Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2010, 15:20
vosje16
vosje16 is offline
'k Heb het weer eens over mijn halslymfeklieren...

Die zijn ondertussen al bijna een heel jaar gezwollen. In augustus 2009 zei de dokter dat ik sinds februari-april 2009 klierkoorts had. Een jaar later zijn mijn halsklieren echter nog steeds gezwollen. Zou het nog steeds door die klierkoorts zijn?

Wat vreemd is, is dat de gezwollen klieren langzamerhand uitbreiden. Eerst was het 1 in mijn hals, dan meerdere in mijn hals, en nu is er ook nog eentje onder mijn kin gezwollen. 'k Ben bang dat het hodgkin zou kunnen zijn
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 15:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je bloed laten prikken en is daaruit gekomen dat je klierkoorts/pfeiffer had? Dat kan lang duren maar of die klieren ook zo lang gezwollen kunnen blijven durf ik niet met zekerheid te zeggen. Heb je geen andere infectie in het gebied rond je hals? Bij een actieve infectie kunnen je lymfeklieren ook gezwollen zijn, in dat geval zijn ze vaak ook pijnlijk?

Als je het niet vertrouwd moet je gewoon een afspraak maken bij de huisarts. Wij kunnen hier alleen maar speculeren waar het vandaan komt.
Oud 31-01-2010, 11:31
Verwijderd
Pfeiffer (klierkoorts) kan heel verschillend verlopen en het kan bij sommige mensen heel lang aanhouden.
Maar als je je zorgen maakt, dan kun je er toch beter naar de huisarts. Die kan aan de klieren voelen (klieren die gezwollen zijn door een infectie zijn veerkrachtig en een beetje pijnlijk, klieren die gezwollen zijn door kanker zijn minder veerkrachtig en niet pijnlijk) en eventueel bloedonderzoek laten doen om te kijken of je afwijkende cellen in je bloed hebt. Het kan heel goed van de klierkoorts komen hoor, maar als je al een jaar gezwollen klieren hebt is dat best een goede reden om het opnieuw na te laten kijken.

Hoe vaak per dag/per week/per maand voel je eraan om te zien of ze nog gezwollen zijn? Want als je er meerdere keren per dag aanzit, kan het ook zijn dat de lymfeklieren daardoor gewoon geirriteerd zijn en daarom zijn opgezet.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 11:49
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Heb je geen andere infectie in het gebied rond je hals? Bij een actieve infectie kunnen je lymfeklieren ook gezwollen zijn, in dat geval zijn ze vaak ook pijnlijk?
Nee, geen andere infectie, of toch niet dat ik weet.
In augustus vorig jaar deden de lymfeklieren pijn (zonder er aan te komen), daardoor dat ik toen naar de huisarts was gegaan. Maar sinds oktober/november doen ze geen pijn meer, enkel gezwollen. Wel als ik er aan kom, dan voelt het daarna wat raar, maar da 's moeilijk om uit te leggen. 't Voelt eerder aan als een "spanning/druk" dan als echte pijn.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 11:50
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:

Hoe vaak per dag/per week/per maand voel je eraan om te zien of ze nog gezwollen zijn? Want als je er meerdere keren per dag aanzit, kan het ook zijn dat de lymfeklieren daardoor gewoon geirriteerd zijn en daarom zijn opgezet.
Ja, dat het de dokter ook al gezegd, daarom dat ik probeer om er niet te veel aan te komen: ongeveer 1 keer per maand, om te zien hoe het evolueert...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 17:13
Pluis
Pluis is offline
Ik heb in 2006 pfeiffer gehad en daarna zijn een aantal lymfeklieren altijd gezwollen gebleven. Bij de minste verkoudheid komt er dan een hele rij lymfeklieren bij, en de bestaande klieren zwellen dan enorm op. zolang ze na een verkoudheid nog weer kleiner worden zou ik me niet zo druk maken, kwaadaardige klieren worden namelijk niet kleiner.
verder is het onwaarschijnlijk dat iets kwaadaardigs zich van je hals naar je kin zou verplaatsen, dat is namelijk tegen de lymfe"stroom" in, en dat gebeurt praktisch nooit.

Maar wederom; als je je zorgen maakt kun je je altijd gerust laten stellen door je huisarts.
Oud 04-02-2010, 09:46
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Zodra het weer verandert en ik dus een klein beetje verkouden word, zwellen mijn lymfeklieren vreselijk op. Het kan misschien zijn dat je vaak verkouden bent en ze daarom vaak opzwellen?
Want als je er maar eens per maand aanzit, weet je ook niet of ze echt altijd opgezwollen zijn toch?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 21:59
vosje16
vosje16 is offline
Ik kom er niet enkel aan wanneer ik verkouden ben hoor. Ook wanneer ik mij al een hele tijd goed gevoeld heb (dus geen verkoudheid of griep), blijven ze nog steeds gezwollen.

Sinds 2 dagen heb ik trouwens weer een beginnende verkoudheid (lichte keelpijn, loopneus, lichte hoofdpijn en erg moe) en mijn lymfeklieren zijn wel nog wat meer gezwollen dan anders, maar 't is niet zo dat het verschil enorm is...

'k Heb gelezen dat één van de symptomen van lymfeklierkanker jeuk is. Weet iemand hoe die jeuk zou moeten aanvoelen (op of onder de huid, op bepaalde plaatsen of overal, continu of af en toe?)
'k Heb in ieder geval gemerkt dat ik regelmatig aan mijn hals krab (aan de kant van de gezwollen lymfeklieren) 'k Voel dan een soort onderhuidse "jeuk" (maar niet zo erg als een muggenbeet ofzo hoor). Dus 'k weet niet of dit wel een symptoom is of gewoon toeval... Ook had ik 2 weken geleden plots een hele dag (bovenhuidse) jeuk aan de elleboog van mijn ene arm. Er was nochtans helemaal niets te zien. Was de volgende dag ook gewoon weer over. Ook geen idee of dit er wat mee te maken heeft of niet.

'k Zal in ieder geval nog een weekje of twee wachten voordat ik naar de dokter ga, want 'k wil niet dat hij denkt dat het door de verkoudheid komt.

Kan lymfeklierkanker trouwens opgespoord worden in het bloed? Of niet in alle gevallen?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 22:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Houd op met je zorgen te maken óf ga naar de huisarts want hier maak je jezelf alleen maar gek mee.

In de meeste gevallen kan je het vinden in het bloed maar niet altijd, dan moet die lymfeklier zelf onderzocht worden. Ga jezelf nou niet onnodig druk maken want de kans dat er iets ernstigs aan de hand is, is niet zo groot. De kans dat het iets onschuldigs is, is vele malen groter. Als je je zorgen blijft maken is de enige oplossing een afspraak maken en je zorgen daar bespreken.

Regels voor berichten