Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2010, 17:44
LoveYouToo
LoveYouToo is offline
Hee allemaal,

Ik ben een meisje van 16 en ga komend (school) jaar met mijn vriend (21) op kamers. Ik ben zelf van mening dat we een beetje te laat zijn met zoeken, maar hij denkt dat er nog genoeg tijd is. Wat denken jullie? Hem overhalen toch nu te beginnen met zoeken, of wachten tot april mei?

(We willen een appartement ofzo huren, geen echte studentenkamer - in Tilburg).
Oud 29-01-2010, 21:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je nu al weet wat je zoekt en waar je iets zoekt dan zou ik er voor kiezen om zo snel mogelijk op zoek te gaan en niet te wachten. Het is heel moeilijk om een betaalbare huurwoning te vinden, zeker als je nog geen jaren ingeschreven staat. Schrijf je in elk geval in, dan spaar je wachttijd! Je moet je wel afvragen of je geld hebt om nu al huur te betalen mocht je nu al wat vinden.
Oud 30-01-2010, 07:41
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Kopen. Als je gaat huren duurt het nog zeker 4 jaar.
Zoek ook iets wat hij in zijn eentje kan betalen, en waarbij hij niet afhankelijk is van jou inkomsten op wat voor manier dan ook. Stel dat het toch uit zou gaan is hij de pineut. Probleem met kopen is dat mocht het uitgaan zit hij met een huis that doesn't suit.

En dat het uitgaat is niet zo heel raar, je bent 16, niet 19. En ja, daar zit een groot verschil in.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 09:04
Ivo
Ivo is offline
kopen... lekker realistisch voor het gemiddelde 16-21 jarige stelletje. Bovendien KAN kopen nogal geld weggooien zijn (als je binnen 5 jaar weer gaat verhuizen). En of je met huren wel of niet snel een woning hebt hangt heel erg af van de regio waar je woont. Hoe dat in Tilburg zit weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 21:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
kopen... lekker realistisch voor het gemiddelde 16-21 jarige stelletje. Bovendien KAN kopen nogal geld weggooien zijn (als je binnen 5 jaar weer gaat verhuizen). En of je met huren wel of niet snel een woning hebt hangt heel erg af van de regio waar je woont. Hoe dat in Tilburg zit weet ik niet.
4 tot 5 jaar voor meer dan 20m²
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 01:10
Balance
Balance is offline
Kopen is inderdaad pas interessant als je er een jaar of 5 (minstens) wil blijven wonen, i.v.m. de Kosten Koper die je betaalt. Als student weet je doorgaans nog niet in welke plek je je werk zal vinden en dus is het vrij realistisch om er vanuit te gaan dat je na een jaar of 4 toch ook weer gaat verhuizen.
Daarbij komt het probleem dat je als 16-21 jarige meestal niet de mogelijkheid hebt om een hypotheek te krijgen (aangezien je het inkomen er niet voor hebt) en áls je hem al zou krijgen, dan is de rente en/of aflossing + GWL vaak een stuk duurder dan een kamertje all-in.

Om echt een appartement (oid) te huren moet je je inschrijven als woningzoekende in de gemeente. Afhankelijk van het huursysteem heb je dan een wachttijd te gaan. Het lijkt me daarom toch effectiever om bij studentenhuizen te kijken of jullie niet allebei een kamer kunnen vinden.
Oud 31-01-2010, 14:04
Verwijderd
Is huren echt zo moeilijk in Nederland? Hier schuim je gewoon kranten en immo-kantoren af tot je iets leuks hebt gevonden. Bij particulieren gaat het meestal iets makkelijker, dan kun je meteen overeenkomen of je het neemt of niet, bij immo-kantoren heb je de kans dat ze kandidaten gaan vergelijken en dat je buiten de boot valt. En als woningzoekende in de gemeente inschrijven? Waarom, mag je niet gewoon ergens gaan wonen en dan je als inwoner laten inschrijven?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 18:18
Balance
Balance is offline
@Mutant:
In Nederland heb je particuliere huur en sociale huur. Sociale huurwoningen zijn aan een systeem verbonden; je moet je inschrijven als woningzoekende om er kans op te maken. Bij de ene gemeente krijgt degene met de langste inschrijftijd de woning, bij de andere gemeente krijgt degene die het oudst is (of het langst zijn huidige huis bewoond) de woning. Wil je kans maken op een sociale huurwoning, dan is inschrijven dus noodzakelijk, aangezien je anders niet kan meedingen voor zo'n woning.

Particuliere huur is zoals jij beschrijft, maar heeft als nadeel dat het meestal veel duurder is. Sommige gemeentes hanteren de regel dat particuliere woningen met een huurprijs beneden de 650 euro alsnog via bovengenoemd huursysteem moeten worden verdeeld. Andere gemeentes hebben dat niet, maar vaak stellen de particuliere verhuurders dan wel hoge eisen aan hun huurder, bijv. het hebben van behoorlijk inkomen of het hebben van een contract voor onbepaalde tijd.
Er zijn ook wel particuliere huurwoningen met een lagere prijs en zonder moeilijke eisen. Als je die tegen komt heb je mazzel.
Oud 31-01-2010, 19:03
Verwijderd
Ah sociale woningen heb je hier ook, daar zit idd een lange wachttijd op, maar die zijn dan ook écht een stuk goedkoper (250 ofzo). Maar voor de rest valt het allemaal wel mee heb ik het idee. Genoeg appartementen en (ruime) studio's vanaf 300 tot 550.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 10:03
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Ah sociale woningen heb je hier ook, daar zit idd een lange wachttijd op, maar die zijn dan ook écht een stuk goedkoper (250 ofzo). Maar voor de rest valt het allemaal wel mee heb ik het idee. Genoeg appartementen en (ruime) studio's vanaf 300 tot 550.
wou ik ook net zeggen: sociale woningen heb je hier ook, maar dan moet je ook wel een sociaal geval zijn om nog maar kans te maken. en daar dienen die sociale woningen uiteindelijk ook voor.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 11:52
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
De bedragen die jij noemt zijn voor ons Nederlanders de sociale huur. Gemiddeld 200-500 euro voor een appartement of eensgezinswoning.

Particuliere huur is duur en ligt meestal tussen de 500-1000 euro voor eenzelfde soort woning als hierboven genoemd (dus meestal twee keer zo duur als via de sociale huur).

De wachttijd voor sociale huur is vaak lang (zo is deze ong 2 jaar in Leeuwarden, 4 jaar in Tilburg en zo'n jaar of 15 in Amsterdam ) en zijn de meeste mensen aangewezen op particuliere huur. En die is duur, omdat ze misbruik kunnen maken van de goedkope woningnood die er is
Oud 03-02-2010, 21:17
Verwijderd
Wtf... Ben ik blij dat ik in België woon Ik hoorde ook al dat mijn nicht 600 betaalt voor een appartement kleiner dan het mijne. Dat is echt belachelijk... Daarentegen trekt mijn andere nicht wel gewoon hetzelfde bedrag van de ziekenkas als ik terwijl ze bij haar ouders inwoont (hier zou dat de helft of minder zijn). Ik heb nooit zo stil gestaan bij de verschillen, maar het valt toch wel erg tegen. Maar een jaar of 15, dat is toch niet realistisch, tegen die tijd kan een mens al dood en begraven zijn of een stuk of 6 kinderen op de wereld hebben gebracht. Ik denk dat ik hier maar een tijdje blijf zitten ^^

Niet dat de ts hiermee geholpen is, maar ik vroeg het me af
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 09:36
Verwijderd
Nouja, huurprijzen verschillen sowieso heel erg binnen Nederland, afhankelijk van in welke gemeente je woont. Ik betaal 330 voor een (sociaal) appartement in Enschede dat even groot is als een (particulier) appartement in Haarlem waar mijn zus 840 voor betaalde. En in Enschede heb je dan weer nauwelijks wachtlijst voor sociale woningen, gemiddeld vier maanden (beetje afhankelijk van hoe kritisch je bent).

Maargoed, TS, ik denk dat het het makkelijkst is om twee studentenkamers in hetzelfde studentenhuis in Tilbrug te zoeken. Dan maak je van de ene kamer een slaapkamer en van de andere een woonkamer. En dan kun je prima in april/mei beginnen, want vóór april is toch nog niet bekend welke kamers in september leeg zullen zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 13:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het kan ook meevallen hoor. Ik heb drie jaar ingeschreven gestaan bij de sociale woningbouw en nu een tweekamerappartementje net iets buiten het centrum van Rotterdam voor een prima huurprijs en goed onderhouden enzo Ik zou aanraden om gewoon gelijk aan het begin van je studie je in te schrijven bij de woningbouw zodat je aan het eind van je studie al een beetje kans maakt. Inschrijven is vaak niet eens zo duur of zelfs gratis dus als je er niets mee doet is het ook geen ramp.
Reageren

Regels voor berichten