Advertentie | |
|
![]() |
|
1) Hoeveel kennis van chemie heb je nodig?
Niet veel. Je hoeft niet eens zelf je formules te bedenken. Een beetje weten hoe bepaalde dingen globaal werken is voldoende. 2) Enige nadelen of aspecten die wat minder zijn van de studie? Enige ervaring van goede of slechte dingen zijn goed. Ik studeer in Rotterdam en ben 6e jaars (co-schappen sinds ene jaar) Ik vond het niet wetenschappelijk genoeg in de collegetijd en dan vooral omdat je zelf naar mijn idee niet heel veel hoeft na te denken en uit te vissen. Dat wordt in de loop van de tijd wel beter. Daarbij vond ik dat we wel heel weinig uren hadden. Relext natuurlijk, maar ik vind dit niet de juiste manier om wat te leren. We hadden nogal veel zelfstudieopdrachten. Bij ons is het anders dan bij Sarah. Wij kregen vanaf dag 1 ziekteleer. Nu is er wle een nieuw curriculum waarbij er wat meer basisstof gegeven wordt in de eerste 3 maanden. Dat vind ik wel goed, je hebt toch een bepaalde basis nodig. Maar het is toch relatief klinisch. Dingen zijn zeg maar geintergreerd in thema's. (Dus iets rond het hart, iets rond hersenen met alle theorie die er ook bij komt kijken. Dus anatomie, ziekteleer, behandelingen, fysiologie etc door elkaar)
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Met een HBO diploma mag het wel, je moet ook wat vwo vakken halen (volgensmij natuurkunde, scheikunde, biologie). Het kan wel zijn dat als je een HBO studie geheel hebt afgerond (dus niet alleen een P) je vrijstelling hebt voor sommige VWO vakken.
|
Hoi Mirae,
Ik studeer diergeneeskunde in België en zit nu in het 5e jaar. 1) hoeveel tijd wordt ongeveer besteed aan dierproeven? Ligt eraan wat je verstaat onder 'dierproeven'. We moesten in het eerste jaar al een biggen-foetus ontleden bij embryologie, maar dat was voornamelijk om het kaf van het koren te snijden. Tijdens de bachelorjaren sta je regelmatig in de snijzaal om de anatomie te leren op paarden- en koeienpoten, geiten en honden. Dat zie ik echter niet als dierproeven, want bij geneeskunde ga je ook in mensen snijden. Bij biologie moesten we ook wormen en vissen ontleden die wel speciaal werden aangekocht daarvoor. Dat zou je als proeven kunnen zien, maar dat zijn maar een paar beesten. Bij fysiologie moesten we wat niet-invasieve testen doen met ratten, van die beestjes zijn er een paar geadopteerd door studenten, omdat ze ander geëuthanaseerd werden (de ratten). Dit waren wel "afgeschreven" proefdieren van een labo, dus als wij ze niet hadden gebruikt, waren ze alsnog geëuthanaseerd. Bij biochemie moesten we bloed nemen bij vissen voor wat proefjes, maar het was de bedoeling dat die vissen wel bleven leven (hoeveel er al dat geprik inderdaad hebben doorstaan, weet ik niet). Bij microbiologie werden er wel wat muizen opgeofferd om celculturen te kunnen maken. Over al die jaren vond ik het eigenlijk nog wel meevallen, maar als je diergeneeskunde wilt doen, is dat wel iets waar je je overheen moet kunnen zetten. 2) Moet je ook echt veel naar het slachthuis? Ik ben daar nooit geweest. We kregen wel filmpjes van het slachtproces te zien en in het laatste jaar moet je misschien wel nog naar het slachthuis (als je een bepaald vak kiest, maar ik weet niet precies welke). We hebben wel een uitstapje gemaakt naar Rendac: dat is een bedrijf waar ze dode beesten vernietigen. 3) Hoeveel kennis van chemie heb je nodig om de studie goed te voltooien? Ik heb nl begrepen dat het een van de zwaarste studies is. In België wordt in de bachelor veel chemie gegeven. Het is dus echt wel een pré daar al het een en ander van te weten. Aan de andere kant: ze beginnen wel min of meer bij het begin, omdat het geen vereiste is dit in je vooropleiding gehad te hebben. Als je makkelijk leert, heb je genoeg aan wat ze vertellen en heb je weinig voorkennis nodig. Mijn ervaring is echter dat als je het wat lastiger vindt, het lastig is om alles op tijd voor het examen ook te snappen. 4) Enige nadelen of aspecten die wat minder zijn van de studie? Het is moeilijk. ![]() Verder vind ik diergeneeskunde geweldig interessant en ik ben heel blij dat ik voor België heb gekozen i.p.v. een alternatieve opleiding in Nederland. Als je nog vragen hebt mag je die altijd stellen (evt. via PM) of kijk eens op mijn site: http://studentonbekend.nl.
||
Citaat:
![]()
|
Ik ben derdejaars studente diergeneeskunde in Utrecht.
Net als StudentOnbekend stonden wij de eerste/tweede week al in de snijzaal met een biggenfoetus. Ik zie dit ook niet als dierproef. Bovendien hebben wij biggen gebruikt die dood waren geboren. Het is wel zo dat er voor ons speciaal kippen, katten en ratten worden gedood. We gebruiken ook levende dieren. In het eerste jaar heb je practica waarbij je leert omgaan met de dieren, en later leer je algemeen onderzoek en dergelijke uitvoeren. Je hebt tijdens de opleiding niet echt het idee dat er veel dierproeven worden gedaan, ik tenminste niet. Over het slachthuis: wij hebben nu het vak Veterinaire Volksgezondheid waar we leren hoe de slachtprocessen werken. In het oude curriculum moesten de eerste jaars wel stagelopen met een dierenarts in het slachthuis (in het slachthuis werken dierenarts om alles te controleren, zij werken voor de VWA), nu met de bachelor is dat niet zo. Ik geloof dat je in de master wel naar het slachthuis gaat, dit weet ik niet zeker. Hier in Nederland wordt er niet veel chemie gegeven. In het eerste jaar zijn er wel een aantal vakken die met chemie te maken hebben, maar daarna nauwelijks. Als je goed oplet tijdens de colleges lukt het wel. Ik vind het grote voordeel van de bachelor in Utrecht dat we steeds maar een vak tegelijk hebben, dus ook steeds maar 1 tentamen om voor te leren. Ik vond het begin wel heel zwaar. Je begint met twee blokken en een lijn (lijn loopt een half jaar, een blok korter), je hebt veel les in het begin terwijl je ook moet wennen aan de universiteit. En de eerste twee vakken zijn niet het makkelijkst. De eerste paar vakken zijn gericht op cellen, maar vanaf het tweede jaar krijg je vakken gericht op de orgaansystemen. Gezond en ziek staan vanaf het begin naast elkaar. Het grootste nadeel vind ik dat ik in de eerste lichting van de bachelor zit, dat geeft soms problemen maar daar heb je dus veel minder last van. Het is ook wel jammer dat je de eerste drie jaar helemaal geen stages loopt, in het oude curriculum was dit wel zo. @Studentonbekend: wanneer moet je in Belgie een richting kiezen en welke richtingen hebben jullie? In welk jaar/jaren hebben jullie stages?
|
![]() |
|
|