Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik weet dat het een parodie is, ik ben dol op parodieën, maar parodieën moeten een vaste balans houden tussen geloofwaardig en absurd. Maar in mijn ogen wordt het zo over de top gedaan dat het zijn kracht verliest. Dat is een gebrek aan subtiliteit. Dramatische muziek is er te veel waardoor het kracht verliest, en plotgaten daar moet ik niet om lachen. Achteraf denk ik dan wel van 'ja leuk gevonden.' Maarja dan is de film al voorbij.
||
Citaat:
![]() Volgens mij bestaan daar geen ongeschreven regels over. Een parodie mag zijn wat men wil dat het is. Tenzij je wilt beweren dat The Naked Gun en Airplane! geen geslaagde spoofs zijn OMDAT er bij die films totaal geen sprake is van "balans tussen geloofwaardigheid en absurd"?
||
Citaat:
Shaun of the Dead is echter een beter voorbeeld, dat lijkt meer op de stijl van Hot Fuzz. Shaun of the Dead werkte omdat het een hart heeft, de hoofdpersonen zijn geloofwaardig, terwijl ze in absurde omstandigheden worden geworpen. Het is nergens over de top en daarin zit de subtiele balans die zulke films goed maakt. Dit, in tegenstelling tot bagger als Epic Movie of Stan Helsing, waar gewoon over de top absurde dingen gebeuren zonder reden.
|
Ik snap niet zo goed hoe je Shaun zo goed kunt vinden, en Hot Fuzz niet. In Shaun zitten ook plotgaten en stilistisch gepats, ook Shaun wisselt regelmatig tussen gekkigheid en serieuze momenten, en de behandeling van de personages is van hetzelfde niveau. Hot Fuzz heeft net zoveel hart als Shaun, zowel voor het behandelde genre als voor de hoofdpersonen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
In sommige parodies is de grapdichtheid zo laag dat het niet krachtig genoeg parodieert (Hot Fuzz, Shaun of the Dead). Anderzijds zijn er ook parodieën die zo vol over-the-top grappen zitten dat het flauw wordt (Scary Movie, Naked Gun, Airplane!). Een goede parodie zit er precies tussenin. Ik vond Simon Pegg en Nick Frost heel gaaf in Spaced, maar van de films had ik meer verwacht (beiden een 7/10 gegeven). |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Daarnaast is Shaun of the Dead eerder een sociale satire dan een spoof. Het is namelijk een redelijk serieuze zombiefilm die niet tot doel heeft dingen echt te reduceren tot een karikatuur en dat vervolgens belachelijk te maken. Jij lijkt dezelfde denkfout te maken als een heleboel mensen, namelijk dat Shaun een met grappen overladen film zou moeten zijn. Maar Shaun is natuurlijk een horror-comedy, geen comedy. Het horrorelement voert, ondanks de humor, nog steeds de boventoon. Citaat:
|||
Citaat:
Ik wist zelf bijvoorbeeld precies wat ik moest denken. Citaat:
Volgens diezelfde hokjesgeest zou een film als The Wickerman zowel een slechte musical als een slechte griezelfilm moeten zijn, terwijl het in werkelijkheid natuurlijk gewoon een eigenzinnige film is die (redelijk) werkt omdat hij werkt. Epic movie en Stan Helsing, op hun beurt, zijn bagger omdat ze bagger zijn, niet omdat het spoofs zijn. Die subcategorie heeft tenslotte net zoveel bestaansrecht als de subtielere vormen van humor.
||
Citaat:
|||
Citaat:
En nu moet ik toch even weer naar Shaun of the Dead verwijzen. Zoals Uice zegt: dat is in de eerste plaats een verhaal van iemand die zijn leven op orde probeert te krijgen. De hoofdpersoon heeft dus een doel, en dat doel is herkenbaar en geloofwaardig. Bij Hot Fuzz vond ik geen doel, maar was het tegelijkertijd ook niet absurd genoeg om in de categorie van The Naked Gun te passen. Daarom vind ik het net niets. Het moet óf zo absurd zijn dat je het belang van verhaal en personages los kan laten en van de creativiteit van de grappen kan genieten (monty python), óf het moet een balans trekken tussen geloofwaardigheid/herkenbaarheid en het absurde (Shaun of the Dead, Zombieland). Anders verliest de film aan kracht. Voorbeeld van een dergelijk stijlbreuk in Zombieland:
Spoiler
Als je goed kijkt, zie je dat (redelijk) geslaagde parodieën/comedy in een van die twee categorieën vallen. Zo zie ik het tenminste. Het absurde moet echter wel begrenst worden. Absurd (dus doelloos): Monty Python, Austin Powers 1&2 (3 is al iets over the top, stijlbreuk), The Naked Gun, Hot Shots, Scary Movie 1&3 (2&4 over the top) Gebalanceerd (met doelen): Shaun of the Dead, Zombieland, Yes Man, The Mask, Kick Ass. Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-06-2010 om 18:41. |
![]() |
||
Citaat:
Voor de rest heb ik ook het een en ander uitgelegd in mijn post hierboven.
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En nee, de film is niet eng. Maar dat is geen enkele zombiefilm. Wel vond ik het beklemmende, onderhuidse aspect van de zombies in Shaun niet of nauwelijks onderdoen voor dat van de betere genrefilm. Edit: Titelloze film - 10/10 Geweldig.
Laatst gewijzigd op 08-06-2010 om 22:11. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Maar dan nog, volgens mij hoeven filmpersonages helemaal geen doel te hebben en al helemaal niet herkenbaar te zijn. Niets moet, behalve (misschien) verdieping en karakterontwikkeling. Citaat:
Citaat:
OT: Film x - 6/10 Matig.
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
On Topic: Grindhouse: Planet Terror Wow. Wat een ranzige film. De ranzigste film die ik ooit heb gezien. Saw tot de macht 10. Nee, ranziger. Zó ranzig, dat je moet lachen terwijl je kokhalst van afschuw. Maar even serieus deze film is echt geweldig. Ik ben te moe om een uitgebreide review te geven maar ik heb echt geregeld hardop gelachen. De stijl, de clichés, de lachwekkend slechte sidelines, de chicks in strakke pakjes, onmogelijke stunts, liters bloed, random explosies... fijn om weer eens wat origineels te zien. 9/10
||
Citaat:
En als het echt de ranzigste film is die je ooit gezien hebt, zou je toch eens Braindead moeten kijken.
||
Citaat:
Oke ik zal Braindead eens checken dan.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ja, ik heb het een beetje slordig gedaan, omdat ik niet precies wist wat ik ermee moest. Dus suggesties zijn welkom
![]()
|
Maar is het nu de bedoeling dat er in dit topic over parodieën gepraat wordt?
En ik had trouwens de indruk dat er in Welke Film gewoon gepraat kon worden over de genoemde film, niet dat het puur een lijstjestopic moest zijn.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Nee dat klopt wel, belachelijk slecht niet, maar wel lekker slecht, op een hele goede manier uitgevoerd. Maar daar hoef je het niet mee eens te zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
Whahaha ik ben verliefd !!"!!
Laatst gewijzigd op 09-07-2010 om 10:29. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
help me??? ikbennietlief! | 3 | 20-12-2003 22:13 | |
Films, TV & Radio |
Scary Movie > vraagje Aurora | 17 | 03-10-2003 15:26 | |
Films, TV & Radio |
Mtv award Martijn | 33 | 01-07-2003 16:04 | |
Muziek |
Plaats/reageer hier op "Bandleden gezocht" topics! Deel 2 IEMOW-KOR | 248 | 21-05-2003 21:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Verschrikkelijk: OOTE--Jan Hanlo Verwijderd | 20 | 17-03-2003 12:07 |