Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2010, 20:25
light fighter
light fighter is offline
Afgelopen week ben ik naar de huisarts geweest voor hooikoorts en toen hij naar mijn longen luisterde en mij uitvroeg over mijn verleden kwam hij tot de conclusie dat ik vermoedde astma heb. Hier moet ik nog wel een longfunctie test om te kijken of het klopt.
Nu heb ik een pufje gekregen voor tijdens het sporten of beter gezegd daarvoor.
ZIjn er mensen hier die ervaring hebben met ene longfunctieonderzoek en ik ben benieuwd naar mensne met astma hoe je daar mee omgaat enzo
Met citaat reageren
Oud 09-04-2010, 21:02
Verwijderd
Bij een longfunctietest krijg je een knijpertje op je neus en dan moet je in een kokertje, zo lang mogelijk, zo hard mogelijk en nog een aantal keer op verschillende manieren uitademen
Ik weet al sinds ik een klein ukkepukke meisje was dat ik astma heb en ik heb nou niet het idee dat ik daar veel voor moet laten. Omdat ik het benauwd krijg van bijv; rook en huidschilfers van veel huisdieren, moet ik die wel zoveel mogelijk ontwijken. Als ik dus naar m'n vriendje ga met hond dan moet ik even van tevoren een extra pufje innemen en tegen em zeggen dat ie het raam op een kier zet. Maar zo'n big deal vind ik het dus niet.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 14:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Longfunctieonderzoek is idd zoals Dutchess zegt. Ik heb zelf ernstig astma en gebruik hiervoor dagelijks verschillende medicijnen. Bij een lichte vorm kan het zijn dat je idd alleen een pufje krijgt voor voor het sporten en voor als je het benauwd krijgt. Als je die vaker dan drie keer per week (sporten niet mee gerekend) nodig hebt dan kan het zijn dat je medicijnen krijgt ovor elke dag die ook de onsteking in je longen remmen.

Zelf ben ik nu redelijk stabiel zolang ik geen prikkels tegenkom. Zodra het regenachtig of mistig is, ik in een rokerige omgeving kom of er veel pollen in de lucht hangen heb ik extra medicijnen nodig. Omdat m'n longfunctie op dit moment slecht is mag ik ook niet sporten en moet ik het houden bij een beetje wandelen of fietsen.

Hoe ik er mee omga: dagelijks op vaste tijden m'n medicijnen innemen, daar ben ik heel trouw in want als ik ze later neem dan krijg ik last (hoesten, benauwdheid, piepen). Verder probeer ik stress te voorkomen (lokt bij mij ook klachten uit) en kom ik zo weinig mogelijk in een rokerige of vochtige omgeving. Ik moet ook echt m'n rust nemen en zorgen dat ik voldoende slaap en gezond eet om m'n weerstand goed te houden zodat ik zo min mogelijk virusjes oppak die m'n astma ook weer ontregelen. Ik probeer ook wel een paar keer per jaar naar bijvoorbeeld Oostenrijk of juist ergens aan zee op vakantie te gaan zodat ik even lekker helemaal op kan knappen Ik vond het in het begin allemaal erg lastig (bij mij is het op m'n 18e flink verergerd) maar alles went en vind z'n plekje

Als je er zelf geen last van hebt zal het zo'n vaart niet lopen. Er zijn veel mensen die ventolin of iets dergelijks hebben. Slechts een klein percentage mensen met astma heeft er echt veel last van ook met dagelijks medicijnen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust
Oud 10-04-2010, 14:51
light fighter
light fighter is offline
Dat klinkt al een stuk positiever, omdat die arts het er over had dat als ik astma had ik elke dag medicijnen zou moeten nemen maar dat kan dus mee vallen. Omdat ik er in principe niet bijzonder veel last van heb vooral met sporten.

Qua huis met tapijt en dergelijk zal het neem ik aan ook afhangen van hoeveel last je er van hebt? (zie namelijk al een flinke discussie voor me over het feit dat ik tapijt heb )
Met citaat reageren
Oud 10-04-2010, 15:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is niet nodig om elke dag medicijnen te nemen als jij niet heel veel klachten hebt. Pas als je drie keer per week een luchtwegverwijder nodig hebt wordt dat aangeraden.

Ook is het tegenwoordig niet meer zo dat je hele huis standaard gesaneerd hoeft te worden. Zelf heb ik een allergie voor huisstofmijt, gras- en kruidenpollen. Vanwege die huisstofmijtallergie is mijn hele huis gesaneerd (gladde vloeren dus idd geen tapijt maar bijvoorbeeld laminaat of vinyl, geen huisdieren, niet binnen roken, gladde muren, zo min mogelijk stoffen dingen zoals gordijnen, bank, etc, geen open kasten, hoezen om je dekbed, kussen en matras, geen losse prullaria en veel ventileren/luchten). Als je geen allergie hebt voor huisstofmijt zullen die aanbevelingen een heel stuk minder streng zijn. Ik vind het wel aan te raden om een allergietest te laten doen, daar wordt je een heel stuk wijzer van.

Regels voor berichten