Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2010, 21:37
Verwijderd
Wat gebruik jij het liefste om werken te maken? Beeldhouw jij met klei of houw je uit steen of hout, giet je gips? Teken je het liefst met een tablet op de pc, ben je een liefhebber van met verf kliederen? Wat voor verf gebruik je het liefst. Teken je liever met harde of zachte potloden, balpen, houtskool? Wat wil je graag nog proberen?

Beeldhouwen kan ik niet, al heb ik wel een paar vogels uit klei gemaakt. Ooit heb ik heel fijne klei gehad, een die je kunt bakken in de magnetron, maar die kan ik niet meer vinden. Hij is heel licht en makkelijk te beschilderen. Die zou ik graag nog eens gebruiken.

Verder ben ik niet zo goed met een tekentablet, dus mijn wacom gebruik ik bijna nooit. Vroeger maakte ik nog wel eens vectoren en photoshopdesigns met de muis, maar sinds ik geen webdesign meer doe, is dat een beetje verwaterd. Logo's heb ik eigenlijk altijd met de hand getekend.

Schilderen deed ik vroeger alleen met gouache en waterverf, pas tijdens mijn studie aan de kunstacademie ben ik acryl en olieverf gaan aanschaffen. Het liefst gebruik ik acryl, olie kan ik mee werken als ik het genoeg verdun op papier, maar ik hou er niet van om het op doek te gebruiken, ik ben daar veel te ongeduldig voor en ik vind het medium ook veel te duur om je penselen te spoelen en als je dat niet vaak genoeg doet, wordt alles zo'n flauwe kleur.
Bister vind ik ook mooi spul, daar heb ik 1 keer een stilleven mee gemaakt en de ene leraar dacht dat de andere leraar het had gemaakt

Qua papier heb ik het liefst ruw, korrelig papier. Grijstinten vind ik ook heel mooi om op te werken.

Tekenen doe ik met zachte potloden, harde potloden zijn niet aan mij besteed. Houtskool is ook een favoriet. Jammer is dat ik niet erg netjes werk en al snel vlekken krijg als ik met zulk zacht materiaal werk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2010, 09:34
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ik wil heel graag leren om te tekenen met een tekentablet, maar de keren dat ik het heb geprobeerd snap ik er niets van en krijg ik alleen maar lelijke dingen. Noodles, workshop me!

Ik schilder graag, alleen ben ik daar gewoon niet zo goed in. Dan gebruik ik Acrylverf. Verder typ ik mijn gedichten en schets ik met potlood, en als ik al verf heb gebruikt op het doek, dan gebruik ik houtskool. Soms gebruik ik ook houtkool om de verf wat donkerder te maken, dat geeft een iets ander effect dan zwarte verf.
Oud 05-07-2010, 14:40
Verwijderd
Pen. Ik ben een echte tekenaar en pennen zijn zo fijn.

Ik heb een haat/liefdeverhouding met kroontjespen+inktpotje en verf. Hoewel het allebei superlekker werkt, heb ik echt een hekel aan het feit dat je zo veel moet doen voor je eindelijk bezig kunt gaan. Alles klaarzetten, water zoeken, verf op palet doen, ondergrond verfveilig maken, manmanman ik ben een half uur verder voor ik eindelijk aan de slag kan. Ik denk dat zich dat wel oplost als ik ooit eindelijk een atelier heb en alle troep gewoon kan laten staan en het niet uitmaakt als ik op de vloer mors, maar vooralsnog vind ik het echt zoooo irritant.

Oh kleurpotloden zijn ook de bom, hoewel ik ze weinig gebruik. En pastelkrijt, daar kan ik steeds leukere dingen mee. Ik hou sowieso van materiaal waarbij je snel een heel oppervlak vol hebt hihi, zoals verf. Maar priegelen met fijne lijntjes vind ik dus ook heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 14:40
Verwijderd
Oh en ik heb ook een tablet en kan er prima mee werken, maar tegenwoordig doe ik het zelden nog.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2010, 16:44
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ehm, voor ik naar de academie ging was ik echt een schilder/tekenaar. Ruimtelijk werken ben ik eigenlijk nooit echt in geinteresseerd geweest en daarbij ben ik er niet erg goed in.

