Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
pdd-nos is voor zover ik begrepen heb gewoon een bij elkaar geraapt zootje, als wel vastgesteld kan worden dat je een ass hebt maar je voldoet niet aan de kenmerken van klassiek authisme of asperger(staat ook voor persuasive deficiency disorder-not otherwise specified)
weet niet zoveel van pdd-nos, maar ben wel wat over asperger aan het lezen geweest aangezien ik dat mogelijk heb(werd vanwege eigenwijsheid/opstandigheid naar orthopedagoog van school gestuurd, die zegt dat ik kenmerken van asperger heb maar hij mag geen officiele diagnose stellen, na nadenken ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik er met een diagnose niks op vooruit ga alleen maar achteruit, dus ik heb het hele gedoe nu afgekapt en ga dus ook niet naar een echte psycholoog/psychiater voor een echte diagnose) zelf herken ik me ook in heel veel kenmerken genoemd op internet over asperger niet(voornamelijk de sociale, maar ook het ordelijke en de planningen, ik ben een enorme liefhebber van chaos), maar sommige ook heel duidelijk wel(voornamelijk de eigenwijsheid, eigen rechter spelen) Citaat:
maar m'n moeder word juist echt geirriteerd en prikkelbaar enzo als haar planning niet loopt zoals gepland |
![]() |
|
![]() |
misschien heb je hier meer mee?
http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=99 en dan nog komt er bijvoorbeeld ook heel duidelijk bij hoe slim je bent.... Mensen die slimmer zijn hebben vroeger al aangeleerd hoe ze dingen moeten aanpakken waardoor een diagnose niet altijd meer lijkt te passen maar (bijvoorbeeld in de kindertijd) volledig waar was. En wat was de reden dat je de test deed? Soms lijkt er in onze samenleving te graag een 'label' geplakt te willen worden op iemand die "een beetje anders is" of "wat vervelend" om zo eigenlijk de schuld en problemen niet zelf te hoeven oplossen, het label PDD-NOS word hierdoor vaak gegeven aan mensen die vervelend en asociaal (klootzakkerig of dwars) doen en ADHD aan mensen die gewoon lekker actief zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom is die test gedaan? Vast om een reden. Heb je grote hobby/interesse die belangrijk is in je leven, nét iets belangrijker dan bij anderen? Lig je een beetje buiten de groep? Ben je teruggetrokken? etc. etc., er is vast wel een aanleiding voor geweest (tenzij de test bij iedereen gedaan werd, maar dan zou ik ook weer niet al te veel waarde hechten aan de uitslag) Is de diagnose alleen op deze test gesteld? PDD-NOS is een groep van aandoeningen waar men de vinger nog niet helemaal op weet te leggen. NOS = not otherwise specified, en daarom hoef je je ook niet in al die 'voorwaarden' te herkennen. Het zijn namelijk geen voorwaarden, omdat de stoornis niet goed omschreven en bekend is. Ik zou om meer uitleg vragen, maar ik ken verder de hele situatie niet. Edit: ik zie dat hierboven plusminus hetzelfde wordt gezegd, maar hopelijk heb je er wat aan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mijn fantasie is bijvoorbeeld enorm, maar ik weet wel dat een traktor geen alien is, ook al roep ik heel hard van wel. (Het was een grapje en degene met wie ik in de auto zat is een half uur bezig geweest met mij ervan overtuigen dat het écht geen alien was. ![]() Maar ik merk wel dat ik andere problemen heb, vooral met sociale contacten ed. Bovendien heb ik wel wat rare trekjes. Ik heb het verder niet zo erg, maar het is er duidelijk wel (voor mij, de buitenwereld merkt er vaak niks van, ik heb het laatst een vriendin die ik al 8/9 jaar ken en die bekend is met pdd-nos, verteld en zij heeft het zelf ook niet gezien bijv.). Als je er graag over wil praten moet je maar even pm'men ofzo! Je bent trouwens het eerste meisje met pdd-nos dat ik 'tegenkom'. ![]()
||
Citaat:
Maar autisme wordt gediagnosticeerd op uiterlijke kenmerken (gedrag) omdat men nog niet weet waar de aanleg precies zit in de genen. Het kan dus niet zoals Down syndroom via genetisch onderzoek worden gediagnosticeerd. Dat maakt het dus inderdaad wel gevoeliger voor misdiagnoses. Maar over het algemeen geeft men de diagnose echt niet heel makkelijk weg. Wat wel zo is, is dat tegenwoordig veel kinderen waar 'iets' mee is, doorgestuurd worden richting een psycholoog of pedagoog. Terwijl je dan vroeger gewoon 'minder sociaal' werd genoemd en er niet eens aan dacht of daar dan ook een naam voor was te krijgen. @TS: ik denk dat je een slechte bron te pakken hebt. PDD-NOS is een soort restcategorie voor mensen die kenmerken hebben die passen binnen het autistisch spectrum, maar voor wie de term 'autisme', 'rett' en 'asperger' niet op gaan. Doordat er mensen met heel verschillende gedragskenmerken in terecht komen, is het moeilijk een exacte beschrijving te geven. Het is niet zo dat de stukjes die jij aanhaalt, bij iedereen met PDD-NOS aanwezig is. Dus dat is nogal slecht geformuleerd dan op wikipedia. De officiele criteria om te zeggen dat iemand PDD-NOS heeft zeggen dat er sprake moet zijn van: - Beperkingen in de sociale interactie (denk aan initiatief nemen tot een praatje, het onderhouden van het praatje, het aftasten van andermans behoeften / interesses, het aanpassen aan je omgeving, etc.) En één van de twee die hierna komen: - Beperkingen in de communicatie (denk aan vluchtig oogcontact, het letterlijk nemen van een grapje, taalachterstand, gebruik van juist zeer moeilijke woorden (soms in de verkeerde context), herhalen van andermans zinnen, moeilijk kunnen interpreteren van lichaamstaal, etc.) - Stereotiep gedrag, interesses of activiteiten (bijv. helemaal gek zijn van een bepaald voorwerp ofzo en daar overmatig veel aandacht of tijd aan besteden. Of bijv. altijd even een bepaald gebaartje moeten maken) De voorbeelden die tussen haakjes staan zijn echt slechts voorbeelden, dus als jij jezelf er niet in herkend, maar wel op een andere manier een beperking op dat gebied hebt, dan kan dat ook. Zoals je ziet zijn er heel veel voorbeelden te noemen, dus het is onzin om te zeggen dat PDD-NOS zich bij elk persoon hetzelfde zou uiten. Heb je van de schoolpedagoog trouwens geen onderbouwing gekregen van waarom zij aan PDD-NOS moest denken?
|
![]() |
mijn broertje heeft zelf ook pdd nos hij heeft die vorm heel erg __ als hij boos is is hij 100n % boos en als hij blij is 100 % blij hij heeft mijn zusje een keer keihard gestompt waarna ze een blauw oog had + is een x uit het raam gevallen vn 2 hoog omdat er een mug zat ! hij kan nix 50 % zijn alles overdreven ..
maar met hem beleef je wel de meeste lol ! |
![]() |
|
![]() |
Hallo,
Mijn broertje heeft ook PDD NOS. Hij kan fantasie en werkelijkheid ook prima van elkaar onderscheiden hij heeft alleen problemen met bijvoobeeld gezegdes die hij letterlijk opneemt. Verder heeft hij weinig sociale vaardigheden. Hij maakt moeilijk contact met anderen. Dit is soms erg lastig voor hem. Hij accepteerd wel dat hij PDDNOS heeft |
![]() |
|
|