Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2010, 14:17
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
Vaak wordt ik verwend en arrogant gemoemd maar waarop is dat gebaseerd=
de meeste mensen hier moeten gewoon werken, en ze hebben gewoon al veel te veel geld. onze ouders zijn ook meestal bankier ,advocaat, of een een of andere zakenman of ze komen gewoon uit en rijke familie.
En tja, als je vader een miljoenenbonus krijgt als bankier denk ik dat het heel normaal is dat je een nieuwe LV tas krijgt. Ik denk dat het deels te maken heeft met jaloezie, dat je zoiets niet zelf kan kopen, of het van je ouders kan krijgen.
dat mensen daardoor van die reacties gaan sturen als verwend nest enzo
Advertentie
Oud 27-03-2010, 14:37
jacobdb
jacobdb is offline
ik snap je probleem. maar ik vindt dat als je wat rijker bent. dat je daar niet zo mee moet pronken. voorbeeld uit mijn oude klas. zaten een stuk of 6 mensen met best wel rijken ouders. maar zij deden niet zo van "kijk ik ben rijk en jij lekker niet puh" dat waren hele aardige mensen. ik snap ook wel dat mensen jaloers worden als ze je met LV (wat is dat eigenlijk(ik gok een soort merk) tassen zien lopen.

Laatst gewijzigd op 27-03-2010 om 14:37. Reden: typfoutje
Oud 27-03-2010, 14:44
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
LV staat voor Louisvuitton en inderdaad dat is een tassendesigner
Oud 27-03-2010, 14:50
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Het arrogante en verwende komt niet zozeer omdat iemand geld heeft, maar omdat ze dat geld voor lief nemen. Ze verwachten dat paps en mams maar allerlei dure zooi voor ze kopen, zonder dat ze er ooit maar iets voor hoeven te doen en lopen er daarna behoorlijk mee te pronken.
Zoals jij nu doet. Waarom zou je dit anders in meerdere forums posten?
Oud 27-03-2010, 14:52
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
sorry daarvoor, nee maar mensen meteen aal een vooroordeel klaar
Oud 27-03-2010, 15:07
jacobdb
jacobdb is offline
dit komt waarschijnlijk omdat sommige mensen geld van ouders krijgen vanzelfsprekend vinden. terwijl anderen er keihard voor hebben moeten werken (zoals iK) sommige mensen kunnen hierdoor je als arrogant gaan zien
Oud 27-03-2010, 15:09
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
Ja idd geen van mijn vriendinnen werkt maar is het dan verwend om uggs te hebben=
Oud 27-03-2010, 15:12
jacobdb
jacobdb is offline
nou, toen ik jong was (opa vertelt moment) werkten bij ons de meesten mensen al toen ze een jaar of 13 waren, weet niet echt hoe dat nu is.
Oud 27-03-2010, 15:18
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
mijn vader is bankier dus ik hoef niet te werken
Oud 27-03-2010, 15:19
jacobdb
jacobdb is offline
dat is een dom argument. op een gegeven moment moet je toch echt zelf de kost gaan verdienen. dus gaan werken is geen gek idee hoor.
Oud 27-03-2010, 15:21
silentbob
silentbob is offline
het ergste vind ik nog de kakkers die niet eens echt zo rijk zijn, maar gewoon een dikke hypotheek afsluiten om te kunnen pronken
Oud 27-03-2010, 15:27
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ja idd geen van mijn vriendinnen werkt maar is het dan verwend om uggs te hebben=
Het is niet verwend om uggs te hebben (hooguit beschamend). Wat wel verwend is, is om mensen aan te kijken op de prijs van hun kleren of de hoeveelheid variatie daarin. Wat ook verwend is, is om te koop te lopen met de rijkdommen van je ouders en hoe veel jij daaruit kunt trekken. Het is niet jouw geld, en met de spullen die je gekregen hebt moet je blij zijn, dus cadeaus niet als vanzelfsprekend zien.

Natuurlijk hoef je niet op de 13e te werken en al je eigen kleren te betalen. Dat heb ik ook niet gedaan (pas vanaf 16), en ik ben daarom nog niet verwend. Het is heel normaal dat je ouders je kleren betalen zolang je nog naar school gaat (en dan bedoel ik middelbare school, niet daarna). Je moet dan ook rustig de tijd kunnen krijgen om huiswerk te maken en daarna eens met vriendinnen wat te gaan doen, in plaats van alleen maar hoeven werken.
Wat ik echter ook normaal vind, is dat je niet zomaar alles krijgt. Niet alle dure merkkleding, niet zoveel paar schoenen per seizoen, niet ieder jaar een nieuwe tas. Natuurlijk, als je dat als ouder kunt betalen dan mogen je kinderen daar ook van genieten, en dat voorrecht heb jij blijkbaar. Maar wees je ervan bewust dat dit niet voor iedereen geldt, en dat jij daarom in je handjes mag knijpen.
Oud 27-03-2010, 15:28
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
is een designertas hebben dan verwend=
Oud 27-03-2010, 15:29
Nona
Nona is offline
Ja, dat wel.
Oud 27-03-2010, 15:32
jacobdb
jacobdb is offline
ik ben het compleet met nona eens,
Oud 27-03-2010, 15:39
Verwijderd
Ik wil nog wel wat toevoegen.

Ik ben het met Nona eens. Ik heb helemaal niks tegen rijkdom, integendeel. Maar ik kan er NIET TEGEN ALS JE DE WAARDE VAN HET GELD NIET KENT!

Als jij alles krijgt, weet jij de waarde van het geld niet en zul je nooit goed terecht komen.

Laat ik zeggen dat ik ben opgegroeid in rijkdom (vrij vermogende ouders), maar je dacht toch zeker niet toen ik 16 was dat ik een scooter kreeg? Je dahct toch zeker niet dat er hier in huis een plasma tv hing? ... elke 3 jaar een nieuwe pc kwam ... met de nieuwste mobieltjes in de rondte liepen... met dure mercedessen in de rondte rijden?

Het leukst vind ik mensen die barstten van het geld, maar gewoon naar de lokale kroeg gaan en hun boodschappen bij de LIDL doen.
Oud 27-03-2010, 15:44
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
Citaat:
Ja, dat wel.
hoezo dan? ook als je vader bankier is?
Oud 27-03-2010, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Ja en? Dus?
Oud 27-03-2010, 15:50
Verwijderd
Citaat:
hoezo dan? ook als je vader bankier is?
Omdat je vader bankier is vind je een designer-tas niet verwend? Wat doe je uit de hoogte ofzo?
jacobdb
jacobdb is offline
goed gezegd commando. ik ken zelf een paar mensen die wel redelijk rijk zijn. maar die staan ook gewoon gezellig in de rij bij de jumbo. op die mensen ben ik echt niet jaloers. als je nou perse bij een of andere dure winkel je eten gaat kopen, dan is het een ander verhaal
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
Citaat:
Omdat je vader bankier is vind je een designer-tas niet verwend?
ja inderdaad
Oud 27-03-2010, 15:57
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
Citaat:
Omdat je vader bankier is vind je een designer-tas niet verwend? Wat doe je uit de hoogte ofzo?
nee en omdat mijn vriendinnen dat ook hebben
Oud 27-03-2010, 15:59
Verwijderd
Citaat:
ja inderdaad
Vind je jezelf niet een beetje ontspoort? Sommigen mensen kunnen dat niet eens betalen.

Ik ben echt geen SP-er ofzo, integendeel. Al heb je van mijn part miljoenen op je rekening staan 1 miljard; het intereseert me niet. Je doet maar wat je niet laten kan. MAAR BESEF DE WAARDE VAN HET GELD!

Neem een baantje in de supermarkt, maakt niet uit. Niet omdat het moet, maar om de waarde van het geld te beseffen.
Oud 27-03-2010, 16:02
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
nee waarom zou ik heb te druk met school hockey en tennis
Oud 27-03-2010, 16:04
Nona
Nona is offline
Citaat:
nee en omdat mijn vriendinnen dat ook hebben
Dat lijkt me een hele slechte reden. Dat je vriendinnen iets hebben, maakt het niet vanzelfsprekend dat jij ook iets hebt. Waarom vind je dit een argument?
Oud 27-03-2010, 16:10
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
dan is het niet ongewoon of abnormaal
Oud 27-03-2010, 16:11
Verwijderd
Citaat:
nee waarom zou ik heb te druk met school hockey en tennis
Om de waarde van het geld (en de cadeaus) die je krijgt / je ouders verdienen te beseffen.

Kijk naar Warren Buffett. Miljardair; maar gaat gewoon naar de Wall-Mart. Ontbijt met pinda's en Coca Cola
Bram van Leeuwen. Oprichter NTI. Had 6 met de hand gemaakte auto's en een prive jacht van enkele miljoenen.

Deze mensen zijjn door (hard) werken rijk geworden en BESEFFEN de waarde van 1 euro. Dat maakt deze mensen zo speciaal.
Oud 27-03-2010, 16:12
Verwijderd
De ene is nu eenmaal rijker dan de ander en ik ben niet iemand die snel jaloers is.(Veel socalisten zijn dat wel heb ik al gemerkt, maar dat is een ander verhaal...)

Wel moet ik niets van mensen die zichzelf beter achten omdat zij meer geld hebben dan een ander.
Al helemaal als ze er niet zelf voor hebben gewerkt, maar ze gewoon rot verwend zijn ofzo...
Maar gelukkig zijn dat slechts de enkelingen.
Oud 27-03-2010, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Vaak wordt ik verwend en arrogant gemoemd maar waarop is dat gebaseerd=
de meeste mensen hier moeten gewoon werken, en ze hebben gewoon al veel te veel geld. onze ouders zijn ook meestal bankier ,advocaat, of een een of andere zakenman of ze komen gewoon uit en rijke familie.
En tja, als je vader een miljoenenbonus krijgt als bankier denk ik dat het heel normaal is dat je een nieuwe LV tas krijgt. Ik denk dat het deels te maken heeft met jaloezie, dat je zoiets niet zelf kan kopen, of het van je ouders kan krijgen.
dat mensen daardoor van die reacties gaan sturen als verwend nest enzo
Ik heb je openingspost nog eens gelezen. Eerst dacht ik nou, ja. zielig meisje.

WEET JE WAAROM JE VAAK ARROGANT EN VERWEND WORDT GENOEMD? WEET JE WAAR DAT OP IS GEBASEERD?

JIJ HEBT TOTAAL GEEN IDEE WAT DE WAARDE VAN GELD IS!
Oud 27-03-2010, 16:17
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
dat is dus schandalig? is het ook schandalig als je Manolo Blahnik´s koopt?
Oud 27-03-2010, 16:20
Verwijderd
Citaat:
is dat erg dan=
Wel, in een wereld waarin miljoenen omkomen van de honger...
Eigenlijk wel ja.

Niet dat ik ook meteen zeg dat het de rijken hun schuld is dat er honger heerst op de wereld. dat is een heel andere discussie.
Maar beetje humaniteit en besef hoe de wereld draait kan soms wel nodig zijn...
Oud 27-03-2010, 16:22
jacobdb
jacobdb is offline
euh, ja. dat is heel belangrijk. als je de waarde van geld niet inschat ga je het later waarschijnlijk niet echt redden. (extreem voorbeeld) als jij 500 euro zakgeld per maand normaal vindt, dan klopt er toch iets niet.
Oud 27-03-2010, 16:26
Verwijderd
Persoonlijk vind ik een 16jarige met 50 euro zakgeld per week en verder geen levensnoodzakelijke kosten (lees: die eet, woont en studeert op kosten van de ouders) ook al richting 'verwend' gaan. Maar dat is een kwestie van waardes uiteraard...
Oud 27-03-2010, 16:29
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
is mijn vader dan een graaier?
Oud 27-03-2010, 16:31
Verwijderd
Ja, dat is heel erg ja. Tenminste dat vind ik.

Op deze manier denk je dat je huidige levensstijl 'normaal' of 'vanzelfsprekend' is. Dat is het eigenlijk niet. Natuurlijk, als je vader of moeder zeer vermogend is (of jijzelf) dan ga je automatisch luxer leven. Daar is niks mis mee. Dat zal ook niemand je kwalijk nemen. Dat zal ook iedereen je gunnen. Als je de waarde van het geld zou weten, dan zou je nog meer van dat leven genieten, nog dankbaarder zijn, het meer koesteren.

Ik denk dat de oplossing voor het probleem is -wat jij schetst in je openigspost- is om een baantje te nemen. Al is het maar zaterdagochtend ofzo, 4 uurtjes in de week. Maakt niet uit wat. Je krijgt dan het besef hoeveel 1 euro waard is. Daardoor zal je niet meer arrogant en verwend worden genoemd, omdat je je dan anders uitlaat/uitdrukt. (ik neem aan dat je reacties hier representatief zijn voor je eigen omgeving.)

En geloof ik me, ik denk dat ik het weet. Er staan bij ons 4 auto's voor de deur; voor ieder 1 en we kunnen zelf kiezen in welke we willen rijden. (verder ga ik me niet over mijn rijkdommen uitlaten) Maar ik kom en blijf boerend en ruftend voorbij komen en ding gewoon af in de winkel of op de markt als de prijs me te hoog is, hoe rijk ik ook zou wezen.
Oud 27-03-2010, 16:33
Verwijderd
Citaat:
is mijn vader dan een graaier?
Daar ga ik mij niet over uitspreken.
Je kan op heel eerlijke wijze veel geld verdienen (bvb een heel goed en succesvol product verkopen) en je kan ook heel rijk worden door als een dief in de nacht met andermans geld te verdwijnen.

Dat is een onderwerp voor ondernemingsethiek.
Ik denk dat je de manier waarop 'geld wordt verdient, moet los zien van hoe je vervolgens met het geld omgaat.

Een snob is uiteindelijk iemand die zichzelf beter acht, doordat hij of zij meer geld heeft dan de ander. En dat uiteraard maar al te graag toont.
Maar het geld op zich kan uiteraard perfect eerlijk verdient zijn.
Oud 27-03-2010, 16:34
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
mijn vader werkt bij RBS een bank gered door de belastinbetaler worden nu recordbonussen uitgekeerd
Oud 27-03-2010, 16:37
Verwijderd
Citaat:
mijn vader werkt bij RBS een bank gered door de belastinbetaler worden nu recordbonussen uitgekeerd
Ja, nou, en? Leuk toch voor hem, dat hij een goedverdienende baan heeft!

Je vader is geen graaier. Hij krijgt waar hij recht op heeft, anders zou een ander dat maar al te graag doen.
Oud 27-03-2010, 16:40
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
op kosten van de belastingbetaler
Oud 27-03-2010, 16:42
Verwijderd
Citaat:
op kosten van de belastingbetaler
Ja, nou en? Er wordt dagelijks zoveel geld weggegooid bij de belasting, daar kan die bonus van je vader ook nog wel bij. Bovendien, als hij het niet doet, doet een anders het wel en gaat die ander er met een bonus vandoor.

Al nagedacht over mijn advies?
Oud 27-03-2010, 16:43
Verwijderd
Wel, ik neem an dat uw vader de CEO niet is.
Ik vind de bankpraktijken alles behalve een schoonvoorbeeld van ondernemingsethiek, maar het is nu ook niet aan uw vader om daar iets aan te veranderen.

Ik persoonlijk zou natuurlijk wel niet lopen pronken met een onterechte bonus.
Maar ik ben nu ook niet zo heilig dat ik hem zou weigeren.
Oud 27-03-2010, 16:46
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
waarom onterecht
Oud 27-03-2010, 16:47
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Ah, de typische post VOC mentaliteit
In opvolging van de gouden eeuw kwam er een periode waaring de welvarendheid van Nederland (met name Holland) een sterke teruggang doormaakte. Mensen hadden immers al het geld dat hun voorouders over de hele wereld bijeen gegraaid hadden, ze hoefden toch niet zelf te werken.

Het is simpelweg onverantwoord ouderlijk gedrag je kind zomaar alles te geven, hierdoor zal ze al snel de motivatie om te werken ontgaan, en de waarde van geld zal ze ook onbekend blijven. In andere woorden: Verdien je geld eens (zelf).
Oud 27-03-2010, 16:48
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
Citaat:
Ah, de typische post VOC mentaliteit
In opvolging van de gouden eeuw kwam er een periode waaring de welvarendheid van Nederland (met name Holland) een sterke teruggang doormaakte. Mensen hadden immers al het geld dat hun voorouders over de hele wereld bijeen gegraaid hadden, ze hoefden toch niet zelf te werken.

Het is simpelweg onverantwoord ouderlijk gedrag je kind zomaar alles te geven, hierdoor zal ze al snel de motivatie om te werken ontgaan, en de waarde van geld zal ze ook onbekend blijven. In andere woorden: Verdien je geld eens (zelf).
dus jij vind mijn vader een graaier? wees maar eerlijk.
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
waarom onterecht
Omdat het bedrijf niet goed functioneerde. geen prestatie -> geen bonus!
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
dus jij vind mijn vader een graaier? wees maar eerlijk.
Ik had het over jou zelf.
Oud 27-03-2010, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Omdat het bedrijf niet goed functioneerde. geen prestatie -> geen bonus!
INDERDAAD

Bonussen zijn beloningen voor goede prestaties.
Banken hebben bij mijn weten vooral uitgeblonken in het afleveren van wanprestaties.
Oud 27-03-2010, 16:51
Hockeygirl$
Hockeygirl$ is offline
maar zonder miljoenenbonussen lopen mensen als mijn vader naar een andere bank
Oud 27-03-2010, 16:53
Verwijderd
Citaat:
maar zonder miljoenenbonussen lopen mensen als mijn vader naar een andere bank
Ja, zo werkt de bankwereld nu eenmaal.
Maar of dat een goede zaak is?

als een monteur de motor van een wagen opblaast, dan denk ik niet dat hij zomaar elders werk gaat vinden.
Maar een bankier die zomaar eventjes de economische motor op de afgrond parkeert?
Is en blijft een raar wereldje, dat bankwezen...
Oud 27-03-2010, 16:54
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Het zij zo. Het loon van je vader moet in principe genoeg zijn. Blijkt hij een uitzonderlijke meerwaarde te leveren voor het bedrijf, dan verdient hij een bonus. Zo niet, zou hij ook geen bonus moeten krijgen bij een andere bank.

Regels voor berichten