Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2010, 20:32
moon
moon is offline
Een aantal jaren geleden kwam ik hier zeer regelematig, vrijwel elke dag, op het forum. Ik zat toen heel slecht in mijn vel, was flink depressief. Het was een afschuwelijke periode, maar ik ben eruit gekomen. Voor mensen die nu depressief zijn: Er is dus nog hoop!!!
En ik heb er flink diep in gezeten hoor en ik geloofde ook absoluut niet dat ik ooit nog beter zou worden, maar ik ben het voorbeeld....het kan!!!!! Maar goed, dat eigenlijk terzijde.
Door wat ik heb mee gemaakt ben ik nog wel erg gevoelig voor tv-programma's, boeken, films, lesstof, mensen uit de omgeving etc. waar een depressie in/bij voorkomt of een andere heftige psychische ziekte. Ik merk dat ik steeds paniekeriger op dit soort dingen reageer en ook weer de meest rare dingen doe om het te vermijden. Kan ik mezelf dat afleren? heb ik reden om bang te zijn, of is de kans op terugval niet zo groot? mensen die hier ervaring mee hebben?
Oud 22-03-2010, 21:09
Verwijderd
Wannneer merkte jij dat je depressie over aan het gaan was? Wanneer zie je dat het over gaat? Wannneer is er licht aan het einde van de tunnel? Gaat dat inene ofzo?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 00:05
Daboman
Daboman is offline
volgens mij kun je dat alleen enige tijd achteraf zeggen. Dus niet wanneer je er middenin zit of net aan de verbeterende hand bent.
Oud 23-03-2010, 14:49
Verwijderd
Hee Moon! Wat leuk jou hier weer eens te zien en fijn te horen dat het zo goed gaat !
Ik herken wel wat je schrijft. Ik heb me ook anderhalf jaar goed gevoeld en in die tijd was ik ook paniekerig over een terugval. Ik had al mijn zwarte kleren en zwartgallige muziek verbannen omdat ik bang was dat ik er weer depressief van zou raken. Ook heb ik vroeger wel eetproblemen gehad en als ik er nu veel mee in aanraking kom (als ik een boek lees waar onverhoopt iemand aan een eetstoornis lijdt of als iemand in mijn omgeving er veel mee bezig is) merk ik aan mezelf dat mij dat triggert. Een terugval is altijd mogelijk. Ikzelf ben ook teruggevallen, zoals je misschien uit mijn woorden wel kon opmaken, maar ik denk niet dat je een terugval kunt voorkomen door angstvallig problemen te vermijden. Boeken en films ed kunnen best iets bij je triggeren, maar je valt pas terug als de stofjes in je hersenen niet meer goed hun werk doen en/of als er moeilijke dingen in je omgeving gebeuren (veel stress door school, werk, ziekte in de familie of van jezelf enzovoorts). Er spelen altijd meerdere factoren een rol bij een terugval. Wat ik maar wil zeggen is dat een terugval natuurlijk mogelijk is, maar laat je leven er niet door leiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten