Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2010, 17:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ander bonusbeleid voor topvrouwen

TILBURG - Vrouwen in de top van een bedrijf krijgen een andere bonus dan mannen in vergelijkbare functies. Mannen die in een goed presterend bedrijf werken, krijgen soms wel 400 procent meer bonus dan mannen in een bedrijf waar het slecht gaat.

Bij vrouwen is dat verschil hooguit 30 procent. Anderzijds krijgen topvrouwen wel bijna altijd een bonus, terwijl die prestatiebeloning soms aan de neus van slecht presterende mannen voorbij gaat.

Dat blijkt uit Europees onderzoek dat de Tilburgse financieel econoom Luc Renneboog samen met onderzoekers van de universiteit van Exeter (GB) heeft gedaan. Het onderzoek wees ook uit dat vrouwen in topfuncties gemiddeld 15 tot 17 procent minder verdienen dan mannen.

Deels komt dat omdat vrouwen vaker in sectoren werken waar lagere salarissen worden betaald, maar zelfs wanneer vrouwen met dezelfde vooropleiding en hetzelfde contract in een echt 'mannenberoep' werken, verdienen ze meer dan 10 procent minder.

Erkend
De onderzoekers vragen zich af of vrouwen zich wel voldoende realiseren dat hun prestaties minder erkend en gewaardeerd worden. Bedrijven met vrouwelijke managers presteren namelijk niet slechter dan die met uitsluitend mannen aan het hoofd, aldus de onderzoekers.

Toch erkennen bedrijven vrouwelijk talent onvoldoende, terwijl ze ook minder moeite doen om goede vrouwelijke werknemers vast te houden.

http://www.nu.nl/economie/2175854/an...opvrouwen.html
Hoe valt dit op te lossen? Wat kan eraan gedaan worden? Hoe kan het gecontrolleerd worden dat werknemers evenredig (indien toepasbaar) betaald worden?
Oud 02-02-2010, 18:06
arPos
arPos is offline
Tijd geleden was daar iets over dat het ook te maken had met arbeidstijdsafspraken en omdat vrouwen minder hard schijnen te onderhandelen.
soms zijn de verschillen wel grotesk te noemen.
Oud 03-02-2010, 06:20
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hoe valt dit op te lossen? Wat kan eraan gedaan worden? Hoe kan het gecontrolleerd worden dat werknemers evenredig (indien toepasbaar) betaald worden?
Niet, als de individuele vrouwen meer willen (dus niet de grote groep die toch nooit zo een positie zal bereiken maar er wel graag over klaagt) moeten ze naar hun baas stappen en meer salaris eisen. Als ze goed zijn in wat ze doen krijgen ze het wel.
Oud 03-02-2010, 06:41
hookee
hookee is offline
Citaat:
Hoe kan het gecontrolleerd worden dat werknemers evenredig (indien toepasbaar) betaald worden?
Ik zou niet weten wat mijn collega verdient (en vice versa), ik zou iedere maand wel meer kunnen vragen/eisen totdat ik het gevoel krijg dat ik evenveel of meer dan hem verdien, maar dan sta ik ook direct op de lijst van "eerstvertrekkende" als de toko slecht gaat.
Sorry, maar voor dit soort zaken speelt populariteit, vriendjespolitiek en onderhandelcapaciteiten een grote rol.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 18:13
Verwijderd
Als ik erachter kwam dat een man die hetzelfde doet en dezelfde opleiding heeft zou ik echt gaan klagen.
Als ze me dan niet meer willen geven zou ik me afvragen of ik wel wilde blijven.
Zolang alles gelijk is (opleidingsniveau, functie etc.) wil ik een gelijk loon en anders kunnen ze oprotten.
Echt, daar zou ik kwaad om worden ja.

Of ik zou gewoon net zolang eisen dat mijn loon omhoog gaat (of dat van de man omlaag).
Klinkt wellicht stom of onrealistisch maar ik kan niet tegen dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 18:31
Love & Peace
Love & Peace is offline
Een vooropleiding is natuurlijk niet het enige waar werkgevers op letten. Werkervaring, sociale vaardigheden en de mate waarin sollicitanten zichzelf kunnen verkopen kunnen ook belangrijk zijn. Ik meen ooit gelezen te hebben dat vrouwen nogal openhartig zijn over hun minpunten terwijl mannen het liever over hun pluspunten hebben. Vrouwen moeten wat dat betreft (tenminste op de werkvloer) wat competitiever en opportunistischer zijn. Het heeft geen zin om alleen maar 'discriminatie' te roepen. Dat woord heeft sowieso geen negatieve bijklank meer, omdat we in tijden van schaarste leven; het is ieder voor zich.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 11:02
De Veroorzaker
Citaat:
Als ik erachter kwam dat een man die hetzelfde doet en dezelfde opleiding heeft zou ik echt gaan klagen.
Waarom klagen? Waaom niet gewoon om meer vragen? Een collega van me verdient meer dan ik terwijl we hetzelfde werk doen, even oud zijn en even veel ervaring hadden. Het komt doordat hij erom vroeg tijdens zijn sollicitatie en ik niet uit de randstad komt en ik uit limburg en hier in Amsterdam worden provincialen gediscrimineerd, daar moesten ze eens wat aan doen het is niet eerlijk
Oud 04-02-2010, 11:28
Verwijderd
Dat ja
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 14:16
Verwijderd
Uiteraard ook meer vragen, maar beginnen met klagen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard ook meer vragen, maar beginnen met klagen.
Hou op, vrouw.

Ga er gewoon heen en zeg 'ik verneem dat ik niet hetzelfde salaris/dezelfde bonus krijg als mijn collega's, daar moeten we even over praten'.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 15:03
Verwijderd
Hebben ze al stemrecht en dan nog klagen!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Hou op, vrouw.

Ga er gewoon heen en zeg 'ik verneem dat ik niet hetzelfde salaris/dezelfde bonus krijg als mijn collega's, daar moeten we even over praten'.
Dat IS klagen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Dat IS klagen.
Dat is NIET klagen.

Klagen is zeiken zeuren ongesteld zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:52
De Veroorzaker
Citaat:
Dat IS klagen.
Nee dat is het begin van een constructief gesprek.
Oud 05-02-2010, 21:35
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Hou op, vrouw.
Guttegut. Wat zijn we weer elegant bezig.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 22:30
Batave
Batave is offline
Citaat:
Als ze me dan niet meer willen geven zou ik me afvragen of ik wel wilde blijven.
Zolang alles gelijk is (opleidingsniveau, functie etc.) wil ik een gelijk loon en anders kunnen ze oprotten.
Echt, daar zou ik kwaad om worden ja.

Of ik zou gewoon net zolang eisen dat mijn loon omhoog gaat (of dat van de man omlaag).
Klinkt wellicht stom of onrealistisch maar ik kan niet tegen dat soort dingen.
Dus je zou ontslag nemen. Hoe kom je dan aan je inkomen? Zo gauw krijg niet weer een baan in de top, zeker niet in deze tijden van crisis. Zeggen dat je zomaar ontslag zou nemen lijkt me een beetje een ondoordachte uitspraak.
Oud 06-02-2010, 07:35
hookee
hookee is offline
Citaat:
Zeggen dat je zomaar ontslag zou nemen lijkt me een beetje een ondoordachte uitspraak.
Dat zei ze dan ook niet, maar als je duidelijk maakt dat je er ontevreden over bent, zullen ze er rekening mee (moeten) houden. Ondertussen kun je (uiteraard in de baas z'n tijd) op zoek naar een andere baan.
Als je je ongenoegen niet uit gaan ze er van uit dat je tevreden bent.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 09:00
Kitten
Kitten is offline
@Micromensje: Je moet niet vergeten dat afhankelijk van een situatie mensen toch op banen anders zullen kunnen verdienen, zeker aan de top. Je kijkt bijvoorbeeld naar ervaring, maar ook naar specifieke kennis, secundaire vaardigheden etc. Het kan best zijn dat als je beide een bepaalde functie hebt, jij op andere punten vaardigheden bezit dan die ander. Die vaardigheden kan je ter gelde maken, en zo kunnen anderen dat ook doen.

Bijvoorbeeld: Stel dat je beiden een onderzoeksbaan hebt. Beide zijn jullie Master-afgestudeerd, maar hij heeft als extra pakket een volledig minor statistiek. Dat is een directe waardevermeerdering van zijn onderzoek, omdat hij het statistisch beter kan onderbouwen. Ondanks dat jullie hetzelfde doen, zal hij toch op dat vlak meer opleveren. Dan lijkt me het niet raar dat hij daar voor beloond wordt. Stel dat jij hem weer de loef af steekt met een minor communicatie, of je hebt een cursus wetenschappelijke schrijven gevolgd, dan is dat direct waardevermeerderend voor jouw onderzoek. Het is dan aan je baas om te bepalen hoe veel waarde hij aan beide dingen hecht.
Oud 06-02-2010, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Guttegut. Wat zijn we weer elegant bezig.
Nou, het is precies de reden waarom het glazen plafond nog bestaat en jij bevestigt het ook nog even.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 12:28
Kitten
Kitten is offline
Niet op de persoon spelen, mensen.
Oud 06-02-2010, 14:59
Joostje
Joostje is offline
Zou het niet handig zijn om elk bedrijf verplicht te stellen hun beloningen (salarissen en bonussen) te openbaren, in ieder geval richting hun werknemers? Zo kunnen mensen eerder het verschil zien in beloning tussen hunzelf en mensen in vergelijkbare functies (en zullen dus eerder vragen om een loonsverhoging. Misschien dat het vrouwen helpt om hun gelijk te halen. En bedrijven kritischer te laten kijken naar hun beloningssystemen.
Oud 06-02-2010, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Dus je zou ontslag nemen. Hoe kom je dan aan je inkomen? Zo gauw krijg niet weer een baan in de top, zeker niet in deze tijden van crisis. Zeggen dat je zomaar ontslag zou nemen lijkt me een beetje een ondoordachte uitspraak.
Wie zegt dat je daar een baan in de top voor moet hebben?
En ook al had je zo'n baan en nam je ontslag, dan ben je hopelijk aantrekkelijk genoeg voor een werkgever om snel een andere baan te vinden. Voorbeeld: Mijn vader is in jaren tijd flink wat hogerop geklommen, heeft bijgeleerd etc. Als hij nu ontslag neemt heeft ie binnen een week een andere baan.

Het lijkt me juist dat je als 'topper' erg gewild bent en dus zo ander werk vindt.
Als je niet in de top werkt zal het inderdaad lastiger worden, maar als je ergens ontevreden over bent (en de baas wil dat je gewoon niet zeurt en doet er niks aan), wat is er dan mis met ontslag?

Dat idee van Joostje lijkt me niet slecht, dan kun je zien of het gegeven salaris niet hoger is dan jouw eigen salaris en waar nodig om loonsverhoging vragen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 19:34
hookee
hookee is offline
Citaat:
Zou het niet handig zijn om elk bedrijf verplicht te stellen hun beloningen (salarissen en bonussen) te openbaren, in ieder geval richting hun werknemers? Zo kunnen mensen eerder het verschil zien in beloning tussen hunzelf en mensen in vergelijkbare functies (en zullen dus eerder vragen om een loonsverhoging. Misschien dat het vrouwen helpt om hun gelijk te halen. En bedrijven kritischer te laten kijken naar hun beloningssystemen.
Tsja, zou allemaal eerlijker zijn, maar je weet wat de arbeider denkt over het salaris van zijn directeur ("die de hele dag zit te niksen en in z'n leven geen schroevendraaier heeft gezien"). En inderdaad, iedereen heeft z'n eigen kwaliteiten/tekortkomingen, ook al is de functie vergelijkbaar/hetzelfde.
Als de taboe van het vragen naar iemands salaris wegvalt, kunnen we verder praten.
Er zijn overigens al sites waar gemiddelde salarissen te vinden zijn, maar per bedrijf zijn er natuurlijk ook grote verschillen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 09:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Helemaal voor! Het berust vaak op onwetendheid m.b.t. wat de ander krijgt. En als het niet op onwetendheid berust, maar je baas is te koppig om veranderingen door te voeren terwijl daar ruimte voor is, dan kan je stappen naar een bemiddelaar o.i.d..
Oud 07-02-2010, 11:17
De Veroorzaker
Misschien moeten mensen gewoon voor zichzelf bepalen of ze hun salaris een goede beloning vinden voor wat ze doen. Maar ne, ga maar naar andere kijken en wijzen en heel hard boeroepen als iemand anders iets meer heeft of mag of kan of wil, want we zijn voor de wet allemaal gelijk dus dan moeten we ons ook gelijk gedragen wat een onzin zeg.
Oud 07-02-2010, 11:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Misschien moeten mensen gewoon voor zichzelf bepalen of ze hun salaris een goede beloning vinden voor wat ze doen. Maar ne, ga maar naar andere kijken en wijzen en heel hard boeroepen als iemand anders iets meer heeft of mag of kan of wil, want we zijn voor de wet allemaal gelijk dus dan moeten we ons ook gelijk gedragen wat een onzin zeg.
Je hebt niet altijd een juist referentiekader.
Oud 07-02-2010, 12:01
De Veroorzaker
Citaat:
Je hebt niet altijd een juist referentiekader.
Nee, ik denk zelfs dat de meeste mensen daar niet eens op zitten te wachten als er maar een leuke serie op SBS6 komt vanavond

Nogmaals, als mensen gelukkig zijn met hun salaris en er goed van kunnen leven, waarom is het dan belangrijk te weten dat iemand anders net effe iets meer krijgt voor hetzelfde werk zodat je je daar druk over kan gaan maken en je je lekker gediscrimineerd kan gaan zitten voelen?
Oud 07-02-2010, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Nee, ik denk zelfs dat de meeste mensen daar niet eens op zitten te wachten als er maar een leuke serie op SBS6 komt vanavond

Nogmaals, als mensen gelukkig zijn met hun salaris en er goed van kunnen leven, waarom is het dan belangrijk te weten dat iemand anders net effe iets meer krijgt voor hetzelfde werk zodat je je daar druk over kan gaan maken en je je lekker gediscrimineerd kan gaan zitten voelen?
Precies, en als je echt vindt dat je meer verdient dan wat je krijgt en je collegæ verdienen ook meer dan kan je daar over onderhandelen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 19:01
hookee
hookee is offline
Citaat:
Als mensen gelukkig zijn met hun salaris doen ze dat dan ook zelden.
Echter, ik heb meegemaakt dat salarissen bevroren werden (wat ging het toch slecht in 2005 hè?) maar dat de financieel directeur wel dikke bonussen binnensleepte. Dat is voor mij een moment geweest om op te stappen, de inflatie ging namelijk wel gewoon door.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 13:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Als mensen gelukkig zijn met hun salaris doen ze dat dan ook zelden.
Echter, ik heb meegemaakt dat salarissen bevroren werden (wat ging het toch slecht in 2005 hè?) maar dat de financieel directeur wel dikke bonussen binnensleepte. Dat is voor mij een moment geweest om op te stappen, de inflatie ging namelijk wel gewoon door.
precies. en ook wat deadlock zegt.
Oud 08-02-2010, 15:44
Henck
Henck is offline
Die mokkeltjes mogen blij zijn dat ze uberhaupt een bonus krijgen.

Met vriendelijke groeten,
Henck
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:09
Batave
Batave is offline
Citaat:
Die mokkeltjes mogen blij zijn dat ze uberhaupt een bonus krijgen.

Met vriendelijke groeten,
Henck
Troll.
Oud 09-02-2010, 15:32
Sade
Sade is offline
Citaat:
als je echt vindt dat je meer verdient dan wat je krijgt en je collegæ verdienen ook meer dan kan je daar over onderhandelen.
Dit. Buiten dat denk ik dat het zogenaamde glazen plafond mogelijk altijd wel zal blijven bestaan (mits CAO-technisch en/of wettelijk iets wordt vastgelegd), simpelweg omdat vrouwen nu eenmaal een vreemde positie hebben op het topje van de ijsberg. Alle evolutie- en emancipatiegolven hebben niets veranderd aan het feit dat we nog steeds menstrueren en baby's krijgen.

Zolang je als vrouw aan de top geen concessies wil doen aan je vrouw-zijn en je dus niet als 'on of the guys' meedraait in het bedrijf, zal dat glazen plafond hooguit een systeemplafonnetje worden.
Oud 08-03-2010, 14:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Studie: vrouwen verdienen minder

(Novum/AP) - Vrouwen met kinderen verdienen bijna een derde minder dan mannen en hebben nog altijd te kampen met vele obstakels die een carrière in de weg staan. Dat concludeert de Internationale Vabondfederatie (ITUC) in een onderzoek dat maandag is gepubliceerd.

Vrouwen met kinderen verdienen gemiddeld 68 procent van wat mannen verdienen, voor vrouwen in het algemeen ligt dat percentage op 74 procent.

Vrouwen met kinderen werken vaker parttime, omdat een gezin vaak moeilijk te combineren valt met een fulltime carrière. Ook werkgevers spelen een rol. Zij betalen vrouwen dikwijls minder dan mannen, ook al is dat in strijd met de wet. Daarnaast bieden zij vaak te kort ouderschapsverlof. Ook gebeurt het dat vrouwen met kinderen geen promotie krijgen en wordt vrouwen zelfs gevraagd een zwangerschapstest te ondergaan voor zij in dienst worden genomen, wat illegaal is.

Vooral in landelijke gebieden en in de landbouw hebben vrouwen te kampen met ongelijkheid op de werkvloer. Uit een vergelijkbaar onderzoek van de Europese Unie dat vrijdag werd gepubliceerd blijkt dat de huidige Europese wetgeving niet afdoende is om deze seksediscriminatie te bestrijden.
http://buitenland.nieuws.nl/588649/s...rdienen_minder
Oud 08-03-2010, 15:17
De Veroorzaker
Citaat:
Waarom doen meisjes het zoveel beter op school dan jongens, maar domineren mannen nog steeds de belangrijke posities in de grote mensen wereld?

Dit originele boek zet u aan het denken. Susan Pinker beschrijft in 'The Sexual Paradox' hoe fundamentele verschillen tussen de twee geslachten zich ontwikkelen op school en op werk. Pinker vergelijkt de levens van mannelijke drop-outs die later succesvol zijn, met die van uitstekend presterende meisjes die later afhaken. Hierbij zet zij een aantal veronderstellingen compleet op zijn kop: dat vrouwen en mannen biologisch gelijkwaardig zijn, dat talent bepaalt of iemand succesvol kan zijn en dat mannen en vrouwen dezelfde dingen in het leven willen, zowel in hun werk als in hun privé-leven.

Puttend uit zowel ervaringen van individuen als op wetenschappelijk onderzoek, begeeft Pinker zich in een mijnveld van vragen: Zijn mannen het zwakke geslacht? Welk sekse is het gelukkigst op werk? Waarom verdienen sommige mannelijke probleemgevallen meer dan de slimme, gemotiveerde meisjes waar ze op school naast zaten? Wat vertelt de wetenschap ons over competitie? Waarom overtreffen mannen vrouwen nog steeds in aantal, op het gebied van recht, techniek en politiek?

Mannen en vrouwen zijn geen spiegelbeelden van elkaar, beargumenteert Pinker. En discriminatie is zeker niet de enige reden voor de huidige kloof tussen de twee geslachten. Een zowel onderhoudend als provocatief en verhelderend boek, waar 'The Sexual Paradox' onthult hoe fundamentele geslachtsverschillen de mannelijke en vrouwelijke ambitie en carrièrekeuzes beïnvloeden en nieuwe betekenis geven aan het begrip 'de tegenovergestelde sekse'.
http://www.managementboek.nl/boek/97...x_susan_pinker
Oud 08-03-2010, 19:37
Uice
Uice is offline
Ter relativering: vrouwen nemen veel vaker dan mannen banen aan onder de vraagprijs.
Oud 08-03-2010, 20:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ter relativering: vrouwen nemen veel vaker dan mannen banen aan onder de vraagprijs.
Hoe weet je of iets onder de vraagprijs is?
Oud 09-03-2010, 11:54
De Veroorzaker
Citaat:
Hoe weet je of iets onder de vraagprijs is?
Ja dat gaan we niet vertellen he, dan verdienen jullie straks net zo veel als wij, beeeetje assertief zijn!
Oud 10-03-2010, 23:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ja dat gaan we niet vertellen he, dan verdienen jullie straks net zo veel als wij, beeeetje assertief zijn!

dr is gewoon geen duidelijkheid over. Een indicatie is loonwijzer.nl maar ook die hebben niet alle beroepen vermeld enzo.
Reageren

Regels voor berichten