![]() |
|
Dag hej hallo,
Op het Geld & Recht forum hebben we sinds een half jaar een samenwerking met het Nibud. Voor wie het niet weet: dat is een onafhankelijke stichting die al dertig jaar advies geeft aan mensen van alle leeftijden over geldzaken. De samenwerking komt er op neer dat een wetenschappelijk medewerker van het Nibud (Anna_Nibud) de topics volgt en daar waar dat zinvol is feitelijk juiste informatie geeft met af en toe een verwijzing naar een nuttige site. Verder is ze terughoudend in reageren en mengt ze zich niet in persoonlijke gesprekken / discussies. We hebben nu een evaluatietopic lopen, iedereen is er behoorlijk positief over. Martiño deed daar de suggestie om voor Lichaam & Gezondheid op zoek te gaan naar een soortgelijke organisatie, die zo'n rol hier op zich zou kunnen nemen. Wat vinden jullie hier van dat idee? Het is niet gezegd dat we zo iemand kunnen vinden, maar wij willen er best eens een mailtje / belletje aan wagen. Misschien hebben jullie zelfs een suggestie, of een idee. Let me know! |
![]() |
|
Nouja, mijn standpunt is duidelijk denk ik
![]() ![]() Misschien is een expert met het niveau van Anna_Nibud wel wat te hoog, maar wel iemand die gekke gezondsheidsclaims kan corrigeren, kan aanraden om een arts te bezoeken en kan benadrukken dat het internet/scholierenforum geen goede plek is om een diagnose te stellen, alleen een plek om algemene informatie te krijgen (een disclaimer zoals ganralph hier bijvoorbeeld noemde is misschien ook wel een goed idee voor L&G). Dit kan misschien ook een forumbaas of forumer zijn, maar als je een expert van een of andere stichting (of een huisarts wellicht?) vindt, is dat ook erg mooi. Het allermooiste zou zijn als meer subfora dit hebben, en je als s.com dus echt goed (algemeen) advies kunt verschaffen aan scholieren.
||
Citaat:
De enige meerwaarde die ik zou zien van zo'n expert is dat een onbekende forummer op die manier beter weet wie hij moet geloven als er verschillende 'waarheden' worden genoemd.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Als je aan een expert wil denken moet je echt in de richting van een huisarts gaan wat betreft de medische dingen. Die is de meest breede en lijkt dit het meeste op zijn werk. Zeker een ervaren huisarts zou best diagnoses kunnen stellen en zo nodig naar een huisarts sturen als het gezien moet worden of er iets anders mee moet. Maar goed, ik weet niet of het nodig is. Maar goed, wie weet als er een goede huisarts gestrikt kan worden.
||
![]() |
Citaat:
er komen hier wel eens forummers die gewoon gerust gesteld willen worden door andere forummers. ze hebben een kwaaltje en willen het liefst horen dat ze niet naar de huisarts hoeven. als 10 mensen zeggen "ik heb iets gehad wat er op leek, en ik leef nog", dan kan dat overtuigend zijn om niet naar de dokter te gaan. daar kan 1 geneeskundestudent niet altijd tegenop. Forummers als Sarah zijn zeker van grote waarde. Maar als ik roep dat ik arts ben, kun jij dat niet controleren, en dankzij google kan iedereen je totaal verkeerde oplossingen voorschrijven. een expert spreekt puur vanuit zijn achtergrond. niet omdat hij goed kan googlen, en niet omdat hij "daar ooit een college over gehad heeft" (no offense voor de gnk-studenten ![]()
|
Volgens mij is een expert voor L&G niet direct nodig. Er zijn hier maar weinig mensen die echt domme dingen zeggen, en als die er zijn worden ze direct 'afgemaakt' door de medeforumers. Ik snap overigens wel dat de geneeskundestudenten het wel een goed idee vinden, ik kan me voorstellen dat het ontzettend frustrerend is om te zien dat iemand eoa domme mening als de waarheid verkondigt en daarmee het risico loopt dat een naiveling erin gelooft. Ik zou er ook niet op tegen zijn als er wel een expert komt, maar het lijkt me niet direct nodig.
Een voedingsexpert daarentegen lijkt me geen slecht idee. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk vooral dat het een niet bestaand probleem is eigenlijk gezien de manier waarop de dingen hier gaan. Niet dat ik tegen een expert ben hoor, ik denk als je een goede huisarts kan vinden dat het nog best wel eens nuttig is. Maar ook die zal oplopen tegen de beperkingen die het internet heeft.
||
![]() |
Citaat:
G&R liep ook prima een jaar geleden; mede dankzij de rechtenstudenten bijvoorbeeld. toch is Anna_Nibud een waardevolle aanvulling gebleken, en niet omdat ze altijd dingen zegt die anderen niet weten. voorbeeld: als hier iemand komt met "intieme klachten", dan zullen we allemaal zeggen dat diegene bijvoorbeeld (anoniem) een SOA-test kan doen bij de GGD. die informatie klopt helemaal, maar als hier iemand van de GGD komt vertellen hoe dat precies in zijn werk gaat, dan is dat zeker toegevoegde waarde. naast informatief is het drempelverlagend en bevestigend.
||
Citaat:
en om op je voorbeeld in te gaan: ik denk dat er hier genoeg forumers te vinden zijn die wel eens een soa test hebben ondergaan, waaronder ik zelf overigens. Ook voor veel andere ingrepen zijn er genoeg ervaringsdeskundigen te vinden, die overigens vaak ook een betere indruk kunnen geven hoe het is om zoiets te ondergaan dan de mensen die de ingrepen uitvoeren.
|
![]() |
Ik vind het ook niet hard nodig. Er wordt genoeg goed advies gegeven hier, als mensen met domme adviezen aankomen worden ze snel teruggefloten.
Een huisarts, tsja. Uiteindelijk zit je hier op een forum, je kan degene met de vraag niet zien en alles uitvragen werkt ook niet. Dat wordt nu al goed duidelijk gemaakt door een boel forummers die het advies geven naar de huisarts te gaan als iets niet duidelijk of niet vertrouwd is. WGR is anders om dat dat met vaste regels werkt. Daar kan je professioneel advies over geven, als alle feiten correct gepresenteerd worden. Met ziektes e.d. is het toch wat vager, mede door de beperkingen van het internet. Een voedingsdeskundige - tsja, Ik vind het advies over het algemeen duidelijk en goed. Natuurlijk zijn er (vooral) meiden die er slechte eetpatronen op na houden, maar ik betwijfel of een voedingsdeskundige dat kan veranderen, zij hebben eerder een psycholoog nodig ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind dat hier al genoeg mensen komen die weten waar ze over praten die andere forumers als het nodig is op de vingers tikken/corrigeren en die goed advies geven. Ik weet niet hoe noodzakelijk het is om hier een speciale expert voor aan te trekken of om een speciaal account voor te gebruiken... Het kan geen kwaad, maar ik denk ook niet dat het op dit moment echt iets toevoegd ómdat het gewoon al goed gaat naar mijn mening en die experts er eigenlijk al zijn...
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Maar ik denk dat het geneeskunde-gehalte, of in elk geval het kennisgehalte, altijd wel hoog blijft hier. Zo is het de afgelopen jaren eigenlijk altijd gegaan en ik kan me niet voorstellen dat dit subforum over een tijdje plots bevolkt is door allemaal gespuis wat er niks van snapt ![]()
||
Bedankt voor de vele en kritische reacties. Ben trouwens wel onder de indruk van de hoeveelheid geneeskundestudenten die hier rondlopen. Goeie zaak!
Ik ben het met jullie eens dat áls we iemand vinden dat het dan wel iemand is die werkelijk iets kan toevoegen. Het moet geen obligate herhaling van andere posts zijn. Citaat:
Wat dat betreft bevalt het goed met het Nibud: ze reageren alleen als ze iets toe te voegen hebben en komen vooral met feitelijke informatie - die zij als geen ander weten te vinden op het wereldwijde net. Ze werken met z'n tweeën: de een houdt het forum in de gaten en stuurt af en toe een topic door, waar de ander dan iets aan toe kan voegen. Ik zie de toegevoegde waarde vooral in de betrouwbaarheid & deskundigheid van een extern. Wat nu? Ik heb mijn collega Micky (we zitten hier met 6 parttimers op kantoor in Utrecht) gevraagd het aankomende jaar eens wat partijen / organisaties te zoeken en benaderen voor een oriënterend gesprek. Ik zal Micky vragen jullie betrokken te houden. Tot in 2010! ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben zelf ook geen geneeskundestudent, maar ik geef met enige regelmaat het advies om naar de dokter te gaan. Oók als iemand aan komt zetten met bijvoorbeeld een rijtje met alle symptomen van een blaasontsteking. Dan zal ik allicht de goeie conclusie trekken met de opmerking dat ze waarschijnlijk een blaasontsteking heeft, maar ook zeggen dat ze dus wel naar de dokter moet voor een diagnose en medicijnen. |
![]() |
|
|