Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2009, 15:54
Simon
Simon is offline
Dag hej hallo,

Op het Geld & Recht forum hebben we sinds een half jaar een samenwerking met het Nibud. Voor wie het niet weet: dat is een onafhankelijke stichting die al dertig jaar advies geeft aan mensen van alle leeftijden over geldzaken. De samenwerking komt er op neer dat een wetenschappelijk medewerker van het Nibud (Anna_Nibud) de topics volgt en daar waar dat zinvol is feitelijk juiste informatie geeft met af en toe een verwijzing naar een nuttige site. Verder is ze terughoudend in reageren en mengt ze zich niet in persoonlijke gesprekken / discussies.

We hebben nu een evaluatietopic lopen, iedereen is er behoorlijk positief over. Martiño deed daar de suggestie om voor Lichaam & Gezondheid op zoek te gaan naar een soortgelijke organisatie, die zo'n rol hier op zich zou kunnen nemen.

Wat vinden jullie hier van dat idee? Het is niet gezegd dat we zo iemand kunnen vinden, maar wij willen er best eens een mailtje / belletje aan wagen.

Misschien hebben jullie zelfs een suggestie, of een idee. Let me know!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 16:17
Martiño
Martiño is offline
Nouja, mijn standpunt is duidelijk denk ik Leuk dat jullie iets met mijn opmerking willen doen (ook al is het maar een belletje of een mailtje ).

Misschien is een expert met het niveau van Anna_Nibud wel wat te hoog, maar wel iemand die gekke gezondsheidsclaims kan corrigeren, kan aanraden om een arts te bezoeken en kan benadrukken dat het internet/scholierenforum geen goede plek is om een diagnose te stellen, alleen een plek om algemene informatie te krijgen (een disclaimer zoals ganralph hier bijvoorbeeld noemde is misschien ook wel een goed idee voor L&G).

Dit kan misschien ook een forumbaas of forumer zijn, maar als je een expert van een of andere stichting (of een huisarts wellicht?) vindt, is dat ook erg mooi. Het allermooiste zou zijn als meer subfora dit hebben, en je als s.com dus echt goed (algemeen) advies kunt verschaffen aan scholieren.
Oud 17-12-2009, 17:38
Verwijderd
Ik vind het een goed idee, om redenen die Martiño noemt.

Mochten jullie geen afgestudeerde professional kunnen vinden, dan wil ik het ook wel doen. Dan zou ik daarvoor uiteraard een aparte account gebruiken waarmee ik niet op andere subfora post en geen persoonlijke meningen noem, anders zou het een beetje onduidelijk worden allemaal. Maar ik denk dat het het beste is als iemand écht onafhankelijk is en dus ook geen andere band met het forum heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2009, 18:10
Martiño
Martiño is offline
Het was inderdaad mijn insteek om wellicht een van de gnk-studenten die hier vaak posten te vragen, maar ik wilde niet voor mijn beurt praten (en er misschien ook onduidelijkheid kon ontstaan over aansprakelijkheid en geldigheid van adviezen, een gnk-student is natuurlijk nog niet gediplomeerd).
Oud 17-12-2009, 18:11
Pluis
Pluis is offline
Het zou op zich best een goed idee kunnen zijn, maar dan moet er wel kritisch gekeken worden naar wát voor expert je wilt aantrekken. Een huisarts zou bijvoorbeeld een heel goed idee zijn, of misschien iemand van de GGD met een artsendiploma. Als die persoon zo af en toe eens tijd zou maken om hier de topics door te lezen, kan dat zeker goede invloed hebben.
In iemand die geen artsdiploma heeft zie ik niet zo heel veel zinnigs. Ik ben zelf co-assistent én fb hier dus heb wat dat betreft in ieder geval al genoeg kennis in huis om de dringende gevallen naar een huisarts te sturen.
Oud 17-12-2009, 18:17
ganralph
ganralph is offline
zoals ik al gezegd heb op G&R zie ik hier zeker een nuttige taak voor een voedingsdeskundige. af en toe komen er dingen voorbij waar ik van schrik (laxeerpillen om af te willen vallen )

het probleem met een gezondheidsdeskundige is dat die moeilijk individuele gevallen kan bespreken (waar het Nibud veel makkelijker op een situatie in kan gaan als alle cijfers bekend zijn). via internet is geen diagnose te stellen. ook kan een expert niet zeggen "je hoeft niet naar de dokter", want stel dat er wel iets ernstigs is. de mogelijkheden van de adviezen zijn dus beperkt.

overigens ben ik wel voor een expert hier, maar dus met de nodige voorzichtigheid.

edit: over die waarschuwingsboodschap die Martiño weer aanhaalde. misschien kan die opkomen wanneer hier iemand een nieuw topic aanmaakt?
Oud 17-12-2009, 20:01
Pluis
Pluis is offline
Oh een voedingsdeskundige vind ik een heel goed idee! er zijn hier wel een aantal posters met verstand van voeding, maar die hebben het dan met name over voeding voor topsporters dan wel bodybuilders. De "gewone" forumer kan over het algemeen in de praktijk weinig met die goedbedoelde adviezen.
Oud 17-12-2009, 20:47
Martiño
Martiño is offline
Een voedingsdeskundige is een goed idee, deze kan misschien (ook) op Eten en Drinken actief zijn.
Oud 17-12-2009, 22:01
Balance
Balance is offline
Citaat:
Misschien is een expert met het niveau van Anna_Nibud wel wat te hoog, maar wel iemand die gekke gezondsheidsclaims kan corrigeren, kan aanraden om een arts te bezoeken en kan benadrukken dat het internet/scholierenforum geen goede plek is om een diagnose te stellen, alleen een plek om algemene informatie te krijgen (een disclaimer zoals ganralph hier bijvoorbeeld noemde is misschien ook wel een goed idee voor L&G).
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Wel met het feit dat wij geen diagnose kunnen stellen, maar ik heb zelf het idee dat dat al heel goed gaat op dit subforum. De kwaliteit van reacties is doorgaans erg hoog, juis omdat hier al veel geneeskundestudenten rondlopen. Mensen stellen hier eigenlijk zelden een diagnose en als men dat al doet, wordt diegene vrij snel teruggefloten door de rest van de forummers. Trouwens, ik vind dat een vraag in de trand van 'wat zou het kunnen zijn?' hier best mag horen. Want juist door alle goede antwoorden die gegeven worden (waar ook vaak zat het antwoord tussen zit dat wij dat niet kunnen weten en dat iemand naar de dokter moet), besluit men vaak dat een doktersbezoek eigenlijk wel wijs is. En soms is zo'n topic ook enkel ter geruststelling, of in afwachting van het doktersbezoek.

De enige meerwaarde die ik zou zien van zo'n expert is dat een onbekende forummer op die manier beter weet wie hij moet geloven als er verschillende 'waarheden' worden genoemd.
Oud 17-12-2009, 23:26
Myuki
Myuki is offline
Ik heb niet het idee dat er een extra expert nodig is. Er worden al genoeg goede reacties gegeven. Sarah is een goed voorbeeld van een actief forumlid met verstand van zaken. Ik heb niet het idee dat dit als ongeloofwaardig wordt gezien, dus die enige meerwaarde die Balance ziet is in mijn ogen geen echte meerwaarde.

Oh en ik vind juist zo mooi aan dit forum dat 'jongeren' elkaar helpen en advies geven. We hebben niet overal een 'deskundige volwassene' voor nodig.
Oud 17-12-2009, 23:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Wel met het feit dat wij geen diagnose kunnen stellen, maar ik heb zelf het idee dat dat al heel goed gaat op dit subforum. De kwaliteit van reacties is doorgaans erg hoog, juis omdat hier al veel geneeskundestudenten rondlopen. Mensen stellen hier eigenlijk zelden een diagnose en als men dat al doet, wordt diegene vrij snel teruggefloten door de rest van de forummers. Trouwens, ik vind dat een vraag in de trand van 'wat zou het kunnen zijn?' hier best mag horen. Want juist door alle goede antwoorden die gegeven worden (waar ook vaak zat het antwoord tussen zit dat wij dat niet kunnen weten en dat iemand naar de dokter moet), besluit men vaak dat een doktersbezoek eigenlijk wel wijs is. En soms is zo'n topic ook enkel ter geruststelling, of in afwachting van het doktersbezoek.

De enige meerwaarde die ik zou zien van zo'n expert is dat een onbekende forummer op die manier beter weet wie hij moet geloven als er verschillende 'waarheden' worden genoemd.
Het is ook helemaal niet bedoeld als kritiek op forumers/forumbazen, en natuurlijk moet iemand die een 'wat zou het kunnen zijn'-vraag die gewoon posten en wij er antwoord op geven.

Maar wat je op Geld en Recht ziet is dat de expert wel een grote toegevoegde waarde heeft, en dat zou hier dus ook kunnen. In feite is daar niks veranderd aan topics of het postgedrag van forumers, de kwaliteit van de adviezen is nu alleen beter omdat je het kunt staven aan de mening van een expert.

En nu lopen hier veel geneeskundestudenten rond, dat kan over bijvoorbeeld een half jaar wel weer anders zijn.
Oud 17-12-2009, 23:36
Myuki
Myuki is offline
@Martino: Lichaam en Gezondheid is iets totaal anders dan Geld en Recht.
Oud 17-12-2009, 23:49
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dat ben ik niet met je eens. Het onderwerp mag dan inderdaad wel totaal anders zijn, op beide fora komen veel mensen die op zoek zijn naar advies en informatie. Misschien zijn er hier wel meer algemenere topics zonder hulpvraag of topics die niet direct over gezondheid gaan, maar daar hoeft zo'n expert ook niet in te posten.
Oud 18-12-2009, 05:51
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
En nu lopen hier veel geneeskundestudenten rond, dat kan over bijvoorbeeld een half jaar wel weer anders zijn.
Ik vrees dat ik met een half jaar niet weg ben hoor

Als je aan een expert wil denken moet je echt in de richting van een huisarts gaan wat betreft de medische dingen. Die is de meest breede en lijkt dit het meeste op zijn werk. Zeker een ervaren huisarts zou best diagnoses kunnen stellen en zo nodig naar een huisarts sturen als het gezien moet worden of er iets anders mee moet. Maar goed, ik weet niet of het nodig is. Maar goed, wie weet als er een goede huisarts gestrikt kan worden.
Oud 18-12-2009, 09:28
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
en dat is ook net het probleem. de gevolgen van verkeerd advies kunnen hier ernstiger zijn.

er komen hier wel eens forummers die gewoon gerust gesteld willen worden door andere forummers. ze hebben een kwaaltje en willen het liefst horen dat ze niet naar de huisarts hoeven. als 10 mensen zeggen "ik heb iets gehad wat er op leek, en ik leef nog", dan kan dat overtuigend zijn om niet naar de dokter te gaan. daar kan 1 geneeskundestudent niet altijd tegenop.

Forummers als Sarah zijn zeker van grote waarde. Maar als ik roep dat ik arts ben, kun jij dat niet controleren, en dankzij google kan iedereen je totaal verkeerde oplossingen voorschrijven.

een expert spreekt puur vanuit zijn achtergrond. niet omdat hij goed kan googlen, en niet omdat hij "daar ooit een college over gehad heeft" (no offense voor de gnk-studenten ). het is een autoriteit die ook als zodanig kan en mag spreken!
Oud 18-12-2009, 09:34
Lorelei
Lorelei is offline
Volgens mij is een expert voor L&G niet direct nodig. Er zijn hier maar weinig mensen die echt domme dingen zeggen, en als die er zijn worden ze direct 'afgemaakt' door de medeforumers. Ik snap overigens wel dat de geneeskundestudenten het wel een goed idee vinden, ik kan me voorstellen dat het ontzettend frustrerend is om te zien dat iemand eoa domme mening als de waarheid verkondigt en daarmee het risico loopt dat een naiveling erin gelooft. Ik zou er ook niet op tegen zijn als er wel een expert komt, maar het lijkt me niet direct nodig.
Een voedingsexpert daarentegen lijkt me geen slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 10:13
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
een expert spreekt puur vanuit zijn achtergrond. niet omdat hij goed kan googlen, en niet omdat hij "daar ooit een college over gehad heeft" (no offense voor de gnk-studenten ). het is een autoriteit die ook als zodanig kan en mag spreken!
Dan moet je ook niet naar een dokter gaan, die heeft er ook ooit eens college over gehad Een aantal van de geneeskundestudenten die hier rondlopen zijn een heel eind, sommigen al bezig met hun co-schappen (ik heb nu eigenlijk alle grote co-schappen gehad, nog wat kleine en keuze en dan ben ik klaar) en er is er zelfs een die klaar is (maar die zie ik niet heel veel) Daarbij heb ik het idee dat de gnk mensen prima begrijpen wat de beperkingen zijn.
Ik denk vooral dat het een niet bestaand probleem is eigenlijk gezien de manier waarop de dingen hier gaan. Niet dat ik tegen een expert ben hoor, ik denk als je een goede huisarts kan vinden dat het nog best wel eens nuttig is. Maar ook die zal oplopen tegen de beperkingen die het internet heeft.
Oud 18-12-2009, 11:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dan moet je ook niet naar een dokter gaan, die heeft er ook ooit eens college over gehad Een aantal van de geneeskundestudenten die hier rondlopen zijn een heel eind, sommigen al bezig met hun co-schappen (ik heb nu eigenlijk alle grote co-schappen gehad, nog wat kleine en keuze en dan ben ik klaar) en er is er zelfs een die klaar is (maar die zie ik niet heel veel) Daarbij heb ik het idee dat de gnk mensen prima begrijpen wat de beperkingen zijn.
Ik denk vooral dat het een niet bestaand probleem is eigenlijk gezien de manier waarop de dingen hier gaan. Niet dat ik tegen een expert ben hoor, ik denk als je een goede huisarts kan vinden dat het nog best wel eens nuttig is. Maar ook die zal oplopen tegen de beperkingen die het internet heeft.
ik zeg ook niet dat het hier niet goed loopt, en ik wil echt de gnk-studenten niet in twijfel trekken. maar toch kan de praktijkervaring en de status van een arts een verschil maken.

G&R liep ook prima een jaar geleden; mede dankzij de rechtenstudenten bijvoorbeeld. toch is Anna_Nibud een waardevolle aanvulling gebleken, en niet omdat ze altijd dingen zegt die anderen niet weten.

voorbeeld: als hier iemand komt met "intieme klachten", dan zullen we allemaal zeggen dat diegene bijvoorbeeld (anoniem) een SOA-test kan doen bij de GGD. die informatie klopt helemaal, maar als hier iemand van de GGD komt vertellen hoe dat precies in zijn werk gaat, dan is dat zeker toegevoegde waarde. naast informatief is het drempelverlagend en bevestigend.
Oud 18-12-2009, 11:38
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ik zeg ook niet dat het hier niet goed loopt, en ik wil echt de gnk-studenten niet in twijfel trekken. maar toch kan de praktijkervaring en de status van een arts een verschil maken.

G&R liep ook prima een jaar geleden; mede dankzij de rechtenstudenten bijvoorbeeld. toch is Anna_Nibud een waardevolle aanvulling gebleken, en niet omdat ze altijd dingen zegt die anderen niet weten.

voorbeeld: als hier iemand komt met "intieme klachten", dan zullen we allemaal zeggen dat diegene bijvoorbeeld (anoniem) een SOA-test kan doen bij de GGD. die informatie klopt helemaal, maar als hier iemand van de GGD komt vertellen hoe dat precies in zijn werk gaat, dan is dat zeker toegevoegde waarde. naast informatief is het drempelverlagend en bevestigend.
Ik denk dat we het allemaal niet eens zo heel oneens zijn. Maar wat wel belangrijk is dat dat die expert ons echt moet kunnen aanvullen qua kennis. Wat dat betreft zou een voedingsdeskundige nuttiger kunnen zijn dan een huisarts (en ik denk overigens dat dat laatste ook verdomd lastig te vinden is)

en om op je voorbeeld in te gaan: ik denk dat er hier genoeg forumers te vinden zijn die wel eens een soa test hebben ondergaan, waaronder ik zelf overigens. Ook voor veel andere ingrepen zijn er genoeg ervaringsdeskundigen te vinden, die overigens vaak ook een betere indruk kunnen geven hoe het is om zoiets te ondergaan dan de mensen die de ingrepen uitvoeren.
Oud 18-12-2009, 12:08
Mara
Mara is offline
Ik vind het ook niet hard nodig. Er wordt genoeg goed advies gegeven hier, als mensen met domme adviezen aankomen worden ze snel teruggefloten.

Een huisarts, tsja. Uiteindelijk zit je hier op een forum, je kan degene met de vraag niet zien en alles uitvragen werkt ook niet. Dat wordt nu al goed duidelijk gemaakt door een boel forummers die het advies geven naar de huisarts te gaan als iets niet duidelijk of niet vertrouwd is.

WGR is anders om dat dat met vaste regels werkt. Daar kan je professioneel advies over geven, als alle feiten correct gepresenteerd worden. Met ziektes e.d. is het toch wat vager, mede door de beperkingen van het internet.

Een voedingsdeskundige - tsja, Ik vind het advies over het algemeen duidelijk en goed. Natuurlijk zijn er (vooral) meiden die er slechte eetpatronen op na houden, maar ik betwijfel of een voedingsdeskundige dat kan veranderen, zij hebben eerder een psycholoog nodig
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 12:31
Verwijderd
Ik vind dat hier al genoeg mensen komen die weten waar ze over praten die andere forumers als het nodig is op de vingers tikken/corrigeren en die goed advies geven. Ik weet niet hoe noodzakelijk het is om hier een speciale expert voor aan te trekken of om een speciaal account voor te gebruiken... Het kan geen kwaad, maar ik denk ook niet dat het op dit moment echt iets toevoegd ómdat het gewoon al goed gaat naar mijn mening en die experts er eigenlijk al zijn...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 14:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb niet het idee dat er een extra expert nodig is. Er worden al genoeg goede reacties gegeven. Sarah is een goed voorbeeld van een actief forumlid met verstand van zaken. Ik heb niet het idee dat dit als ongeloofwaardig wordt gezien, dus die enige meerwaarde die Balance ziet is in mijn ogen geen echte meerwaarde.

