Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2010, 18:27
Femic
Femic is offline
Stel... Er is een huurovereenkomst voor woonruimte, waarin is bepaald dat de huurtermijn één jaar is en dat, indien na die tijd de huur doorgaat, de overeenkomst na stilzwijgend wordt verlengd voor onbepaalde tijd. De overeenkomst is tussentijds opzegbaar met wederzijds goedvinden. Ook is bepaald dat de opzegtermijn voor de huurder twee maanden is. De termijn voor huurbetaling is een maand (er wordt dus elke maand huur betaald).

Nu wil de huurder na drie maanden van de huurovereenkomst af en wel zo snel mogelijk. Nou weet ik dat in principe geldt dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de termijn voor huurbetaling, dus in dit geval één maand (art. 7:271 lid 5 onder a BW).

Ik weet ook dat een huurovereenkomst alleen voor bepaalde tijd kan worden aangegaan indien dat op één van de in de wet genoemde gronden wordt gedaan (art. 7:274 lid 2 BW). Een dergelijke grond wordt in de betreffende huurovereenkomst niet genoemd (en is ook niet aanwezig). Nou volgt hieruit volgens mij dat in dit geval de huurovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan. En daaruit zou toch weer moeten volgen dat de overeenkomst te allen tijde door de huurder kan worden opgezegd tegen een termijn van één maand (en dus ook zonder goedvinden van de verhuurder).

Nou lees ik hier het volgende:

Spoiler

Volgens mij is dit: "In artikel 7:271 lid 2 BW staat dat een huurovereenkomst van onbepaalde tijd kan worden opgezegd tegen een voor betaling van de huurprijs overeengekomen dag (meestal de eerste van de maand). Er staat dus niet dat partijen de huur kunnen opzeggen tegen iedere voor betaling van de huurprijs overeengekomen dag. Het staat huurder en verhuurder dus vrij aan te geven dan niet tegen iedere betaaldag kan worden opgezegd, maar slechts tegen een bepaalde in de toekomst gelegen betaaldag."

niet in overeenstemming met art. 7:271 lid 5 onder a BW?

Nou goed, het is mij dus niet helemaal duidelijk of in dit geval de huurovereenkomst vóór het aangegane tijdstip kan worden opgezegd (zonder goedvinden van verhuurder) en zo ja, tegen welke termijn. Iemand die meer duidelijkheid kan bieden? Alvast veel dank!
Reageren

Regels voor berichten