Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2010, 23:56
T.A.
T.A. is offline
Hoi allemaal, ik heb een vraagje over mijn situatie en hoop dat jullie me verder kunnen helpen..

Gisternacht moest ik werken, van 01:00 tot 04:00. Daarboven zou dan in totaal nog zo'n twee uur reistijd bij komen (die worden dan betaald met het halve uurloon). Het was wel een eindje rijden en we waren met z'n tweeën, ik heb zelf nog geen rijbewijs. Mijn collega voelde zich niet lekker en uiteindelijk moesten we rechtsomkeert weer terug, omdat het niet veilig was; ze was half in slaap achter het stuur en was ziek aan het worden. Uiteindelijk was ik toch wel pas om 02:30 thuis, terwijl we om 23:00 vertrokken.

Ik vroeg me dus af of ik recht heb op het salaris, of tenminste een deel daarvan (het deel dat ik in de auto zat). Het is toch mijn tijd dat ik voor hun heb in gestoken en ik heb erop gerekend dat ik zou kunnen werken. Is mijn werkgever dus verplicht om mij alsnog uit te betalen? Want ik was immers niet degene die ziek werd..

Bedankt alvast =)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2010, 05:44
Verwijderd
Daar zul je toch wat meer informatie voor moeten geven. Reis je mee met je collega omdat dat moet van je werkgever?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 09:00
Adore
Adore is offline
Ik zou eerder precies andersom redeneren! Je werkgever rekent erop dat jij komt werken en dit is niet het geval. Vind je dat niet dubbel, dat zij gaan betalen voor niet verrichte arbeid?

Maar inderdaad, het ligt aan of de werkgever van je verplicht mee te reizen met de collega, bijvoorbeeld omdat het anders te duur of te omslachtig is om op het werk te komen (denk aan: reistijd wordt te lang voor het aantal te werken uren, of te duur. Of ze hebben je per sé nodig, maar er is op dat tijdstip geen optie voor het OV). Dit moet je dan wel zijn overeengekomen met je werkgever. Als jij het deed omdat het gewoon gemakkelijker was, heb je veel minder kans.

Vaak krijg je niet eens loon doorbetaald tijdens je eerste twee ziektedagen en jij was niet eens ziek.. En mocht het zo zijn dat je de reiskosten niet hoeft te delen met je collega, dan heb je zelfs geen onkosten gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 21:14
Balance
Balance is offline
Wat ik denk is dat je niet betaald hoeft te krijgen, omdat je ook geen arbeid hebt verricht.
Als je baas er voor had gezorgd dat je niet kon werken, terwijl je had afgesproken van wel, dan zou je wellicht recht hebben op betaling. Maar het is niet je baas z'n schuld dat jij niet hebt gewerkt, het is jouw eigen schuld. Jouw vervoer was immers niet in orde.

(Ik snap heus wel dat het niet letterlijk jouw schuld is trouwens, maar in de vraag 'ligt het aan de werknemer of de werkgever' is het antwoord dus wel werknemer, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor hoe jij naar je werk komt)
Reageren

Regels voor berichten