Fotografie en Audiovisueel (film/geluid) waren voor mij helemaal nieuw en zeker die laatste heeft potentie en begin ik ook steeds leuker te vinden. Terwijl tekenen/schilderen minder is. Tekenen gaat nu wel veel beter, maar het kost me wel uren voordat ik het scherp getekend heb. Eerst ging schilderen beter. Wellicht ligt het aan de windrichting ofzo. Als ik schilder is het met olieverf. Voor de academie deed ik dat met acryl, maar nu kan ik er niet eens meer mee omgaan. Flauwe kleuren, veel te snel droog. Nee echt troep mijns inziens.

In grafiek was ik redelijk goed, vond ik ook echt leuk om te doen, maar het is nogal bewerkelijk en het sloot niet meer aan bij mijn visie dus dan hou je er toch mee op. Ik vind het wel echt heerlijk om tot je ellebogen in de inktdrap te staan. De geur van zo'n grafieklokaal is ook echt onvervangbaar.

@ Freyja, inkt vind ik juist heerlijk omdat het zo ontzettend snel gaat. Inkt is echt de ontdekking van dit jaar. Verf is inderdaad bewerkelijker, zeker als het olieverf is. Ik heb een hele terpetinefilterij in mijn huis staan. En het stinkt

Maar audiovisueel kost nog veel meer tijd..

@ Mutant, tekenen met zachte potloden lukt me juist niet. Toevallig vond ik een keer een keihard potloodje ergens, per toeval ontdekte ik dat ik daar juist mee kan tekenen.

Laatst gewijzigd op 05-07-2010 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2010, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Ehm, voor ik naar de academie ging was ik echt een schilder/tekenaar. Ruimtelijk werken ben ik eigenlijk nooit echt in geinteresseerd geweest en daarbij ben ik er niet erg goed in.

Fotografie en Audiovisueel (film/geluid) waren voor mij helemaal nieuw en zeker die laatste heeft potentie en begin ik ook steeds leuker te vinden. Terwijl tekenen/schilderen minder is. Tekenen gaat nu wel veel beter, maar het kost me wel uren voordat ik het scherp getekend heb. Eerst ging schilderen beter. Wellicht ligt het aan de windrichting ofzo. Als ik schilder is het met olieverf. Voor de academie deed ik dat met acryl, maar nu kan ik er niet eens meer mee omgaan. Flauwe kleuren, veel te snel droog. Nee echt troep mijns inziens.

In grafiek was ik redelijk goed, vond ik ook echt leuk om te doen, maar het is nogal bewerkelijk en het sloot niet meer aan bij mijn visie dus dan hou je er toch mee op. Ik vind het wel echt heerlijk om tot je ellebogen in de inktdrap te staan. De geur van zo'n grafieklokaal is ook echt onvervangbaar.

@ Freyja, inkt vind ik juist heerlijk omdat het zo ontzettend snel gaat. Inkt is echt de ontdekking van dit jaar. Verf is inderdaad bewerkelijker, zeker als het olieverf is. Ik heb een hele terpetinefilterij in mijn huis staan. En het stinkt

Maar audiovisueel kost nog veel meer tijd..

@ Mutant, tekenen met zachte potloden lukt me juist niet. Toevallig vond ik een keer een keihard potloodje ergens, per toeval ontdekte ik dat ik daar juist mee kan tekenen.
Ik vind het grote voordeel van acryl dat ik het op m'n verwarming/in de zon kan leggen en dan is het in 15 minuten min of meer droog, zodat ik er met inkt/potlood/krijt/collage overheen kan. Maar voor 'pure' schilderijen vind ik olieverf wel tien keer zo mooi, die helderheid krijg je gewoon nooit met acryl. Ik heb er trouwens nog nooit mee gewerkt, of nou ja, alleen als tiener beetje prutsen, niet op school. MIsschien toch een keertje doen...

