Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2009, 07:56
Rob
Rob is offline
Hoe zit het met tijdelijke contracten wanneer de ondernemingsvorm gewijzigd wordt?

Ik weet dat een werkgever maximaal drie tijdelijke contracten aan mag bieden en dat bij het vierde aanbod het een contract voor onbepaalde tijd moet zijn, maar hoe zit dit bij een bedrijf dat van ondernemingsvorm wisselt?

Zelf zit ik nu al aan mijn vierde tijdelijke contract (hij had zich er uit geluld en ik was dom genoeg om 'm te geloven. :\) en dat loopt op 31 december af.
Per januari wordt het bedrijf waar ik nu werk een BV (het is nu een VOF) en mijn baas beweert dat, omdat de ondernemingsvorm verandert, hij mij opnieuw een tijdelijk contract mag aanbieden. Volgens mij mag dat niet en volgens mij heb ik recht op een vast contract omdat de werkgever zelf niet verandert: de naam van het bedrijf wijzigt niet, mijn baas verandert ook niet, alleen het soort ondernemerschap maar ik kan nergens bewijs vinden over wie gelijk heeft.

Er komt hooguit een extra directeur bij. Niet dat het kan, maar even hypothetisch: wat nou als hij mij een baan aanbiedt? Begint het tellen van de tijdelijke contracten dan weer opnieuw, of absoluut niet?

Ter extra info: ik zit in de ICT en hij gaat niet mee met de CAO omdat hij die te complex vindt voor een klein bedrijf. ...Alhoewel ik zelf nooit een CAO voor de ICT heb gevonden.

Bedankt voor de hulp.
Oud 09-12-2009, 10:35
Martiño
Martiño is offline
Googlen op ICT CAO levert al iets op hoor.

Er is een ICT CAO, maar die geldt alleen voor bedrijven die lid zijn van werkgeversvereniging ICT. Het kan zijn dat hij daar niet bij is aangesloten, dan heb je alleen de arbeidsvoorwaarden zoals die in jouw contract staan en eventueel een CAO die jullie OR heeft opgesteld (maar als je een klein bedrijf bent heb je die dus waarschijnlijk niet).

Verder lijkt het me dat de regel van maximaal 3 tijdelijke contracten gewoon voor jou blijft gelden, ondanks dat het bedrijf van vorm is veranderd. Neem eens contact op met een rechtswinkel of een vakbond voor meer informatie hierover.
Oud 09-12-2009, 13:14
Verwijderd
Je 4e tijdelijke contract telt automatisch als een contract voor onbepaalde duur. Je hebt op dit moment dus een contract voor onbepaalde duur.

Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)

Artikel 668a | BW7
1.
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:

a.
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;

b.
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2009, 09:04
Rob
Rob is offline
Citaat:
Je 4e tijdelijke contract telt automatisch als een contract voor onbepaalde duur. Je hebt op dit moment dus een contract voor onbepaalde duur.

Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)

Artikel 668a | BW7
1.
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:

a.
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;

b.
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
Klopt, had ik al gevonden, zoals mijn eerste paragraaf impliceert.

Het antwoord heb ik trouwens ook gevonden:

Citaat:
Artikel 663 - 7:663 BW

Door overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip.
Oud 11-12-2009, 16:37
remy476
remy476 is offline
Heeft dat niet te maken met het dwingende recht? zoals dat genoemd wordt?
Reageren

Regels voor berichten