Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2010, 11:01
Verwijderd
Tijd voor een nieuw topic omdat ik vind dat het wel leuk zou zijn als er hier wat meer plaats voor discussies zou zijn, enige vereiste ze hebben met lifestyle te maken dus met mode kleding kapsel etc.

Crossuitleg:
  • per pagina een stelling edit: nog 48 posts dus
  • ontopic blijven bij de discussie, inhaken op een mening mag
  • netjes blijven blah blah = geen verwensingen, onaardige woorden naar een ander toe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2010, 11:02
Verwijderd
De eerste stelling/vraag:

Ik vind dat je met uitgaan geen sportschoenen mag dragen omdat ze trashy zijn, zelf draag ik met uitgaan .... omdat dat
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 12:25
Rysair
Rysair is offline
Eens, dat is een afknapper serieus! vooral als meisje. zelf draag ik met uitgaan m'n normale sneakers omdat ze een neutrale indruk achterlaten (niet stoer, niet netjes). en natuurlijk omdat ze mooi zijn (A)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 14:02
ragdoll
ragdoll is offline
oh AGREED. inderdaad een afknapper bij meisjes (al val ik daar niet op). trouwens ook bij jongens, zeker wanneer het exemplaren zijn van het kaliber nike air maxx

in diezelfde lijn doet mijn hart ook pijn bij het zien van rokjes met allstars
Oud 01-05-2010, 14:53
AzN
AzN is offline
Ik weet niet of TS 't zo bedoelt, maar dat je bij 't uitgaan geen sportschoenen MAG dragen vind ik 'n beetje ver gaan . Bij mannen vind ik 't geen probleem, maar bij vrouwen staat 't inderdaad lomp. Maar ja, als er meiden zijn die zich er goed bij voelen..
Oud 01-05-2010, 15:05
*oma*
*oma* is offline
Ik draag vrijwel altijd sportschoenen tijdens het uitgaan. Ik vind het niet lomp, maar stoer.
Oud 01-05-2010, 19:01
tuttebel
tuttebel is offline
Oneens, het ligt heel erg aan de club/kroeg waar je uit gaat. Als ik een hele nacht ga dansen op drum n bass doe ik ECHT niet mn hakjes aan hoor. En wat is de grens tussen sneakers en sportschoenen? Sneakers zijn gewoon hip schoeisel, voor mannen èn vrouwen. In een chique +21 club of loungebar snap ik het wel dat ze een dresscode hebben en vind ik het ook ok.

Laatst gewijzigd op 01-05-2010 om 22:07.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:13
Verwijderd
Ik vind dat de kledingcode moet zijn in functie van de gedraaide muziek.
Op een galabal draai je geen drum&bass of hardstyle
en op een jumpfuif hoort geen new wave en bijgevolg ook geen zwarte brigade thuis.

Wat sportschoenen betreft heb je soorten en soorten.
Air Max zou ik enkel aandoen voor jumpstyle (en moest ik van dat genre natuurlijk niet meteen kotsneigingen krijgen) terwijl ik elegante zwarte sneakers best nog wel vind kunnen voor het meer trendy club'n.

Ikzelf word niet heil van een vrouw op sportschoenen, maar ik verkies ze altijd 1 000 000 keer boven flipflops/uggs/croqs/die mislukte verpleegsterschoenen aan de voeten.

Ikzelf ga altijd uit in maatpak en daaronder horen mooi opgeblonken geklede schoenen.
al heb ik toen ik jonger was, ze ook nog gecombineerd met zwarte adidas sneakers met die 3 witte strepen.

Gecombineerd met een zwart pak en een wijdopengeknoopt wit hemd vind ik dat best wel oke.

Laatst gewijzigd op 01-05-2010 om 21:55.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:17
Rysair
Rysair is offline
Citaat:
oh AGREED. inderdaad een afknapper bij meisjes (al val ik daar niet op). trouwens ook bij jongens, zeker wanneer het exemplaren zijn van het kaliber nike air maxx

in diezelfde lijn doet mijn hart ook pijn bij het zien van rokjes met allstars
Air MAX zijn inderdaad vreselijk. Wat zien mensen daarin?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:28
Verwijderd
Ik bedoel inderdaad de huisregel van kroegen, waarbij je geweigerd kan worden omdat je nike of adidas (?) draagt, kijk ik vind AIRmax ook verschrikkelijk
Maar als een paar plimsoles (simpele bootpantoffel gympjes) als sportschoenen gezien worden dan zou dat voor mij te ver gaan!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Air MAX zijn inderdaad vreselijk. Wat zien mensen daarin?
De mensen die ze dragen zijn zo'n mensen:

Spreekt toch boekdelen?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:39
Verwijderd
dat is ook bullshit!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 19:45
Verwijderd
Citaat:
dat is ook bullshit!
Was een grapke he

Doorgaans ben ik zelf eigenlijk niet het type dat zich bezig houdt met kledingcodes enzo.
'Come as you are'
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 20:12
Verwijderd
haha ik bedacht het me toen ik het postte maar dat vind ik ook ver gaan jongens met sportbroeken op de enkerls
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 20:13
arPos
arPos is offline
Citaat:
De eerste stelling/vraag:

Ik vind dat je met uitgaan geen sportschoenen mag dragen omdat ze trashy zijn, zelf draag ik met uitgaan .... omdat dat
Moet kunnen als ze netjes zijn.

weiger me maar met m'n a-dasjes classic
Oud 01-05-2010, 21:14
JustADreamer
JustADreamer is offline
Er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen sportschoenen en sneakers. No way dat ik het ooit in mijn hoofd haal om op mijn sneakers te gaan hardlopen. Net zo goed haal ik het niet in mijn hoofd om op mijn sportschoenen uit te gaan. Er zijn helaas mensen die denken dat je je sportschoenen gewoon hele dagen aan kunt hebben, en dat vind ik echt lelijk. Maar sneakers mogen van mij in alle soorten en maten toegelaten worden in het uitgaansleven, tenzij het écht niet bij de dresscode past natuurlijk. Strak in het pak met afgetrapte nike's wordt het hem niet helemaal...
Oud 01-05-2010, 21:36
Verwijderd
Ik vind dat het prima kan, ik loop zelf altijd de hele dag rond op sportschoenen. Ze zitten goed en sneakers (zeker All Stars) heeft iedereen al...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 19:40
Verwijderd
all stars zitten heerlijk en zie ik geen problemen mee, maar dit is echt no go

Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 19:47
Verwijderd
Citaat:
all stars zitten heerlijk en zie ik geen problemen mee, maar dit is echt no go

[afbeelding]
Even sexy als een Rugby bal.
De mode helaas.
Wat doe je eraan? We kunnen ze moeilijk allemaal tegen de muur zetten, omdat we hun schoenen niet mooi vinden?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 20:02
Verwijderd
Ja maar de rest van de outfit ik persoonlijk vind niet dat je in een broek op je enkels of reet en een basebal cap naar binnen hoeft
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 20:11
Verwijderd
Zoals ik al eens gezegd heb:
afhankelijk van type feestje.

Als er HipHop en andere Urban Music wordt gedraaid:
Ja, waarom niet? Je moet je kleden naar de muziek die wordt gedraaid.

en ik prijs mij gelukkig dat ik nooit uitga waar er zo'n muziek wordt gedraaid. XD

Waar ik persoonlijk echt een hekel aan heb:
Zijn die zogenaamde 'galabals' waar het vol loopt met jeans, hawai shirts, baskets, flipflops, blote buiken en ga zo maar door.
Als je iets doet moet je het goed doen. En het moet dan nog niet perse 'tuxedo & long black dress only' zijn, maar ban dan toch tenminste al die casual outfits en streetwear van je bal he. 't Ziet er niet meer uit anders!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 20:13
Verwijderd
als je gewoon gaat stappen heb je niet altijd feestjes é
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 20:18
Verwijderd
Citaat:
als je gewoon gaat stappen heb je niet altijd feestjes é
Ik persoonlijk ben eigenlijk nooit liefhebber geweest van het club'in leven.
Vroeger toen dat nog allemaal Eurodanse en New Beat op de dansvloer was, waren er nog redelijk strikte kledingcodes om eerlijk te zijn. In de boccacio moest je niet proberen binnen te komen op basketsloefkes in een jogging.
Maar die artiesten van die muziek waren ook vrij 'behoorlijk' gekleed.

Maar ik neem aan dat daar tegenwoordig voornamelijk drum'nbass en jumpstyle wordt gedraaid?
Tja, dan vind ik het ergens normaal dat -hoezeer ik ook walg van die kleding- de gangbare kleding van die muziekstijl wordt gehanteerd in de club...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2010, 18:28
silentbob
silentbob is offline
oneens, ik heb maar 1 paar schoenen(het paar scapino gymschoenen die ik alleen voor gym gebruik niet meerekenend), en die draag ik altijd
zijn btw niet van die airmax dingen maar zwarte nike sneakers van echt leer

nou heb ik het zowieso niet op dresscodes, ik vind dat je altijd vrij moet zijn om te dragen wat je wil(met als uitzondering dingen dingen als een zwaard aan je riem dan), een dresscode als advies vind ik best maar ik vind niet dat je erdoor geweigerd kunt worden, soms heb je nou eenmaal niks wat aan de dresscode voldoet(1 jaarlijks schoolfeest van ons heeft altijd als dresscode gala, maar ik heb dus niks wat ook maar in de buurt komt van gala dus ik ga er altijd in mn gewone kleren heen, veel van m'n vrienden ook)
Met citaat reageren
Oud 03-05-2010, 19:31
Verwijderd
Waarom dan nog dresscodes invoeren?
Ikzelf ben nu ook niet meteen zo'n fascistoïd figuur dat erop toe gaat zien dat iedereen in 'uniform' is, maar anderzijds vind ik het toch wel een vorm van respect naar de organisator toe moeite te doen je te kleden zoals gevraagd is. En als je je niet vindt passen bij de opgelegde kledingcode, waarom niet gewoon wegblijven.
Ik weet zelf ook wel dat ik niets te zoeken heb op een fuif waar metn r&b of drum'n'bass zou draaien, dus blijf ik daar gewoon weg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2010, 20:46
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Ik vind dat het prima kan, ik loop zelf altijd de hele dag rond op sportschoenen. Ze zitten goed en sneakers (zeker All Stars) heeft iedereen al...
Er is natuurlijk een reden dat 'iedereen' ze al heeft, want het staat gewoon een stuk beter, en verzorgder, dan sportschoenen.
Oud 03-05-2010, 21:08
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik in de winter binnenshuis wel eens mijn oude sportschoenen (en bijhorende sportkousen) uit de kast haal. Heb altijd ijskoude voeten en ik vind mijn Adidas sportschoenen lekker warm zitten. Komt denk ik door die dikke moesen binnenvoering.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2010, 08:43
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Waarom dan nog dresscodes invoeren?
omdat ze allochtone jongens en groepen jongens willen weigeren aan de deur. dan is zo'n dresscode vaak wel een goed 'excuus'.

Oud 19-05-2010, 20:49
Miss<3
Miss<3 is offline
@FA jij slaapt zelfs met slaapkousjes omdat je koude voeten krijgt in de nacht zelfs als je iemand hebt...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 22:19
Verwijderd
Citaat:
@FA jij slaapt zelfs met slaapkousjes omdat je koude voeten krijgt in de nacht zelfs als je iemand hebt...
Ik ben al héél lang single hoor.
En één van mijn exen deed dat ook overigens. (Maar goed ook want zij was nog kouwelijker dan ik )

Maar eum, wat hebben mijn bizarre slaapgewoontes te maken met de dresscode op een galabal eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 10:59
tuttebel
tuttebel is offline
Mean, mogen we al een nieuwe stelling; omdat deze discussie een beetje uitgestorven is?

Zo ja: "Je alternatief kleden is iets voor je tienerjaren."

spit!
Oud 23-05-2010, 12:28
Verwijderd
Natuurlijk mag dat
Los!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 14:06
Verwijderd
Alternatief is feitelijk niets meer dan de antidode op wat sociologisch ontstaat uit de meerheidswerking van onze samenleving.

Als mensen zich kleden zoals ze zijn, dan zal er altijd een mainstream en een alternate stream ontstaan. Zo simpel is dat. Het is gewoon zo dat omwille van de economische realiteit, het de tweede is die ht zwaarst onder druk komt te staan.
Het bedrijfsleven heeft het niet zo erg op excentrieke mensen die hun persoonlijkheid uiten...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 14:17
*oma*
*oma* is offline
Ik ben het wel een beetje met de stelling eens. Maar moet nog even een onderbouwing verzinnen
Oud 23-05-2010, 14:24
tuttebel
tuttebel is offline
Ik denk dat de tieners die zich alternatief kleden (op welke manier dan ook) dit doen om er anders uit te zien dan de anderen en om op te willen vallen/aandacht te krijgen. naar mijn idee, wordt die neiging om op te willen vallen op zo'n extreme manier minder naarmate je volwassen wordt.
dus ik denk niet, zoals FA volgens mij insinueert, dat heel veel volwassen mensen zich graag alternatief zouden willen kleden, maar dat dit tegengehouden wordt door de maatschappij. (correct me if I'm wrong, FA) Ik denk juist dat die wil om je anders te kleden weg is.

Ik vind het zelf altijd wel een beetje belachelijk namelijk, als ik een 40jarige gothicvrpuw zie lopen. En dan bedoel ik dus wel in vol ornaat, een kruisje of vleermuisje om je hals is heel wat anders.
Oud 23-05-2010, 14:42
*oma*
*oma* is offline
Ik sluit me bij tuttebel aan. Dat is precies wat ik wilde zeggen, maar even niet kan verwoorden.
Oud 23-05-2010, 17:26
Verwijderd
Alles heeft een tijd van komen en gaan en zo gaat het ook met scene kleding.
Maar jullie moeten een onderscheid maken tussen je kleden om 'te provoceren tegenover de dominante cultuur' en werkelijk je gebonden voelen tot een zekere identiteit.
En mijn betoog ging over dat laatste dus. Die mensen blijven vanbinnen vaak wel verbonden aan de scene.
Uiterlijk is iets anders...

Al wijs ik erop dat de New Wave en de er uit voort gegroeide Gothscene wel een scene is die heel wat 30+ leden telt. En die dragen tijdens de werkweek meestal zeer ingetogen kleding, maar kleden zich nog altijd op om uit te gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 18:28
silentbob
silentbob is offline
ik denk dat het ook meer is dat het onderdrukt word als je ouder word
als je bijv. met een mohawk en een bandshirt aan naar een sollicitatie komt word je vast niet snel aangenomen

maar als je dan naar een festival gaat, zie je daar toch allemaal volwassenen met alternatieve kleding aan, en m'n oom kleedt zich ook altijd alternatief maar die heeft zn eigen bedrijf(met computers) en staat dus niet onder druk van een baas ofzo

natuurlijk is er ook een deel die als tiener alleen maar wat rebellerend wil doen, maar dat is een klein deel denk ik
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 18:37
Verwijderd
Relatief is het een klein deel inderdaad, maar het is dus een fenomeen in jongerenculturen dat je zo van die 'subcultuurshoppers' hebt.
Mensen die van subcultuur naar subcultuur trekken. In mijn eigen scene hadden we tentijde van het succes met Within Temptation 'de pandaberen'. Dat zijn mensen die paar dagen meegingen in de scene, tot ze er uiteindelijk genoeg van hadden. En ik denk dat de emocore scene vandaag zelfde meemaakt.

Maar daartegenover staat ook altijd een vaste groep mensen (vaak fervente fans van bepaalde acts en organisatoren van fuiven) die langdurig met de scene bezig zijn.
Mijn eigen scene gerelateerde vriendenlijst telt heel wat mensen van voorbij de 25 jaar in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 20:02
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Die mensen blijven vanbinnen vaak wel verbonden aan de scene.
Uiterlijk is iets anders...
maar deze stelling gaat over het uiterlijk, niet over een verbontenis met de scene.
Oud 23-05-2010, 20:07
Verwijderd
Citaat:
maar deze stelling gaat over het uiterlijk, niet over een verbontenis met de scene.
De praktijk is niet zo zwart-wit eerlijk gezegd.
Het uiterlijk gaat immers nauw samen met de concerten, fuiven en de meetings, wat dan weer een kenmerk van verbondenheid is.

Dus eigenlijk kan je zeggen dat velen hun kledingstijl aanpassen naar de maatschappelijke normen, maar dan weer wél trouw blijven aan typische scene kleding, als het om uitgaan gaat.

Of dit kan of niet -de eigenlijke vraag- is een ander verhaal natuurlijk.
Ik persoonlijk zou niet weten waarom ze dat niet mogen.

Laatst gewijzigd op 23-05-2010 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 14:04
Nona
Nona is offline
Ik denk dat de mogelijkheid om dagelijks alternatieve kleding te dragen meer bij tieners en jong-volwassenen hoort. Op school of de universiteit kun je vaak dragen wat je wilt, mits binnen enkele kledingvoorschriften. In bijbaantjes kun je ook nog met aardig wat wegkomen, en in een eerste baan hoef je vaak niet strak in het pak. Zo kan ik het nog maken om dagelijks op mijn DC's te verschijnen en zo nu en dan eens wat large-spul aan te trekken. Over een paar jaar lijkt me dat een minder goed idee worden, zeker als ik door wil naar hogere functies. Dan ben je niet het type voor de functie, of past het niet bij je, zien mensen je er niet staan. Dan wordt kleding belangrijker. Zo wordt een bepaalde stijl toch door de maatschappij opgelegd.
In je vrije tijd bepaalde alternatieve kleding dragen is natuurlijk een optie, maar vaak omkleden is nu eenmaal niet handig, en ook in het weekend hebben mensen vaak dingen te doen die ze niet in hun metal-shirtjes doen (klussen, zonnen, sporten, naar wat nettere gelegenheden gaan etc.)

Willen provoceren is denk ik wél echt iets voor tieners, maar dat vind ik dan ook heel iets anders dan je alternatief kleden.
Oud 24-05-2010, 20:27
Verwijderd
Vroeger zeiden we onder vrienden wel eens dat ex-punkers de beste bankiers zijn, omdat die verstand hebben van anarchie.

Je hebt natuurlijk ook wel een grote variatie binnen de alternatieve scene. De ene al wat extremer dan de ander. Corporate Goth dankt bij oudere goths en wavers zijn populariteit juist omdat de look zo gecivilizeerd is. En bij bouwvakkers is het dan precies weer Metalcore die zich leent, want ik ken menig bouwvakker met een bandshirt onder zijn overal.
Looks met minder maatschappelijke toekomst, zijn toch wel de meer uitgesproken stijlen zoals Cybergothic, Lolita, Victorian, en old skool Punkrock.
Al blijf ik aanhalen dat de Wave & Goth scene haar uithangsleven een hoge graad van mensen voorbij de 25 jaar oud heeft.

Alternatief en provoceren is inderdaad twee. De mainstream provoceert namelijk zelf ook, maar dan specifiek tegenover de stijl van hun ouders enzo. Alternatief is dan in die functie niet meer dan nog eens een provocatie tegenover de dominante jongerenstijl. Maar ik denk dat bij geen van de 2 een bewuste keuze keuze is. gewoon iets dat vanzelf gebeurd omdat het 'anders' is.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 16:22
ragdoll
ragdoll is offline
Hmm maar weet je wat zo jammer is. dat dit debat altijd blijft steken op dat 'andere' zonder nu precies te definieren wat de 'mainstream' dan precies is, en zonder stil te staan bij de versplintering binnen die mainstream (die dus ook verre van homogeen is).

Daarbij komt nog dat het concept Otherness inderdaad uitermate fascinerend is, maar dat daar nooit echt serieus aandacht aan wordt geschonken - zie Foucault en Deleuze en hun hele becoming-minoritarian en Otherness-filosofie. Bovendien, in deze ligt het er maar net aan wat je precies als mainstream aanduidt. Feministen zullen zeggen dat vrouwen 'Other' zijn, antropologen duiden op de constructie van ras die ervoor zorgde dat zij met een andere huidskleur als 'ander' werden gecategoriseerd.
Etc.
Etc.

Ik wil maar zeggen, het is zo paradoxaal dat de Goth/Metal subcultuur zichzelf graag positioneert als 'ander' maar hier vervolgens niets uit afleidt.
Oud 25-05-2010, 17:47
Verwijderd
Brengt ons bij de strijd der subculturen:
"Zij versus Wij!"
Ah, jeugdnostalgie

Maar het is een dubbel verwijt, het ene kamp maakt exact dezelfde fout als het andere kamp.
De mainstream ziet zichzelf als heel divers en bestempeld de alternatieve scene als één hoop meelopers...
... en de alternatieve scene doet exact hetzelfde omgekeerd.

Waarom?
Allicht om dezelfde reden dat de mens bossen wegkapt om vervolgens nieuwe bomen te planten of mensen interneert omdat ze niet zouden correct functioneren in de samenleving die ze voor ogen hebben:
De mens is een heel irrationeel wezen die altijd opzoek is naar een 'verhouding' die hem comfortabel stelt.
"Zij versus Wij" is, hoe gek ook, iets dat de mens een goed gevoel heeft. Kwaad versus Goed.
Ook politiek en religie draait daar voor een stuk rond.

Wave/Goth/Metal is anders in de zin dat het vanuit eigen standpunt 'Wij' en niet 'Zij' is. En ik denk niet dat er behoefte is daar verder wat uit af te leiden...
...behalve dan van die freaks die beetje doorslaan en bij wijze van spreken hele handboeken schrijven over hoe je te gedragen in de scene en zwarte lijsten van 'scene verraders' aanleggen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 11:56
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
...behalve dan van die freaks die beetje doorslaan en bij wijze van spreken hele handboeken schrijven over hoe je te gedragen in de scene en zwarte lijsten van 'scene verraders' aanleggen.
Iets met pandaberen?

@ Ragdoll: wat bedoel je met 'niets uit afleid' ?
Reageren

Regels voor berichten