Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2010, 17:01
Lasagna
Lasagna is offline
Hoi hoi,

Ik heb zelf veel interesse in studies als geneeskunde, farmacie, bio-medische wetenschappen, gezondheidswetenschappen en ga zo maar door. De werking van het lichaam fascineert mij ontzettend!

Maar ik hecht ook ontzéttend veel waarde aan diervriendelijkheid en milieu. Nu weet ik uiteraard dat er in de geneeskunde nog heel veel dierproeven gedaan worden, en dit is eigenlijk voor mij een struikelblok om zo'n studie te kiezen... Kan iemand mij hier meer informatie over geven? Zijn er ook studies/richtingen waarbij ik hier in ieder geval niet mee te maken krijg?

En natuurlijk heb ik er ook al over nagedacht om een studie richting milieu en dier te doen, maar weet niet zo goed wat. Wat mij het meeste interesseert, is gedragswetenschap van dieren en ecologie. Nu ben ik op een infodag geweest over biologie (bij de universiteit van Groningen), maar dit trok mij dan weer helemaal niet. Het lijkt mij niet zo leuk om heel mijn leven onderzoek te doen, en het onderwijs wil ik al helemáál niet in, dat weet ik zeker.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2010, 17:48
Verwijderd
Biologie en Medisch laboratorium onderzoek op HBO niveau werkt wel met dieren.

Daar heb ik een keertje gezien dat ze tijdens practicum allemaal een rat kregen.
De leerlingen deden de levende rat of muis in een afgesloten, glazen kooitje en vervolgens ging de gaskraan van de glasfles open die verbonden stond met het kooitje waar de muis in zat.
Na een aantal minuten ging de gaskraan dicht en werd muisje eruit gehaald.
Toen moets er worden ontleed.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:52
Lasagna
Lasagna is offline
jep, dit soort dingen bedoel ik dus... daardoor valt (medische) biologie dus ook sowieso al af voor mij.
maar wat ik mij dus afvroeg of er studies zijn waarbij je wél bezig bent met natuur/dier/menselijk lichaam maar toch ook een beetje 'lief' kunt zijn voor de natuur. ik kan heel goed tegen bloed, organen en dode dingen, maar het moet niet zo wreed zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 19:00
Verwijderd
Ik vind het zelf een beetje oppervlakkig om een hele studie en daarmee toekomst te bepalen aan de hand hiervan..

Bij elke studie op dit gebied worden niet zomaar dieren opgeofferd, alles wordt goed doordacht en verantwoord. Het staat totaal niet in verhouding tot 'overig' dierenleed zoals bij vleesfokfabrieken enzo.

Ik raad je aan een keer een proefdierenlab te bezoeken voordat je hier je keuze vanaf laat hangen. Ik heb het zelf in het kader van mijn studie ook gedaan. Ik zag erg op tegen honden daar zien, met ratten enzo had ik minder. Ik zag echter dat de dieren een beter leven hadden dan een gemiddeld huisdier en dat alles via procedures en commissies wordt besloten, of een test uberhaupt mag doorgaan en of het niet 'zuiniger' kan.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 08:35
Ieke
Ieke is offline
Ik heb bij geneeskunde nog nooit iets zelf met dieren moeten doen, alleen met menselijke lichamen. Het kan evt wel als je een onderzoel gaat doen ergens waar wel proefdieren (tenzij je bacteriën ook onder die klasse schaart) gebruikt worden, maar goed, waar je onderzoek doet is bij ons een keuze. Bij biologie hebben we ze wel moeten ontleden. Overgens weet ik niet of het uitmaakt per faculteit, zou namelijk best eens kunnen.
Overgens begrijp ik de aversie ook niet zo als ik eerlijk ben. Hoe wil je anders nieuwe dingen ontwikkelen? Maak je zelf geen gebruik van de geneeskunde etc? Ik zie het als een noodzakelijk kwaad. Bovendien worden de dieren hier in Nederland prima verzorgd voor zover ik weet.
Oud 26-08-2010, 08:48
Verwijderd
Ik heb bij geneeskunde ook nog nooit iets met dieren hoeven doen. Sommige mensen doen voor hun master-onderzoek wel dierproeven, maar dat is een heel kleine minderheid dus je kunt zonder problemen een onderzoek kiezen zonder dierproeven.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:37
Verwijderd
is dierenarts dan niet iets voor jou??
dan moet je wel dieren in laten slapen, maar dat is dan niet voor een of andere proef.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 14:02
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
dan moet je wel dieren in laten slapen, maar dat is dan niet voor een of andere proef.
De meeste mensen kiezen ervoor om dat te laten doen hoor. En dat is dan meestal omdat dat dier heel veel pijn heeft oid.
Oud 27-08-2010, 11:42
Proefdiervrij
Proefdiervrij is offline
Citaat:
Hoi hoi,
Ik heb zelf veel interesse in studies als geneeskunde, farmacie, bio-medische wetenschappen, gezondheidswetenschappen en ga zo maar door. De werking van het lichaam fascineert mij ontzettend! Maar ik hecht ook ontzéttend veel waarde aan diervriendelijkheid en milieu. Nu weet ik uiteraard dat er in de geneeskunde nog heel veel dierproeven gedaan worden, en dit is eigenlijk voor mij een struikelblok om zo'n studie te kiezen... Kan iemand mij hier meer informatie over geven? Zijn er ook studies/richtingen waarbij ik hier in ieder geval niet mee te maken krijg?
Wist je dat je als student het recht hebt om het verrichten van dierproeven in je opleiding te weigeren op grond van gewetensbezwaren. Jouw onderwijsinstelling is dan verplicht om je een alternatief lesprogramma aan te bieden. Lees hier meer over op de website van Proefdiervrij!
Groeten,
Ilona van den Haspel
Stichting Proefdiervrij
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 15:55
StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Citaat:
Als er een studie is waar je veel in dode dieren moet snijden, dan is het diergeneeskunde. Hoe wou je anders ooit de anatomie goed leren? Nou zijn natuurlijk niet al die dieren proefdieren - voor de anatomie-practica komen er veel onderdelen (poten van koeien en paarden bijv) van het slachthuis - maar er worden ook wel proefdieren gebruikt, maar dat is dan weer allemaal goedgekeurd door de ethische commissie.
Oud 27-08-2010, 18:53
Verwijderd
Citaat:
De meeste mensen kiezen ervoor om dat te laten doen hoor. En dat is dan meestal omdat dat dier heel veel pijn heeft oid.
dat snap ik wel, maar als het erom gaat of TS dieren onnodig pijn wil doen, dan is dat hierbij niet het geval,.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 19:47
arPos
arPos is offline
Als dieren worden geboren specifiek om op te testen dan lijden ze naar mijn mening niet onnodig.

vind jij van wel dan moet je maar zo'n knuffelstudie als "dierengedragswetenschapper/deskundoloog" gaan doen
Oud 29-08-2010, 23:14
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Verstikking door stikstof is de meest humane manier waarop een leven beëindigd kan worden, laat dat nou net een veelgebruikt dodingsproces voor proefdieren zijn.

Verder denk ik dat iedere studie die te maken heeft met dieren wel in ieder geval een practicum heeft waarin moet worden ontleedt. Ik het algemeen hebben deze beesten geen slecht leven gehad, ook zijn er practica waar bijvangst van de visserij wordt gebruikt.
Oud 01-09-2010, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Verstikking door stikstof is de meest humane manier waarop een leven beëindigd kan worden, laat dat nou net een veelgebruikt dodingsproces voor proefdieren zijn.

Verder denk ik dat iedere studie die te maken heeft met dieren wel in ieder geval een practicum heeft waarin moet worden ontleedt. Ik het algemeen hebben deze beesten geen slecht leven gehad, ook zijn er practica waar bijvangst van de visserij wordt gebruikt.
Ik dacht dat dat blauwzuurgas was?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 16:38
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Zou ook kunnen, het gaat in ieder geval om inerte gassen die niets met de bloedsomloop doen. Het merken van verstikking zorgt immers voor stress, wat zeker in neurologisch onderzoek niet handig is.
Oud 02-09-2010, 18:04
arPos
arPos is offline
Kan vanalles zijn, zou zelf CO opteren, ga je gewoon slapen zonder wakker te worden.
Oud 02-09-2010, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Kan vanalles zijn, zou zelf CO opteren, ga je gewoon slapen zonder wakker te worden.
Blauwzuur gas en CO werken allebei hetzelfde: verbreken de electronen transportketen op de 6e stap. (daardoor krijgt zuurstof niet zijn elektronen en stopt de celademhaling)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Biologie en Medisch laboratorium onderzoek op HBO niveau werkt wel met dieren.

Daar heb ik een keertje gezien dat ze tijdens practicum allemaal een rat kregen.
De leerlingen deden de levende rat of muis in een afgesloten, glazen kooitje en vervolgens ging de gaskraan van de glasfles open die verbonden stond met het kooitje waar de muis in zat.
Na een aantal minuten ging de gaskraan dicht en werd muisje eruit gehaald.
Toen moets er worden ontleed.
Ik kan je vertellen dat je echt niet per se met proefdieren werkt bij Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek. Ik doe de opleiding en in het eerste jaar hoef je niks met proefdieren te doen. Daarna kies je welke richting je gaat doen en dan kún je inderdaad kiezen voor zooologie (proefdieren), maar ook voor microbiologie of moleculaire biologie. Bij ons op school hangen ook posters over onderzoek naar hoe je juist mínder proefdieren hoeft te gebruiken.

@TS: zoals gezegd doe ik de opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek. Ik moet zeggen dat jouw overwegingen ook mijn overwegingen zijn geweest. Zoals gezegd hoef ik bij deze opleiding (voor zover ik weet) geen dierproeven te doen, maar dat wist ik niet voordat ik aan de opleiding begon. Een vriendin van me heeft een tijdje met dieren in laboratoria gewerkt. Zij heeft mij kunnen overtuigen dat die dieren heel goed verzorgd worden en alleen onder strenge voorwaarden mogen worden gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2010, 23:14
Lasagna
Lasagna is offline
Met iedereen in discussie gaan over het wel/niet noodzakelijk zijn van dierproeven lijkt mij zinloos, ik kan er kort over zijn:
Ik begrijp dat in de medische wereld tot op een bepaalde hoogte dierproeven 'noodzakelijk' zijn, dat is nu eenmaal zo. Maar ik kan dit zelf gewoon niet aanzien, ik wil hier niet teveel bij betrokken zijn. Dat is een beetje mijn punt.

(Overigens maak je mij niet wijs dat die dieren zo'n goed leven hebben, maar zoals ik al zei, ik ga hier niet te diep op in...)

In ieder geval bedankt voor de informatie, hier kan ik wel wat mee!
Diergeneeskunde is overigens niets voor mij, het vak trekt me gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 21:52
arPos
arPos is offline
Citaat:
Blauwzuur gas en CO werken allebei hetzelfde: verbreken de electronen transportketen op de 6e stap. (daardoor krijgt zuurstof niet zijn elektronen en stopt de celademhaling)
weer wat geleerd
Oud 16-09-2010, 16:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als je echt niet zo van dierproeven houdt is een studie als farmacie, biomedische wetenschappen en diergeneeskunde sowieso niet geschikt. Geneeskunde kan wel, ook al zul je tijdens bepaalde cursussen wel leren over onderzoek met proefdieren. Biologie zou misschien nog kunnen, als je de juiste vakken kiest. Maar ook in de basis zal je waarschijnlijk wel iets met de anatomie van mens/dier doen en kippeneieren enzo.

Wil je het echt niet tegenkomen, dan moet je eens kijken naar studies in Wageningen. Milieu e.d. Maar omdat je toch iets met ecologie wil doen is toch biologie het meest geschikt. Kijk eens in verschillende steden (niet alleen Groningen) en laat je niet afschrikken door het onderzoek. Bijna elke middelbaar scholier vindt onderzoek niets, maar gedurende hun studie vinden veel het opeens toch erg interessant.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2010, 22:04
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Wageningen heeft inderdaad wel studies die in die richting gaan zonder dierproeven, denk aan biotechnologie of moleculaire levenswetenschappen.
Oud 19-09-2010, 20:57
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Als je echt niet zo van dierproeven houdt is een studie als farmacie, biomedische wetenschappen en diergeneeskunde sowieso niet geschikt. Geneeskunde kan wel, ook al zul je tijdens bepaalde cursussen wel leren over onderzoek met proefdieren. Biologie zou misschien nog kunnen, als je de juiste vakken kiest. Maar ook in de basis zal je waarschijnlijk wel iets met de anatomie van mens/dier doen en kippeneieren enzo.

Wil je het echt niet tegenkomen, dan moet je eens kijken naar studies in Wageningen. Milieu e.d. Maar omdat je toch iets met ecologie wil doen is toch biologie het meest geschikt. Kijk eens in verschillende steden (niet alleen Groningen) en laat je niet afschrikken door het onderzoek. Bijna elke middelbaar scholier vindt onderzoek niets, maar gedurende hun studie vinden veel het opeens toch erg interessant.
Ik heb in het 1e jaar biologie verschillende dieren moeten ontleden. Deel ervan was verkeersslachtoffer, maar een ander deel overgebleven muizen uit het proefdiercentrum. Verder hebben we ook gewerkt met bevruchte eieren. Dit was het algemene jaar, ik wilde eigenlijk medische biologie doen, maar destijds was het zo dat de mensen die de ecologiekant wilden, net als de medische biologen ook een dik jaar algemeen moeten volgen.
Reageren

Regels voor berichten