Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2010, 11:44
EATit
EATit is offline
Hee,
Waarschijnlijk moet ik een bril.
Maar dat staat mij niet.
En ik vind die dingen echt vervelend.
Ze beslaan, worden nat en je moet er 'voorzichtig' mee zijn als je geen gebroken pootjes wilt.
Nu wil ik dus lenzen.. wat zijn jullie ervaringen??
En vanaf welke leeftijd mag je lenzen?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 11:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Die pootjes breken echt niet zomaar af, hoor. Natuurlijk moet je niet op je bril gaan staan, maar met lenzen moet je veel voorzichtiger doen. Als je een bril laat vallen, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Als je een lens laat vallen, ben je een kwartier aan het zoeken

Heb je al wel geïnformeerd bij de opticien of lenzen voor jou een mogelijkheid zijn? Ik heb zelf geen lenzen, maar toen ik dat overwoog, bleek dat dat met mijn ogen helemaal niet mogelijk is.
Oud 29-08-2010, 12:05
dr.rootz
dr.rootz is offline
Ik draag vaste lenzen sinds mijn 15e. De opticien adviseerde mij op die leeftijd om harde lenzen te nemen, omdat die meer zuurstofdoorlatend zouden zijn (wellicht is dat nu niet meer zo; de techniek staat niet stil). T.o.v. een bril hebben lenzen eigenlijk alleen maar nadelen, behalve dat het je misschien beter staat.

Nadelen:
  • Kan het hoornvlies van je ogen beschadigen (belangrijk).
  • Als je een lens verliest vind je die niet (makkelijk) terug.
  • Als je zand o.i.d. in je ogen krijgt kan dat achter je lens gaan zitten en irriteren
  • Lenzen zijn duurder in aanschaf en in onderhoud.
  • Gaan ongeveer 5 jaar mee, daarna zijn ze lastig schoon te maken door kleine oppervlakkige krasjes die met de jaren ontstaan en worden ze sneller vies.
dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 12:09
Sudoku.
Sudoku. is offline
Ik heb lenzen, maar ik raad je aan er toch een bril bij te nemen voor als je eens een dagje geen zin hebt om je lenzen in te doen (of die mogelijkheid niet hebt).
Lenzen zijn voor mij geweldig: ik heb zelf zachte daglenzen, wat inhoudt dat ik ze aan het eind van de dag weggooi en de volgende ochtend weer twee nieuwe gebruik (dan is het dus ook niet zo erg als je een keer een lens laat vallen of als er eentje kwijtraakt of kapot gaat, etc). Verder bestaan er ook weeklenzen en maandlenzen, en vast nog wel andere varianten die ik niet ken. Er bestaan ook harde lenzen, daar weet ik eigenlijk niets over. Maar dan zou je moeten kijken wat jij het prettigst vind.

Je moet er inderdaad wel geschikte ogen voor hebben: hiervoor zal je naar een opticien moeten. Ik begon met lenzen op mijn twaalfde, maar volgens mij kan het zelfs eerder.

In het begin is het indoen van de lenzen wat lastig, ik deed er ongeveer 30 minuten over per lens (ik was dus elke ochtend in totaal een uur kwijt aan het indoen van lenzen!) maar nu duurt het niet meer dan één minuutje voor beiden. Het went behoorlijk snel.
Ik voel ook helemaal niet dat de lenzen er zitten oid.
Oud 29-08-2010, 12:23
Noeleke
Noeleke is offline
Ik ben 16, heb ook lenzen Zachte maandlenzen.
Ik moest er ook aardig wat tijd over doen om ze in te krijgen Ik zat mijn eerste keer drie kwartier bij de opticien! En toen had ik mijn rechterlens nog alleen in
Maar het went idd snel En binnen no-time heb je ze in voor je het weet.

Verder, als je niet te lomp doet, raar met je ogen (vooral wrijven!) doet of vaak dingen in je oog stopt ofzo (XD) dan heb je een kleine kans dat ze zomaar uitgaan, dus dat zal wel meevallen hoor
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 12:30
Verwijderd
Ik heb vanaf rond september mijn lenzen. Ik heb momenteel zachte maandlenzen. In principe vind ik lenzen ook fijner dan een bril, alleen irriteert de lens de laatste tijd erg veel bij mij dus kan ik beter mijn lens niet in doen.
Je kan inderdaad het beste ook nog een bril bij je lenzen doen, persoonlijk vind ik dat ook fijner. 's Avonds heb ik sowieso altijd mijn bril op. En je hebt ook leuke monturen die heel goed kunnen staan!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 12:37
Verwijderd
Ik heb nu nachtlenzen, waar ik best wel tevreden mee ben. ik kreeg ze toen ik 13 was, en doordat ze kleiner zijn dan dag lenzen, gaan ze ook makkelijker in.
Nachtlenzen zijn lenzen die s'nachts je oogbol vervormen, en waardoor je overdag, zonder iets in of op je oog, goed ziet.
Voordelen: Je kan doen wat je wil, zwemmen, boksen, in je ogen wrijven. Je heb't ze s'nachts in.
Nadelen : Als ze een nacht niet helemaal goed zitten, zie je de volgende dag soms wat slechter, en je zicht veranderd van dag tot dag. En je mag maximaal min 4 hebben, anders werkt het niet.

Dus.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 14:44
Verwijderd
lenzen mag al best jong, ik ken iemand die ze al vanaf zn 8ste heeft
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 16:17
Verwijderd
Ik heb lenzen gedragen vanaf mijn 12e. Eerst zachte halfjaarlenzen, daarna zachte maandlenzen. Toen ik 18 was bleken mijn ogen er wat gevoelig op te reageren, en kon ik kiezen tussen extra zuurstofdoorlatende lenzen of een bril, en omdat de extra zuurstofdoorlatende vrij duur waren heb ik weer een bril genomen. Tegenwoordig wissel ik af tussen lenzen en bril.

Je mag lenzen vanaf elke leeftijd, maar je moet natuurlijk wel geduldig genoeg zijn om ze in te doen en voorzichtig genoeg om ze niet kapot te maken of kwijt te raken.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 16:33
Sander =D
Sander =D is offline
Ik heb al zachte lenzen vanaf mijn 12e (maandlenzen)
Het leuke is dat de prijs helemaal niet duur is
Ik ging altijd naar een opticien daar kosten ze 120 euro per half jaar inlc. vloeitstof
Ik heb op internet gekenen, en daar heb je precies dezelfde lenzen (alleen andere verpakking) voor 40 euro excl. vloeistof
die ik dan bij het kruidvat haal voor 6 euro
Om de goede te zoeken moet je alleen even kijken naar de waterbasis in % en de stof waarvan het gemaakt is.
Ik heb nooit last van mijn lenzen, ik doe ze in en uit in minder dan 10 sec, ze irriteren nooit en met het uien snijden is het alleen maar aan voordeel xD Je gaat niet huilen met lenzen in (A)
Dus een aanrader is het wel
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 19:47
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Ik had lenzen maar na een half jaar begonnen mijn ogen ze af te stoten. Ik had geen bril en had ze te vaak veel te lang in en had op een gegeven moment een andere lensvloeistof omdat mijn gebruikelijke op was. Toen ging het mis. Ik heb ze nooit meer kunnen dragen, mijn ogen werden gewoon te droog.
Je moet wel een bril erbij doen voor savonds thuis, want als je ze te lang in hebt kan het flink gaan irriteren en kan je ze later misschien niet meer dragen. En dat is heel zonde omdat het echt geweldige dingen zijn.
Oud 29-08-2010, 23:26
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Het kan onmogelijk zo zijn dat iedere bril je slecht staat. Kijk het gewoon eens aan bij een goede opticien.
Oud 30-08-2010, 01:48
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Idd wat veel mensen al zeggen: Ga naar een opticien.

Ik heb nu ongeveer 5 jaar een bril en ben ook eens naar een opticien geweest voor lenzen. Het bleek dat ik iets van uitgedroogde haarvaatjes in m'n ogen heb die met het dragen van de verkeerde lenzen alleen maar erger zouden worden. Ik heb toen voor een half jaar hele dure maandlenzen gekocht, maar het beviel me niet.
Nu draag ik dus gewoon een bril, maar ik heb er geen last van. Ik heb dat ding al zo vaak laten vallen enzo, maar hij is niet kapot te krijgen (en dat voor een ding van 35 euro! )
Heel soms draag ik nu wel lenzen, maar alleen als ik uitga ofzo of als het heel zonnig is en ik een zonnebril op wil. Nadeel is dat m'n ogen dan uitdrogen en ik veel sneller moe word dan wanneer ik een bril draag.

Mijn advies is om eens rond te kijken voor een goedkope bril en ook een tijdje lenzen te proberen, zo kan je zien wat jou het beste bevalt.
Oud 30-08-2010, 07:28
Verwijderd
Citaat:
Je moet wel een bril erbij doen voor savonds thuis, want als je ze te lang in hebt kan het flink gaan irriteren en kan je ze later misschien niet meer dragen. En dat is heel zonde omdat het echt geweldige dingen zijn.
Inderdaad, dat is wel belangrijk!
Volgens mijn opticien hoor je ze zeker niet meer dan 12 uur per dag in te hebben. Je bent toch al gauw 16 uur per dag wakker, dus dan heb je wel een bril nodig voor erbij.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten