Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
is het normaal dat je meer over prolitiek snapt dan je ouders ? x'D
nouja het is wel zo dat over de jaren de inteligentie van mensen omhoog gaat en dat verandert per generatie. maar dat valt uit te leggen. je opa en oma hadden geen TV vroegah pas toen ej ouders kwamen (gok ik zo) kwam de TV met een uurtje kinder TV. mijn ouders weten meer voer de TV dan mijn opa enom. maar wat begaat een pc. snappen mijn ouders er bijna geen donder van. en dan kijk ik en probleem opgelost het ligt ook aan de ontwikkeling in technologie en wetenschap waardoor op school een kind alles word bij gebracht bijv mijn zusje van net een 4jjar weet al precies het knopje van internet te vinden en dan de link naar haar tekensite te klikken ( bij favoriete) dat word er met de paplepel in gegoten dat kon ik nog niet op mijn 4e toen was interent er volgens mij niet eens in NL en denk ook dat het met de groei te maken heeft dat je ouders zich dom voordoen. om jouw te leren zelfstandigheid te krijgen
|
In sommige gevallen zul je meer weten dan je ouders, in andere weer niet. Als ik pimpampet speel met mijn moeder, zij moet iets noemen wat licht geeft, met de M, en ze zegt de maan, verbeter ik haar. De maan geeft geen licht, maar reflecteert licht. Daar kan ze af en toe best moedeloos van worden ('ik kan niet eens meer een gewoon spelletje pimpampet (het domste spel dat er is) spelen zonder dat mijn dochter het cognitief benadert!'), maar ik voel me niet slimmer. Mijn moeder kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat, als ze kookt, alles tegelijk klaar is. Zij weet ontzettend veel van cognitieve gedragstherapie, weet altijd precies wat een kind wil horen als het overstuur is en ik leer nog steeds heel veel van haar.
Jij leert van je ouders, zij leren van jou. Zo hoort het ook.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Leuk dat je een tent kan inpakken hoor, daar niet van. |
![]() |
|
![]() |
Ik herken het verhaal. Ontzettend erg en ik begin hier steeds meer last van te krijgen. Ik ben nu zestien. Mijn ouders vinden mij een vreselijke betweter en blablabla. Ik zal blij zijn als ik over twee jaar op mezelf kan wonen. En dan zal ik het contact met mijn ouders zo veel mogelijk proberen te beperken.
En ik vind dat de mensen hierboven een beetje dom doen over de tenten inpakken. Het is toch gewoon een voorbeeld? Ik informeer mijn ouders ook over de politiek (waar ze dan vervolgens ontzettend boos over worden en dat ik dan naar mijn kamer moet) en ik help ze met computers. Ik help ze met hun formele e-mails. Ik bereken de dingen voor ze als ze het zelf niet kunnen. En ik neuzel af en toe wat feitjes op als zij het over iets hebben (waar ze dan vervolgens ook weer boos over worden). En verder: levenservaring. Ha! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik snap je verhaal, ik ben nu 13 en mn ouders denken nog steeds grappen te moeten maken die mijn nichtje van 3 al niet meer lollig vind. als het zou kunnen zou ik nu het huis al uit zijn geweest, en dat weten mijn ouders ook. contact met familie heb ik al nauwelijks, behalve dan met twee nichtjes en een neefje, en als mijn ouders denken 3x per week op de stoep te moeten staan hebben ze het mis. ik ga lekker ver van ze vandaan wonen. en mijn huis is mijn domein, en als ik op kamers ga al helemaal, dan moeten ze vooral niet langskomen, ik zou me kapot schamen!! mijn moeder zeikt me nu al aan mn kop dat ik alleen maar op mn kamer zit, als ik dan tegen haar zeg: net of t zo gezellig is met jullie, flipt ze helemaal, want je bent familie enzo en weet ik wat voor ouwe mensjes geleuter tsja ze snapt niet dat ik jade ben en zij niet, als ze denkt heel mn leven te kunnen bepalen heeft ze t mis, alleen so stupid dat ze dat niet doorheeft, zij houd van wonen in een dooi brabants gat, ikke niet, i love the city maarja daar zijn dan weer loverboys volgens haar enzo ja schijt toch, ik ben jade en gelukkig ben ik niet hetzelfde als mn bekakte moeder, zou ze willen!! ik zeg het ook wel eens tegen haar dan zeg ik zo van ja ik zou me kapot schamen als ik tzelfde was als jij jammer dat ze dat zelf niet snapt dat ik gewoon niet hetzelfde wil worden als zij |
![]() |
|
Hé, is afzetten van je ouders niet gewoon iets ontzettend puberaals? Wat ik zo lees van DuckDog, lijkt me niet meer dan een 'gewone' reactie van mensen die in de puberteit zitten en alles anders willen doen dan die ouwe zakken op de bank. Volgens mij is dat normaal, net zoals je rond je vijftigste misschien wel gaat beseffen dat je uiteindelijk toch precies je vader/moeder bent, hoe graag je dat ook wilde voorkomen toen je nog jong was.
En er zit natuurlijk een verschil in hoe je iets brengt. Je kúnt iets ontzettend beterweterig brengen, maar dat jij uit een computertijdperk komt en (onder andere daardoor) gewoon veel meer 'feitjes' weet - er is vandaag de dag zo ontzettend veel meer informatie beschikbaar - maakt je niet per definitie slimmer dan je ouders. Volgens mij is intelligentie (grotendeels) nog altijd erfelijk, of zit ik hier nu fout? In ieder geval, de meeste jongeren van nu zijn opgegroeid met internet, kunnen heel veel informatie aan, wéten ook heel veel informatie te vinden, én zijn up-to-date. Ik denk dat het verschil 'm vooral daar in zit, niet in intelligentie. En het is wel fijn als je ouders daarin mee kunnen gaan, maar als ze dat niet kunnen, maakt ze dat nog niet dom. Misschien weten zij wel heel andere dingen, maar valt het niet op omdat het nu niet meer nodig is om die dingen te kunnen. Ik kan trouwens nog lang niet tegen mijn ouders op. Oké, ik weet meer van internet (alhoewel mijn vader amper achterloopt) en bepaalde dingen krijg ik veel sneller mee, maar qua ervaring loop ik ontzettend achter. Qua volwassenheid ook. En @Miloutchi: hoe kun jij op je 16e levenservaring zo afschrijven? Feitjes is ook niet alles hoor. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daar heb je zeker een punt, wij kunnen veel meer informatie aan! Dat valt mss niet zo op omdat ook steeds meer volwassenen achter de computer duiken, maar dat is dan alleen om te mailen enzo. ik moet mijn moeder ook telkens uitleggen hoe je een bestand toevoegt aan een e-mail. en ff btw vergeleken met 60 jaar geleden zitten wij nu gemiddeld ook veel langer op school. en ook de manier van lesgeven en onderwijs is volgens mij best veel veranderd. nu word het onderwijs dat je krijgt meer afgestemd op het kind ipv wat de ''normale''kinderen doen. en dat bedoel ik dan in de zin van op welke manier je leert. ga maar eens kijken hoeveel verschillende speciaal onderwijs scholen er zijn! vroeger moest je leren zoals ieder ander en was een onvoldoende een schande. nu mag je leren op welke manier je wil, zo doe ik bijna alles leren op de computer omdat ik het dan gewoon simpelweg beter onthoud. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Ik weet niet hoe ik me moet voelen. jarne55555 | 5 | 28-05-2015 16:37 | |
Psychologie |
Ik misbruik het forum even als persoonlijke Klaagmuur Verwijderd | 8 | 21-06-2012 17:20 | |
Psychologie |
Je vervreemd voelen van iedereen Blackeyed | 7 | 14-06-2008 13:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Waar leef je van? [verhaaltje] Verwijderd | 6 | 28-06-2006 10:37 | |
Psychologie |
pfff...weet het gewoon niet.. angelsoul | 7 | 12-04-2005 14:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Zolang ze je niet zien Verwijderd | 0 | 03-06-2004 20:47 |