Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2010, 12:32
Verwijderd
Ik lees nóóit gedichtenbundels en wil daar verandering in brengen, maar ik weet niet goed waar te beginnen en ik heb niet zo veel zin om eindeloos veel recensies te lezen. Er is véél poëzie die me tegen staat, die ik te pretentieus vindt of te ''bedacht,'' m.a.w. ik ben een zeer kritische lezer die bij de minste verveling stopt. Dus, wie reikt mij die ene briljante bundel aan die mij en andere DoPpers doet verlangen naar meer?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2010, 12:49
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Mijn grootste tip is om naar een tweedehands boekenwinkel te gaan (hier is bijvoorbeeld de Slegte) en daar in de afdeling Poëzie te zoeken naar iets dat je leuk vind. Ik zag eens eentje.. ik dacht "Rode Jasjes" ofzo, die vond ik erg leuk.
Oud 18-06-2010, 12:55
Verwijderd
Dat hele ''zoeken naar wat je leuk vindt'' is dus juist het probleem.

*schrijft Rode Jasjes op*
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 13:07
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Iets met Rood of Rode in ieder geval De voorkant was helemaal rood, het is een pocket-achtig boekje. Ik heb trouwens ook de bundel "en Ben", die vind ik ook erg fijn.
Oud 18-06-2010, 13:54
Em.
Em. is offline
Ik lees eigenlijk ook alleen poëzie van 'echte' () dichters als iemand toevallig op het idee komt 'n bundel aan te schaffen. Op dit moment hebben we er 5, waarvan 1 van dmdm 2010 dus dat is ook niet 'echt echt' dichtermensjes. (Tenzij iemand zich nu beledigd voelt? xD)

Ik denk dat ik dit topic maar 'n beetje in de gaten houd, hoewel het natuurlijk ook van je eigen smaak afhangt enzo. Ik houd persoonlijk niet zo van dat heel erg gestijlde met even lange regels en chique woorden en blabla. Wat ik wél leuk vind is, even kijken, 'Het moest maar eens gaan sneeuwen' van Tjitske Jansen. Haar gedichten hebben iets luchtigs, ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar dat vind ik wel fijn.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 15:15
Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik ga dit in de gaten houden! Ik wil ook gedichten lezen, omdat ik nu alleen nog schrijf en daar steek je op een gegeven moment niks meer van op. Ik ben benieuwd naar alle suggesties. Ik zal zelf ook de bieb eens doorspitten!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 18:06
Geel
Geel is offline
Ik raad de 'bundel' De oude kustlijn van M. Vasalis aan. Het zijn gedichten die pas naar haar dood zijn uitgegeven, door haar familie. Ze heeft ook andere bundels, maar die heb ik niet gelezen. Ik raad die andere bundels (bijv Phoenix) wel aan, want die zijn vast goed
Oud 28-06-2010, 13:06
Verwijderd
Ik ging laatst op goed geluk naar de Slegte en kocht op nog groter geluk de volgende bundels (geen van jullie tips, die ga ik in de bieb maar eens zoeken):
Judith Herzberg - Strijklicht - tot nu toe mijn favoriet, al is het erg archaïsch.
Jan Boerstoel - Altijd het niemandsdier - valt tegen. Wel vlot maar daardoor doet het ook te populair aan.
Lenze L. Bouwers - Groeiringen - nog geen sterke mening over, het blijft niet echt hangen, veel gewauwel over scholeksters en andere vogels.
Remco Campert - Mijn leven's liederen - Typisch Remco Campert en daarom wel fijn, maar als poëzie niet héél interessant.

Met citaat reageren
Oud 28-06-2010, 19:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Koerikoeloem van Tjitske Jansen
Oud 29-06-2010, 07:14
Verwijderd
Wat Geel zegt. En ik vind Judith Herzberg erg leuk!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 19:59
YumYum
YumYum is offline
Die geel en vogelvrij noemen... Een mooie vrij veel omvattende bloemlezing is domweg gelukkig, in de dapperstraat dat zijn de bekendste gedichten uit de Nederlandse literatuur. Een andere heel mooie bloemlezing is die met duizend blote ogen, dat zijn iets minder zware gedichten ingedeeld op thema. Die vind ik vooral heel fijn om gewoon een uurtje, of twee, lekker in te lezen.
Verder heb ik voor mijn poëzie lessen op school dankbaar gebruik gemaakt van gedichten van Herman Gorter (absoluut een geweldige dichter), ik kon erg lachen om de gedichten van Toon Tellegen en J. Bernelef verraste mij ook met zijn gedichten.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, natuurlijk zijn er nog een tal van dichters die ontzettend goed zijn. Als je een algemene indruk wilt krijgen kan ik vooral domweg gelukkig, in de Dapperstraat aanraden ook als naslagwerk doet die het erg goed door het uitgebreide register.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2010, 08:35
Verwijderd
Ik heb Komrijs bloemlezing en dat vind ik erg leuk, dan heb je alles door elkaar, van archaisch tot grappig tot literair verantwoord
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 13:46
Halogeen
Halogeen is offline
Ik denk dat het een kwestie is van ergens beginnen en toch ook vooral veel lezen en beperk je niet tot alleen Nederlandse poezie, maar vermijd vertaalde poezie. En schuw de grote namen niet, zoals ik zelf geneigd ben.
Oud 07-07-2010, 13:53
Verwijderd
'Vliegen' van Judith Herzberg
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 17:39
Rivka
Rivka is offline
Judith Herzberg vind ik ook fijn ja, en oh, Annie MG Schmidt <333333
Reageren

Regels voor berichten