Inkt snel? Als je eenmaal bezig bent wel ja! Maar alles klaarzetten enzo en wachten tot het droog is - ik ben vrij ongeduldigd geloof ik Maar de diepte van het zwart van oostindische inkt vind ik fantastisch, veel beter dan fineliners enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 00:47
Vice
Vice is offline
Op de academie heb eigenlijk bijna alles wel digitaal gedaan. En dat kon variëren van tekeningen met illustrator tot landschappen/gebouwen in 3D max.

Fotografie vind ik ook leuk om te doen. Zeker wanneer je continu aan het klooien bent met belichtingstijd en filters tot je de perfecte foto met het juiste contrast hebt. Het is helaas nu wel minder, aangezien ik zelf geen doka heb.

Schilderen heb ik al heel lang niet meer gedaan. Wil het deze zomer wel weer proberen, maar het materiaal is zo duur. Het liefst werk ik eerst met acryl voor de achtergrond en daarna nog een een beetje olieverf voor de helderheid en details. Het nadeel van schilderen is wanneer je op doek schildert, eerst dat hele ding in elkaar moet zetten. Op hout werken is wel een mooi alternatief, maar dan moet ik eerst kijken waar ik dat het beste vandaan kan halen.

Tekenen met potlood gebruik ik het liefst meerdere hardheden. Ik begin dan eerst met een hard potloodje en gebruik dan steeds een zachtere variant. Verder vind ik oostindische inkt een prachtig medium.
Oud 08-07-2010, 00:50
Vice
Vice is offline
Citaat:
Het liefst gebruik ik acryl, olie kan ik mee werken als ik het genoeg verdun op papier, maar ik hou er niet van om het op doek te gebruiken, ik ben daar veel te ongeduldig voor en ik vind het medium ook veel te duur om je penselen te spoelen en als je dat niet vaak genoeg doet, wordt alles zo'n flauwe kleur.
medium?
Op de academie werd gewoon terpentine gebruikt. Doe ik zelf ook als ik met olieverf werk.
Oud 08-07-2010, 07:16
Verwijderd
Citaat:
medium?
Op de academie werd gewoon terpentine gebruikt. Doe ik zelf ook als ik met olieverf werk.
Ja terpentijn en nog iets anders gemengd. Ik weet van buiten niet wat het is, zal het straks thuis eens opzoeken. Daarnaast geurloze terpentijn, want anders stinkt alles.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 12:03
Verwijderd
Vulpen en papier, of een Wordbestand of concept e-mail. Maar ik schrijf dan ook alleen. Op de zeldzame momenten dat ik me anders uit heb ik het liefst vetkrijt in mijn handen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 15:40
Verwijderd
Ik werk tegenwoordig voornamelijk met mijn tekentablet, dus direct in Photoshop. Het gemak van aanpassen, weggummen en eroverheen tekenen is enorm in vergelijking met pen en papier. Al vind ik het wel jammer dat ik dat een beetje verleer

Ik wil wel nog eens echt gaan schilderen of houtskool gebruiken, maar dat zit er voorlopig nog even niet in.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Ja terpentijn en nog iets anders gemengd. Ik weet van buiten niet wat het is, zal het straks thuis eens opzoeken. Daarnaast geurloze terpentijn, want anders stinkt alles.
Het heet gewoon medium. Dat meng je met terpentijn voor de olieverf. Hoe meer medium, des te vettiger en hoe langzamer het droogt. Terpentijn verdunt en doet het sneller drogen... zoiets heb ik toch meegekregen geloof ik, is ook al een tijd terug.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 11:52
Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik gebruik Word, pen en papier of DoP. Maar ik schrijf dan ook alleen net als Medeia. Heel af en toe heb ik een potlood of pen in handen om te tekenen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 12:24
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Inkt snel? Als je eenmaal bezig bent wel ja! Maar alles klaarzetten enzo en wachten tot het droog is - ik ben vrij ongeduldigd geloof ik Maar de diepte van het zwart van oostindische inkt vind ik fantastisch, veel beter dan fineliners enzo.
Die foto in het 'show je partner' topic, waar ik voor al die portretten zit zijn allemaal met inkt gemaakt. Ik heb 80 portretten afgelopen half jaar gemaakt van vrienden. Dan ging ik met een opschroefbare lamp, een grote fles inkt en twee kwastjes, pakje tissues, een plastic bekertje voor water, het hele land door om vrienden en familie te portretteren. Persoonlijk vond ik dat nog vrij snel gaan. Gewoon een standaard etui waar alles in zat en hup weg. De diepte is inderdaad geweldig. Acryl klaarzetten kost ook veel tijd, toch?

Nou, als je ongeduldig bent zou ik niet aan olie beginnen. Voor je het medium, terpentine alle kwasten schoon en oliepallet goed en welk klaar hebt, kom je erachter dat je de ondergrond nog met preparen of eerst proefjes moet maken of wat ook. Als je een laag opgezet hebt, kun je weer gaan wachten tot die een beetje droog is, zodat je er goed overheen kunt werken. Haha, geduld is een schone zaak, dan zijn fineliners nog het snelst idd.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Die foto in het 'show je partner' topic, waar ik voor al die portretten zit zijn allemaal met inkt gemaakt. Ik heb 80 portretten afgelopen half jaar gemaakt van vrienden. Dan ging ik met een opschroefbare lamp, een grote fles inkt en twee kwastjes, pakje tissues, een plastic bekertje voor water, het hele land door om vrienden en familie te portretteren. Persoonlijk vond ik dat nog vrij snel gaan. Gewoon een standaard etui waar alles in zat en hup weg. De diepte is inderdaad geweldig. Acryl klaarzetten kost ook veel tijd, toch?

Nou, als je ongeduldig bent zou ik niet aan olie beginnen. Voor je het medium, terpentine alle kwasten schoon en oliepallet goed en welk klaar hebt, kom je erachter dat je de ondergrond nog met preparen of eerst proefjes moet maken of wat ook. Als je een laag opgezet hebt, kun je weer gaan wachten tot die een beetje droog is, zodat je er goed overheen kunt werken. Haha, geduld is een schone zaak, dan zijn fineliners nog het snelst idd.
Nou ja het grote voordeel van olieverf voor mijn ongeduld is dat ik dan rustig nat in nat kan werken, want ik meng het liefst op het doek En acryl droogt daar te snel voor. Maar idd, ook voor acryl alles klaarzetten is veel werk, dat vind ik ook irritant. Ik zou graag een atelier hebben waar ik alles gewoon kan laten staan, dan is het niet meer zo'n probleem
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 18:35
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Nou ja het grote voordeel van olieverf voor mijn ongeduld is dat ik dan rustig nat in nat kan werken, want ik meng het liefst op het doek En acryl droogt daar te snel voor. Maar idd, ook voor acryl alles klaarzetten is veel werk, dat vind ik ook irritant. Ik zou graag een atelier hebben waar ik alles gewoon kan laten staan, dan is het niet meer zo'n probleem
Ja oke, wat dat betreft heb ik de afgelopen 2 jaar niet te klagen gehad op mijn 300m2
Met citaat reageren
Oud 16-07-2010, 13:17
SketchyKo
SketchyKo is offline
SumoPaint vind ik zelf heel leuk om te gebruiken (niet dat ik het kan ofzo ) het lukt nooit helemaal bij mij..
Oud 16-07-2010, 13:18
SketchyKo
SketchyKo is offline
sumopaint kun je trouwens gratis online doen , kweet de site niet meer
Oud 18-07-2010, 20:08
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
karbonpapier was ik nog vergeten te noemen <3
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 12:24
me-nu
me-nu is offline
Ik gebruik het liefst pastelkrijt omdat ik graag snel werk en je daarmee zo lekker kan vegen. Als ik schilder gebruik ik het liefst acryl en bij potlood tekeningen combineer ik vaak verschillende hardheden, van heel zacht tot hard.

Op de computer gebruik ik het liefst Blender 3D.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 14:03
Verwijderd
Zit jij op de kunstacademie??
Cool!!!
welke zit je als ik vragen mag?
en hoe bevalt die?
want ik wil daar over een aantal jaren ook naartoe
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten