Het kan best in een kleine auto. Dat is zeker waar.
Mijn C3 is ook geen hele grote auto. Vergeleken met een laguna zelfs klein te noemen. Maar toch al een stuk forser dan die hele kleine steriele autootjes. Waarvan ik me overigens afvraag of je er wel mee moet willen kilometer vreten. Die kleine autootjes hebben ook kleine motortjes, 0.8 tot 1.1 hoewel die heel zuinig is, vraag ik me af of de ontwerper ervan in gedachten had, dat daar 35000 of meer per jaar mee weggestampt zouden worden. Volgens mij trap je die in 3 jaar helemaal aan gort. En valt de zuinigheid ook heel erg tegen als je dat zou doen.
Ten minste: er is nooit iemand geweest die mij aanraadde om een klein licht autootje met een klein licht motortje te kopen. Alle adviezen waren: minimaal C3 of dat formaat. En met mijn kilometers is diesel nog voordelig. Ik rij de meerkosten van de wegenbelasting er zonder meer wel uit. Gas had ook gekund, maar is toch onderhoudsgevoeliger vanwege de hogere ontbrandings temperatuur.
Voor diesel geldt: beneden de 95 gram CO2 val je in de A categorie.
En veiligheid: toen ik mijn berlingo nog had, zag ik vaak in de dode hoek een klein autootje ( lees die vreselijke minicooper en die afzichtelijke fiat 500 ) compleet verdwijnen. Dan moest ik dus maar hopen dat die opgelazerd waren als ik ergens ging invoegen. Als dat bij een berlingo al het geval was, is dat bij grotere bestelwagens al helemaal zo. Grotere auto's verdwijnen niet zo makkelijk in dode hoeken. Dan kun je stellen: dat is het probleem van de bestelchauffeur: helemaal gelijk. Maar als hij je over het hoofd ziet, en jij bent dood. Dan sta je met jouw gelijk aan de hemelpoort te rammelen. En heeft jouw gelijk je toch niet kunnen redden van een ongeluk.