Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2009, 06:39
xFrancesca
xFrancesca is offline
Ik moet wat maken voor economie, maar ik kom er echt niet uit ! Aaah !
Kan iemand me helpen?
Ik zal de 2e vraag hier posten, de eerste vraag snapte ik nog wel
Het gaat over het economie boek LWEO Markten 1 hoofdstuk 1 en 2

Opgave
De volgende globale gegevens schetsen de ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt (in miljoenen):

1. Bereken met hoeveel procent de werkgelegenheid in personen is gestegen in de periode 1980-1990 (antwoord in minstens een decimaal)

2. Toon met een berekening aan dat in deze periode de brutoparticipatiegraad is gestegen (antwoorden in minstens een decimaal)

3. Wat is de voornaamste oorzaak van de participatietoename in Nederland in deze periode?
Motiveer je antwoord!

4. Ga met een berekening na of werken in deeltijd een grotere of kleinere rol is gaan spelen voor de werkzoekenden.

De officiële werkloosheidscijfers kunnen een vertekend beeld geven van de werkelijke werkloosheidssituatie. Daarom wordt onderscheid gemaakt tussen de bruto- en de nettoparticipatiegraad.

5. Geef een voorbeeld van een groep “werklozen”die niet zichtbaar is in de officiële cijfers. Licht het voorbeeld toe.

6. Geef een voorbeeld waaruit blijkt dat de officiële werkloosheid ook een overschatting kan zijn van de werkelijkheid. Licht het voorbeeld toe.

7. Leg uit dat de netto-participatiegraad problemen rond de vaststelling van werkloosheidsmeting ondervangt.

8. Bereken op grond van de tabelgegevens hoeveel personen er in 1990 meer aan het werk waren dan in 1985.

Alleen al als je er 1 weet ben ik je EEEUWIG dankbaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2009, 16:28
Eadlyn
Eadlyn is offline
-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten