Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2010, 12:44
jenzie44
Hallo

Ik zit met een opdracht balans opstellen welke ik aan het oefenen ben voor mijn komende toets. Ik kom er alleen niet echt uit en wil hem toch opgelost hebben.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?
De opgave ziet er als volgt uit:

Antoon van der Heyden in Zoetermeer is eigenaar van een handelsonderneming in automaterialen. Per 1 juni 2005 stelde hij de volgende balans samen:

balans per 1 juni 2005
Voorraad goederen € 100.000 || Eigen vermogen €132.000
Debiteuren € 40.000 || Crediteuren € 60.000
Bank € 35.000 ||
Kas € 17.000 ||

Totaal: € 192.000 || Totaal €192.000


Over juni 2005 verzamelde Antoon van der Heyden de volgende financiële feiten.

4 juni Gekocht op rekening en ontvangen van Better Drive
BV in Den Haag diverse automaterialen €44.000
8 juni Verkocht op rekening en afgeleverd aan Garage Piet
Vaart en Zn. in Voorburg diverse automaterialen €72.000
De inkoopprijs van deze materialen is €50.000
13 juni Per kas ontvangen van afnemer Karel Vechter in Leiden €6.000
18 juni Per bank betaald aan leverancier Car Care BV in
Haarlem €14.000
25 juni Per kas verkocht en afgeleverd diverse automaterialen €24.000
De inkoopprijs van deze materialen is €16.000
30 juni Per bank betaald de volgende bedrijfskosten
over juni 2005 €12.000


a) Stel de balensen op per 4/6, 8/6, 13/6, 18/6, 25/6 en 30/6, na verwerking van de gegevens op de boekingsstukken bij deze data.

b) Bereken de toename van het eigen vermogen in juni 2005. Hoe noemen we deze toename?


Hopelijk krijgt 1 van jullie deze wel opgelost. Ik kom er niet uit !!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2010, 13:49
brands
Avatar van brands
brands is offline
Voor de uitwerking van de opgave ben ik steeds uitgegaan van de balans die daarvoor is gemaakt. Dus voor de balans van 8 juni heb ik de balans gebruikt die eerder op 4 juni is gemaakt. Voor 13 juni is de basis balans de balans van 8 juni.

Ik ga er vanuit dat in de opgave heeft gestaan. Maar dat weet ik niet, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik graag dat het anders zou moeten!

4 juni 2005
Voorraad goederen € 144.000 || Eigen vermogen €132.000
Debiteuren € 40.000 || Crediteuren € 104.000
Bank € 35.000 ||
Kas € 17.000 ||
Totaal: € 236.000 || Totaal €236.000

Toelichting:
Je koopt in voor € 44.000,- dus dit gaat naar voorraad goederen, maar daarnaast ben je het bedrag is een schuld aan je crediteur. Je hebt het op rekening gekocht. Als jij de rekening betaald wordt het weer van het totaalbedrag crediteuren afgehaald.

8 juni 2005
Voorraad goederen € 94.000 || Eigen vermogen €154.000
Debiteuren € 112.000 || Crediteuren € 104.000
Bank € 35.000 ||
Kas € 17.000 ||
Totaal: € 258.000 || Totaal €258.000

Toelichting:
Je verkoopt op rekening. Het gevolg is dan dat je voorraad naar beneden gaat, je debiteuren omhoog. Je hebt een verschil tussen inkoop en verkoop. Aangezien er geen meer informatie is tel ik dit op bij het eigen vermogen. In dit geval is dat € 22.000,-

13 juni 2005
Voorraad goederen € 94.000 || Eigen vermogen €154.000
Debiteuren € 106.000 || Crediteuren € 104.000
Bank € 35.000 ||
Kas € 23.000 ||
Totaal: € 258.000 || Totaal €258.000

Toelichting:
Je ontvangt hier geld per kas. Dus bij kas wordt het opgeteld. Een debiteur komt betalen, dus gaat je debiteur omlaag. Maar ik vind het niet helemaal duidelijk!

18 juni 2005
Voorraad goederen € 94.000 || Eigen vermogen €154.000
Debiteuren € 106.000 || Crediteuren € 90.000
Bank € 21.000 ||
Kas € 23.000 ||
Totaal: € 244.000 || Totaal €244.000

Toelichting:
Hier betaal je een rekening per bank, dus dat betekend dat het banksaldo om laag gaat met het bedrag dat je betaald. Ook gaat hier de crediteur omlaag met hetzelfde bedrag.

[B]25 juni 2005[/B]
Voorraad goederen € 78.000 || Eigen vermogen €162.000
Debiteuren € 106.000 || Crediteuren € 90.000
Bank € 21.000 ||
Kas € 47.000 ||
Totaal: € 252.000 || Totaal €252.000

Toelichting:
Je verkoopt per kas, dus het ontvangen geld komt in je kas. De voorraad neemt af met de prijs van je inkoop. De overige € 8.000,- wordt bij je eigen vermogen opgeteld.

30 juni 2005
Voorraad goederen € 78.000 || Eigen vermogen €162.000
Debiteuren € 106.000 || Crediteuren € 78.000
Bank € 9.000 ||
Kas € 47.000 ||
Totaal: € 243.000 || Totaal €252.000

Toelichting:
Je betaald per bank je bedrijfskosten, hiermee wordt het banksaldo verlaagd. Deze post heb ik van crediteuren afgetrokken, omdat er door gebrek aan informatie geen andere post wordt genoemd. Crediteuren nemen hierdoor af met € 12.000

b) Bereken de toename van het eigen vermogen in juni 2005. Hoe noemen we deze toename?
€ 162.000 – € 132.000 = € 30.000
Toename eigen vermogen in juni is € 30.000,- Deze toename wordt ook wel vermogenstoename genoemd. Aangezien er verder geen cijfers bekend zijn is het verschil winst!

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb, mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag!
__________________
Gr. Brands

Laatst gewijzigd op 05-03-2010 om 14:31. Reden: Uitwerking toegevoegd
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 14:28
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Nearly 100% accurate.
Bedrijfskosten gaan ten kosten van het eigen vermogen. Niet van crediteuren. Dus op dat feit na op 20 juni klopt elke toelicht exact.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 14:33
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Nearly 100% accurate.
Bedrijfskosten gaan ten kosten van het eigen vermogen. Niet van crediteuren. Dus op dat feit na op 20 juni klopt elke toelicht exact.
Waarom gaan bedrijfskosten van EV af? De bedrijfskosten kunnen ook gefactuureerd zijn en dan zij het wel crediteuren. Maar dat ik niet uit deze opgave opmaken!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 14:56
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
bedrijfskosten vallen in rubriek 4, dat wordt ten lasten gelegt van het eigen vermogen. Crediteuren vallen in rubriek 1, dus vlottende activa en kortlopende schulden. De opgave geeft geen blijk dat dat zo is, dus logischerwijs gewoon als kosten boeken, dus in mindering brengen op het eigen vermogen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 18:03
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Kosten komen in rubriek 4, maar in de balans gaan ze via de crediteuren, maak de journaalposten maar. In het algemeen geldt eigenlijk dat je nooit via het eigen vermogen moet boeken, maar aangezien je geen resultaten rekening hebt
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 22:54
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Kosten komen in rubriek 4, maar in de balans gaan ze via de crediteuren, maak de journaalposten maar. In het algemeen geldt eigenlijk dat je nooit via het eigen vermogen moet boeken, maar aangezien je geen resultaten rekening hebt
Journaalpost is
4.. kosten x
aan 1.. liquide middelen x

Of aan nog te betalen, maar dat zal later dus resulteren in nog te betalen aan liquide middelen.

Bedrijfskosten komen niet bij je crediteuren te staan. Over afschrijving, personeel ed krijg je geen factuur, wat wel een vereist boekingsdocument is voor de grootboekrekening crediteuren. Er wordt in deze opgave niet aannemelijk gemaakt dat het wel zo zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 14:44
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
Journaalpost is
4.. kosten x
aan 1.. liquide middelen x

Of aan nog te betalen, maar dat zal later dus resulteren in nog te betalen aan liquide middelen.

Bedrijfskosten komen niet bij je crediteuren te staan. Over afschrijving, personeel ed krijg je geen factuur, wat wel een vereist boekingsdocument is voor de grootboekrekening crediteuren. Er wordt in deze opgave niet aannemelijk gemaakt dat het wel zo zou zijn.
In de opgave zoals hier kan het beide aangezien er nergens een resultatenrekening is te vinden. Er staat nergens vermeld wat voor bedrijfskosten er zijn, kunnen dus ofwel in de crediteuren zitten of niet (in geval van loonkosten). Afschrijvingen kan niet want die betaal je niet.

Kosten zoals huurkosten, telefoonkosten, reclame kosten en velen andere kosten krijg je facturen van en worden derhalve via het inkoopboek en dus via de crediteuren geboekt. Wanneer ze betaald worden gaat het via het bankboek. Kan wel op de manier die jij aangeeft, is echter zeer onlogisch want je haalt een controle slag weg, stel je moet € 1000 betalen en per ongeluk doe je € 10.000 dan zal er nergens in je administratie een belletje gaan rinkelen. Boek je eerst een factuur in en dan een betaling kan je direct uit je administratie halen dat je € 9.000 teveel hebt betaald.

4.. Kosten x
aan 1... Crediteuren

1... Crediteuren
aan 1... LM

Personeel gaat inderdaad weer anders, boeking van de kosten via de balans en bij betaling worden ze via het bankboek weer weggeboekt.
4...Bruto salarissen
4...Sociale lasten
aan 1... Ingehouden Loonheffing
aan 1... Te betalen netto salarissen
aan 1... Te betalen sociale lasten
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 17:02
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
4.. Kosten x
aan 1... Crediteuren

1... Crediteuren
aan 1... LM
Per saldo hou je dus over kosten aan lm, en kosten gaan ten kosten van je ev.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 09:36
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
Per saldo hou je dus over kosten aan lm, en kosten gaan ten kosten van je ev.
Kosten gaan pas ten kosten van de winst (en nooit direct ten laste van het EV) zodra je ze betaald. Het moment tussen inboeken en betalen is het een financieringsbron van de onderneming.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 10:19
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Kosten gaan pas ten kosten van de winst (en nooit direct ten laste van het EV) zodra je ze betaald. Het moment tussen inboeken en betalen is het een financieringsbron van de onderneming.
kosten zijn betaald, zie opgave.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 11:58
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
en zoals ik al zei, het kan in de opgave, in werkelijkheid daarentegen niet
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 17:29
CC.
CC. is offline
aaah ik ben zo slecht in dit deel van economie!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 18:23
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Nouja, pleur hier je vragen neer, zijn hier veel mensen die MenO achtige vakken beheersen ; - )
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 23:02
jenzie44
bedankt voor de responsen !!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 10:05
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
bedankt voor de responsen !!
En wat zijn de goede antwoorden?
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 14:19
futhiirenkk
ik snaap echt niks van boekhouden iewl ik haat het zelfs maar nu zit ik ook met een boekhoudprobleem maarja komt goed heb morgen examens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.