Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2010, 16:49
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Heb afgelopen week een Iopd 16 gb nano gekocht (5e generatie) maar vind 'm vergelijken met mijn oude 1 gb nano wat zachtjes klinken. Nog maar te zwijgen met mijn 20 jaar oude Sony walkman.

Ik heb al het volgende gedaan wat al een flinke verbetering heeft opgeleverd, maar echt beuken doet hij naar mijn gevoel nog steeds niet in mijn oren.

Dit heb ik al gedaan, maar wat kan ik nog meer doen?

In Itunes de volumeregelaar in optie's van 50 % naar 100 % gezet.
EQ in Itunes op ''Neutraal;'' gezet (klink hij nhet hardst op)
In Apple lossless AAC gezet met imorteren.
In de Ipod heb ik de geluidsregelaar uitgezet.
Begrenzer op maximaal.
EQ op Neutraal

Nu komt het, ik heb ook Gopod geinstaleerd, maar mijn Ipod wordt niet herkend, schijnt te maken te hebben dat mijn Ipod nog te nieuw is (FW software). Hoe krijg ik mijn 5e generatie Ipod net zo hard als mijn ruim 20 jaar oude Sony walkman (dat waren nog eens tijden toen de EU nog geeen last had van bemoeizucht )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2010, 18:05
Verwijderd
Die begrenzers zijn er niet voor niets hé ...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 20:21
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik lees even mee
Ik heb die ipod nano, die net voor die met videocamera was, en gopod herkent deze ook niet.
Ik vind het vooral irritant in de auto, ik sluit hem via aux aan op mijn radio, maar omdat mijn versterker het niet zoveel harder maakt, is het geluid toch een heel stuk zachter dan mijn oude ipod video. wat me bij sommige liedjes ook echt irriteert.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 20:23
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
zoek is bij google bij ipod nano uncappen??
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 20:41
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
zoek is bij google bij ipod nano uncappen??
Heb ik gedaan, kom ik allemaal oude topics en het zelfde probleem tegen. Schijnt dat Apple hun FW van de nieuwere Ipods hebben ge-encripted, waarddor het kraken van de begrenzer moeilijk gaat, of je verziekt je Ipod ermee. dat is het risico als ik ga kloten met de FW.

Ik denk dat ik het mindere harde geluid maar gaaccepteren, is ook nog eens goed voor mijn oren.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 21:02
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Die begrenzers zijn er niet voor niets hé ...
Rookverbod in de horeca is er niet voor niets.
Veilig vrijen is er niet voor niets.
Alcohol onder de 16 jaar is er niet voor niets.
Snelheids beperking tot 50 km per uur is er niet voor niets.


En zo kan ik nog wel uren doorgaan, waar houdt het op!

On topic, in het boek ''Alles over podium en PA geluidsinstalatie's'' staat het volgende geschreven.

Begrenzer. (Limiter)

Een limiter begrenst het signaalpieken tot een bepaalde ingestelde drempelwaarde. Zodra het signaal deze grens overschrijdt, wordt het signaal door de limiter ingestelde waarde teruggebracht.

Expander.

Een expander verhoogd en versterkt het signaal tot de ingestelde drempelwaarde (threshold) Door deze versterking van het signaal wordt een grotere signaal/ruis afstand verkregen, dat resulteerd in een groter dynamisch bereik.

Er bestaat ook nog zg ''Exciters'' en ''Compressoren''

Een combinatie van limiter/compressor begrenst de dynamiek van het signaal, zodat we de PA geluidsinstalatie verder kunnen uitsturen zonder gevaar voor vervorming.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 12:52
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Rookverbod in de horeca is er niet voor niets.
Veilig vrijen is er niet voor niets.
Alcohol onder de 16 jaar is er niet voor niets.
Snelheids beperking tot 50 km per uur is er niet voor niets.


En zo kan ik nog wel uren doorgaan, waar houdt het op!
Bij rookverbod is het inderdaad niet direct merkbaar,
maar geloof mij, er zijn aardig wat mensen die zouden willen dat ze veilig gevreen hadden, die willen dat eens wat minder alcohol gedronken hadden, en mensen die woedend zijn op andere die zich niet aan de 50 kmu hielden.

Die begrenseners hebben ook wel nut. Het leven kan namelijk snel kutworden.

Disquoteken halen geluid van 100 - 115 DB. Veul teveel.

Hou die begrenzer maar, beter dan het alternatief.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 14:31
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En zo kan ik nog wel uren doorgaan, waar houdt het op!
als mensen koppig blijven en denken dat ze alles beter weten, dan houdt het waarschijnlijk inderdaad nooit op

het is op dit forum overigens niet toegestaan om tips te vragen of te geven over hoe je jezelf kunt verwonden/onherroepelijk fysieke schade toebrengen.

en echt goede muziek hoeft niet hard te staan om hem te kunnen waarderen
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 17:52
Kee$
Avatar van Kee$
Kee$ is offline
Reactie hierboven is waarheid, alleen toch is het leuk wanneer je bij liedjes kan horen waar het precies over gaat. :')
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 17:55
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Reactie hierboven is waarheid, alleen toch is het leuk wanneer je bij liedjes kan horen waar het precies over gaat. :')
Prob is dat mensen die begrenzers uitschakelen er vaak ook voor zorgen dat de rest van de coupe of het perron weten waar het nummer over gaat.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 18:08
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Zullen we weer ontopic gaan?
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 18:37
Kee$
Avatar van Kee$
Kee$ is offline
Zijn we

We waren net aan het bespreken wat je nu wel en niet moet doen om het geluid te verbeteren. Voor je oren dan...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 11:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Zullen we weer ontopic gaan?
niet om je opmerking/aanwijzing te negeren, maar omdat ik het absoluut relevant vind voor de lezers van dit topic:

ja, mijn reactie was een beetje met een " ", maar er zat ook een oprechte opmerking in:

- uitschakelen van begrenzers kan ernstige lichamelijke gevolgen hebben voor de gebruiker, dus om dat nou te gaan stimuleren hiero;
- manipuleren van hardware wordt vaak niet toegestaan door de fabrikant en in het verlengde daarvan dacht ik dat hier geen "hack-tips" mochten worden verspreid.

"zo kraak je een geldautomaat" en "dit is een vette medicijnencocktail" zouden ook niet zijn toegestaan op dit forum. en aangezien gehoorschade een ongelofelijk onderschat risico is, wil ik bij deze mijn plicht gedaan hebben om eenieder hier op te wijzen.

(en daar hou ik het verder bij)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 11:40
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
hardware modifieceren is gewoon legaal toch? he apperaat is gewoon jouw eigendom. je mag toch ook bij je eigen auto er een nieuwe motor in zetten??
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 17:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
hardware modifieceren is gewoon legaal toch? he apperaat is gewoon jouw eigendom. je mag toch ook bij je eigen auto er een nieuwe motor in zetten??
Yeah, maar je motor mag alsnog geen smog produceren waardoor mensen mistlampen aan moeten doen of waarmee je ineens 180 gaat rijden.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 18:09
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
kijk, dat je het dan gebruikt is een ander verhaal. als je een computer gaat modificieren en je krijgt daarna een schok en je ligt een half jaar in het ziekenhuis. is het je eigen schuld ipv dat van het bedrijf.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 19:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
hardware modifieceren is gewoon legaal toch? he apperaat is gewoon jouw eigendom. je mag toch ook bij je eigen auto er een nieuwe motor in zetten??
de software aanpassen en dat via een forum (voila) met de mensheid delen, kan gezien worden als een inbreuk op het auteursrecht

en ik kreeg het vermoeden dat er software gevraagd werd om de Ipod te modificeren (softwarematig dus), en geen soldeerschema's
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 19:28
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
oh oke. maar volgens mij is dat bij de gewone ipod niet te doen, bij de ipod touch/iphone wel.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-05-2010, 10:37
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Een soldeerschema toepassen?
Leg em gewoon op straat neer en wacht tot er een amerikaanse truck overheen rijdt. Denk dat de begrenzer dan wel kapot is. /flauw.

Gewoon dat ding usen zonder gehoorschade op te willen lopen gewoon beste oplossing. klaar.
/close.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2010, 00:38
Kou Shibasaki
Avatar van Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Bij instellingen heb je de optie volumebegrenzing tussen hebt zitten. Omdat ik niet zo'n behoefte heb aan oorschade, heb ik die op zo'n 65% staan. Echter ben ik geen robot en heb ik geen flauw idee hoeveel db dat dan maximaal kan zijn. Via Google kan ik eigenlijk alleen vinden dat een iPod maximaal 100 db kan produceren (wat ook afhankelijk van de oordopjes is), maar niet in hoeverre je dat met een volumebegrenzing kan verminderen.

Iemand hier meer ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2010, 10:15
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
oke, voor de ipod touch is het best wel makkelijk, je moet alleen dan wel root acces hebben voor je ipod (dus gejailbreakt)
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 19:41
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
Bij instellingen heb je de optie volumebegrenzing tussen hebt zitten. Omdat ik niet zo'n behoefte heb aan oorschade, heb ik die op zo'n 65% staan. Echter ben ik geen robot en heb ik geen flauw idee hoeveel db dat dan maximaal kan zijn. Via Google kan ik eigenlijk alleen vinden dat een iPod maximaal 100 db kan produceren (wat ook afhankelijk van de oordopjes is), maar niet in hoeverre je dat met een volumebegrenzing kan verminderen.

Iemand hier meer ervaring mee?
Ik vind het ook altijd een beetje onduidelijk, er wordt wel met dB's gegooid maar hoeveel dB is bijv. volumestand 20 op mijn mp3-speler?
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 02:16
Verwijderd
Kun je niet gewoon een Amerikaanse FW flashen in dat ding? Die zijn meestal niet crippled zoals de Europese FW's.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 10:09
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Citaat:
Ik vind het ook altijd een beetje onduidelijk, er wordt wel met dB's gegooid maar hoeveel dB is bijv. volumestand 20 op mijn mp3-speler?

Ik denk dat dat ook weer per liedje scheelt. Bij mij klinkt iig het ene liedje veel harder dan het andere..

Maar ik denk er aan om er linux op te zetten, mss dat hij dan harder gaat. Nadeel is als je de firmware verandert dat de garantie vervalt. (maar ik heb toch geen garantie meer )
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat dat ook weer per liedje scheelt. Bij mij klinkt iig het ene liedje veel harder dan het andere..

Maar ik denk er aan om er linux op te zetten, mss dat hij dan harder gaat. Nadeel is als je de firmware verandert dat de garantie vervalt. (maar ik heb toch geen garantie meer )
Dat komt door de Loudness War.

http://www.dumpert.nl/mediabase/2574...dness_war.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.