Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2010, 18:42
RDaniels
RDaniels is offline
Hallo iedereen,

Ik heb een opdracht gekregen om een fysicaprofiel te gaan maken. Hiervoor moet ik de kracht die mijn armen in newton kunnen uitoefenen berekenen. De leraar zij dat je dit kunt doen door middel van opdrukken op een weegschaal, het gewicht nemen dat je dan tilt en dit delen door de tijd waarin je dat doet. Bijvoorbeeld:

50 Kilo
1.2 seconden

50/1.2 = 41,7N

Ik vroeg mij af of dit op deze manier klopt, ik kon dit namelijk niet verifiëren.

Voor de rest moet ik ook de kracht die mijn benen kunnen uitoefenen berekenen in Newton, Ik heb nog geen idee hoe ik dit kan gaan doen. Heeft iemand een advies voor mij?

Alvast bedankt,

R. Daniels
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2010, 13:53
klaasje123
klaasje123 is offline
ik weet zo niet wat je natuurkundeleraar hier bedoelt, maar misschien moet je het in deze hoek zoeken:

I als stoot, F kracht in newton, delta-T is de tijd, m is massa in kg, delta-p is impulsverschil

ik zal er nog eens over nadenken

Laatst gewijzigd op 15-04-2010 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 23:02
arPos
arPos is offline
Citaat:
Hallo iedereen,

Ik heb een opdracht gekregen om een fysicaprofiel te gaan maken. Hiervoor moet ik de kracht die mijn armen in newton kunnen uitoefenen berekenen. De leraar zijzei dat je dit kunt doen door middel van opdrukken op een weegschaal, het gewicht nemen dat je dan tilt en dit delen door de tijd waarin je dat doet. Bijvoorbeeld:

50 Kilo
1.2 seconden

50/1.2 = 41,7kg
Ik vroeg mij af of dit op deze manier klopt, ik kon dit namelijk niet verifiëren.
Dit lijkt me overigens fout, ik heb nog nooit van N/s gehoord,blijkbaar is N*s de eenheid van momentum en wel bruikbaar.

500N (kg * ~ 10 = N) (9.83)
1.2s
500N * 1.2s = 600 N*s

meest correct lijkt me het gewicht te nemen wat je tilt en dat dan deelt door het oppervlak van je steunpunten (handen en tenen) dit geeft een N/m^2 de eenheid van druk.

Citaat:
Voor de rest moet ik ook de kracht die mijn benen kunnen uitoefenen berekenen in Newton, Ik heb nog geen idee hoe ik dit kan gaan doen. Heeft iemand een advies voor mij?
je hebt gewichten voor je benen, je kan ook een ander constructie met katrol of wip bedenken, wel moet je dan rekening houden met een complexere berekening.

Laatst gewijzigd op 16-04-2010 om 23:07.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2010, 08:20
cartman666
cartman666 is offline
De constructie lijkt me wel lekker simpel, maar ik denk dat je het verschil in hoogte moet weten tussen "niet opgedrukt" en "opgedrukt. Dus in wezen de lengte van je armen.

Je weet de duur van opdrukken, je weet de afstand en je weet dat V op t=0 = 0, dus kan je de versnelling die je hebt veroorzaakt berekenen. Door de weegschaal weet je welke massa je opdrukt. Kracht voor versnelling: F=m*a. Dat optellen bij de kracht die de zwaartekracht uitoefende, en je hebt de kracht die je tijdens het opdrukken hebt uitgeoefend. Als je alleen een stopwatch en een weegschaal hebt zou ik het zo doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten