Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2010, 18:58
Verwijderd
Beste scholieren/rekenwonders.

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe baan, en bij mijn oude werkgever heb ik en aantal dingen opgebouwd die ik met de volgende periode krijg uitbetaald, waaronder vakantiegeld, me resterende vakantie uren en ik heb ook nog een eindejaarsuitkering opgebouwd.

Omdat ik heel benieuwd ben wat ik ongeveer kan verwachten meld ik hier een aantal gegevens en hopelijk kunnen mensen er wat mee, want van bruto naar netto rekenen is voor weinige weggelegd, en ik ken ook geen hulpmiddeltjes om dit te berekenen.

Inclusief mijn laatste salaris heb ik opgebouwd:

1100 euro vakantie uitkering
554 euro eindejaarsuitkering
en er stonden nog 37 vakantie uren open

Ik verdiende er (slechts) een uurloon van 10,70 euro.

Zijn er mensen die wat met deze gegevens kunnen? Ik ben namelijk benieuwd wat ik netto volgende maand zou uitgekeerd kunnen krijgen van mijn ex-werkgever.

Met vriendelijke groet,

Duikerin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2010, 19:16
brands
brands is offline
@ Duikerin:
Heb er niet op gestudeerd, maar volgens mij is het zo.

De uren die je over hebt krijg je volgens mij gewoon uitbetaald. Dus dat zou betekenen € 10,70 x 37 = € 395,90
Volgens mij mag je de andere bedragen er gewoon bij op tellen. Dat zou betekenen dat je ongeveer € 2.049,90 krijgt.

Wie denkt dat het anders is mag het zeggen! Maar zo lijkt mij het!
Oud 30-03-2010, 20:13
Verwijderd
het zijn natuurlijk wel bruto bedragen..
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 20:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij betaal je over uitbetaalde vakantieuren meer belasting dan over gewerkte uren Is bij ons iig wel zo als je ze laat uitbetalen aan het eind van het jaar omdat je er te veel over hebt, weet niet hoe het zit als je weg gaat bij een baan.
Oud 30-03-2010, 21:09
Balance
Balance is offline
Je bruto-netto berekening is van meerdere zaken afhankelijk.
Bijvoorbeeld:
- Heb je loonheffingskorting toegepast?
- Hoeveel verdien je per jaar?
- Is er een inkomensafhankelijke bijdrage?
- Gaat je zorgpremie via je werkgever?

Etc.

Je hoeft deze puntjes nu niet te gaan beantwoorden, want ook dan heb ik nog geen pasklaar antwoord voor je. Maar het laat zien hoeveel factoren er van belang zijn.

Je kan wel berekenen hoeveel je loonheffing zal zijn. Maar dat zegt dus nog niet alles over de bruto-netto berekening.

Geen loonheffingskorting en salaris <17.000 (pj):
Salaris x 0,33 = loonheffing.

Geen loonheffingskorting en salaris >17.000 (pj):
Edit: ik weet alleen hoe je dit per jaar uitrekent. Dan is het:
17.000 x 0.33 + rest salaris x 0.42 = loonheffing

Heb je loonheffingskorting aan staan, dan is het alsvolgt:
Salaris x 0,33 + 165 = loonheffing.

Verdien je per jaar meer dan 17.800 bij die ene werkgever én heb je je loonheffingskorting aan staan, dan is het dus wéér anders.

En verdien je echt heeeeel veel, dan kan je nog hoger zitten qua loonheffing.

Volgens mij geldt voor alle voorbeelden die jij noemt (vakantie uren, vakantiegeld, eindejaarsuitkering) dat ze in normaal tarief vallen, dus afhankelijk van jouw bruto jaarinkomen.

Laatst gewijzigd op 31-03-2010 om 11:40.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 21:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
Volgens mij betaal je over uitbetaalde vakantieuren meer belasting dan over gewerkte uren Is bij ons iig wel zo als je ze laat uitbetalen aan het eind van het jaar omdat je er te veel over hebt, weet niet hoe het zit als je weg gaat bij een baan.
Ik heb zitten googelen en kwam er niet geheel uit. Maar als ik het goed begrijp wordt het gewoon volgens normaal tarief belast, dus 33% of 42% (of evt. 52%), afhankelijk van je jaarinkomen. Alleen wordt er geen loonheffingskorting toegepast.

Maar pin me er niet op vast
Oud 30-03-2010, 21:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat klopt toch ook niet? Als je salaris boven de 17.000 is betaal je toch niet over dat hele bedrag 58% belasting maar alleen over het deel dat boven die 17.000 uitkomt? Over het bedrag daaronder betaal je toch wel gewoon 33%?
Oud 30-03-2010, 21:18
Balance
Balance is offline
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Ik zal het even aanpassen.
Oud 31-03-2010, 00:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Dat klopt toch ook niet? Als je salaris boven de 17.000 is betaal je toch niet over dat hele bedrag 58% belasting maar alleen over het deel dat boven die 17.000 uitkomt? Over het bedrag daaronder betaal je toch wel gewoon 33%?
Geukkig hebben we in nederland 4 schijven en behoord die van 58% daar niet toe. Tussen de 17.000 en 42.000 (ongeveer) is het belastingtarief 42% daar boven 52% daaronder 33%. Heb even geen zin om de exacte gegevens op te zoeken.
Oud 31-03-2010, 10:39
Verwijderd
Dit kan je niet precies netto uitberekenen, want ik weet niet wat je hebt verdiend in de andere maanden.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 11:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Geukkig hebben we in nederland 4 schijven en behoord die van 58% daar niet toe. Tussen de 17.000 en 42.000 (ongeveer) is het belastingtarief 42% daar boven 52% daaronder 33%. Heb even geen zin om de exacte gegevens op te zoeken.
Oh dat is mijn schuld, ik maakte er een zooitje van
Ik wilde eerst aangeven hoeveel je krijgt ipv hoeveel je betaalt. Dan moet je x 0.58 doen (100-42). Maar toen bedacht ik me dat het een vals beeld gaf (omdat er nog meer geld van je loon afgaat behalve loonheffing) en heb ik het omgedraaid naar hoe je je loonheffing betaalt. Maar ik vergat die 58 aan te passen.
Oud 31-03-2010, 11:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En ik wist de exacte percentages niet maar heb de getallen overgenomen uit de post van Balance om mijn punt duidelijk te maken
Reageren

Regels voor berichten