Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2010, 16:18
anjali
anjali is offline
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Na mijn havo diploma ontvangen te hebben ben ik in 2004 gestart op het hbo na een jaartje kreeg ik mijn propedeuse binnen en dus op naar de universiteit vanaf 2005. Het is nu mijn vijfde jaar en ik heb dus:

1 jaar hbo: studiefinanciering
3 jaar uni: studiefinanciering
4+5 de jaar uni: leenfase (eerst het bedrag van de eerste maand die belachelijke 800 euro gehouden + daarna 5 euro per maand + ov-chipkaart).

Met andere woorden alles totaal heb ik er 6 jaar op zitten wat betreft studiefinanciering 4 jaar en wat betreft de leenfase + behoud ov 2 jaar. Maar ik heb volgend jaar nog een jaartje voor mijn bachelor over dus uiteindelijk zal ik na volgend jaar dus nergens meer recht op hebben mijn vraag is nu:

Wat voor gevolgen heeft dat? Ik hoop voor 1 september 2011 mijn bachelor binnen te krijgen en voor 1 september 2012 mijn master.

Alles bij elkaar + HBO zou ik dan 8 jaar erover doen en dus val ik wel binnen de 10 jaar termijn, maar moet ik na 7 jaar al beginnen met iets terugbetalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2010, 21:20
Verwijderd
Volgens mij is het zo, dat als je studeert, en dat kunt aantonen dat je nog niet hoeft terug te betalen.

Maar dit weet ik niet zeker. Overigens: je hebt 2 jaar na je studie waarin je niet hoeft terug te betalen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 22:34
Stff
Stff is offline
Ik neem aan dat als je je bachelor haalt dat je dan 4 jaar stufi en 4 jaar ov als een schenking krijgt. De overige 2 jaar OV weet ik niet zeker hoe dat zit, als die alleen schenking worden bij halen van master of als dat gewoon als een soort uitloop wordt gezien bij een bachelor en dus ook direct wordt kwijt gescholden.

De lening zelf is zoals ik het zie niet echt groot, net over de € 1000,- exclusief rente dat is overzichtelijk en dat kan na je studie worden terugbetaald.

Gratis OV ben je wel kwijt na het 6e jaar als ik het goed heb. Tip, als je echt vaak op en neer moet met de trein en het is een eindje reizen, reken eerst uit wat goedkoper is, je OV een paar maanden extra illegaal aanhouden of direct inleveren en gewoon betalen.
Oud 31-05-2010, 22:57
anjali
anjali is offline
ov mag ik tot 2011 dus na het 7e jaar (heb het bij de ib laten nakijken).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten