Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2002, 19:52
Mystique
Mystique is offline
Vorig jaar eind september ben ik met wat vrienden tegen een lantaarnpaal tot stilstand gekomen. We zijn de bocht uitgevlogen met een snelheid van 80 km per uur. Ik zat achterin en (domdomdom) geen gordel om en ben gelanceerd tegen de stoel voor me. Op eerste instantie had ik niks totdat ik me de volgende dag beroerd voelde en op school instortte. Het ziekenhuis vertelde dat ik een lichte hersenschudding had en binnen twee weken wel genezen zou zijn. Niet dus. Ik ben nu bijna een jaar verder en net met een revalidatie begonnen. In dit jaar heb ik veel hoofdpijn gehad. Vooral in het begin. Dan had ik het de hele dag door. Zo erg dat ik nu 'normale' hoofdpijntjes niet meer voel. Ook is mijn concentratie slecht, ben ik erg lichtgevoelig, ontzettend snel moe en snel emotioneel (en nog heel wat dingen).
Maar niet alleen zijn mijn klachten lichamelijk maar ook psychish. Doordat mensen niet begrijpen wat je voelt, omdat ze niks zien begrijpen ze je niet. Als je dan moet stoppen omdat je niet meer kan krijg je veel onbegrip. Of ze proberen het te begrijpen, maar zijn het een uur later vergeten omdat je er toch normaal bijloopt. Door al die dingen ben ik ook met mezelf in de knoop geraakt. iets wat ik met die revalidatie allemaal ga aanpakken en mijn vriedn steunt me echt heel erg goed en begrijpt me ook echt, maar verder heb ik niemand die me echt begrijpt en ben ik zelf een muurtje om me heen gaan bouwen.
Nu was mijn vraag: zijn er mensen met een whiplash en die dit herkennen? (hoeft niet perse een whiplash te zijn hoor, eigenlijk heb ik ook een post commotioneel syndroom maar het heeft precies dezelfde symptomen en whiplash is meer bekend).
Oud 08-08-2002, 23:49
@pie
@pie is offline
Citaat:
Mystique schreef:
Vorig jaar eind september ben ik met wat vrienden tegen een lantaarnpaal tot stilstand gekomen. We zijn de bocht uitgevlogen met een snelheid van 80 km per uur. Ik zat achterin en (domdomdom) geen gordel om en ben gelanceerd tegen de stoel voor me. Op eerste instantie had ik niks totdat ik me de volgende dag beroerd voelde en op school instortte. Het ziekenhuis vertelde dat ik een lichte hersenschudding had en binnen twee weken wel genezen zou zijn. Niet dus. Ik ben nu bijna een jaar verder en net met een revalidatie begonnen. In dit jaar heb ik veel hoofdpijn gehad. Vooral in het begin. Dan had ik het de hele dag door. Zo erg dat ik nu 'normale' hoofdpijntjes niet meer voel. Ook is mijn concentratie slecht, ben ik erg lichtgevoelig, ontzettend snel moe en snel emotioneel (en nog heel wat dingen).
Maar niet alleen zijn mijn klachten lichamelijk maar ook psychish. Doordat mensen niet begrijpen wat je voelt, omdat ze niks zien begrijpen ze je niet. Als je dan moet stoppen omdat je niet meer kan krijg je veel onbegrip. Of ze proberen het te begrijpen, maar zijn het een uur later vergeten omdat je er toch normaal bijloopt. Door al die dingen ben ik ook met mezelf in de knoop geraakt. iets wat ik met die revalidatie allemaal ga aanpakken en mijn vriedn steunt me echt heel erg goed en begrijpt me ook echt, maar verder heb ik niemand die me echt begrijpt en ben ik zelf een muurtje om me heen gaan bouwen.
Nu was mijn vraag: zijn er mensen met een whiplash en die dit herkennen? (hoeft niet perse een whiplash te zijn hoor, eigenlijk heb ik ook een post commotioneel syndroom maar het heeft precies dezelfde symptomen en whiplash is meer bekend).
een whiplash heeft te maken met je nekspieren, het oprekken of kneuzen daarvan

waar jij hier over praat is een hersenbeschadiging....
Oud 09-08-2002, 17:54
Mystique
Mystique is offline
Citaat:
@pie schreef:

een whiplash heeft te maken met je nekspieren, het oprekken of kneuzen daarvan

waar jij hier over praat is een hersenbeschadiging....
Whiplash is niet alleen de nek. Dat is dus de grote fout die iedereen maakt. Van whiplash krijg je concentratiestoornissen, geheugenverlies e.d en dat kan alleen een nekbeschadiging nooit opleveren.
Bij een whiplash maak je een grote zwiep met je nek waardoor die een grote klap krijgt en je dus last van je nek krijgt, maar je hersenen worden ook geklotst tegen je schedelwand en dat levert beschadigingen op en zelfs dode hersencellen. En dat levert o.a die concentratiestoornissen op.
Ik heb alleen geen whiplash volgens de medici omdat ik geen kop-staart-botsing heb gehad. Daarom heet het bij mij post commotioneel syndroom. Maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
Oud 10-08-2002, 15:09
scralatchtica
scralatchtica is offline
vorig jaar ben ik naar earect (even ter informatie: een metal-punkfestival in belgië) geweest en tijdens het optreden van sepultura stond ik net voor zo'n mast. één of andere flippie dude was erin geklommen en net toen ik omdraaide en opkeek om te zien wat er gebeurde, sprong die vent opme (opmn nek/hals dus).. we belandden alle2 op de grond en ik heb er even gelegen, want alles was zwart, en dat ging pas over nadat een vriend mij buitengedragen had.. ik had ongeloofleke pijn inmn nek en ik kon mn hoofd nimer draaien. een tijd later kreeg ik enorme hoofdpijn en ik voelde me misselijk.. de dag erna ben ik naar de dokter geweest, die heeft vastgesteld dat ik een whip-lash had, maar een nogal lichte vorm ervan.
na enkele weken was het min of meer over, maar zoals de dokter zei: het geneest niet helemaal, dus als ik snel metmn hoofd draai of een abrupte beweging maak, heb ik enorm veel last aanmn nek.. voor de rest heb ik niet echt last van al die andere symptomen waarover je sprak, maar bij jou was het waarsgijnlek een meer ernstige vorm van whip-lash..
meer kan ik niet helpen, sorry!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 19:19
@pie
@pie is offline
Citaat:
Mystique schreef:

Whiplash is niet alleen de nek. Dat is dus de grote fout die iedereen maakt. Van whiplash krijg je concentratiestoornissen, geheugenverlies e.d en dat kan alleen een nekbeschadiging nooit opleveren.
Bij een whiplash maak je een grote zwiep met je nek waardoor die een grote klap krijgt en je dus last van je nek krijgt, maar je hersenen worden ook geklotst tegen je schedelwand en dat levert beschadigingen op en zelfs dode hersencellen. En dat levert o.a die concentratiestoornissen op.
Ik heb alleen geen whiplash volgens de medici omdat ik geen kop-staart-botsing heb gehad. Daarom heet het bij mij post commotioneel syndroom. Maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer.
wat ik zeg, hersenbeschadiging

een whiplash hoeft niet uit te draaien op een hersenbeschadiging, maar de nekspieren zijn wel altijd de klos
Oud 11-08-2002, 21:08
Mystique
Mystique is offline
Citaat:
@pie schreef:

wat ik zeg, hersenbeschadiging

een whiplash hoeft niet uit te draaien op een hersenbeschadiging, maar de nekspieren zijn wel altijd de klos
Tja dan blijven wij hier van mening verschillen. Zoals heel veel mensen van mening verschillen over wat een whiplash nu eigenlijk is. Wel erg opvallend dat mensen (waarvan vastgesteld is dat ze een whiplash hebben) dezelfde symptomen hebben als ik. En dat is dus niet alleen de nek. Er is laat nog een heel programma aan gewijd (vinger aan de pols).
En ik ontken niet dat ik een hersenbeschadiging heb maar dat hangt samen met een whiplash en is ook de verzamelnaam ervan. En ik heb ook echt wel last van mijn nek hoor. Die is ontzettend instabiel, maar ik het meer last van mijn nek.

Regels voor berichten