Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2010, 10:43
Verwijderd
Beste mensen,

Mijn garagehouder wist me afgelopen week te vertellen dat de motorrijtuigenbelasting voor 3 cilinder wagens (die ik in mijn bezit heb) gaat verdwijnen. Dit vanwege de zuinigheid van de auto's.
Ik heb hier niks van gehoord en ook als ik het om me heen vraag weet niemand iets te vertellen wat er op duidt dat het ook werkelijk zo is.

Ik heb hierop de belastingdienst gebeld en die wisten mij te vertellen dat er nu alleen vrijstelling geldt voor benzine auto's met een maximale CO2 uitstoot van 100 gram de kilometer, en voor dieselauto's een wat ander verhaal.

Toch vraag ik me af of iemand op de hoogte is van wat mijn garagehouder wist te vertellen. Dit zou mij toch op jaarbasis 300 euro schelen. Mijn auto stoot op dit moment slechts 127gram per km uit.

Voor de duidelijkheid , ik heb een 3 cilinder opel corsa uit 2005.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2010, 10:52
Verwijderd
http://www.autovandaag.nl/nieuws/201...ge-auto-s.html

staat euk in de wet,maar die details bespaar ik je!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 10:25
Ivo
Ivo is offline
Dat is idd. een link met de enige juiste informatie. Sommige auto's met een moderne 3-cilinder zoals de Toyota Aygo, maar ook de Fiat 500 Start&Stop met een 4-cilinder is hierdoor sinds begin dit jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Een al wat ouder voorbeeld is de VW Lupo 1.2TDi 3L (de 3-liter Lupo), die maar 81 gram CO2 uitstoot per km, volgens het boekje. Is wel lekker goedkoop rijden. 3 litertjes diesel per 100 kilometer opstoken (= ongeveer €4,-) en geen wegenbelasting betalen.

De grenzen van deze belastingmaatregel liggen gelijk aan de grenzen voor de 14% bijtelling.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 21:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een collega van me heeft pas een nieuwe Citroen C1 gekocht en daarvoor gold het ook geloof ik.
Oud 27-03-2010, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Een collega van me heeft pas een nieuwe Citroen C1 gekocht en daarvoor gold het ook geloof ik.
Klopt, geldt voor Peugeot 107 ook.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 07:33
Verwijderd
Ja pas op. Ga nu niet vanwege de wegenbelasting zo'n heel klein autootje kopen. C1 of 107 of aygo zijn leuk voor in de stad, maar als je kilometers moet maken, dan ben je niet zo blij met een dinky-toy.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 09:06
Verwijderd
Nou, het lijken net twingo's dus ik snap je punt louis!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 11:36
Verwijderd
Heb een C3, en die is echt het minimum voor het vreten van veel kilometers. In diesel betaal je daar alsnog 211 per kwartaal voor.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Ja pas op. Ga nu niet vanwege de wegenbelasting zo'n heel klein autootje kopen. C1 of 107 of aygo zijn leuk voor in de stad, maar als je kilometers moet maken, dan ben je niet zo blij met een dinky-toy.
Valt reuze mee hoor
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 14:48
Verwijderd
Nou ja, dat hangt af van wat je zelf wilt en wat je verstaat onder serieus kilometers maken. Ik laat het er maar bij dat ik de 35.000km's in 8 maanden tijd niet graag in een kleinere auto dan de Laguna had willen maken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2010, 15:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik merk wel dat een ritje van zo'n 100 km enkele reis met onze huidige auto een stuk makkelijker/comfortabeler/minder vermoeiend gaat dan met onze vorige auto. Eerder dacht ik altijd dat dat niet zo veel uitmaakte, maar ik ben overtuigd.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 07:45
Verwijderd
Het kan best in een kleine auto. Dat is zeker waar.

Mijn C3 is ook geen hele grote auto. Vergeleken met een laguna zelfs klein te noemen. Maar toch al een stuk forser dan die hele kleine steriele autootjes. Waarvan ik me overigens afvraag of je er wel mee moet willen kilometer vreten. Die kleine autootjes hebben ook kleine motortjes, 0.8 tot 1.1 hoewel die heel zuinig is, vraag ik me af of de ontwerper ervan in gedachten had, dat daar 35000 of meer per jaar mee weggestampt zouden worden. Volgens mij trap je die in 3 jaar helemaal aan gort. En valt de zuinigheid ook heel erg tegen als je dat zou doen.

Ten minste: er is nooit iemand geweest die mij aanraadde om een klein licht autootje met een klein licht motortje te kopen. Alle adviezen waren: minimaal C3 of dat formaat. En met mijn kilometers is diesel nog voordelig. Ik rij de meerkosten van de wegenbelasting er zonder meer wel uit. Gas had ook gekund, maar is toch onderhoudsgevoeliger vanwege de hogere ontbrandings temperatuur.

Voor diesel geldt: beneden de 95 gram CO2 val je in de A categorie.

En veiligheid: toen ik mijn berlingo nog had, zag ik vaak in de dode hoek een klein autootje ( lees die vreselijke minicooper en die afzichtelijke fiat 500 ) compleet verdwijnen. Dan moest ik dus maar hopen dat die opgelazerd waren als ik ergens ging invoegen. Als dat bij een berlingo al het geval was, is dat bij grotere bestelwagens al helemaal zo. Grotere auto's verdwijnen niet zo makkelijk in dode hoeken. Dan kun je stellen: dat is het probleem van de bestelchauffeur: helemaal gelijk. Maar als hij je over het hoofd ziet, en jij bent dood. Dan sta je met jouw gelijk aan de hemelpoort te rammelen. En heeft jouw gelijk je toch niet kunnen redden van een ongeluk.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 14:27
Verwijderd
Minicoopers en smarts etc zijn ook wel echt klein idd, die C1, Aygo en 107 vallen nog aardig mee qua kleinheid. En ja, een C3 is natuurlijk veel comfortabeler als je veel moet rijden, en er zijn nog veel meer comfortabeler auto's, maar dan nog vind ik die kleine auto'tjes enorm meevallen, ze voelen niet aan als dinky toys (minicooper wel, trouwens, maar 107 bv. niet).
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 15:42
Verwijderd
Een Mini Cooper (de huidige, niet het icoon) is anders groter dan een C1/Aygo/107.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Een Mini Cooper (de huidige, niet het icoon) is anders groter dan een C1/Aygo/107.
Die waar ik in zat was idd niet echt nieuw Dat is echt een klein ding, voelt aan als een skelter op de snelweg
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten