Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2010, 19:46
Scoot
Scoot is offline
Om de discussie die administratief is stopgezet in een eindexamen topic voort te zetten.

Citaat:
Ja, hier in Nederland heb je eigenlijk heel weinig aan je resultaten. Daardoor is dus ook die 6'jes cultuur ontstaan en dat vind ik zelf een slechte ontwikkeling. Ik vind het best redelijk om hogere toelatingseisen te stellen voor een studie om zo de inzet van leerlingen (dan misschien niet vrijwillig, maar alsnog) te verhogen.
Citaat:
Dat is niet haalbaar. Als álle studies hogere toelatingseisen hebben heeft een VWO-diploma met een gemiddelde van een 6,0 geen waarde meer; daarmee kun je dan immers geen één studie gaan doen. Dientengevolge is een 6,0 een 'onvoldoende'. Daar komt nog eens bij dat toegelaten worden tot een studie niet dé droom is van de doorsnee luie leerling. Dan kun je hem of haar beter op een andere wijze belonen.

Bovendien weet het merendeel in de vierde klas nog niet wat ze willen studeren (waaronder ik) en dan kun je je daar cijfermatig dus ook niet op instellen.

In de studie zelf mensen stimuleren goede cijfers te halen is wel een optie. Ik weet bijvoorbeeld dat bij de (HBO) studie game-design aan de NHTV Breda vier klassen zijn; In klas A zitten de beste studenten, in klas D de minst goede. Uiteraard kun je 'promoveren' of 'degraderen', en zo stimuleer je mensen hard te werken, laat je mensen kennis maken met concurrentie en bovendien gedijen de beste leerlingen beter als ze mensen om zich heen hebben die intellectueel gezien met hen kunnen wedijveren.
Citaat:
@scoot, je hebt natuurlijk ook een punt en zoiets met verschillende klassen met andere niveaus vind ik ook een geweldig initiatief. Ik was verder niet helemaal duidelijk, ik heb het niet echt over gemiddelden die je moet halen, het minimum blijft voor de meeste vakken gewoon een 5,5. Maar ik vind het meer dan redelijk om van iemand te vragen dat hij een 7,5 moet staan voor natuurkunde als hij natuurkunde gaat studeren.
Citaat:
Kan ik me beter in vinden, maar een 7,5 vind ik een te hoge grens. 5,5 heet niet voor niets 'voldoende'; daarmee mag je dus het hoger onderwijs in. Anders zouden mensen die met 6-jes het maximale eruit halen soms gedwongen zijn hun beste vak te gaan studeren, ook al vinden ze er geen bal aan. (En hoewel een dergelijke situatie niet vaak voor zal komen is het toch het overpeinzen waard)
Mensen met een onvoldoende op het desbetreffende vak niet toelaten zou ik wel verstandig vinden.

En als iemand rechten wil gaan doen? Welke vakken moet hij of zij dan voldoende (of 7,5) afsluiten? Of voor bestuurskunde, of bedrijfskunde, kortom, studies waar geen concrete middelbare equivalent van is?
Citaat:
5,5 vind ik erg laag. Bij studies als Rechten zou ik zeggen een gemiddelde van minimaal 6,5. Je kan wel iedereen met gemiddelde 5,5 en hoger erin laten, maar dat lijkt me slecht voor de kwaliteit vande opleiding. Met gemiddeld lager dan een 6,5 kom je nu in de laagste lotingsklasse en dat lijkt me terecht.
Citaat:
Citaat:
5,5 vind ik erg laag. Bij studies als Rechten zou ik zeggen een gemiddelde van minimaal 6,5.
Tenzij het een lotingsstudie betreft is een minimaal gemiddelde niet wenselijk, zoals ik, naar ik meen, duidelijk uiteen heb gezet.

Citaat:
e kan wel iedereen met gemiddelde 5,5 en hoger erin laten, maar dat lijkt me slecht voor de kwaliteit vande opleiding.
Waarom is dat slecht voor de kwaliteit van de opleiding? De leraren worden er niet slechter door en de toetsen wroden er niet makkelijker van. Een systeem met klassen op basis van prestige zoals ik eerder beschreef biedt hier een perfecte uitkomst.

Citaat:
Met gemiddeld lager dan een 6,5 kom je nu in de laagste lotingsklasse en dat lijkt me terecht.
Uiteraard is dat terecht. Mensen die zakken komen in geen enkele lotingsklasse en lager dan een 6,5 is dan automatisch het laagst.
Citaat:
Dat is slecht omdat die mensen geen goede cijfers haalden en dus het niveau niet aankunnen of te lui zijn om er iets voor te doen. Als je iedereen met een diploma er ongeacht het gemiddelde in laat, dan heb je enerzijds mensen met hoge cijfers die het goed doen en anderzijds mensen met een laag gemiddelde die niks uitvoeren of moeilijk meekomen, wat de rest vertraagt.

Bovendien, als je zoveel mensen toelaat dan krijg je hele grote klassen/groepen, wat weer slecht is voor de kwaliteit van de lessen.
Citaat:
Heb je m'n post wel gelezen? Als 5,5 'niet goed genoeg' is, dan moet de definitie van 'voldoende' worden aangepast. Maatregelen zoals jij ze voorstelt slaan daarom dus nergens op.

En het vertragen van de rest wordt prima opgelost met klassen op basis van prestige, zoals ik nu al tot twee keer toe heb voorgesteld.

Minder mensen toelaten is inderdaad een oplossing tegen te grote klassen. De studies waar dat nodig is zijn de zogenaamde LOTING-studies. Dáár zijn gemiddelden inderdaad van belang. Bij rechten is dat niet zo omdat er meer klassen zijn omdat er massale aandacht voor is. Het is een heel toegankelijke studie, ook voor de mindere goden op het VWO en dat moet zo blijven.
Citaat:
Ik denk dat 'voldoende' op de middelbare school wel even een andere uitleg behoeft dan hetzelfde begrip op een universiteit of hogeschool. Nee je hoeft niet te loten, maar je wilt geen zootje ongemotiveerde studenten en een hoge uitval. Een minimum van 6,5 als toelatingseis zal de uitval doen beperken, want mensen doen hun best om dat te staan (meestal dan). Zo haal je de mensen die een te lage motivatie hebben er ongeveer automatisch uit.

Klassen op basis van prestige vind ik niet slecht, maar dan moet er wel een minimum van 6,5 als gemiddeld eindcijfer aan zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2010, 19:50
Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Ik denk dat 'voldoende' op de middelbare school wel even een andere uitleg behoeft dan hetzelfde begrip op een universiteit of hogeschool. Nee je hoeft niet te loten, maar je wilt geen zootje ongemotiveerde studenten en een hoge uitval. Een minimum van 6,5 als toelatingseis zal de uitval doen beperken, want mensen doen hun best om dat te staan (meestal dan). Zo haal je de mensen die een te lage motivatie hebben er ongeveer automatisch uit.
Je begrijpt het niet helemaal. Een toelatingseis voor alle studies zonder dat het lotingstudies zijn betekent dat het begrip 'voldoende' geen betekenis meer heeft. Je gaat ook straal voorbij aan de mensen die ook met hard werken niet of nauwelijks in staat zijn tot het halen van een gemiddelde van 6,5. Je kunt het niveau van het VWO aanpassen, maar voorstellen zoals jij die doet raken kant nog wal. Waarom je mensen met een lage motivatie er uit wilt filteren is me ook een raadsel, zolang ze voldoendes (sleutelwoord!) halen, mogen ze zo ongemotiveerd zijn als ze maar willen.

Citaat:
Klassen op basis van prestige vind ik niet slecht, maar dan moet er wel een minimum van 6,5 als gemiddeld eindcijfer aan zitten.
Waarom? Dat zijn oplossingen voor hetzelfde probleem. De ene een stuk doeltreffender dan de ander, overigens.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 20:01
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij heeft het geen zin om de eisen strenger te maken om van die '6-jes cultuur' af te komen. Er zullen altijd mensen zijn die net genoeg doen om hun diploma te halen en ook echt niks meer.

En je kun op basis van cijfergemiddelde niet de harde werkers onderscheiden van de lanterfanters

@ Micromensje: wat sta jij gemiddeld? een 6,5?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 23:09
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Volgens mij heeft het geen zin om de eisen strenger te maken om van die '6-jes cultuur' af te komen. Er zullen altijd mensen zijn die net genoeg doen om hun diploma te halen en ook echt niks meer.

En je kun op basis van cijfergemiddelde niet de harde werkers onderscheiden van de lanterfanters

@ Micromensje: wat sta jij gemiddeld? een 6,5?
Een verstandig iemand heeft gesproken

Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze maar een strebertje worden als jullie, als er mensen zijn die gewoon voor de 6.0 gemiddeld gaan dan is dat hun zaak. Het is toch belachelijk om te verwachten dat iedereen dezelfde mentaliteit heeft als jij? Als iemand niet non stop in de boeken (wat bij de overgrote meerderheid van de leerlingen die gemiddeld een 8.0+ staan echt wel het geval is) wil zitten dan is dat toch zijn/haar zaak? Loser-gedrag
Oud 11-06-2010, 23:16
Scoot
Scoot is offline
Ja, het is eigenlijk heel simpel.

Citaat:
voldoende
I voldoende; Uitspraak: vɔl'dundə Bijvoeglijk naamwoord zoveel, zo goed enz. als nodig is. Synoniem: genoeg.
Ergo, een toelatingseis anders dan een voldoende voor een niet-lotingstudie is onzinnig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten