuin? Of juist wel?

Daarnaast zouden wij het leuk vinden om te lezen wat jullie idieen zijn om tieners wel naar een dierentuin te krijgen? En dat mogen allemaal dingen zijn zoals: Een kamp, een game, workshops enz enz

We hopen dat er een mooie discussie losbrand.

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2009, 10:30
Missy
Missy is offline
Lijkt op het topic van Erop-Uit, maar eens kijken wat er uit rolt.
Oud 24-11-2009, 10:32
Verwijderd
Dieren in een kooi gaan bekijken. Ik vind het niks.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 10:32
Tink*
Tink* is offline
Kinderen gaan vooral voor de speeltuinen en dieren kijken en volwassenen voor het dieren kijken. Tieners vinden dat niet interessant, die gaan liever naar de kroeg oid. En daarbij is de entreeprijs ook nog best hoog, dus als je lekker rust wil kan je beter in het bos gaan wandelen.

Workshopmiddagen lijkt me wel leuk. Of dat er op bepaalde dagen tieners mee mogen lopen en de dieren voederen enzo. Ik kan me voorstellen dat dat best wel eens leuk kan zijn. Maar ik denk dat je toch niet heel veel tieners kan verwachten, omdat hun interesse daar gewoon niet ligt.
Oud 24-11-2009, 10:34
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Pubers, zoals ik die doelgroep voor het gemak even noem, hebben weinig interesse in dieren. Ze ontdekken net allerlei dingen, dus dan hebben dieren geen prioriteit. Ze vinden het wel leuk als er een excursie naar een dierentuin georganiseerd wordt door school, maar dat is meer om het feit dat je dan een dag geen school hebt.

Wat je zou kunnen proberen, is om de prijzen voor die doelgroep nog verder te verlagen, zodat de drempel lager wordt om er naar toe te gaan. Echter zullen ze er niet zo snel uit zichzelf naartoe gaan.
Oud 24-11-2009, 10:38
Sherlock
Sherlock is offline
en toch heeft nog niemand van de gevraagde leeftijd erop geantwoord

En waarom ik niet ga? het kost zo al 50 euro daar doe ik liever andere dingen mee met mijn ouders ga ik bv wel als ze het voorstellen.(en mooi weer is en ik niets gepland heb)

Laatst gewijzigd op 24-11-2009 om 10:46.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 10:41
Hustudent
Hustudent is offline
Het maakt ons niet uit welke leeftijds categorie erop reageerd. Natuurlijk 12-16 jaar is wel het mooist. Maar wij willen nu voornamelijk polsen wat er over een dierentuin gedacht word! Gemiddelde entree prijs is 18 euro. Wat zou een dierentuin kunnen bieden dat jij zoiets hebt als, 18 euro .... dat is niks...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 10:42
Sherlock
Sherlock is offline
Als de algemene tiener denkende. Met dieren op foto's kunnen leuk voor je hyves
Oud 24-11-2009, 10:43
Uice
Uice is offline
Op televisie zie je echtere dieren dan in de dierentuin. Ze liggen daar maar wat lethargisch in hun kooien te wachten tot ze doodgaan. Het zou een stuk interessanter zijn een natuurlijker leefomgeving voor ze te maken.
Oud 24-11-2009, 10:44
Verwijderd
Toen ik zestien was ging ik niet omdat ik dierentuinen een primitieve en dieronvriendelijke vorm van vermaak vond. Dieronvriendelijk omdat de verblijven vaak (maar niet altijd, natuurlijk) veel te klein zijn. Artis is bijvoorbeeld ronduit deprimerend. En primitief omdat het hele idee van een dierentuin gebaseerd is op een soort nieuwsgierigheid naar rare beesten die je in je natuurlijke omgeving niet hebt, en een beetje het overwinnen van de natuur. Dat eerste is met de komst van de videobeelden en het internet grotendeels weggevallen, het tweede speelt nog wel maar heeft door de oprukkende mechanisering een veel kleinere rol dan vroeger.

En verder vond ik bier drinken ook veel interessanter, ja.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 10:44
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
en toch heeft nog niemand van de gevraagte leeftijd erop geantwoord
Wij zijn ook tiener geweest hè.
Oud 24-11-2009, 10:45
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Op televisie zie je echtere dieren dan in de dierentuin. Ze liggen daar maar wat lethargisch in hun kooien te wachten tot ze doodgaan. Het zou een stuk interessanter zijn een natuurlijker leefomgeving voor ze te maken.
Dat zie je in veel dierentuinen nu ook! tenminste de laatste keer dat ik in burgers zoo was waren er echt van die gedeeltes tropisch, woestijn etc. En de klimaatomstandigheden was voor zover mogelijk ook gewoon goed aangepast
Oud 24-11-2009, 10:47
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Wij zijn ook tiener geweest hè.
omygot
Oud 24-11-2009, 11:00
Hustudent
Hustudent is offline
Leuk om deze meningen te lezen. Wij hadden het idee om een soort van zomerkamp te maken. Net zoals Vinea. Het idee is om in dierentuin een kamp te organiseren. In deze week ga je dan met verzorgers meelopen, een eigen zoo documentaire maken. Spellen spelen en natuurlijk slapen in de dierentuin. Stel je bent een tiener van 12-16 jaar, zou je dit leuk vinden? Zou je hier naar toe gaan? Wat zou je nog meer leuk vinden om in zo'n week te doen?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 11:01
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Leuk om deze meningen te lezen. Wij hadden het idee om een soort van zomerkamp te maken. Net zoals Vinea. Het idee is om in dierentuin een kamp te organiseren. In deze week ga je dan met verzorgers meelopen, een eigen zoo documentaire maken. Spellen spelen en natuurlijk slapen in de dierentuin. Stel je bent een tiener van 12-16 jaar, zou je dit leuk vinden? Zou je hier naar toe gaan? Wat zou je nog meer leuk vinden om in zo'n week te doen?
misschien is het leuk voor 8-12 meer daar houd het bij op
Oud 24-11-2009, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Dieren in een kooi gaan bekijken. Ik vind het niks.
Ben je voor het laatst in een dierentuin geweest in 1879?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 13:52
Toddish
Toddish is offline
Beeksebergen is tof

Als reden dat tieners niet naar de dierentuin gaan:
Kosten/rijzen
Saaiheid
Altijd hetzelfde
Vaak is het niet mooi weer
Oud 24-11-2009, 16:20
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
PZe vinden het wel leuk als er een excursie naar een dierentuin georganiseerd wordt door school, maar dat is meer om het feit dat je dan een dag geen school hebt.
Herkenbaar ja
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 16:54
Verwijderd
Sinds wanneer vinden tieners dierentuinen niet leuk? Ik vond het iig altijd wel vet. Misschien wel vaak hetzelfde, maar apen en andere koele beesten waren wel populair.

Maar ik kan me idd niet herinneren dat ik uit mezelf naar dierentuinen ben gegaan tussen 12-16, hooguit meegevraagd. Niet omdat het niet leuk is, maar misschien omdat ik toen andere prioriteiten had (achter de pc hangen )
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Spelletjes zijn meer voor 8-12, maar meelopen met dierenverzorgers kan wel grappig zijn (al moet je niet denken dat ze braaf willen luisteren naar ellenlange verhalen over het ontstaan van de gestippelde steenkever). Maar in de kooi de leeuwen voeren is dan wel weer gaaf.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 17:02
Miekje*
Miekje* is offline
Ik wou net zeggen, ik vind het niet erg hoor, een dagje dierentuin. Ligt er natuurlijk wel aan wat voor dierentuin.
Oud 24-11-2009, 17:23
trophus
trophus is offline
Tieners gaan niet naar de dierentuin vanwege de financiele barriere (de prijs van een dierentuinkaartje).

Alsjeblieft, je antwoord succes dr mee
Oud 24-11-2009, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Ben je voor het laatst in een dierentuin geweest in 1879?
Paar jaar later!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 08:56
Verwijderd
Toen ik 12-16 was ging ik niet naar de dierentuin omdat ik de prijs van een entreekaartje plus treinretourtje (rond de 70 gulden samen) gewoon ontzettend veel geld vond. Dan kun je het nog zo leuk maken, maar een veertienjarige gaat niet 2 maanden sparen om 1 dagje weg te kunnen.

Overigens, over de 'dieren in kooien' discussie: Ik was de eilanden van Beekse Bergen en de kassen van Burgers Zoo en de gemengde velden van Ouwehands Dierenpark gewend, dus ik snapte dat punt nooit zo. Maar nu was ik een paar jaar geleden in de dierentuin in Antwerpen en dat was echt idioot, de dieren stonden op betegelde plaatsjes van drie bij drie, ze hadden van de grote soorten maar 1 dier en van de kleine soorten 2, en elk dier stond maar een beetje voor zich uit te kijken, dat vond ik echt vreselijk.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 09:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ben één keer naar de dierentuin geweest toen ik dertien was. Dat was met mijn tekencursus, gingen we dieren tekenen. Verder vond ik het inderdaad teveel geld, ik kreeg maar 5e zakgeld per week dus dan zou ik een maand moeten sparen, zoals Sarah zegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2009, 09:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:

Overigens, over de 'dieren in kooien' discussie: Ik was de eilanden van Beekse Bergen en de kassen van Burgers Zoo en de gemengde velden van Ouwehands Dierenpark gewend, dus ik snapte dat punt nooit zo. Maar nu was ik een paar jaar geleden in de dierentuin in Antwerpen en dat was echt idioot, de dieren stonden op betegelde plaatsjes van drie bij drie, ze hadden van de grote soorten maar 1 dier en van de kleine soorten 2, en elk dier stond maar een beetje voor zich uit te kijken, dat vond ik echt vreselijk.
Tot honderd jaar geleden deden ze dat in Nederland ook nog met mensen. Met negers en hottentotten en met vrouwen met baarden en met mensen met dwerggroei.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 13:41
Neko*
Neko* is offline
Ik ben heel vaak in dierentuinen geweest, maar dat was vooral omdat ik gratis mocht met t ziekenhuis ( eens per jaar). En dan was het 's avonds en mocht je ook achter de schermen kijken en dieren voeren en zo. Ook ben ik geloof ik een keer met kortingsbonnen met 2 vriendinnen geweest(anders is het inderdaad echt duur) en natuurlijk met mijn ouders. Ik vond het altijd supertof.
Oud 25-11-2009, 13:43
Miekje*
Miekje* is offline
Tja, de dierentuinen waar wij altijd naartoe gingen waren ook Ouwerhands en Burgers Zoo. Tot ik een keer naar Artis ging, walgelijk.
Oud 25-11-2009, 15:21
Tink*
Tink* is offline
Ik kwam altijd alleen in dierenpark Emmen.

Ik ben ooit eens een keer in Duitsland naar een combi geweest tussen een dierentuin en een pretpark. Dat sloeg wel redelijk aan geloof ik. Dan kon je bij wijze van spreken tijdens de lunch lekker tussen de aapjes wandelen. Maarja tieners gaan dan hoofdzakelijk voor de pretparkmeuk.
Oud 25-11-2009, 15:26
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Is Artis zo erg ja?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 15:28
Rationeel
Rationeel is offline
emmen heeft (had?) zo'n mooie vlindertuin
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Is Artis zo erg ja?
Ja. Hier, kijk.

Burgers Zoo, het hele gebied tussen die twee wegen:

Artis, dat groene stuk:

De schaal is hetzelfde. En Artis heeft er ook nog een planetarium, twee musea en een botanische tuin bij.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:05
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik ga nog wel 'ns met mijn moeder naar de dierentuin maar die vervoert mij dan en die betaald. Ik zou ook wel gezellig met mijn vriendje ofzo willen voor de lol, als we vrijkaartjes hadden. Het is inderdaad duur.
Ik vind dierentuinen qua principe niet zo heel interessant omdat je toch niet zo heel veel van de dieren ziet. Als er meer interactie was zoals dieren zelf kunnen voeren en alles, dan is dat nog wel leuker, maar ik kan me vorostellen dat dat voor die dieren ook stom is, allemaal van die kutkindjes die je eten in de bek proppen.
Oud 25-11-2009, 16:07
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dan moet je naar de kinderboerderij, Cherry! Dat is nog gratis ook
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:08
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ja. Hier, kijk.

Burgers Zoo, het hele gebied tussen die twee wegen:
[afbeelding]

Artis, dat groene stuk:
[afbeelding]

De schaal is hetzelfde. En Artis heeft er ook nog een planetarium, twee musea en een botanische tuin bij.
Maar misschien heeft artis wel veel minder dieren?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:24
Verwijderd
Nou ja, de hokken voor de grote katachtigen zijn wel echt dramatisch klein. Het enige dat die beesten de hele dag doen is voor de tralies heen en weer banjeren.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:28
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Voor mij is het gewoon zo dat ik na al mijn bezoekjes aan dierentuinen nu wel genoeg dieren heb gezien. Het verveelt gewoon.
Ik zie bovendien genoeg dieren bij al die circussen die ik bezoek. Prima.
Oud 25-11-2009, 16:31
Verwijderd
Overigens ga ik nog weleens naar Artis. Voor UvA-studenten is de toegang maar €2,50.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Maar misschien heeft artis wel veel minder dieren?
Ik wilde net m'n bericht wijzigen om dat erbij te vermelden. Artis heeft niet duidelijk op z'n site staan hoeveel dieren ze hebben, maar ze zeggen wel dit:

Citaat:
Artis heeft dieren van over de hele wereld! Er zijn in Artis ruim 250 soorten vogels en zoogdieren. Verder leven in Artis reptielen, amfibieën, vissen en ongewervelde dieren.
En die 250 soorten zijn dus soorten. Ze hebben van iedere soort natuurlijk meerdere exemplaren.

Vooral de verblijven van de olifanten en de katachtigen (leeuwen, poema's, panters, tijgers, Siberische tijgers, jaguars) zijn deprimerend, ik kan me herinneren dat het uitloophok van de katachtigen (per soort, dat dan weer wel) ongeveer de grootte van mijn huis had. En ik woon op 35m^2 dus ga maar na. Ze lopen ook de hele tijd in een rechte lijn heen en weer voor de tralies, want er is niet echt ruimte om iets anders te doen. Maar ik lees net dat ze de Siberische tijgers, de panters en de poema's hebben weggedaan om in de toekomst meer ruimte te kunnen maken voor de andere katachtigen, dus dat scheelt.

Ze hebben op hun site ook bijna alleen maar close-ups van al hun beesten, omdat je anders ziet hoe klein de verblijven zijn. De enige niet-closeup die ik vond was deze:

Wat best een gave foto is. Tot je bedenkt dat hij eigenlijk heel kut is.

Maar goed. En Burgers Zoo heeft dit:

Citaat:
Zoogdieren: 400 dieren van 50 soorten, plus ongeveer 150 vleermuizen.
Vogels: 1000 dieren in 150 soorten.
(Ik doe alleen de zoogdieren en de vogels omdat Artis geen informatie geeft over de andere soorten dieren.)

Kortom, Artis heeft naast een planetarium, twee musea, een botanische tuin en een onbekend aantal reptielen, amfibieën, vissen en ongewervelden ook nog 250 soorten zoogdieren en vogels.
Burgers Zoo heeft geen planetarium en dergelijke, en heeft naast alle reptielen etc 200 soorten zoogdieren en vogels.

Artis zal wel per soort minder exemplaren hebben, natuurlijk, maar het is dus echt geen kleine dierentuin. Qua hoeveelheid beesten, dan. Qua ruimte is het wel extreem klein.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:47
Martiño
Martiño is offline
Hier in Nuenen, in de buurt van Helmond, heb je Dierenpark Europa.

Dierenpark Europa is heel charmant gesitueerd naast de spoorlijn Helmond-Eindhoven (per uur 4 stoptreinen, 4 intercity's, en dan nog een paar goederentreinen), er loopt een hoogspanningsleiding overheen, en naast het park ligt een golfbaan (op een afvalberg).
Het park is bijna geheel open, er staan nergens bomen tussen oid, ziet er eigenlijk best troosteloos uit. De roggen zitten gewoon in een hele grote blauwe bak met water, geen aankleding, geen nabootsing van natuurlijke situatie, geen schuilplaatsen, maar een blauwe kunstof bak. De verblijven zijn wel redelijk groot, maar bijvoorbeeld de tijgers en de wolven zitten in aansluitende verblijven. Hierdoor staan ze elkaar de hele dag uit te dagen. Verder is het een grote modderpoel, er zijn maar heel kleine binnenverblijfjes. Het ziet er allemaal maar klungelig uit.

Verder vind ik de meeste dierentuinen wel oké. Artis en Antwerpen zijn inderdaad twijfelgevallen, kleine ruimtes, maar Burgers Zoo oid zijn lekker grote dierentuinen met mooie verblijven. In Blijdorp vind ik het ook nog wel meevallen, het is toch een behoorlijk grote dierentuin. Verder vind ik dat dierentuinen een belangrijke rol spelen in de educatie van mensen over de natuur, en het opvangen van diersoorten die bedreigd worden.
Oud 26-11-2009, 13:45
trophus
trophus is offline
Citaat:
Tot honderd jaar geleden deden ze dat in Nederland ook nog met mensen. Met negers en hottentotten en met vrouwen met baarden en met mensen met dwerggroei.
Precies en als een mens een ander mens dood maakt moet ie ook in een kooi, dus is t zo raar dat we t met leeuwen doen?
Oud 26-11-2009, 19:54
BendeBen
BendeBen is offline
gelukkig zijn er ook nog mensen in deze wereld die wat aan de bezoekersproblematiek van dierentuinen proberen te doen
Reageren

Regels voor berichten