Longfunctieonderzoek is idd zoals Dutchess zegt. Ik heb zelf ernstig astma en gebruik hiervoor dagelijks verschillende medicijnen. Bij een lichte vorm kan het zijn dat je idd alleen een pufje krijgt voor voor het sporten en voor als je het benauwd krijgt. Als je die vaker dan drie keer per week (sporten niet mee gerekend) nodig hebt dan kan het zijn dat je medicijnen krijgt ovor elke dag die ook de onsteking in je longen remmen.
Zelf ben ik nu redelijk stabiel zolang ik geen prikkels tegenkom. Zodra het regenachtig of mistig is, ik in een rokerige omgeving kom of er veel pollen in de lucht hangen heb ik extra medicijnen nodig. Omdat m'n longfunctie op dit moment slecht is mag ik ook niet sporten en moet ik het houden bij een beetje wandelen of fietsen.
Hoe ik er mee omga: dagelijks op vaste tijden m'n medicijnen innemen, daar ben ik heel trouw in want als ik ze later neem dan krijg ik last (hoesten, benauwdheid, piepen). Verder probeer ik stress te voorkomen (lokt bij mij ook klachten uit) en kom ik zo weinig mogelijk in een rokerige of vochtige omgeving. Ik moet ook echt m'n rust nemen en zorgen dat ik voldoende slaap en gezond eet om m'n weerstand goed te houden zodat ik zo min mogelijk virusjes oppak die m'n astma ook weer ontregelen. Ik probeer ook wel een paar keer per jaar naar bijvoorbeeld Oostenrijk of juist ergens aan zee op vakantie te gaan zodat ik even lekker helemaal op kan knappen

Ik vond het in het begin allemaal erg lastig (bij mij is het op m'n 18e flink verergerd) maar alles went en vind z'n plekje
Als je er zelf geen last van hebt zal het zo'n vaart niet lopen. Er zijn veel mensen die ventolin of iets dergelijks hebben. Slechts een klein percentage mensen met astma heeft er echt veel last van ook met dagelijks medicijnen.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust