Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2009, 11:48
Mirae
Mirae is offline
Hallo iedereen

Ik had een paar vragen over de studies Diergeneeskunde en Geneeskunde, met name die in Nederland (maar sluit Belgie niet helemaal uit). Ik zit al 2 jaar in twijfel over welke studie ik nou eindelijk wil gaan doen.
Ben naar de voorlichtingsdagen van beide studies geweest. Wat mij eigenlijk tegenviel van DGK was dat je blijkbaar ook veel proeven op dieren moet doen...dat vind ik niet zo leuk. Voor de rest lijkt het mij gewoon een gave studie.
Ik was daarintegen heel erg onder de indruk van Geneeskunde, dat leek veel leuker dan ik dacht dat het zou zijn en ik werd er helemaal verliefd op. Een keuze maken voor mij is hierdoor zeer moeilijk geworden...

Mijn vraag is nu:

Diergeneeskunde studenten:

1) hoeveel tijd wordt ongeveer besteed aan dierproeven?
2) Moet je ook echt veel naar het slachthuis? Ik heb met 3 dierenartsen meegelopen maar ben nog nooit naar het slachthuis geweest, net zoals bij de dierenproeven doet mijn hartje daar een beetje pijn als ik eraan denk (heel softie misschien maar ja, ik ga daar niet om liegen).
3) Hoeveel kennis van chemie heb je nodig om de studie goed te voltooien? Ik heb nl begrepen dat het een van de zwaarste studies is.
4) Enige nadelen of aspecten die wat minder zijn van de studie? Enige ervaring van goede of slechte dingen zijn goed.

Geneeskunde studenten;

1) Hoeveel kennis van chemie heb je nodig?
2) Enige nadelen of aspecten die wat minder zijn van de studie? Enige ervaring van goede of slechte dingen zijn goed.

Ik neem aan dat bij bede je veel chemie moet doen, is natuurlijk wel logisch (al die lichamelijke processen, medicijnen enz), maar wil weten of het echt ongeveer gelijk ligt aan het VWO niveau scheikunde.
Ik heb namelijk de laatste 10 jaar in het buitenland gewoond (als je dus foutjes in dit bericht vind is het daarom ) en de systemen zijn compleet anders. In mijn school had je niet eens de keus om Natuurkunde en Scheikunde apart te doen - het was 1 gecombineerd vak, veel te vaag en basaal dus. Ook ben je niet echt praktisch bezig, in tegenstelling het is zeer abstract - gewoon veel dingen uit je hoofd leren. Ben nu mijn scheikunde niveau aan het oppoetsen omdat ik tijdens mijn eerste jaar Biologie (universitair) erachter kwam dat het verschil inderdaad te groot is, ik kon gewoon niet mee-redeneren.

Alvast zeer bedankt voor enige reacties, ik wil namelijk niet een studieplaats innemen als ik nog tussen deze 2 sta te twijfelen...ze lijken me allebei zo leuk...

Vriendelijke groetjes,
Mirae

Laatst gewijzigd op 30-11-2009 om 11:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2009, 13:04
Verwijderd
Het niveau van de scheikunde ligt niet hoog, met basale kennis over reacties (zeg vwo-4 niveau) kom je er wel. Bij colleges gaan ze er wel snel doorheen. Maar je kunt thuis natuurlijk meer tijd eraan besteden als dat nodig is.
2) Enige nadelen of aspecten die wat minder zijn van de studie? Enige ervaring van goede of slechte dingen zijn goed.
Dat ligt er maar net aan wat je minder leuk vindt
Ik studeer aan de RUG.
De indeling van de jaren is daar, in grote lijnen, als volgt:
jaar 1: biologie, fysiologie, pathologie, anatomie, gezondheidspsychologie, statistiek
jaar 2: interne geneeskunde, cardiologie, longgeneeskunde, psychiatrie
jaar 3: chirurgie, gynaecologie, kindergeneeskunde, ouderengeneeskunde
jaar 4: vier blokken van 5 weken waarin je alles herhaalt; afgewisseld door vier blokken van 5 weken waarin je een co-schap loopt dat past bij het tentamen dat je direct daarvoor hebt gedaan
jaar 5: 10, 11 of 12 co-schappen van elk 4 weken
jaar 6: een wetenschappelijke stage waarbij je je scriptie schrijft van een halfjaar; en een co-schap van een halfjaar met een hoofdvak en een deelvak
Sommige mensen doen de wetenschappelijke stage tussen jaar 3 en jaar 4 ipv in jaar 6.

Mensen lopen er vaak tegenaan dat het eerste jaar vooral biologie en fysiologie is, en je nog bijna niets over ziektebeelden leert tot het 2e jaar. Ik denk dat dat aan elke universiteit zo is, want je hebt nu eenmaal kennis nodig over hoe het lichaam hoort te werken voordat je kunt leren wat er daarbij mis kan gaan. Waar mensen vaak blij mee zijn is de indeling van het vierde jaar, omdat je daarbij steeds een goede basis hebt om aan een co-schap te beginnen.
Ik vond de verhouding colleges-zelfstudie in de meeste blokken in de eerste drie jaar goed, alleen zou ik bij sommige blokken wel werkgroepen kunnen hebben gebruiken. Maar dat hangt weer af van de manier waarop jij het makkelijkst leert.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 13:30
Mirae
Mirae is offline
Allereest, Sarah, hartelijk bedankt voor de reactie! Echt zeer behulpzaam.

Citaat:
Het niveau van de scheikunde ligt niet hoog, met basale kennis over reacties (zeg vwo-4 niveau) kom je er wel. Bij colleges gaan ze er wel snel doorheen. Maar je kunt thuis natuurlijk meer tijd eraan besteden als dat nodig is.
Okay, dat is wel goed om te horen. Ik ben blij dat ik dan toch gekozen heb om VWO Scheikunde te doen voordat ik mee doe aan de loting. Ik was echt bang dat het niveau zo hoog zou liggen dat ik het niet aan zou kunnen, vooral omdat het Bindend Studieadvies er nu ook is in GNK.

Citaat:
2)
Dat ligt er maar net aan wat je minder leuk vindt
Oh ja...da's wel zo handig, lol
Ik vind Biologie helemaal gaaf, maar net zoals bij Scheikunde ben ik dat nu aan het inhalen (Nederlands onderwijs is zeer praktisch gericht, wij hadden helemaal geen opgaven waar we echt bij na moesten denken). Ik heb een beetje moeite met scheikunde, maar vind het niet erg om te doen. Ik heb wel een hekel aan natuurkunde. Neem aan dat de meeste Wiskunde die in GNK aan de orde komt vooral statistiek is?

Citaat:
Ik studeer aan de RUG.
De indeling van de jaren is daar, in grote lijnen, als volgt:
jaar 1: biologie, fysiologie, pathologie, anatomie, gezondheidspsychologie, statistiek
jaar 2: interne geneeskunde, cardiologie, longgeneeskunde, psychiatrie
jaar 3: chirurgie, gynaecologie, kindergeneeskunde, ouderengeneeskunde
jaar 4: vier blokken van 5 weken waarin je alles herhaalt; afgewisseld door vier blokken van 5 weken waarin je een co-schap loopt dat past bij het tentamen dat je direct daarvoor hebt gedaan
jaar 5: 10, 11 of 12 co-schappen van elk 4 weken
jaar 6: een wetenschappelijke stage waarbij je je scriptie schrijft van een halfjaar; en een co-schap van een halfjaar met een hoofdvak en een deelvak
Sommige mensen doen de wetenschappelijke stage tussen jaar 3 en jaar 4 ipv in jaar 6.

Mensen lopen er vaak tegenaan dat het eerste jaar vooral biologie en fysiologie is, en je nog bijna niets over ziektebeelden leert tot het 2e jaar. Ik denk dat dat aan elke universiteit zo is, want je hebt nu eenmaal kennis nodig over hoe het lichaam hoort te werken voordat je kunt leren wat er daarbij mis kan gaan. Waar mensen vaak blij mee zijn is de indeling van het vierde jaar, omdat je daarbij steeds een goede basis hebt om aan een co-schap te beginnen.
Ik vond de verhouding colleges-zelfstudie in de meeste blokken in de eerste drie jaar goed, alleen zou ik bij sommige blokken wel werkgroepen kunnen hebben gebruiken. Maar dat hangt weer af van de manier waarop jij het makkelijkst leert.
Over werkgroepen kan ik helaas nog niet goed oordelen, omdat ik toen ik Biologie studeerde het helemaal niet bij kon benen. Denk als mijn basis goed ligt dat het dan wel handig is

Waar de voorlichtingsdag niet helemaal duidelijk over was was de verhouding practica-theorie. Ik geloof dat de eerste 3 jaar vooral theorie-gericht zijn. Begin je in je eerste jaar al wel met snijzaal?

Verder, als ik voor Geneeskunde zou gaan, zou ik Utrecht, Groningen, of Nijmegen kiezen, misschien ook Maastricht. Ik weet wel dat het programma in Utrecht weer heel anders is, daar heb je in je derde jaar al co-schappen, voor de rest komt het inderdaad wel overeen denk ik.

Tevens zegt mijn huisgenootje steeds dat ik helemaal geen kans maak om ingeloot te worden en dat ik mijn tijd verspil, omdat ik juist een buitenlands middelbare school diploma heb (kan wel gewoon meeloten)...hij beweert dat "Nederlandse studenten voorgetrokken worden" en dat ik er nooit inkom...volgens mij is dat onzin, het hangt toch gewoon van kans af.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 18:01
Ieke
Ieke is offline
Niet veel. Je hoeft niet eens zelf je formules te bedenken. Een beetje weten hoe bepaalde dingen globaal werken is voldoende.

Ik studeer in Rotterdam en ben 6e jaars (co-schappen sinds ene jaar)
Ik vond het niet wetenschappelijk genoeg in de collegetijd en dan vooral omdat je zelf naar mijn idee niet heel veel hoeft na te denken en uit te vissen. Dat wordt in de loop van de tijd wel beter.
Daarbij vond ik dat we wel heel weinig uren hadden. Relext natuurlijk, maar ik vind dit niet de juiste manier om wat te leren. We hadden nogal veel zelfstudieopdrachten.

Bij ons is het anders dan bij Sarah. Wij kregen vanaf dag 1 ziekteleer. Nu is er wle een nieuw curriculum waarbij er wat meer basisstof gegeven wordt in de eerste 3 maanden. Dat vind ik wel goed, je hebt toch een bepaalde basis nodig. Maar het is toch relatief klinisch. Dingen zijn zeg maar geintergreerd in thema's. (Dus iets rond het hart, iets rond hersenen met alle theorie die er ook bij komt kijken. Dus anatomie, ziekteleer, behandelingen, fysiologie etc door elkaar)
Oud 30-11-2009, 18:03
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Waar de voorlichtingsdag niet helemaal duidelijk over was was de verhouding practica-theorie. Ik geloof dat de eerste 3 jaar vooral theorie-gericht zijn. Begin je in je eerste jaar al wel met snijzaal?
Bij ons was dat 3e week. (snijzaal)

Citaat:
Verder, als ik voor Geneeskunde zou gaan, zou ik Utrecht, Groningen, of Nijmegen kiezen, misschien ook Maastricht. Ik weet wel dat het programma in Utrecht weer heel anders is, daar heb je in je derde jaar al co-schappen, voor de rest komt het inderdaad wel overeen denk ik.
Verschilt echt heel erg per universiteit.

Citaat:
Tevens zegt mijn huisgenootje steeds dat ik helemaal geen kans maak om ingeloot te worden en dat ik mijn tijd verspil, omdat ik juist een buitenlands middelbare school diploma heb (kan wel gewoon meeloten)...hij beweert dat "Nederlandse studenten voorgetrokken worden" en dat ik er nooit inkom...volgens mij is dat onzin, het hangt toch gewoon van kans af.
Lijkt me onzin, de vraag is alleen in welke lotingsklasse je komt. Maar als ik jou was zou ik je ook verdiepen in de decentrale selectie als je geneeskunde wil doen.
Oud 01-12-2009, 16:18
Martiño
Martiño is offline
Ik las ergens dat Plasterk overweegt om de universiteiten de mogelijkheid te geven om de decentrale selectie uit te breiden, dus het advies van Ieke zou ik zeker ter harte nemen!
Oud 01-12-2009, 16:54
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ik las ergens dat Plasterk overweegt om de universiteiten de mogelijkheid te geven om de decentrale selectie uit te breiden, dus het advies van Ieke zou ik zeker ter harte nemen!
Goedzo, volgens mij is decentraal beter dan gewogen loting.
Oud 01-12-2009, 18:32
Verwijderd
Kun je trouwens met een HBO P(uiteraard met de benodigde beta vakken) meedoen met de decentrale selectie?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2009, 21:04
Ieke
Ieke is offline
Als je mag loten mag je ook decentraal doen. Het heeft dezelfde ingangseisen en je moet je ook tegelijk opgeven voor beide. (via de IBgroep)
Oud 01-12-2009, 23:01
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Goedzo, volgens mij is decentraal beter dan gewogen loting.
Ja, ik wil zelf ook graag nog geneeskunde gaan studeren na mijn huidige studie, dus dat decentraal uitgebreid wordt is goed nieuws voor mij.
Citaat:
Kun je trouwens met een HBO P(uiteraard met de benodigde beta vakken) meedoen met de decentrale selectie?
Nee, tenzij je een VWO diploma hebt (maar dan mocht het al sowieso).
Met een HBO diploma mag het wel, je moet ook wat vwo vakken halen (volgensmij natuurkunde, scheikunde, biologie). Het kan wel zijn dat als je een HBO studie geheel hebt afgerond (dus niet alleen een P) je vrijstelling hebt voor sommige VWO vakken.
Oud 02-12-2009, 13:21
Verwijderd
Maar je kunt dus niet eerst je HBO P halen en dan Diergeneeskunde doen? Ik ken iemand die nu HBO Dier- en Veehouderij studeert (jaar 1) en graag Diergeneeskunde wil gaan doen. Kan dit zonder verdere eisen?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2009, 13:44
StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Hoi Mirae,

Ik studeer diergeneeskunde in België en zit nu in het 5e jaar.

1) hoeveel tijd wordt ongeveer besteed aan dierproeven?
Ligt eraan wat je verstaat onder 'dierproeven'. We moesten in het eerste jaar al een biggen-foetus ontleden bij embryologie, maar dat was voornamelijk om het kaf van het koren te snijden. Tijdens de bachelorjaren sta je regelmatig in de snijzaal om de anatomie te leren op paarden- en koeienpoten, geiten en honden. Dat zie ik echter niet als dierproeven, want bij geneeskunde ga je ook in mensen snijden.
Bij biologie moesten we ook wormen en vissen ontleden die wel speciaal werden aangekocht daarvoor. Dat zou je als proeven kunnen zien, maar dat zijn maar een paar beesten.
Bij fysiologie moesten we wat niet-invasieve testen doen met ratten, van die beestjes zijn er een paar geadopteerd door studenten, omdat ze ander geëuthanaseerd werden (de ratten). Dit waren wel "afgeschreven" proefdieren van een labo, dus als wij ze niet hadden gebruikt, waren ze alsnog geëuthanaseerd.
Bij biochemie moesten we bloed nemen bij vissen voor wat proefjes, maar het was de bedoeling dat die vissen wel bleven leven (hoeveel er al dat geprik inderdaad hebben doorstaan, weet ik niet).
Bij microbiologie werden er wel wat muizen opgeofferd om celculturen te kunnen maken.
Over al die jaren vond ik het eigenlijk nog wel meevallen, maar als je diergeneeskunde wilt doen, is dat wel iets waar je je overheen moet kunnen zetten.

2) Moet je ook echt veel naar het slachthuis?
Ik ben daar nooit geweest. We kregen wel filmpjes van het slachtproces te zien en in het laatste jaar moet je misschien wel nog naar het slachthuis (als je een bepaald vak kiest, maar ik weet niet precies welke). We hebben wel een uitstapje gemaakt naar Rendac: dat is een bedrijf waar ze dode beesten vernietigen.

3) Hoeveel kennis van chemie heb je nodig om de studie goed te voltooien? Ik heb nl begrepen dat het een van de zwaarste studies is.
In België wordt in de bachelor veel chemie gegeven. Het is dus echt wel een pré daar al het een en ander van te weten. Aan de andere kant: ze beginnen wel min of meer bij het begin, omdat het geen vereiste is dit in je vooropleiding gehad te hebben. Als je makkelijk leert, heb je genoeg aan wat ze vertellen en heb je weinig voorkennis nodig. Mijn ervaring is echter dat als je het wat lastiger vindt, het lastig is om alles op tijd voor het examen ook te snappen.

4) Enige nadelen of aspecten die wat minder zijn van de studie?
Het is moeilijk. Studeren in België is geen eitje. In Nederland zal het ook wel niet altijd even makkelijk zijn, maar in België is het vooral het eerste jaar erg zwaar om doorheen te geraken. Ik ken mensen die in Antwerpen het eerste jaar niks haalden, vervolgens toch werden ingeloot in Utrecht en daar met twee vingers in de neus door de (eerste jaren van de) studie wandelden.

Verder vind ik diergeneeskunde geweldig interessant en ik ben heel blij dat ik voor België heb gekozen i.p.v. een alternatieve opleiding in Nederland.
Als je nog vragen hebt mag je die altijd stellen (evt. via PM) of kijk eens op mijn site: http://studentonbekend.nl.
Oud 02-12-2009, 13:48
StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Citaat:
Maar je kunt dus niet eerst je HBO P halen en dan Diergeneeskunde doen? Ik ken iemand die nu HBO Dier- en Veehouderij studeert (jaar 1) en graag Diergeneeskunde wil gaan doen. Kan dit zonder verdere eisen?
In België kan je wel met je HBO P beginnen!
Oud 03-12-2009, 18:49
Verwijderd
Oké maar hier dus niet?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 19:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Kan in Nederland ook in principe. Alleen kom je niet hoog in de lotingsklassen en dat is bij diergeneeskunde wel belangrijk (belangrijker dan voor geneeskunde).
Met citaat reageren
Oud 05-12-2009, 12:38
Verwijderd
Oké bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2009, 17:55
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik ben derdejaars studente diergeneeskunde in Utrecht.

Net als StudentOnbekend stonden wij de eerste/tweede week al in de snijzaal met een biggenfoetus. Ik zie dit ook niet als dierproef. Bovendien hebben wij biggen gebruikt die dood waren geboren. Het is wel zo dat er voor ons speciaal kippen, katten en ratten worden gedood.
We gebruiken ook levende dieren. In het eerste jaar heb je practica waarbij je leert omgaan met de dieren, en later leer je algemeen onderzoek en dergelijke uitvoeren.
Je hebt tijdens de opleiding niet echt het idee dat er veel dierproeven worden gedaan, ik tenminste niet.

Over het slachthuis: wij hebben nu het vak Veterinaire Volksgezondheid waar we leren hoe de slachtprocessen werken. In het oude curriculum moesten de eerste jaars wel stagelopen met een dierenarts in het slachthuis (in het slachthuis werken dierenarts om alles te controleren, zij werken voor de VWA), nu met de bachelor is dat niet zo. Ik geloof dat je in de master wel naar het slachthuis gaat, dit weet ik niet zeker.

Hier in Nederland wordt er niet veel chemie gegeven. In het eerste jaar zijn er wel een aantal vakken die met chemie te maken hebben, maar daarna nauwelijks. Als je goed oplet tijdens de colleges lukt het wel.

Ik vind het grote voordeel van de bachelor in Utrecht dat we steeds maar een vak tegelijk hebben, dus ook steeds maar 1 tentamen om voor te leren.
Ik vond het begin wel heel zwaar. Je begint met twee blokken en een lijn (lijn loopt een half jaar, een blok korter), je hebt veel les in het begin terwijl je ook moet wennen aan de universiteit. En de eerste twee vakken zijn niet het makkelijkst. De eerste paar vakken zijn gericht op cellen, maar vanaf het tweede jaar krijg je vakken gericht op de orgaansystemen. Gezond en ziek staan vanaf het begin naast elkaar.
Het grootste nadeel vind ik dat ik in de eerste lichting van de bachelor zit, dat geeft soms problemen maar daar heb je dus veel minder last van. Het is ook wel jammer dat je de eerste drie jaar helemaal geen stages loopt, in het oude curriculum was dit wel zo.

@Studentonbekend: wanneer moet je in Belgie een richting kiezen en welke richtingen hebben jullie? In welk jaar/jaren hebben jullie stages?
Reageren

Regels voor berichten