Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2010, 21:35
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Hoi,

Ik ben nu 19, zit in 6vwo en woon nu nog bij mijn ouders (na de zomervakantie niet meer). Ik ben niet super slim en moet nog veel leren. Toch heb ik nu heel vaak het gevoel dat ik het ook echt beter weet dan mijn ouders. Als er een sollicitatiebrief moet worden geschreven, een tent moet worden ingepakt of iets met de computer, ik zorg altijd dat het gedaan word.

Ik ben wel bekend met het Flynn-effect, dat iedere generatie slimmer word. Toch vind ik dit wel heel erg storend, want ik ben pas 19 en heb het gevoel dat ik het nu al echt beter weet dan mijn ouders. De ouder-kind verhouding is helemaal weg.

Wie kan hier over meepraten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2010, 22:08
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik denk dat dit beter op psychologie past. Ik verplaats hem even.

Liefde & Relatie ---> Psychologie
Oud 24-05-2010, 22:15
Verwijderd
oh jawel hoor
maar ik heb de slechte gewoonte om heel filosofisch ingesteld te zijn en nogal een betweter te zijn
ik heb met de jaren geleerd mijzelf een beetje in te dimmen en meet een ''laat ze maar kletsen'' instelling te krijgen
als jij weet dat je weet weet je precies wat je moet weten
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 01:03
AzN
AzN is offline
Haha, ik herken je verhaal wel 'n beetje eigenlijk . Qua technologie en de Nederlandse cultuur/taal kunnen m'n ouders nog heel veel van me leren, maar in 't huishouden en de keuken ben ik de grote nul en zijn zij de experts hoor . 't Ligt er dus maar net aan waar we 't over hebben, maar al met al denk ik dat m'n ouders en ik op één lijn zitten . Ik vraag ze bijvoorbeeld om hun advies/mening en zij ook vaker om de mijne, afhankelijk van 't onderwerp.

't Lijkt me vrij normaal/gezond/logisch dat je als 19-jarige bepaalde dingen beter weet dan je ouders, want jouw kennis is nu eenmaal meer up-to-date . Of heb jij 't gevoel dat je ze echt op alle fronten overtreft? Want dat zou 'n ander verhaal zijn natuurlijk . En die ouder-kind-relatie kan toch niet helemáál weg zijn? Ik bedoel.. je ouders doen vast nog wel typisch-iets-voor-ouders-dingen, zoals zeuren als je laat thuiskomt, als 't (even) slecht gaat met je studie, als je je spullen door 't huis laat slingeren, etc.
Oud 25-05-2010, 12:40
*oma*
*oma* is offline
Volgens mij hoort dat ook bij 'groot' worden. Ik had altijd het idee dat volwassenen alles wisten. Nu ben ik zelf volwassen, al voelt dat niet echt zo (maar ik heb dan ook geen idee hoe volwassen zijn zou moeten voelen). En voel ik mij als volwassene tegen over de volwassenen die al volwassen waren meer een kind. Maar ik merk toch dat ik net zoveel weet (soms iets meer, soms iets minder). Dus nu ben ik weer een illusie armer .
Oud 25-05-2010, 14:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het is normaal dat je op een gegeven moment meer over bepaalde onderwerpen weet dan je ouders, ook omdat je je op school of tijdens een studie bezighoudt met bepaalde onderwerpen waar je ouders nooit iets over geleerd hebben of wat ze alweer vergeten zijn. Maar dat is maar kennis. Een ouder-kindrelatie houdt toch veel meer in dan alleen een verschil in wie er meer weet? Zij hebben veel meer levenservaring, dus daardoor kunnen ze waarschijnlijk bepaalde situaties beter inschatten, zij zijn degene die weten hoe jij je vijftien jaar geleden gedroeg, zij zijn degene die je opgevoed hebben, dat is toch ook van belang? Als ik aan mijn ouders denk, zie ik hen niet als mensen die meer weten dan ik, maar als mensen met wie ik onlosmakelijk verbonden ben en die mij altijd zullen proberen te helpen als ik in de problemen zit.
Oud 26-05-2010, 11:33
Volk
Volk is offline
Ik vind de dingen die je opnoemt wel typisch. de meeste volwassenen schrijven niet zo vaak sollicitatiebrieven, dat doen jongeren veel vaker op school, en ik vind het ook helemaal niet raar dat jij beter bent in de computer. En een tent opzetten... Tja, dat is nou niet echt iets belangrijks om te kunnen.

De ouder-kind verhouding is volgens mij niet dat zij meer weten dan jij maar dat zij jou op weg helpen een zelfstandige volwassene te worden. En volgens mij is dat precies waar ze mee bezig zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 00:39
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Ik ben wel bekend met het Flynn-effect, dat iedere generatie slimmer word. Toch vind ik dit wel heel erg storend, want ik ben pas 19 en heb het gevoel dat ik het nu al echt beter weet dan mijn ouders. De ouder-kind verhouding is helemaal weg.
Flynn effect houdt niet in dat iedere generatie slimmer wordt, maar dat de gemiddelde score op intelligentietesten stijgt over de jaren. Dit betekent niet perse dat de ene generatie slimmer is. 'Wij' hebben bijvoorbeeld meer ervaring met het maken van testen en het oplossen van abstracte problemen.

Uit jouw stukje maak ik op dat jouw problemen van dezelfde aard zijn. Je bent niet perse slimmer dan je ouders maar gewoon beter in sommige dingen. Dat je zegt dat de ouder-kind relatie helemaal weg is is ook niet heel vreemd voor een 19-jarige. In mijn geval is de ouder-kind relatie met mijn ouders meer gebaseerd op respect dan op meer kennis of hogere intelligentie.
Oud 16-06-2010, 20:01
something..
something.. is offline
is het normaal dat je meer over prolitiek snapt dan je ouders ? x'D

nouja het is wel zo dat over de jaren de inteligentie van mensen omhoog gaat en dat verandert per generatie.
maar dat valt uit te leggen.
je opa en oma hadden geen TV vroegah
pas toen ej ouders kwamen (gok ik zo) kwam de TV met een uurtje kinder TV.
mijn ouders weten meer voer de TV dan mijn opa enom.
maar wat begaat een pc.
snappen mijn ouders er bijna geen donder van.
en dan kijk ik en probleem opgelost
het ligt ook aan de ontwikkeling in technologie en wetenschap
waardoor op school een kind alles word bij gebracht
bijv mijn zusje van net een 4jjar
weet al precies het knopje van internet te vinden en dan de link naar haar tekensite te klikken ( bij favoriete)
dat word er met de paplepel in gegoten
dat kon ik nog niet op mijn 4e
toen was interent er volgens mij niet eens in NL

en denk ook dat het met de groei te maken heeft dat je ouders zich dom voordoen.
om jouw te leren zelfstandigheid te krijgen
Oud 23-06-2010, 14:32
Infidel
Infidel is offline
In sommige gevallen zul je meer weten dan je ouders, in andere weer niet. Als ik pimpampet speel met mijn moeder, zij moet iets noemen wat licht geeft, met de M, en ze zegt de maan, verbeter ik haar. De maan geeft geen licht, maar reflecteert licht. Daar kan ze af en toe best moedeloos van worden ('ik kan niet eens meer een gewoon spelletje pimpampet (het domste spel dat er is) spelen zonder dat mijn dochter het cognitief benadert!'), maar ik voel me niet slimmer. Mijn moeder kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat, als ze kookt, alles tegelijk klaar is. Zij weet ontzettend veel van cognitieve gedragstherapie, weet altijd precies wat een kind wil horen als het overstuur is en ik leer nog steeds heel veel van haar.
Jij leert van je ouders, zij leren van jou. Zo hoort het ook.
Oud 23-06-2010, 19:14
liquidRain
liquidRain is offline
There's always a time when the pupil becomes the teacher and the teacher the pupil... Is niet zo vreemd hoor, merk het zelf ook en heb er geen problemen mee, maar als het om levens ervaring gaat en ik raad nodig heb is mijn vader toch altijd de master
Met citaat reageren
Oud 24-06-2010, 17:36
Michiel0312
Michiel0312 is offline
bij mij een beetje, mijn ouder zijn beide dokter dus moeilijk om dat qua slimheid te overtreffen maar op computer gebied komt mijn moeder nog uit het stenen tijdperk en mijn vader ook een beetje
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 17:53
Henck
Henck is offline
Moet je nagaan hoe het met die ouders gesteld is
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 22:50
Girl-Lara
Girl-Lara is offline
Nou ik weet niet veel vancomputers
me ouders weten niks over computers
uitkomst
ik weet meer over mijn ouders dan cumputers

maar niet op veel meer andere punten
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Als er een sollicitatiebrief moet worden geschreven, een tent moet worden ingepakt of iets met de computer, ik zorg altijd dat het gedaan word.
De dingen die jij noemt hebben weinig met levenservaring te maken.

Leuk dat je een tent kan inpakken hoor, daar niet van.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2010, 15:52
Verwijderd
heel herkenbaar, ben 13 en heb dit probleem ook,
maar zou dat niet kunnen komen omdat jij gewoon meer op de computer zit als je ouders en vaker tenten inpakt??
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 10:40
Miloutchi
Miloutchi is offline
Ik herken het verhaal. Ontzettend erg en ik begin hier steeds meer last van te krijgen. Ik ben nu zestien. Mijn ouders vinden mij een vreselijke betweter en blablabla. Ik zal blij zijn als ik over twee jaar op mezelf kan wonen. En dan zal ik het contact met mijn ouders zo veel mogelijk proberen te beperken.

En ik vind dat de mensen hierboven een beetje dom doen over de tenten inpakken. Het is toch gewoon een voorbeeld? Ik informeer mijn ouders ook over de politiek (waar ze dan vervolgens ontzettend boos over worden en dat ik dan naar mijn kamer moet) en ik help ze met computers. Ik help ze met hun formele e-mails. Ik bereken de dingen voor ze als ze het zelf niet kunnen. En ik neuzel af en toe wat feitjes op als zij het over iets hebben (waar ze dan vervolgens ook weer boos over worden).

En verder: levenservaring. Ha!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 12:18
Verwijderd
Citaat:
Ik herken het verhaal. Ontzettend erg en ik begin hier steeds meer last van te krijgen. Ik ben nu zestien. Mijn ouders vinden mij een vreselijke betweter en blablabla. Ik zal blij zijn als ik over twee jaar op mezelf kan wonen. En dan zal ik het contact met mijn ouders zo veel mogelijk proberen te beperken.

je kunt nu toch al op kamers gaan wonen??
ik snap je verhaal, ik ben nu 13 en mn ouders denken nog steeds grappen te moeten maken die mijn nichtje van 3 al niet meer lollig vind.
als het zou kunnen zou ik nu het huis al uit zijn geweest, en dat weten mijn ouders ook.
contact met familie heb ik al nauwelijks, behalve dan met twee nichtjes en een neefje,
en als mijn ouders denken 3x per week op de stoep te moeten staan hebben ze het mis.
ik ga lekker ver van ze vandaan wonen.
en mijn huis is mijn domein, en als ik op kamers ga al helemaal, dan moeten ze vooral niet langskomen, ik zou me kapot schamen!!
mijn moeder zeikt me nu al aan mn kop dat ik alleen maar op mn kamer zit, als ik dan tegen haar zeg: net of t zo gezellig is met jullie, flipt ze helemaal, want je bent familie enzo en weet ik wat voor ouwe mensjes geleuter
tsja ze snapt niet dat ik jade ben en zij niet,
als ze denkt heel mn leven te kunnen bepalen heeft ze t mis,
alleen so stupid dat ze dat niet doorheeft,
zij houd van wonen in een dooi brabants gat, ikke niet, i love the city
maarja daar zijn dan weer loverboys volgens haar enzo
ja schijt toch, ik ben jade en gelukkig ben ik niet hetzelfde als mn bekakte moeder,
zou ze willen!!
ik zeg het ook wel eens tegen haar
dan zeg ik zo van ja ik zou me kapot schamen als ik tzelfde was als jij
jammer dat ze dat zelf niet snapt dat ik gewoon niet hetzelfde wil worden als zij
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 15:37
Em.
Em. is offline
Hé, is afzetten van je ouders niet gewoon iets ontzettend puberaals? Wat ik zo lees van DuckDog, lijkt me niet meer dan een 'gewone' reactie van mensen die in de puberteit zitten en alles anders willen doen dan die ouwe zakken op de bank. Volgens mij is dat normaal, net zoals je rond je vijftigste misschien wel gaat beseffen dat je uiteindelijk toch precies je vader/moeder bent, hoe graag je dat ook wilde voorkomen toen je nog jong was.

En er zit natuurlijk een verschil in hoe je iets brengt. Je kúnt iets ontzettend beterweterig brengen, maar dat jij uit een computertijdperk komt en (onder andere daardoor) gewoon veel meer 'feitjes' weet - er is vandaag de dag zo ontzettend veel meer informatie beschikbaar - maakt je niet per definitie slimmer dan je ouders. Volgens mij is intelligentie (grotendeels) nog altijd erfelijk, of zit ik hier nu fout? In ieder geval, de meeste jongeren van nu zijn opgegroeid met internet, kunnen heel veel informatie aan, wéten ook heel veel informatie te vinden, én zijn up-to-date. Ik denk dat het verschil 'm vooral daar in zit, niet in intelligentie. En het is wel fijn als je ouders daarin mee kunnen gaan, maar als ze dat niet kunnen, maakt ze dat nog niet dom. Misschien weten zij wel heel andere dingen, maar valt het niet op omdat het nu niet meer nodig is om die dingen te kunnen.

Ik kan trouwens nog lang niet tegen mijn ouders op. Oké, ik weet meer van internet (alhoewel mijn vader amper achterloopt) en bepaalde dingen krijg ik veel sneller mee, maar qua ervaring loop ik ontzettend achter. Qua volwassenheid ook.

En @Miloutchi: hoe kun jij op je 16e levenservaring zo afschrijven? Feitjes is ook niet alles hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2010, 08:27
Verwijderd
Citaat:
Hé, is afzetten van je ouders niet gewoon iets ontzettend puberaals? Wat ik zo lees van DuckDog, lijkt me niet meer dan een 'gewone' reactie van mensen die in de puberteit zitten en alles anders willen doen dan die ouwe zakken op de bank. Volgens mij is dat normaal, net zoals je rond je vijftigste misschien wel gaat beseffen dat je uiteindelijk toch precies je vader/moeder bent, hoe graag je dat ook wilde voorkomen toen je nog jong was.

En er zit natuurlijk een verschil in hoe je iets brengt. Je kúnt iets ontzettend beterweterig brengen, maar dat jij uit een computertijdperk komt en (onder andere daardoor) gewoon veel meer 'feitjes' weet - er is vandaag de dag zo ontzettend veel meer informatie beschikbaar - maakt je niet per definitie slimmer dan je ouders. Volgens mij is intelligentie (grotendeels) nog altijd erfelijk, of zit ik hier nu fout? In ieder geval, de meeste jongeren van nu zijn opgegroeid met internet, kunnen heel veel informatie aan, wéten ook heel veel informatie te vinden, én zijn up-to-date. Ik denk dat het verschil 'm vooral daar in zit, niet in intelligentie. En het is wel fijn als je ouders daarin mee kunnen gaan, maar als ze dat niet kunnen, maakt ze dat nog niet dom. Misschien weten zij wel heel andere dingen, maar valt het niet op omdat het nu niet meer nodig is om die dingen te kunnen.

Ik kan trouwens nog lang niet tegen mijn ouders op. Oké, ik weet meer van internet (alhoewel mijn vader amper achterloopt) en bepaalde dingen krijg ik veel sneller mee, maar qua ervaring loop ik ontzettend achter. Qua volwassenheid ook.

En @Miloutchi: hoe kun jij op je 16e levenservaring zo afschrijven? Feitjes is ook niet alles hoor.

Daar heb je zeker een punt, wij kunnen veel meer informatie aan!
Dat valt mss niet zo op omdat ook steeds meer volwassenen achter de computer duiken, maar dat is dan alleen om te mailen enzo. ik moet mijn moeder ook telkens uitleggen hoe je een bestand toevoegt aan een e-mail.
en ff btw vergeleken met 60 jaar geleden zitten wij nu gemiddeld ook veel langer op school.
en ook de manier van lesgeven en onderwijs is volgens mij best veel veranderd.
nu word het onderwijs dat je krijgt meer afgestemd op het kind ipv wat de ''normale''kinderen doen.
en dat bedoel ik dan in de zin van op welke manier je leert.
ga maar eens kijken hoeveel verschillende speciaal onderwijs scholen er zijn!
vroeger moest je leren zoals ieder ander en was een onvoldoende een schande.
nu mag je leren op welke manier je wil, zo doe ik bijna alles leren op de computer omdat ik het dan gewoon simpelweg beter onthoud.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten