Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2010, 14:43
tuttebel
tuttebel is offline
Hoi,

ik ga volgend jaar een MA International Relations (Internationale Betrekkingen) doen in Belfast. Hiervoor heb ik een andere MA gedaan (Interculturele Communicatie) en heb wel wat voorkennis, maar ik wil niet voor te grote verrassingen komen te staan.

Zijn er hier studenten Internationale Betrekkingen? Wat raden jullie me aan voor basis-materiaal/boeken voor zelfstudie?

Dankjewel!
Oud 13-07-2010, 17:10
JanDeVries
JanDeVries is offline
Het zal in Ierland waarschijnlijk anders zijn maar bij de BA IB/IO in Groningen lag toch wel sterk de nadruk op de EU. Verder veel basiskennis over de VN, NAVO, de geschiedenis van Europa en de E(E)G, eigenlijk vrij standaard. Europees en Internationaal Recht kwamen ook vaak aan de orde (zij het erg marginaal), verder bestond een groot deel van de studie uit internationale economie/handelsbetrekkingen (idem). Ik heb wel een paar boeken voor je die als basis kunnen dienen (incl. gehighlighte belangrijke passages! Al het moeilijke werk is al voor je gedaan!), laat maar weten of je interesse hebt.
Oud 13-07-2010, 18:07
Verwijderd
omg tuttebel en jandevries in 1 topic
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 18:41
Mema
Mema is offline
Citaat:
omg tuttebel en jandevries en hppa in 1 topic
Oud 13-07-2010, 20:36
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:
Het zal in Ierland waarschijnlijk anders zijn maar bij de BA IB/IO in Groningen lag toch wel sterk de nadruk op de EU. Verder veel basiskennis over de VN, NAVO, de geschiedenis van Europa en de E(E)G, eigenlijk vrij standaard. Europees en Internationaal Recht kwamen ook vaak aan de orde (zij het erg marginaal), verder bestond een groot deel van de studie uit internationale economie/handelsbetrekkingen (idem). Ik heb wel een paar boeken voor je die als basis kunnen dienen (incl. gehighlighte belangrijke passages! Al het moeilijke werk is al voor je gedaan!), laat maar weten of je interesse hebt.
Dankjewel! Weet je zo gauw hoe die boeken heten? Ik wil namelijk eerst kijken of ze ook in de universiteitsbieb te krijgen zijn.
Oud 14-07-2010, 15:30
JanDeVries
JanDeVries is offline
Citaat:
Dankjewel! Weet je zo gauw hoe die boeken heten? Ik wil namelijk eerst kijken of ze ook in de universiteitsbieb te krijgen zijn.

Uit mijn hoofd de belangrijkste boeken, waarschijnlijk heb je ze niet allemaal nodig:

International Relations - Goldstein & Pevehouse (naar mijn herinnering een zeer uitgebreid boek, helaas erg onsamenhangend want elk hoofdstuk geschreven door een andere auteur)
European Union, the basics - Warleigh-Lack (klein, beknopte geschiedenis en uitleg van de EU, best handig)
Democracy in Europe - Vivien Schmidt
Internationaal en Europees Recht - ??

Wat betreft de economievakken heb ik geen idee of je daar echt iets aan zal hebben, dat was toch meer voor de mensen die daar later in verder wilden want wat ik bij die vakken geleerd heb, ben ik eigenlijk meteen alweer vergeten en is later ook nooit meer teruggekomen in andere vakken. Was er ook bijzonder slecht in, dat kan er ook mee te maken hebben gehad
De rechtenboeken en -bundels zijn waarschijnlijk wel handig om basiskennis op te doen, vooral met het oog op alle verdragen en conventies waarop het hele internationale-betrekkingen-gebeuren gestoeld is. Ik denk alleen dat Internationaal en Europees recht wel een onderwerp is waar je óf al kennis van moet hebben, óf een paar vakken van zal moeten volgen want met alleen boeken en bundels zal de essentie van het ontstaan van het internationaal & Europees recht toch niet helemaal goed uit de verf komen. (Maar misschien onderschat ik je intelligentie nu gewoon )
Oud 14-07-2010, 15:43
JanDeVries
JanDeVries is offline
Ohja, namen die graag en vaak terug willen komen, dus waar je misschien goed aan doet misschien een boek/artikeltje van te lezen:
Robert Keohane, Francis Fukuyama, Kenneth Waltz (laat af en toe een citaatje uit Man, the State and War vallen en je bent IN bij al je docenten - idem met Machiavelli's The Prince), Fareed Zakaria, Hans Morgenthau, Thomas Hobbes
Oud 19-07-2010, 13:20
Simon
Simon is offline
Citaat:
Hej Tuttebel, ik heb geschiedenis internationale betrekkingen gestudeerd. Ik wil best wel eens met je -staand bij mijn boekenkast- kletsen over welke boeken je zou moeten lezen. Dan mag je ook wel wat boeken van mij lenen. Je hebt m'n nummer!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 17:14
Breg
Breg is offline
Heb internationale betrekkingen op bachelor-niveau in Schotland gestudeerd.
In het 1e semester van het 1e jaar gebruikten wij o.a. voor algemene overzichten/introductie/geschiedenis:
Joseph Nye - understanding international conflicts
Young and Kent - international relations since 1945
Baylis et al. - The globalization of world politics
Keylor - The 20th century world and beyond

en in het 2e semester o.a.:
Rittberger et al. - International Organization
Armstrong et al. - international organisation in world politics

Verder inderdaad zoals al eerder gezegd is: Keohane, Fukuyama, Morgenthau, Hobbes, Huntington hebben beroemde/belangrijke dingen geschreven. Al zoek je ze maar op op wikipedia om enigzins een idee te hebben wie ze zijn.
Oud 11-12-2010, 15:12
tesselmellema
tesselmellema is offline
Daar ben je dan, zoals je ziet,
is hier je kadotje zeker niet.
Wel is dit een prima plek
om te praten met je medestudenten, ze zijn niet gek.

Internationale Betrekkingen, een hele mond vol
maar wel internationaal, dat geeft jou veel lol.

klik hier
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten