Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2010, 17:54
ChoocoHolic
ChoocoHolic is offline
oke doe vwo, moet binnenkort profiel kiezen. Wil heeeeeel graag iets in geneeskunde ofso studeren maar ben egt mega slecht in wis, bio, natuurkunde en scheikunde.

wat moet ik doen??
wil later ook wel wat in de politiek doen.. maar hoever kom je daar nou mee? Ik word vast geen 2e kamer lid ofso of partijleider.

help me alsjeblieft...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2010, 18:06
Jehebtmelief
Jehebtmelief is offline
Dat zijn wel twee totaal andere dingen.
Je wilt geneeskunde doen, maar de vakken die je goed moet beheersen kun je niet...
Je wilt de politiek in, maar wat wil je dan precies gaan doen? Een partij kan je ook starten zonder er een opleiding voor te volgen hoor.

Ik vind het nogal lastig om die keus voor jou te maken. Wat wil je liever doen?
Ze willen overigens loting voor geneeskunde af gaan schaffen, dus je cijfers zullen wel heel belangrijk worden...

Welke vakken beheers je wel goed?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 18:18
ChoocoHolic
ChoocoHolic is offline
ehm... tjah ik ben niet superslecht ofso in die vakken, maar wat moet je eigenlijk gemiddeld staan voor zulke vakken dan kan ik kijken of ik kans heb of niet...

thanks voor antwoorden trouwens!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 19:33
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Kies gewoon NG met natuurkunde en wiskunde B, dan kies je in je vrije deel een vak waarmee je heel weinig tijd kwijt bent.
Als het dan niet goed gaat kun je heel makkelijk wiskunde B veranderen in wiskunde A (zonder je profiel te moeten veranderen) of Natuurkunde voor aarderijkskunde.
Probeer het gewoon. Je moet je vooral niet laten afschrikken door wat anderen zeggen (decaan die het niet snapt?). Ik was ook niet goed in die vakken maar heb het toch gekozen, sta nu een 7.3 gemiddeld dus met genoeg inzet is het best te doen (en dan bedoel ik een 6.0 voor wiskunde in klas 3)

Volg je dromen en laat je niet afleiden.

(ik doe vwo 5 btw)
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 20:22
mxshaun
mxshaun is offline
Er is nog een andere mogelijkheid.

Je kan nu gewoon een 'makkelijk' profiel kiezen en daarmee je diploma halen. Daarna kun je (wat ik nu ook doe) vwo certificaten halen van exacte vakken(bio,wis, etc) in slechts 1 jaar! Het onderwijs is echt intensief, maar de leraren zijn over het algemeen erg goed. Je zit samen met anderen scholieren/studenten die waarschijnlijk ook geneeskunde willen studeren. Allemaal erg gemotiveerd dus. Je krijgt les in groepen van ong 20man en meestal is het rustig in de klas. (helpt heel erg voor mij, omdat ik echt concentratie problemen heb ). Er hangt alleen wel een prijskaartje aan.

ong 1000euro per cursus. maar met een beetje inzet, bijna gegarandeerd succes

Succes nog met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 10:14
Peanutbutter.
Peanutbutter. is offline
Welke vakken vind je het leukste om te doen?
Vind je het leuk om vakken te doen waar je goed in bent?
Of vind je het ook leuk om vakken te doen waar je niet goed in bent? Als je biologie etc. wel heel interessant en leuk vindt om te doen, zou ik die gewoon kiezen. Dan ben je gemotiveerd om ervoor te werken.
Maar als je, doordat je er zo hard voor moet werken, er tegen op ziet om er iets voor te doen, zou ik de vakken kiezen die je makkelijker vindt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 15:23
ChoocoHolic
ChoocoHolic is offline
Thanks allemaaal voor jullie advies,
jullie hebben me helemaal gemotiveerd en ik ga gewoon natuur en gezondheid kiezen.Als het allemaal misgaat zie ik wel wat ik doe!

xx
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 12:56
Verwijderd
Weet je dat wel zeker?
Ik bedoel, kies vooral wat je wilt en leuk vindt, maar sommige mensen hadden spijt van hun NG keuze omdat alles veel moeilijker bleek te zijn.
Scheikunde bijvoorbeeld is in klas 3 goed te doen, maar wordt in de bovenbouw echt heel lastig.
Als je dan al niet zo goed bent in wiskunde zou ik EM of CM kiezen.

Maar goed, als je toch spijt krijgt kun je voorzover ik weet nog wel wisselen, al moet je dan wel echt op tijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 21:25
silentbob
silentbob is offline
scheikunde vind ik nu(4vwo) nog steeds heel goed te doen hoor, wordt juist makkelijker vind ik omdat je meer de reden achter dingen komt te weten(bijv.: eerst moet je alle molecuulformules, zoals H2O nog apart leren, dan leer je dat het komt doordat O 2 bindingen wil en H 1, en nu leer je dat dat komt omdat alle stoffen kwa buitenste baan elektronen op een edelgas wilen lijken, zuurstof in kolom 16 van het periodiek systeem staat en waterstof in 1en kolom 18 de edelgassen zijn, en O er dus 2 elektronen bij wil)
wel is mijn gemiddelde cijfer iets omlaag, vorig jaar tienen met amper leren, nu 8en met amper leren, maar nog steeds ruim voldoende(edit: met amper leren bedoel ik de avond tevoren 1 reclameblok/5 min. lang even de aantekeningen+samenvatting in het boek overkijken)
wiskunde B is wel lastig(denk elke keer dat ik het snap, denk dat ik het proefwerk goed gemaakt heb maar heb dan uiteindelijk toch een 4)
natuurkunde is wel lastig maar dat komt omdat ik nooit oplet, als je oplet is dat vast wel te doen

bij ons kon je geloof ik tot de kerstvakantie nog wisselen(daarna wordt het moeilijker omdat je dan teveel moet inhalen)

Laatst gewijzigd op 03-02-2010 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 14:29
Verwijderd
Bij osn was het ook tot de kerstvakantie.
Bij Wiskunde B zijn veel mensen naar A overgestapt, omdat het toch te moeilijk was.
Als je geen bèta bent zou ik echt geen Wiskunde B kiezen.
En scheikunde gaat voorzover ik gehoord heb ook nog heel lastig worden.
Als je de politiek in iwlt kun je trouwens ook bijvoorbeeld Rechten of Geschiedenis gaan doen.
Rechten kan in elk geval met ieder profiel, dus dan heb je aan CM genoeg. Geschiedenis kan geloof ik ook met alle profielen. Maar als je nu al weet dat het iets maatschappelijks wordt, waarom kies je dan een lastig profiel als NG? Ik denk dat je je veel prettiger zou voelen als je CM of EM kiest.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 15:09
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Wiskunde B en scheikunde zijn heus wel te doen, als je maar bij blijft met huiswerk. Als je je opdrachten goed hebt maak je de toets ook goed dus dat is echt niet zo'n probleem. Als je maar geen dingen overslaat die je niet snapt (wat ik wel eens deed en niet echt slim was )
Zo weet je ook op tijd wat je wel en wat je niet goed door hebt.
Probeer het gewoon, doe wat je leuk vind en laat je niet afschrikken door mensen die zeggen dat iets moeilijk is terwijl ze zelf dat vak niet hebben gehad.

En je kunt sowieso niet zeggen of een vak moeilijk is of niet voor een ander. Dan komt het neer op cijfers en/of motivatie.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:05
Verwijderd
Als TS zegt dat ze slecht is in exacte vakken, dan weet iedereen dat ze in moeilijkheden komt als ze NG kiest. Zo moeilijk is dat niet om te bedenken. Zelfs de mensen die heel bewust NG kozen hebben met een vak als Scheikunde nog moeite.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:14
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Als TS zegt dat ze slecht is in exacte vakken, dan weet iedereen dat ze in moeilijkheden komt als ze NG kiest. Zo moeilijk is dat niet om te bedenken. Zelfs de mensen die heel bewust NG kozen hebben met een vak als Scheikunde nog moeite.
Ik weet uit ervaring dat dat niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:17
#Guusje
#Guusje is offline
Citaat:
oke doe vwo, moet binnenkort profiel kiezen. Wil heeeeeel graag iets in geneeskunde ofso studeren maar ben egt mega slecht in wis, bio, natuurkunde en scheikunde.

wat moet ik doen??
wil later ook wel wat in de politiek doen.. maar hoever kom je daar nou mee? Ik word vast geen 2e kamer lid ofso of partijleider.

help me alsjeblieft...
Ik denk niet dat medicijnen weggelegd is voor iemand die van zichzelf zegt te zuigen in Bèta-vakken (wis-bio-na-sk)

Wat je wel zou kunnen doen is, aangezien je aan het twijfelen bent tussen geneeskunde en politiek:
Kies C&M, met als wiskunde, wisA, en als extra vak Bio.

Zou hou je je opties open en kun je allebei.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:31
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik denk niet dat medicijnen weggelegd is voor iemand die van zichzelf zegt te zuigen in Bèta-vakken (wis-bio-na-sk)

Wat je wel zou kunnen doen is, aangezien je aan het twijfelen bent tussen geneeskunde en politiek:
Kies C&M, met als wiskunde, wisA, en als extra vak Bio.

Zou hou je je opties open en kun je allebei.
Dan kun je nog steeds niet geneeskunde doen hoor, je hebt ook scheikunde en natuurkunde nodig.

Oh, en als het je echt niet lukt kun je altijd nog bijles nemen of een tutor.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 17:47
Verwijderd
Ja, maar je weet dat het niet gaat lukken als iemand al slecht is in wis- schei en natuurkunde. Dan wordt het voor haar echt een ramp als ze NG kiest. Beter kun je zoals #Guusje zegt gewoon een maatschappijprofiel kiezen en bijv. Biologie als keuzevak nemen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 18:18
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ja, maar je weet dat het niet gaat lukken als iemand al slecht is in wis- schei en natuurkunde. Dan wordt het voor haar echt een ramp als ze NG kiest. Beter kun je zoals #Guusje zegt gewoon een maatschappijprofiel kiezen en bijv. Biologie als keuzevak nemen.
Bij biologie heb je ook verstand van scheikunde nodig, en het is eigenlijk nogal onlogisch om biologie te kiezen bij CM als je verder geen exacte vakken hebt, je kunt er helemaal niks mee en welke vervolgopleiding je daarna ook gaat doen, je hebt niks aan biologie..
Misschien een beetje bij psyschologie maar daar houd het ook op.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 19:09
Verwijderd
Biologie is echt iets waar je veel aan kunt hebben en bovendien hoef je echt niet alleen maar nuttige vakken te nemen. Maar ik zou dan een soort combi nemen, een maatschappijprofiel met biologie/scheikunde/ander exact vak dus. Hoewel het in het geval van TS misschien beter is om het vrije deel met een taal ofzo op te vullen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 20:20
Hoekje
Hoekje is offline
Kies iets wat je leuk vindt en waar je je voor in wilt zetten! Waar denk jij dat je meeste kansen liggen?
Ik zit nu in V6 en heb EM/CM met zowel Frans als Duits, AK en M&O als profielvak en extra vakken. Het is best veel en zwaar, maar met wat inzet lukt het best. Ik moet ook eerlijk zeggen dat wat ik om mij heen zie qua natuur- en scheikunde, biologie en wiskunde B niet het makkelijkste is. Ook niet voor de mensen die het volgen.
Onze natuurkunde lerares raadde mensen aan die een N-profiel wouden kiezen om daar economie bij te nemen. Zo kun je alsnog veel kanten op. En ook een aantal mensen met CM hebben ook gewoon Biologie erbij. Genoeg combinaties te maken.
Succes met je keuze!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 20:35
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Biologie is echt iets waar je veel aan kunt hebben en bovendien hoef je echt niet alleen maar nuttige vakken te nemen. Maar ik zou dan een soort combi nemen, een maatschappijprofiel met biologie/scheikunde/ander exact vak dus. Hoewel het in het geval van TS misschien beter is om het vrije deel met een taal ofzo op te vullen.
Niet dat je overal iets aan moet hebben inderdaad, maar het staat zo ver van die andere vakken. Niks dat erop aansluit.. Maar als de TS het leuk vind houd ik haar niet tegen hoor
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 17:49
Xantalien
Xantalien is offline
Citaat:

wat moet ik doen??

help me alsjeblieft...
Jeuh! We zitten in hetzelfde schuitje.
Oud 07-02-2010, 19:21
yrlaaa
yrlaaa is offline
Als je slecht bent in die vakken, gaat het wel héél lastig worden.
Kijk je moet wel iets kiezen wat je ook leuk vind, maar de 4e, 5e en 6e zijn volgens mij al moeilijk genoeg als je iets kiest waar je goed in bent....
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 10:26
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Als je wat in de politiek wil gaan doen bepaalt je vooropleiding lang niet alles. Interesseer je in de politiek, wordt lid van een partij en ga actief meedoen met debatten en workshops. Zo kan je al voor het einde van je vervolgopleiding in Brussel werken of in een gemeenteraad terechtkomen.

Kies nu gewoon een profiel dat je interesseert en wat je aankan, en waarmee je ook nog ruimte overlaat in de keuze van een vervolgstudie.
Reageren

Regels voor berichten