Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2010, 13:55
Verwijderd
Geen flauw idee. Wat wil ik worden? Ik heb echt niks wat later mijn beroep zou kunnen worden. Ik heb nog een paar jaar om te kiezen, maar ik zou toch al een beetje willen weten. Hebben jullie tips bij het zoeken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2010, 14:22
Chariot
Chariot is offline
Ik ken het. Tijdens mijn vmbo-periode heb ik veel van beroep gewisseld, maar gelukkig wist ik wel dat ik richting economie wilde. Misschien moet je een sector bedenken, die je leuk lijkt? Zorg en welzijn, techniek, economie of agrarisch? Binnen deze 4 heb je ook weer bepaalde richtingen, maar daar ga ik nu even niet te veel op in. Als je uiteindelijk een sector vind, dan kun je je daar binnen weer geen orienteren. Dit heeft bij mij al een stuk geholpen, al had ik duizend beroepen in mijn hoofd.

Nog een tip: Maak je niet te druk en denk rustig na. Ga het niet overhaasten! Maak een beroepskeuzetest en laat de uitslag even bezinken. Praat met mensen die jou goed kennen over het beroep, dat zij bij jou vinden passen.

Welk niveau doe je nu?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 14:45
Verwijderd
ik doe vwo
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 14:58
Verwijderd
In welke klas zit je? Ik zit nu in 4vwo en ik weet ook nog steeds niet wat ik wil gaan doen.
Ik heb het profiel NG met economie gekozen. Dit heb ik gekozen omdat ik dan alle studies nog kan gaan doen.

Het beste wat je kunt doen om te kiezen is naar open dagen, meeloopdagen etc. gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 15:05
Verwijderd
ik ga naar 3.. dus ik heb nog wel veel tijd. dankje
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 15:20
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Kijk gewoon eens rond op sites van universiteiten en hogescholen. Lees gewoon eens de beschrijving van een studie die wel interessant klinkt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 15:37
Verwijderd
Doe een beroepskeuzetest, dan heb je vaak al enig idee waar je interesses liggen.
En aangezien je naar klas 3 gaat heb je nog tijd zat om een studie uit te vinden. Volgend jaar hoef je pas een profiel te kiezen, tegen die tijd zul je wel al enig idee hebben wat je wilt. Ik wist het pas zeker in de 6e.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2010, 18:48
silentbob
silentbob is offline
ik ben net over naar de 5e (gymnasium) en ik weet ook alleen nog maar vaag welke richting ik op wil(sterrenkune, theoretische natuurkunde of biologie)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 06:15
Verwijderd
doen ze bij jullie op school niet aan excursies? bij ons op school hebben we elk jaar 4 excursies waarvan je er 2 mag kiezen om mee te gaan, dan kom je meer te weten over een bepaalde richting, maarja ik zit op VMBO ik weet niet hoe het bij jullie zit.
voor VMBO'ers hebben ze trouwens bij ons in de buurt veel beroepenmarkten,met allemaal stands dat je veel te weten komt over een bepaald beroep, mss eens een idee, ookal is dat dan voor vmbo mss ontdek je toch wel een richting die je in wilt en meestal zijn daar ook wel HBO opleidingen van
Met citaat reageren
Oud 08-07-2010, 12:37
Verwijderd
Excursies m.b.t. beroepskeuze krijg je echt nog niet in de 1e en de 2e. Ik had dat voor het eerst in de 3e, in de vorm van een uitstapje naar INHolland Amsterdam en later in de 4e de VU. Je kunt natuurlijk ook zelf open dagen van universiteiten en hogescholen bezoeken.

Een beroepenmarkt is geen slecht idee, alleen moet je die wel op het juiste moment tegenkomen.

Ik zou zeggen maak je niet teveel zorgen, je hebt nog alle tijd.
Mocht je jezelf toch willen testen, dan zou ik www.studiekeuze123.nl aanraden. Veel tests die je van pas kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 22:04
arPos
arPos is offline
Citaat:
Geen flauw idee. Wat wil ik worden? Ik heb echt niks wat later mijn beroep zou kunnen worden. Ik heb nog een paar jaar om te kiezen, maar ik zou toch al een beetje willen weten. Hebben jullie tips bij het zoeken?
Dat had ik ook, toen ben ik de zeevaart maar in gegaan, bevalt goed.
Oud 18-07-2010, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Excursies m.b.t. beroepskeuze krijg je echt nog niet in de 1e en de 2e. Ik had dat voor het eerst in de 3e, in de vorm van een uitstapje naar INHolland Amsterdam en later in de 4e de VU. Je kunt natuurlijk ook zelf open dagen van universiteiten en hogescholen bezoeken.

Een beroepenmarkt is geen slecht idee, alleen moet je die wel op het juiste moment tegenkomen.

Ik zou zeggen maak je niet teveel zorgen, je hebt nog alle tijd.
Mocht je jezelf toch willen testen, dan zou ik www.studiekeuze123.nl aanraden. Veel tests die je van pas kunnen komen.
ik heb anders al 4 excursies gehad en een beroepenmarkt in vmbo 1+2
Met citaat reageren
Oud 18-07-2010, 13:33
Verwijderd
Op het vmbo moet je natuurlijk ook een stuk eerder kiezen dan op het vwo.

Maar zelf open dagen ed bezoeken kan natuurlijk prima. Maar grote kans dat je school er ook nog genoeg aandacht aan besteed de komende twee/vier jaar. En anders zou ik zelf eens langs de decaan gaan (kan sowieso natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 23:15
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik word begin dit schooljaar 21 en ik denk nu pas een goede keuze gemaakt te hebben. Maak je niet druk. Je hebt zat tijd. Gewoon veel aandacht besteden aan de dingen waar je oprecht gelukkig van wordt.

Een studie kiezen wordt dan ook makkelijker
Met citaat reageren
Oud 20-07-2010, 16:04
JUR-95
JUR-95 is offline
Grafisch ?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2010, 16:05
JUR-95
JUR-95 is offline
ik ga zelf naar Grafisch Lyceum Utrecht
Interactive vormgeving
- websites
- games
- animaties
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 18:34
Verwijderd
Citaat:
ik ga zelf naar Grafisch Lyceum Utrecht
Interactive vormgeving
- websites
- games
- animaties
ben jij daar toegelaten??
zou ik mogen weten wat je tijdens die toelating moet doen enzo??
en hoe je een goed portfolio maakt??
want ik wil zelf over 2 jaar naar die in utrecht rotterdam of eindhoven,
maar dan weet ik n beetje wat ik kan verwachten enzo
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 04:52
Verwijderd
Citaat:
Het duurde voor mij ook heel lang voordat ik had gevonde wat ik echt leuk vond.

Doe iets wat je interesseert of waar je goed in bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten