Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2010, 18:10
sean_b
sean_b is offline
Hallo allen,

Ik zit met het volgende probleem, ik zit nu op mijn reeds 3e HBO opleiding, hiervoor heb ik MBO gedaan, dit is mijn 3e HBO opleiding in 0.5 jaar.

Ik zit momenteel op Technische Informatica, hiervoor heb ik Werktuigbouw en Chemie gedaan, deze beide opleidingen waren niet interessant genoeg om me aan het studeren te houden.

Nu vraag ik degene die dit ooit al eens mee hebben gemaakt, hoe lang duurde het voordat jullie je "goed voelden" bij een opleiding ?

Ik realiseer me zeker dat ik na deze opleiding geen andere opleiding meer kan beginnen (je kan immers wel door blijven gaan...).

Het feit dat ik al een MBO-4 diploma heb helpt ook niet echt, aangezien ik hierdoor een stuk minder gemotiveerd ben (ik heb al zekerheid).

Dus in het kort, tips van de mensen die al eens in zo een soort situatie hebben gezeten, hoe motiveert men zich om weer de boeken op te pakken (ik wil het graag, maar het gaat zwaar) misschien een soort van studie routine o.i.d ?

Bij voorbaat dank.
Sean.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2010, 18:53
Peekuh
Peekuh is offline
Eey kerel,

je moet eerst gaan denken wat wat je later wil. ik bedoel je gaat je pas goed voelen in een opleiding als je kan bereiken wat je wil bereiken. als ik later piloot wil worden moet ik ook niet bioj de marine gaan snap je..
dur zijn ook eigenlijk geen manieren om je te motiveren.. je bent oud en wijs genoeg om je eigen boontjes te doppen dus jij moet jezlf ook zien te motiveren.

al ga je naar school omdat je een klasgenoot graag mag.. zoek die kleine positive dingen en haal daar je energie uit!

suc6 mien jong!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 17:20
Verwijderd
Waarom doe je HBO als het je blijkbaar niet interesseert?
Wat ik me ook afvraag is hoe jij na zo'n korte tijd al weet of een opleiding iets voor je is.
Meestal weet je dat met 1 opleiding na ongeveer een half jaar.
Dus gewoon even doorbijten.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 17:37
Verwijderd
In een half jaar tijd heb je dus drie opleidingen 'geprobeerd'? Mja, het eerste jaar is meestal vrij basis, dus ik zou toch echt doorzetten... en iedere opleiding heeft z'n minder leuke kanten, daar moet je ook doorheen kunnen. Zoek niet naar een opleiding die je iedere dag vreselijk leuk en interessant vindt, want die bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 08:54
sean_b
sean_b is offline
Citaat:
Waarom doe je HBO als het je blijkbaar niet interesseert?
Wie zegt dat het me niet interesseert, ik heb gewoon moeite met de motivatie te vinden momenteel. De andere opleidingen waren niet interessant genoeg om me aan het studeren te houden, zegt echter niet dat per definitie alle HBO opleidingen mij niet interesseren.

Citaat:
Zoek niet naar een opleiding die je iedere dag vreselijk leuk en interessant vindt, want die bestaat niet.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, ik ben aan het zoeken naar de heilige graal denk ik, maar die bestaat niet in educatie land.
Ik denk dat de overstap van MBO naar HBO mij nog steeds aan het nekken is, het is zo anders, op het MBO was studeren niet nodig, op het HBO toch wel degelijk.

Goed, ik heb mezelf deze week ook al voorgenomen flink door te zetten, en na een week ongeveer iedere dag me gewoon bij de boeken sleuren, gaat het al een stukje beter.
Wie weet word het na verloop van tijd makkelijker ?

Bedankt voor de tips; Peekuh, Micromensje, Andijvie.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 12:51
Verwijderd
Ik vrees dat je dat inderdaad zult moeten doen.
HBO is nu eenmaal meer 'boekenwerk' dan MBO.
Bij mijn zus zitten er veel mensen op de HBO opleiding die van het MBO komen.
Ze schijnen nogal te klagen dat er te weinig praktijk is op het HBO.
Helaas is dat nu eenmaal hetgene dat het verschil maakt tussen HBO en MBO.
Dus als je echt aan een HBO opleiding wilt beginnen denk ik dat je niet veel anders kunt doen.
Iedere opleiding heeft leuke en minder leuke kanten, maar je moet je jammer genoeg gewoon over minder leuke dingen of vakken heen zetten. Ik weet niet na hoe lang je vakken bij jou afsluit, maar anders kun je jezelf troosten met de gedachte dat je een bepaald vak maar 1 jaar of een half jaar volgt.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 11:09
Daboman
Daboman is offline
Het is natuurlijk wel zo dat je je wel goed moet voelen bij een bepaalde opleiding. In ieder geval tijdens bepaalde vakken. Misschien is studeren uberhaupt niet echt iets voor TS en is hij liever met zijn handen bezig. In dat geval zou ik hem adviseren om eens een passende baan te zoeken bij zijn opleiding. Dat hele "hogerop is altijd beter"-idee heb ik allang van me afgegooid. Zoiets moet je op case-basis bekijken. Iemand die heel graag bakker wil zijn wordt natuurlijk doodongelukkig als hij top-accountant is bij de shell, ik noem maar wat.
Oud 17-02-2010, 13:56
sean_b
sean_b is offline
Hallo Daboman,

Bedankt voor je reactie.
Je noemt direct het probleem waar ik mee zit.

Zoals ik het zie heb ik 2 keuzes;

1: een HBO opleiding afmaken.
2: met me MBO aan het werk gaan.

Echter, ik ben momenteel niet echt gelukkig op school (ook niet ongelukkig..), maar wie zegt dat ik gelukkiger word als ik met mijn MBO straks een aantal jaren aan het werk ben, misschien word ik hier nog wel ongelukkiger van.

Naar beneden kan nog wel, dus met je MBO aan het werk als je een HBO papiertje hebt.
Maar omhoog word heel lastig, dus met je MBO een HBO functie bekleden (en dan ook nog in een andere sector).

Soms zijn er wel dagen dat ik denk van, goh ja, dit is interessant (computer science), maar op andere momenten wil ik niets liever dan een doodnormaal baantje, en geen huiswerk als ik thuis kom.

Zo, dat heb ik even van me afgeschreven, ik hoop dat je nog reageert met nuttige tips o.i.d

-S
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 14:04
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Als je je nu niet prettig voelt met studeren of in de boeken zitten, dan kan je altijd een tijdje gaan werken. Als dat niets is of als je later toch een hogere functie wil, is het ook nog mogelijk dan alsnog een HBO-opleiding te doen. Het is niet zo dat dat onmogelijk is na een bepaalde leeftijd. (Hoewel, ook niet ideaal natuurlijk.)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 15:24
Verwijderd
Inderdaad kun je ook gewoon gaan werken en later nog evt. HBO in deeltijd gaan doen. Zo combineer je wat je zeker leuk vindt (werk) met waar je nog meer aan kunt hebben (opleiding).
Met citaat reageren
Oud 18-02-2010, 12:56
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Hallo Daboman,

Bedankt voor je reactie.
Je noemt direct het probleem waar ik mee zit.

Zoals ik het zie heb ik 2 keuzes;

1: een HBO opleiding afmaken.
2: met me MBO aan het werk gaan.

Echter, ik ben momenteel niet echt gelukkig op school (ook niet ongelukkig..), maar wie zegt dat ik gelukkiger word als ik met mijn MBO straks een aantal jaren aan het werk ben, misschien word ik hier nog wel ongelukkiger van.

Naar beneden kan nog wel, dus met je MBO aan het werk als je een HBO papiertje hebt.
Maar omhoog word heel lastig, dus met je MBO een HBO functie bekleden (en dan ook nog in een andere sector).

Soms zijn er wel dagen dat ik denk van, goh ja, dit is interessant (computer science), maar op andere momenten wil ik niets liever dan een doodnormaal baantje, en geen huiswerk als ik thuis kom.

Zo, dat heb ik even van me afgeschreven, ik hoop dat je nog reageert met nuttige tips o.i.d

-S
Het kan wel. Een klasgenoot van m'n basisschool waar ik nog steeds contact mee heb, heeft een MBO opleiding gedaan, gesolliciteerd op een HBO-functie en is daar nu een van de besten. Let wel: ze had er wel al een hele tijd als vrijwilligster gewerkt, waardoor ze wisten wat ze waard was. Als je erg goed werk levert kun je misschien ook op kosten van de baas verder studeren als je eenmaal ergens binnen bent.
Oud 20-02-2010, 21:29
sean_b
sean_b is offline
Zo, even een status update.

Ik heb vandaag eens even de spreekwoordelijke koe bij de horens gevat.
Ik heb alle topics die ik tot nu toe niet begreep vandaag door gewerkt, 3 blikken monster en 7 uur keihard studeren later, begrijp ik alle tot nu toe behandelde topics.

Op deze manier ben ik me er ook bewust van geworden dat het studeren toch eigenlijks wel fijn is, je word er echt beter van, alleen moet je het niet te ver op laten lopen (wat ik eerder steeds wel deed).

Dus met andere woorden, ik heb vernieuwde motivatie gevonden om deze opleiding tot een goed eind te brengen.

Bedankt voor alle tips, advies en verhelderende soms wat pijnlijke antwoorden

-S
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 01:09
Verwijderd
Hou je ons hierna ook op de hoogte?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 11:05
Verwijderd
Fijn dat je motivatie terug is, laten we hopen dat het zo blijft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten