Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2010, 20:42
klompje
klompje is offline
Hoi,

Na een korte zoektocht voor een nieuwe fiets (omdat ik zeer binnenkort per dag 20 km moet fietsen) heb ik een derailleur fiets aangeschaft. Ik heb tot nu toe altijd met een fiets met een gesloten kettingkast rondgetoerd, maar deze is helaas overleden. Nu ben ik dus van plan om de derailleur fiets dagelijks te gebruiken. Deze vergt echter nogal wat onderhoud, en ik ben hier nog niet zo bekwaam in. Hebben jullie misschien tips hiervoor? Mijn zoektocht op Google heeft natuurlijk ook wat tips opgeleverd, maar misschien dat jullie ook nog bruikbare tips hebben.

Groetjes, Ellen.
Oud 10-01-2010, 21:52
KIET
KIET is offline
Lieve help, een fietstopic

Volgens mij is het echt 1,5 jaar geleden dat hier voor het laatst een serieus topic mbt fietsen is geweest Ik ben geen expert wat fietsen betreft, maar dit zijn mijn ervaringen met mijn eigen fiets (met derailleur):

Mocht je een volledig open ketting hebben, schaf even bij een fietszaak een afdekplaatje voor de voorste tandwielen aan. Die zijn er doorgaans vrij makkelijk op te zetten en zo voorkom je dat je benen/kleding tegen de tandwielen aankomen (het staat lullig, en die vette meuk gaat er bij je kleding niet meer uit), of dat je broek (als je die draagt) niet onverhoopt in de tandwielen haakt. Beide heb ik al gehad.

Verder is het natuurlijk voor het onderhoud het beste dat je ketting/tandwielen schoon blijven, aangezien je geen kast hebt. Ik doe dat gewoon als ik de hele fiets schoonmaak, en dan zat ik er gewoon even de hogedrukspuit erop. Anders/eventueel kan je ook een oude afwasborstel gebruiken. En je zal de boel wat vaker moeten smeren, maar dat is gewoon een spuitbusje erop en even de ketting een keer rond zwengelen. Als je ketting begint te piepen dan heeft hij een smeerbeurt nodig

Belangrijkste bij een derailleur-fiets is dat de boel goed is afgesteld, anders slijt de boel veel sneller, schakelt hij niet goed en kan gaan doortrappen. Als je de fiets nieuw, of iig bij een fietsenzaak, hebt gekocht mag ik aannemen dat dit verder wel snor zit. In de praktijk heb je ook minder versnellingen dan staat aangegeven: als je 3 voor en 8 achter hebt heb je in principe 24 versnellingen, maar als je de twee tegenovergestelde tandwielen inschakelt (linksvoor en rechtsachter of andersom: dus standen 1-1 of 3-8, de allerlichtste en allerzwaarste stand) staat de ketting te schuin om efficiënt te kunnen werken en op langere duur is dit slecht voor de ketting en tandwielen. Neemt niet weg dat ik ook wel stukken op 3-8 heb gereden als ik even op volle vaart wilde hoor

Tot slot (niet helemaal zeker of dit alleen voor derailleur-fietsen geldt): de ketting en achtertandwielen staan op elkaar ingesleten. Als één van die twee dingen vervangen moet worden, dan moet de andere ook automatisch en dat kost wel redelijk wat. Versleten tandwielen merk je als de fiets door begint te trappen. Versleten ketting merk je wanneer die ineens knapt op een parkeerplaats in de stad, 20 km van huis

Laatst gewijzigd op 10-01-2010 om 22:10. Reden: iets verduidelijkt
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 08:35
MTpower
MTpower is offline
Wat KIET zegt eigenlijk, zo'n afdekplaatje raad ik je ook erg aan. Het heeft mij destijds 2 goede broeken gekost omdat die tussen de ketting en het tandwiel kwamen, gaten erin en onder de smurrie die er niet meer uit gaat

Een keertje extra de ketting smeren kan nooit kwaad, zeker omdat hij open en bloot ligt.
Oud 11-01-2010, 09:42
T_ID
T_ID is offline
Af en toe schoonmaken is wel nodig, met name na sneeuw, regen e.d. Iets van een borstel of een doek, zodat de rotzooi eraf is. Met name zand dat in smurrie is veranderd en eraan plakt, omdat zand hard is en de zaak doet slijten.

Wel slijten de tandwielen veel harder dan bij een gesloten systeem. Ik heb er in tien jaar vier setjes tandwielen versleten, en alweer begint het af en toe door te trappen als ik met veel kracht snelheid maak. Gezien de verbaasde reactie bij de fietsenhandel is dat niet erg gebruikelijk.
Oud 11-01-2010, 15:00
klompje
klompje is offline
Heel erg bedankt voor de tips jongens.
Ik ben net nog even naar mijn fiets gaan kijken, en zag tot mijn blijde verbazing dat er al zo'n afdekplaat op de voorste tandwielen zat. Verder heb ik (voor als ik echt wijde broeken aan mocht gaan trekken ) zo'n broekbijelkaarhouder gekocht. Ik denk dat ik mijn fiets voorlopig nog even niet gebruik vanwege de sneeuw en het zout wat er gestrooid is. Ik hoop dat dit over een week weg is (maar ik vrees dat dit niet zo is) want dan heb ik m'n fiets echt nodig voor m'n stage. Elke dag in zo'n drukke bus zitten vind ik namelijk verschrikkelijk.
Oud 05-02-2010, 01:09
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Je kan ook gewoon zwarte skinnyjeans dragen, dan is het probleem ook opgelost. Een fiets met een derailleur heeft niet veel meer onderhoud nodig dan een 'normale' fiets, je moet alleen geen kracht zetten als je schakelt. Dan verlies je wel eens tanden. En natuurlijk zorgen dat de ketting zo recht mogelijk is, vaak zitten er wel een paar verhoudingen op die ongeveer hetzelfde zijn, waarmee je gekke bochten voor de ketting kan vermijden.

Lees hier verder: http://sheldonbrown.com/gearing/index.html
Reageren

Regels voor berichten