Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2010, 09:17
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Volgensmij is er helemaal niet zo'n topic. Terwijl ik vind dat dat hier prima past.

Post hier al je huisgemaakte middeltjes, tips en medicijnen tegen kwaaltjes, pijntjes en aandoeningen! Zoals oma ze je zou aanraden.

TS begint:
Tegen aftjes en blaartjes in je mond kauw op een vers salieblaadje en leg het dan in je mond tegen de aft. Salie schijnt ontsmettend en verdovend te zijn.

Tegen zwemmerseczeem talkpoeder (bijvoorbeeld van zwitsal) is bedoeld om de huidplooien van baby's droog te houden maar werkt ook prima om de plooien tussen je tenen droog en dus eczeemvrij te houden.

Tegen keelpijn en beginnende keelontsteking zet ik altijd een kop groene thee, waar ik wat citroensap in pers en wat gember in rasp. Eventueel zoeten met wat honing. Het kan vast ook met andere thee, maar niet elke thee is lekker met gember en citroen en groene thee schijnt gezond te zijn.

Bij koorts krijg ik van mijn vader altijd warme melk waar knoflook in gekookt is. Het is ontzettend vies maar het schijnt dat je koorts er korter en heftiger van wordt. En van de melk slaap je beter.

Heb jij ook tips, truuks, middeltjes die altijd werken of die jouw (groot)ouders je hebben geleerd? Deel ze hier met ons!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 11:15
tuttebel
tuttebel is offline
als je gaat slapen en je neus is verstopt moet je een halve ui naast je bed leggen, je neus gaat er open van.
Oud 16-05-2010, 11:27
Pluis
Pluis is offline
vroeger kreeg ik als ik koorts had nog wel eens hete grok van mama, dat is heet water met honing en suiker en een scheut jenever/ander sterk spul. Daar ging ik altijd heel erg van zweten en dan koel je wat af.

Oh en bij buikkrampen wil een kopje venkelthee nog wel eens helpen
Oud 16-05-2010, 11:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je iets verkeerds gegeten hebt moet je coca cola (echte coca cola ook geen ligth ofzo) drinken, de pH daarvan is zo zuur dat bacteriën enzo er ook niet van overleven en dood gaan.

Tegen misselijkheid wil pepermunt of tanden poetsen nog wel eens helpen.

Bij keelpijn vind ik die oplosthee van zonnatura erg lekker, zit al honing in.

Bij menstruatiepijn is een kersenpitkussentje op je buik lekker.

Heb je astma en een erge aanval waarbij je medicijnen niet (snel) genoeg werken? De witte Fishermands' Friends bevatten een luchtwegverwijdend stofje wat nog wel een beetje kan helpen of caffeïne in koffie
Oud 16-05-2010, 18:38
Verwijderd
Tegen misselijkheid is een beker slappe thee een goeie.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Als je iets verkeerds gegeten hebt moet je coca cola (echte coca cola ook geen ligth ofzo) drinken, de pH daarvan is zo zuur dat bacteriën enzo er ook niet van overleven en dood gaan.
Cola is ook handig om op vakantie in een onhygiënisch land maag- en darmklachten te voorkomen gewoon bij elke maaltijd een glas.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 17:31
Rivka
Rivka is offline
Bij misselijkheid zeg ik: rijstwafel.

En niet echt een medicijn maar meer een tip: kokosolie is een heel goede crèmespoeling, en als je na het douchen je haar met koud water spoelt wordt het zachter en glanzender, doordat je haarschubben dicht gaan.
Oud 17-05-2010, 22:25
made for him
made for him is offline
Mijn oma zegt altijd dat ze een flesje met maartse sneeuw in de koelkast heeft. Als je dan ontstoken ogen hebt moet je het daarmee schoonmaken en dat schijnt te werken.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 09:35
Lorelei
Lorelei is offline
Geen medicijn maar: als je wilt voorspellen hoe lang iemand nog ongeveer koorts zal hebben, moet je aan zijn/haar kuiten voelen. Als deze erg warm ('koortsig' warm ) zijn, dan gaat het beter en is de koorts de volgende dag weg.
Oud 19-05-2010, 10:34
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mijn oma zegt altijd dat ze een flesje met maartse sneeuw in de koelkast heeft. Als je dan ontstoken ogen hebt moet je het daarmee schoonmaken en dat schijnt te werken.
Ik kook dan altijd water, laat dat afkoelen, drenk daar een watje in en maak daar m'n ogen twee keer per dag mee schoon, werkt ook goed

Verder werkt azijn goed tegen jeukende muggenbulten
Oud 19-05-2010, 16:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
vroeger kreeg ik als ik koorts had nog wel eens hete grok van mama, dat is heet water met honing en suiker en een scheut jenever/ander sterk spul. Daar ging ik altijd heel erg van zweten en dan koel je wat af.
Ik maak dat altijd met rum, whiskey, thee en honing. Maar zelfde verhaal, je zweet als een otter en wordt sneller beter.
Oud 19-05-2010, 17:52
silentbob
silentbob is offline
word je dan niet alleen sneller beter voor je gevoel? (omdat ze ons bij bio verteld hebben dat koorts ook een afweermechanisme is om het imuunsysteem z'n taak beter te kunnen laten vervullen)
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 19:05
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
word je dan niet alleen sneller beter voor je gevoel? (omdat ze ons bij bio verteld hebben dat koorts ook een afweermechanisme is om het imuunsysteem z'n taak beter te kunnen laten vervullen)
De meeste mensen vinden dat ze beter zijn als hun ziekte symtomen weg zijn. Of de bacterie dan ook daadwerkelijk weg is... Wat niet weet, wat niet deert..
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 19:11
Severus
Severus is offline
Citaat:
Het is toch een stukje anders, maar bij verkoudheid kreeg ik van mijn oma altijd een mok warme melk met honing en suiker er in. Thee met suiker en wat rum erin kreeg ik er ook wel eens voor in de plaats, en ik vond dat dat best goed hielp dus misschien dat anderen het ook wel van pas kan komen.
Oud 20-05-2010, 06:07
Pluis
Pluis is offline
Oh en nu ik erover nadenk: als ik echt hele hoge koorts had (tegen de 40 zegmaar) dan kreeg ik natte washandjes aan mijn voeten om de temperatuur naar beneden te halen
Oud 20-05-2010, 11:52
jjohan
jjohan is offline
als je keel dicht zit als je verkouden ben, drink dat 2 glaasjes jenever of iets dergelijks (borrelglazen dan he!) daar gaat je keel weer helemaal van open. en je slaapt er ook nog lekker van.
Oud 20-05-2010, 15:30
Kaa
Kaa is offline
Als je nog misselijk bent na het overgeven en verder blijft er niks binnen werkt het altijd om gekookte melk, nog heet een beetje te sippen, heel langzaam anders werkt het ook niet.
Oud 20-05-2010, 21:13
*oma*
*oma* is offline
Van gemberthee krijg je het lekker warm, handig als je het koud hebt (verse gember raspen/ snijden en laten trekken in heet water).

Ik kreeg vroeger trouwens ook van die alcohol-warme-melk-iets-zoets mengsels van mijn ouders als ik ziek was.
Oud 20-05-2010, 23:04
indigo
indigo is offline
Oja dit is eigenlijk nog leuker dan geneeskunde .

Bij griep maakte mijn moeder altijd kwast: een beetje vies, maar vast heel gezond. Kwast maak je door het sap van één citroen te mengen met wat suiker en aan te lengen met kokend water. Er zit veel vitamine C in, dat zal het goede wel zijn denk ik.

En wat Pluis zegt: bij hoge koorts kreeg ik altijd dunne sokjes aan die in citroensap waren geweekt, en daar overheen dan een paar dikke (wollen sokken). Of het nou uitmaakt of het met water of citroensap is weet ik niet, maar je voelt je er wel wat minder koortsig door.

Oja en @Daantje: volgens mij drink je die cola om uitdroging tegen te gaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat de pH van cola zuurder is dan die in je maag, dat zou echt niet gezond zijn . Cola werkt net als ORS (oral rehydration solution), het vult de zout/suiker- en watertekorten gelijk aan. (Beter dan dus alleen water drinken als je erge diarree hebt of moet overgeven.)
Oud 23-05-2010, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Ik kan me haast niet voorstellen dat de pH van cola zuurder is dan die in je maag, dat zou echt niet gezond zijn .
Ph van cola (light of gewoon maakt weinig uit) is 2,7
Ph van je maag is 2,0

Volgens deze website.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2010, 12:09
marrel
marrel is offline
bouillion is echt mijn heilige middel als ik ziek/misselijk/een beetje grieperig ben. Gewoon zo'n klein blokje oplossen in heet water en langzaam opdrinken. Binnen een half uur voel ik me een stuk beter en iig niet meer zo misselijk.
Oud 23-05-2010, 18:24
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Ph van cola (light of gewoon maakt weinig uit) is 2,7
Ph van je maag is 2,0

Volgens deze website.
dan is je maag dus zuurder
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 13:28
wup
wup is offline
Ik kijk vaak op omaweetraad.com Staan al dit soort tips verzameld
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 13:10
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Koorts is goed. Dan werkt je immuunsysteem inderdaad beter. Je bent vaak sneller beter als je één dag flinke koorts hebt in plaats van een paar dagen een beetje koorts. Alleen is koorts naar.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 13:22
ganralph
ganralph is offline
tegen wratten: uiensap.

doe een doorgesneden ui (of een gepureerde ui) op de wrat, zodat het sap er goed in kan trekken. paar dagen herhalen en je bespaart je de helse pijn van het bevriezen
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 19:57
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik kijk vaak op omaweetraad.com Staan al dit soort tips verzameld
Hij doet het niet, alleen de introductietekstjes zijn zichtbaar.

Maar ik had nog een paar tips:
De melk van een paardebloem op een wrat stippen helpt de wrat sneller te laten verdwijnen en minder makkelijk te laten verspreiden.

Als je gestoken bent door een brandnetel moet je weegbree zoeken, dat staat altijd in de buurt van brandnetels, en dat kneuzen en op de prik wrijven.

Als je erg winderig wordt van bonen, moet je bonenkruid door je bonenmaaltijd doen. Er zitten stofjes in die de gasvorming van de bonen verminderen ofzo. Bonenkruid is trouwens ook nog een aphrodisicum.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 00:40
AzN
AzN is offline
'n Paar 'wijsheden' van m'n moeder en m'n oma's:
- Zout water drinken om 'n spontane bloedneus te stoppen.
- Muggenbultjes met zout insmeren tegen de jeuk.
- Zoethout vermijden, omdat dat kaalheid veroorzaakt.
- Sambal of rode peper eten tegen 'n opgeblazen gevoel.
- 'n Gemberwortelomelet eten of 'n gemberwortelaftrekseltje drinken tegen de misselijkheid.

Zal wel Chinese kwakzalverij zijn, maar bij mij helpen deze dingen toch wel 'n beetje .
Oud 27-05-2010, 17:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zoethout is ook slecht voor je bloeddruk dacht ik.

Regels voor berichten