Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2010, 16:10
dwight88
dwight88 is offline
Hallo,

in 2009 heb ik van mijn opa en oma € 25.000 geschonken gekregen. Dit geld staat op een rekening met mijn naam, maar is voorzien van een BEM-clausule waardoor het geld vrijkomt wanneer ik 25 wordt. Dit is ook notarieel zo vastgelegd.

Hierbij een paar vragen:
- in de akte staat dat deze uiterlijk 28 feb. 2010 wordt aangegeven bij de belastingdienst. Ik zal hier dan ook ongetwijfeld belasting moet betalen gezien de hoogte van de schenking. Nu staat mij bij dat ik daar 'iets' voor getekend heb bij de notaris; dit betrof in elk geval het te betalen bedragen aan de belastingdienst hiervoor. Mijn tante is bewindvoerder en kan direct bij het geld; afgesproken is dat zij deze belasting hiervan af gaat halen. In hoeverre zie ik hier zelf nog iets van nu? (kan het zo zijn dat ik iets getekend heb bij de notaris waardoor ik hier totaal geen acceptgiro van voorbij zie komen?)

- Gaat een BEM-clausule automatisch weg bij het bereiken van de afgesproken leeftijd? (Betreft rekening bij de ABN-AMRO bank)

- Ik moet het geld dit jaar zelf ook opgeven als vermogen, ook al kan ik er zelf niet 'bij'. Dat in samenhang met mijn 'schulden' maakt dat ik niet boven de vermogensheffinggrens kom; maar gaat de belastingdienst niet vanzelf aan mij morren omdat ik in 1 jaar toch wel significant meer geld 'heb'? Of zijn dit alsnog peanuts in de totale belastingmolen?

Zomaar wat vragen die op de zondagmiddag niet ergens anders kwijt kan, ben benieuwd naar jullie visie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2010, 17:06
Verwijderd
in 2009 heb ik van mijn opa en oma € 25.000 geschonken gekregen. Dit geld staat op een rekening met mijn naam, maar is voorzien van een BEM-clausule waardoor het geld vrijkomt wanneer ik 25 wordt. Dit is ook notarieel zo vastgelegd.

Hierbij een paar vragen:
- in de akte staat dat deze uiterlijk 28 feb. 2010 wordt aangegeven bij de belastingdienst. Ik zal hier dan ook ongetwijfeld belasting moet betalen gezien de hoogte van de schenking. Nu staat mij bij dat ik daar 'iets' voor getekend heb bij de notaris; dit betrof in elk geval het te betalen bedragen aan de belastingdienst hiervoor. Mijn tante is bewindvoerder en kan direct bij het geld; afgesproken is dat zij deze belasting hiervan af gaat halen. In hoeverre zie ik hier zelf nog iets van nu? (kan het zo zijn dat ik iets getekend heb bij de notaris waardoor ik hier totaal geen acceptgiro van voorbij zie komen?)

Dan moet je even kijken naar het erfrecht en percentages. Je hebt een kleine vrijstelling, Daarnaast krijg je geen acceptgiro van de belastingdienst ofzo? als je dat bedoel

- Gaat een BEM-clausule automatisch weg bij het bereiken van de afgesproken leeftijd? (Betreft rekening bij de ABN-AMRO bank)

Yep, je voldoet aan de vereisten van de BEM clausule, dus bij 25 jaar kan je er bij

- Ik moet het geld dit jaar zelf ook opgeven als vermogen, ook al kan ik er zelf niet 'bij'. Dat in samenhang met mijn 'schulden' maakt dat ik niet boven de vermogensheffinggrens kom; maar gaat de belastingdienst niet vanzelf aan mij morren omdat ik in 1 jaar toch wel significant meer geld 'heb'? Of zijn dit alsnog peanuts in de totale belastingmolen?

Box 3 heeft nu nog 2 peildatums(waarbij je gemiddelde peil datum heeft), dus saldo wanneer je ontvangt + saldo wat je 31 december hebt, gedeelt door 2. in 2011 heb je er nog maar 1tje

Laatst gewijzigd op 07-03-2010 om 17:11.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Kort samengevat is je vraag dus; ik heb iets getekend, wat is het gevolg daarvan?

Daar valt natuurlijk geen zinnig antwoord op te geven. Het lijkt me het handigst als je de notaris even belt om te vragen wat er allemaal gebeuren gaat.

Wat betreft het belasting %; dat kan je, zoals kopmuntkip ook al aangeeft, prima zelf uitrekening. Google op 'schenking belasting' en je ziet een link naar een pagina op de site van de belastingdienst met alle informatie die je nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 17:27
dwight88
dwight88 is offline
Lijkt erop dat ik m'n aangifte over 2009 dan nog even moet bekijken voor alle zekerheid.

Bij zo'n BEM-clausule; wordt dusdanig geautomatiseerd ingeklopt dat deze er, op mijn 25e verjaardag, automatisch vanaf gaat of is dat iets waarvoor ik toch even langs een lokaal filiaal zou moeten?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 06:46
Verwijderd
Citaat:
Lijkt erop dat ik m'n aangifte over 2009 dan nog even moet bekijken voor alle zekerheid.

Bij zo'n BEM-clausule; wordt dusdanig geautomatiseerd ingeklopt dat deze er, op mijn 25e verjaardag, automatisch vanaf gaat of is dat iets waarvoor ik toch even langs een lokaal filiaal zou moeten?
Ja? maar wanneer ontvang je het?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten