Advertentie | |
|
![]() |
|
Bij optellen van vectoren maak je gebruik van de parallellogrammethode. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stellin...es-M%C3%B6bius
Bepaal bij 3 de kracht Fz = m·g, en maak gebruik van het gegeven dat de normaalkracht tegengesteld is aan de som van Fz en de omhoog gerichte kracht. Bepaal bij 4 de spankrachten door uit te gaan van het gegeven dat de som van deze spankrachten gelijk is aan de zwaartekracht op het voorwerp.
|
![]() |
dankjewel gast, maar bij 4... ik doe toch een 1 hoek of bij ik nou weer dom bezig? Ik dacht, ik neem wel de helft van 150 graden(75). Daarbij krijg ik dus opeens 77, terwijl het antwoord 39 ofzo hoeft te zijn. Dus als ik nu wat onzin zit uit te roepen, kan je mij asjeblieft eventjes helpen? Dankje wel in elk geval!
|
![]() |
||
Citaat:
echter er zijn 2 touwen dus die factor 2 moet wel terugkomen, hier kan dat zonder omweg omdat de touwen even lang zijn en je er dus 2 mooie gelijke rechthoekige driehoeken eruit kan halen. Als een touw bv. 4m en de ander 3m is dan is dientengevolge de hoekverdeling anders, staan er verschillende krachten op elk touw en moet je het dus afzondelijk uitrekenen. 20/cos(75) = 77.27 ~ 77 (20/cos(75))/2 = 38.64 ~ 39
|
Zie in verband met je vraag over de normaalkracht het begin op http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht
||
Citaat:
Door de hoek van 150 graden op te delen doe je net of je 1 touw weghaalt zonder dat dit de hoek aantast, kan natuurlijk in het echt niet maar dat is het mooie aan theorie. Dit stelt je in staat de kracht op dat ene touw te berekenen, in dit geval onder een hoek van 75 graden een kracht van 77N echter die kracht staat niet op 1 maar op 2 touwen. en omdat beiden hoeken evengroot zijn (75 graden) zou je kunnen stellen dat het 2e touw ongeveer precies exact 50% van de kracht opvangt hieruit volgt automatisch dat het dus de helft van die 77.27N moet zijn. 38.64N dus.
|
![]() |
hmm.. ok bedankt. Maar ik had gehoord dat als je zo'n driehoek doet, dat je dan opeens de helft moet nemen van beide touwen, zodat het normaalkracht niet 20 maar 10 is. Maarja, dit is ook handig.
ik heb een opdracht die ik niet echt kan... maar als een van jullie me hier een boost kunnen geven, dat zou ik dan wel prettig vinden: In een kruiwagen van 25 kg ligt een berg aarde met een massa van 90 kg. Het zwaartepunt van het geheel is Z. Hoe groot is de kracht die voor evenwicht in P verticaal omhoog moet worden uitgeoefend? a) 3,5 • 10² N b) 5,0 • 10² N c) 7,8 • 10² N d) 2,5 • 10³ N ![]() Is er ook nog een snelle uitleg voor de tweede wet van Newton? |
![]() |
|
![]() |
als iemand dit nog voor mij wilt oplossen....
kijk, als men nou bijvoorbeeld een balletje laat rollen van een heuvel, en het balletje gaar zonder wrijving omlaag(eentje met constante snelheid, en eentje versnelt), welke krachten heb je dan. En als eentje leunt op een heuvel tegen een balk? En als eentje met constante snelheid op een recht vlak? |
![]() |
|
Kies bij de kruiwagen het wiel als draaipunt en maak gebruik van het gegeven dat de som van de krachten en de som van de momenten gelijk is aan nul.
De tweede wet van Newton stelt dat de kracht die aan een massa m een versnelling a geeft gegeven wordt door F = m·a. Bij een beweging langs een hellend vlak heb je te maken met de gewichtskracht van het voorwerp. Deze wordt ontbonden in een component die langs de helling naar beneden wijst en een component die daar loodrecht op staat en ook naar beneden wijst. Verder heb je te maken met een wrijvingskracht die langs de helling omhoog wijst en hetzelfde aangrijpingspunt heeft als de gewichtskracht. Als een voorwerp met een constante snelheid langs een recht vlak of een hellend vlak beweegt is de som van de krachten (langs het hellend vlak) op dat voorwerp gelijk aan nul. Verder raad ik je aan je natuurkundeboek nog eens grondig te raadplegen.
|
Ik heb de oplossing voor de vraag met de kruiwagen, namelijk antwoord a)
hier mijn oplossing: Stel Fz de zwaartekracht naar beneden met coordinaten (40,0) Stel Rb de reactiekracht in het draaipunt, wiel van de kruiwagen met coordinaat (0,0) (hierdoor heb je geen moment rond de z-as Stel Ra de reactiekracht naar boven in punt P Leg de oorsprong van het assenstelsel in het draaipunt Fz=1150N [(90+25)*10] Ra=Ra Rb=Rb aangezien het in evenwicht moet zijn, is de som van de x en y-componenten van de krachten gelijk aan nul F F ![]() ![]() ![]() Fz 1150 90 180 0 -1150 40 0 -46000 Ra Ra 90 0 0 Ra 130 0 130*Ra Rb Rb 90 0 0 Rb 0 0 0 Ra = 46000 Ncm / 130 cm Ra = -353,85N dus antwoord a) 3,5 * 10² N mvg, Florian voor meer info, mail maar |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] opgave natuurkunde mechanica studie222 | 2 | 24-05-2012 09:42 | |
[NA] Betavaardigheden, VECTOREN , HELP LauraJansen | 11 | 10-02-2011 21:08 | |
[NA] Natuurkunde (allerlei) Verwijderd | 76 | 19-04-2010 21:25 | |
ladingen ( kom er nog steeds niet uit ) jackvandoelen | 1 | 22-05-2007 16:29 | |
[Na] Vectoren op tellen Verwijderd | 8 | 16-04-2005 11:35 |