Advertentie | |
|
![]() |
|
Kopen is inderdaad pas interessant als je er een jaar of 5 (minstens) wil blijven wonen, i.v.m. de Kosten Koper die je betaalt. Als student weet je doorgaans nog niet in welke plek je je werk zal vinden en dus is het vrij realistisch om er vanuit te gaan dat je na een jaar of 4 toch ook weer gaat verhuizen.
Daarbij komt het probleem dat je als 16-21 jarige meestal niet de mogelijkheid hebt om een hypotheek te krijgen (aangezien je het inkomen er niet voor hebt) en áls je hem al zou krijgen, dan is de rente en/of aflossing + GWL vaak een stuk duurder dan een kamertje all-in. Om echt een appartement (oid) te huren moet je je inschrijven als woningzoekende in de gemeente. Afhankelijk van het huursysteem heb je dan een wachttijd te gaan. Het lijkt me daarom toch effectiever om bij studentenhuizen te kijken of jullie niet allebei een kamer kunnen vinden.
|
Verwijderd
|
Is huren echt zo moeilijk in Nederland? Hier schuim je gewoon kranten en immo-kantoren af tot je iets leuks hebt gevonden. Bij particulieren gaat het meestal iets makkelijker, dan kun je meteen overeenkomen of je het neemt of niet, bij immo-kantoren heb je de kans dat ze kandidaten gaan vergelijken en dat je buiten de boot valt. En als woningzoekende in de gemeente inschrijven? Waarom, mag je niet gewoon ergens gaan wonen en dan je als inwoner laten inschrijven?
|
![]() |
|
@Mutant:
In Nederland heb je particuliere huur en sociale huur. Sociale huurwoningen zijn aan een systeem verbonden; je moet je inschrijven als woningzoekende om er kans op te maken. Bij de ene gemeente krijgt degene met de langste inschrijftijd de woning, bij de andere gemeente krijgt degene die het oudst is (of het langst zijn huidige huis bewoond) de woning. Wil je kans maken op een sociale huurwoning, dan is inschrijven dus noodzakelijk, aangezien je anders niet kan meedingen voor zo'n woning. Particuliere huur is zoals jij beschrijft, maar heeft als nadeel dat het meestal veel duurder is. Sommige gemeentes hanteren de regel dat particuliere woningen met een huurprijs beneden de 650 euro alsnog via bovengenoemd huursysteem moeten worden verdeeld. Andere gemeentes hebben dat niet, maar vaak stellen de particuliere verhuurders dan wel hoge eisen aan hun huurder, bijv. het hebben van behoorlijk inkomen of het hebben van een contract voor onbepaalde tijd. Er zijn ook wel particuliere huurwoningen met een lagere prijs en zonder moeilijke eisen. Als je die tegen komt heb je mazzel.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Particuliere huur is duur en ligt meestal tussen de 500-1000 euro voor eenzelfde soort woning als hierboven genoemd (dus meestal twee keer zo duur als via de sociale huur). De wachttijd voor sociale huur is vaak lang (zo is deze ong 2 jaar in Leeuwarden, 4 jaar in Tilburg en zo'n jaar of 15 in Amsterdam ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Wtf... Ben ik blij dat ik in België woon
![]() Niet dat de ts hiermee geholpen is, maar ik vroeg het me af ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nouja, huurprijzen verschillen sowieso heel erg binnen Nederland, afhankelijk van in welke gemeente je woont. Ik betaal 330 voor een (sociaal) appartement in Enschede dat even groot is als een (particulier) appartement in Haarlem waar mijn zus 840 voor betaalde. En in Enschede heb je dan weer nauwelijks wachtlijst voor sociale woningen, gemiddeld vier maanden (beetje afhankelijk van hoe kritisch je bent).
Maargoed, TS, ik denk dat het het makkelijkst is om twee studentenkamers in hetzelfde studentenhuis in Tilbrug te zoeken. Dan maak je van de ene kamer een slaapkamer en van de andere een woonkamer. En dan kun je prima in april/mei beginnen, want vóór april is toch nog niet bekend welke kamers in september leeg zullen zijn. |
![]() |
|
Het kan ook meevallen hoor. Ik heb drie jaar ingeschreven gestaan bij de sociale woningbouw en nu een tweekamerappartementje net iets buiten het centrum van Rotterdam voor een prima huurprijs en goed onderhouden enzo
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
De tegenhanger: huis huren, tips? Adore | 27 | 10-09-2009 07:55 | |
Werk, Geld & Recht |
Huis huren met studenten. Dhr.Janssen | 5 | 08-07-2009 12:13 | |