![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Sorry, maar voor dit soort zaken speelt populariteit, vriendjespolitiek en onderhandelcapaciteiten een grote rol. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als ik erachter kwam dat een man die hetzelfde doet en dezelfde opleiding heeft zou ik echt gaan klagen.
Als ze me dan niet meer willen geven zou ik me afvragen of ik wel wilde blijven. Zolang alles gelijk is (opleidingsniveau, functie etc.) wil ik een gelijk loon en anders kunnen ze oprotten. Echt, daar zou ik kwaad om worden ja. Of ik zou gewoon net zolang eisen dat mijn loon omhoog gaat (of dat van de man omlaag). Klinkt wellicht stom of onrealistisch maar ik kan niet tegen dat soort dingen. |
![]() |
|
Een vooropleiding is natuurlijk niet het enige waar werkgevers op letten. Werkervaring, sociale vaardigheden en de mate waarin sollicitanten zichzelf kunnen verkopen kunnen ook belangrijk zijn. Ik meen ooit gelezen te hebben dat vrouwen nogal openhartig zijn over hun minpunten terwijl mannen het liever over hun pluspunten hebben. Vrouwen moeten wat dat betreft (tenminste op de werkvloer) wat competitiever en opportunistischer zijn. Het heeft geen zin om alleen maar 'discriminatie' te roepen. Dat woord heeft sowieso geen negatieve bijklank meer, omdat we in tijden van schaarste leven; het is ieder voor zich.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Als je je ongenoegen niet uit gaan ze er van uit dat je tevreden bent. |
![]() |
|
@Micromensje: Je moet niet vergeten dat afhankelijk van een situatie mensen toch op banen anders zullen kunnen verdienen, zeker aan de top. Je kijkt bijvoorbeeld naar ervaring, maar ook naar specifieke kennis, secundaire vaardigheden etc. Het kan best zijn dat als je beide een bepaalde functie hebt, jij op andere punten vaardigheden bezit dan die ander. Die vaardigheden kan je ter gelde maken, en zo kunnen anderen dat ook doen.
Bijvoorbeeld: Stel dat je beiden een onderzoeksbaan hebt. Beide zijn jullie Master-afgestudeerd, maar hij heeft als extra pakket een volledig minor statistiek. Dat is een directe waardevermeerdering van zijn onderzoek, omdat hij het statistisch beter kan onderbouwen. Ondanks dat jullie hetzelfde doen, zal hij toch op dat vlak meer opleveren. Dan lijkt me het niet raar dat hij daar voor beloond wordt. Stel dat jij hem weer de loef af steekt met een minor communicatie, of je hebt een cursus wetenschappelijke schrijven gevolgd, dan is dat direct waardevermeerderend voor jouw onderzoek. Het is dan aan je baas om te bepalen hoe veel waarde hij aan beide dingen hecht.
|
Zou het niet handig zijn om elk bedrijf verplicht te stellen hun beloningen (salarissen en bonussen) te openbaren, in ieder geval richting hun werknemers? Zo kunnen mensen eerder het verschil zien in beloning tussen hunzelf en mensen in vergelijkbare functies (en zullen dus eerder vragen om een loonsverhoging. Misschien dat het vrouwen helpt om hun gelijk te halen. En bedrijven kritischer te laten kijken naar hun beloningssystemen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ook al had je zo'n baan en nam je ontslag, dan ben je hopelijk aantrekkelijk genoeg voor een werkgever om snel een andere baan te vinden. Voorbeeld: Mijn vader is in jaren tijd flink wat hogerop geklommen, heeft bijgeleerd etc. Als hij nu ontslag neemt heeft ie binnen een week een andere baan. Het lijkt me juist dat je als 'topper' erg gewild bent en dus zo ander werk vindt. Als je niet in de top werkt zal het inderdaad lastiger worden, maar als je ergens ontevreden over bent (en de baas wil dat je gewoon niet zeurt en doet er niks aan), wat is er dan mis met ontslag? Dat idee van Joostje lijkt me niet slecht, dan kun je zien of het gegeven salaris niet hoger is dan jouw eigen salaris en waar nodig om loonsverhoging vragen. |
![]() |
||
Citaat:
Als de taboe van het vragen naar iemands salaris wegvalt, kunnen we verder praten. Er zijn overigens al sites waar gemiddelde salarissen te vinden zijn, maar per bedrijf zijn er natuurlijk ook grote verschillen. |
![]() |
||
Citaat:
|
Misschien moeten mensen gewoon voor zichzelf bepalen of ze hun salaris een goede beloning vinden voor wat ze doen. Maar ne, ga maar naar andere kijken en wijzen en heel hard boeroepen als iemand anders iets meer heeft of mag of kan of wil, want we zijn voor de wet allemaal gelijk dus dan moeten we ons ook gelijk gedragen
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Nogmaals, als mensen gelukkig zijn met hun salaris en er goed van kunnen leven, waarom is het dan belangrijk te weten dat iemand anders net effe iets meer krijgt voor hetzelfde werk zodat je je daar druk over kan gaan maken en je je lekker gediscrimineerd kan gaan zitten voelen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Echter, ik heb meegemaakt dat salarissen bevroren werden (wat ging het toch slecht in 2005 hè?) maar dat de financieel directeur wel dikke bonussen binnensleepte. Dat is voor mij een moment geweest om op te stappen, de inflatie ging namelijk wel gewoon door. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Zolang je als vrouw aan de top geen concessies wil doen aan je vrouw-zijn en je dus niet als 'on of the guys' meedraait in het bedrijf, zal dat glazen plafond hooguit een systeemplafonnetje worden.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() dr is gewoon geen duidelijkheid over. Een indicatie is loonwijzer.nl maar ook die hebben niet alle beroepen vermeld enzo.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Presaaidentieel debat: Hilarische Trompet #1953 Mr Soija | 500 | 27-10-2016 16:23 | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat vinden vrouwen sexy aan het mannelijke lichaam? Verwijderd | 363 | 16-08-2012 21:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Anouk en Danny #2 Little Phoebe | 264 | 23-07-2006 14:40 | |
Verhalen & Gedichten |
Een derde gedachte, (verhaal, nog niet af). Noor-91 | 3 | 26-01-2006 09:55 | |
Psychologie |
Problemen met mezelf, de wereld, studie en nog veel meer. SpaRood | 28 | 19-08-2004 02:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De nederlandse vrouwe is lui. Conner | 89 | 20-05-2003 20:42 |