Oh en ik vind juist zo mooi aan dit forum dat 'jongeren' elkaar helpen en advies geven. We hebben niet overal een 'deskundige volwassene' voor nodig.
Ja het gaat mij dan meer om de onbekendere forummers die niet weten wie ze moeten geloven. Die kennen de reputaties van forummers nog niet of hun achtergrond en dan zou het woordje 'expert' net wat meerwaarde kunnen hebben. Maar zoals ik al zei is dat ook echt maar de enige meerwaarde die ik er van zie, omdat ik het er verder mee eens ben dat er al genoeg goede reacties worden gegeven.

Citaat:
Het is ook helemaal niet bedoeld als kritiek op forumers/forumbazen, en natuurlijk moet iemand die een 'wat zou het kunnen zijn'-vraag die gewoon posten en wij er antwoord op geven.

Maar wat je op Geld en Recht ziet is dat de expert wel een grote toegevoegde waarde heeft, en dat zou hier dus ook kunnen. In feite is daar niks veranderd aan topics of het postgedrag van forumers, de kwaliteit van de adviezen is nu alleen beter omdat je het kunt staven aan de mening van een expert.

Oh ik vat het ook zeker niet op als kritiek richting forummers of forumbazen
Maar ik denk dat het geneeskunde-gehalte, of in elk geval het kennisgehalte, altijd wel hoog blijft hier. Zo is het de afgelopen jaren eigenlijk altijd gegaan en ik kan me niet voorstellen dat dit subforum over een tijdje plots bevolkt is door allemaal gespuis wat er niks van snapt
Oud 30-12-2009, 16:01
Simon
Simon is offline
Bedankt voor de vele en kritische reacties. Ben trouwens wel onder de indruk van de hoeveelheid geneeskundestudenten die hier rondlopen. Goeie zaak!

Ik ben het met jullie eens dat áls we iemand vinden dat het dan wel iemand is die werkelijk iets kan toevoegen. Het moet geen obligate herhaling van andere posts zijn.

Citaat:
Dit vind ik ook een gevoelig kritiekpunt. Een forum is ook een gemeenschap. Je moet niet zo'n deskundige hebben die overal tussen gaat zitten en zich bijvoorbeeld mengt in persoonlijke discussies. Enige terughoudendheid lijkt me dan belangrijk.

Wat dat betreft bevalt het goed met het Nibud: ze reageren alleen als ze iets toe te voegen hebben en komen vooral met feitelijke informatie - die zij als geen ander weten te vinden op het wereldwijde net. Ze werken met z'n tweeën: de een houdt het forum in de gaten en stuurt af en toe een topic door, waar de ander dan iets aan toe kan voegen.

Ik zie de toegevoegde waarde vooral in de betrouwbaarheid & deskundigheid van een extern.

Wat nu?

Ik heb mijn collega Micky (we zitten hier met 6 parttimers op kantoor in Utrecht) gevraagd het aankomende jaar eens wat partijen / organisaties te zoeken en benaderen voor een oriënterend gesprek. Ik zal Micky vragen jullie betrokken te houden.

Tot in 2010!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2009, 18:55
Verwijderd
Citaat:
er komen hier wel eens forummers die gewoon gerust gesteld willen worden door andere forummers. ze hebben een kwaaltje en willen het liefst horen dat ze niet naar de huisarts hoeven. als 10 mensen zeggen "ik heb iets gehad wat er op leek, en ik leef nog", dan kan dat overtuigend zijn om niet naar de dokter te gaan. daar kan 1 geneeskundestudent niet altijd tegenop.
Maar feit is dat dat dus nooit gebeurt. Er komt misschien 1 reactie van "ik heb iets gehad wat er op leek, en ik leef nog", en 10 mensen zeggen "je kunt maar beter naar de dokter gaan, want..." Ook de mensen die geen geneeskunde studeren doen dat.

Ik ben zelf ook geen geneeskundestudent, maar ik geef met enige regelmaat het advies om naar de dokter te gaan. Oók als iemand aan komt zetten met bijvoorbeeld een rijtje met alle symptomen van een blaasontsteking. Dan zal ik allicht de goeie conclusie trekken met de opmerking dat ze waarschijnlijk een blaasontsteking heeft, maar ook zeggen dat ze dus wel naar de dokter moet voor een diagnose en medicijnen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten