Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2010, 20:01
Ceetje111
Ceetje111 is offline
Ik ben vrijdagavond met hockey over iemand heen gevallen en ben toen door mijn enkel geklapt, ik wilde doorgaan maar ik kon er verder niet op staan of lopen dus ben maar naar de kant gegaan. Meteen ijs opgedaan en rust gehouden maar de volgende ochtend kon ik nog niet lopen of erop staan dus ik ging maar naar de huisartsenpost. Die dacht eerst dat het was verzwikt maar dat klopte niet met de pijn waar ik had dus dacht ze dat het misschien was gebroken. Nou ik naar het ziekenhuis foto's laten maken van mijn enkel alleen was gelukkig niet gebroken maar nu weten ze niet wat het is. Want het is niet blauw of dik ofzo alleen ik kan er nu nog steeds niet goed op lopen weet iemand misschien wat dit kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 20:13
Verwijderd
Hmmm
Het kan zijn dat er vanbinnen een adertje is gescheurd en er zich zo bloed intern heeft opgezadeld, wat dus voor interne druk tussen gewrichten en spiermassa zorgt.
Maar gezien je al naar het ziekenhuis bent geweest, verbaast het mij dan dat ze dat niet zouden opgemerkt hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 20:26
Verwijderd
Een verzwikte enkel kan heel lang duren naar mijn idee. Vroeger had ik hier veel last van en bleef ik er ook wel een tijdje last van houden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 20:40
Ceetje111
Ceetje111 is offline
Ja maar de huisarts en in het ziekenhuis zeiden ze dat het geen verzwikte enkel kon zijn omdat het niet klopte met de plaats van de pijn waar ik had.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 08:18
dr.rootz
dr.rootz is offline
Waar heb je precies pijn en hoe zou je die pijn omschrijven? Als een zeurende pijn of een stekende pijn?

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 14:05
mr.sven
mr.sven is offline
ik heb zoiets ook 6 weken geleden gehad ik viel over de bal met voetbal
en om mn hiel deed het verschrikkelijk veel pijn na 3x naar ziekenhuis te zijn geweest (ze zeiden het zelfde als bij jou) vonden ze eindelijk met een scan dat er een scheur in mn gewrichtskapsel zit dus eindelijk nu ben ik 2 dagen beter dus als je mesch hebt heb je er lang last van o ja het deed bij mij heel veel pijn rond mn hiel ik hooop dat je er wat aan hebt
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 14:21
Ceetje111
Ceetje111 is offline
Dankje voor jullie reacties

@Dr. rootz

Het doet vooral pijn aan de buitenkant van mijn enkel boven dat knobbeltje en het voelt als een stekende pijn
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 17:24
dr.rootz
dr.rootz is offline
Lastig om er iets over te zeggen vanachter het beeldscherm... ik zou het zelf moeten zien. Maar zoals je het omschrijft is het inderdaad een merkwaardige plek. Bij een enkeldistorsie gaat het vaak om de Lig. talofibulare anterius (zie Wikipedia). Een stekende pijn duidt echter vaak wel op een peesruptuur, maar boven de malleolus lateralis liggen geen ligamenten/pezen en daarom begrijp ik de reden van de foto's. Bij een peesruptuur van graad I is er slechts een geringe zwelling. Dat en het feit dat je meteen bent gaan koelen kan verklaren waarom er aan de buitenkant weinig te zien is.

Weet je zeker dat het alleen zeer doet boven het knobbeltje en bijvoorbeeld niet als je op en rondom het knobbeltje drukt? In sommige gevallen lijkt de pijn naar boven te werken...

Het lijkt me in ieder geval verstandig om je voet de komende dagen te ontlasten en na een dag of drie te kijken of het lukt om er op te lopen. Mocht de pijn niet zijn verminderd, dan is het advies om terug te gaan naar de huisarts.

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 17:26
Ceetje111
Ceetje111 is offline
Bedankt maar het doet echt alleen pijn boven het knobbeltje, inmiddels lukt het alweer een beetje om erop te lopen dus ik weet niet wat het was geweest maar ik laat het gewoon nog even rusten
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 18:49
Verwijderd
ik zwik mn enkels ook meer dan vaak om.
ook vaak redelijk heftig.
ik heb er zelfs n keer 3 dagen niet van kunnen lopen.
je kunt extra dikke sokken aandoen ofzo, dat wil nog wel ns de pijn klein een beetje verzachten

owjaa eenuuuh nu we het er toch over hebben,
is het echt zo dat als je je enkels vaak omzwikt je er dan ook gevoeliger voor wordt?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 19:01
Verwijderd
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar met een lange katoenensok in een teel lauw water.
Dat zou voor een soort compres op je enkel zorgen, dat de pijn verlicht.

Maar blijft wachten tot het geneest he.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 19:08
Ceetje111
Ceetje111 is offline
Jaa in het ziekenhuis hebben ze er al een soort steunverband omheen gedaan want anders kon ik er helemaal niet op staan.

En volgensmij is het wel dat als je je enkels heel vaak omzwikt dat ze dan wel iets slapper worden ofzo dat ze dan sneller omzwikken als bij andere mensen die dat nooit hebben. of het kan dat je gewoon al wat zwakkere enkels hebt en dat je ze daarom zo snel omzwikt
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 19:57
Verwijderd
Citaat:
ik zwik mn enkels ook meer dan vaak om.
owjaa eenuuuh nu we het er toch over hebben,
is het echt zo dat als je je enkels vaak omzwikt je er dan ook gevoeliger voor wordt?
Ik heb héle zwakke enkels. Dus ik zwik ze heel vaak, soms in een paar weken wel een stuk of 20 keer. Dus in dat opzicht zou ik zeggen, ja, je wordt er gevoeliger voor. Maar ik voel er veel minder van. Als ik hem zwik, dan doet het een minuutje veel pijn, maar als ik gewoon erop blijf lopen dan gaat het meteen weer weg.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2010, 19:59
Ceetje111
Ceetje111 is offline
Ja maar kijk toen ik hem omzwikte kon ik er niet op staan en de volgende ochtend nog niet dusja dan word het lastig om erop te blijven lopen
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Ik heb héle zwakke enkels. Dus ik zwik ze heel vaak, soms in een paar weken wel een stuk of 20 keer. Dus in dat opzicht zou ik zeggen, ja, je wordt er gevoeliger voor. Maar ik voel er veel minder van. Als ik hem zwik, dan doet het een minuutje veel pijn, maar als ik gewoon erop blijf lopen dan gaat het meteen weer weg.
hmmm okee,
ik zwik ze nu zo'n 3x per week om en ook alleen die van mn rechtervoet.
meestal doet t inderdaad geen zeer al komt t wel eens voor dat ik dr langer last van heb, mijn LO docent zij dat het mss ook kwam omdat ik grotere voeten had, mijn enkels groeien niet maar mn voeten wel en dan moeten je enkels meer dragen ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 16:51
Verwijderd
Laarzen met een stevige schacht dragen wil wel helpen dat voorkomen lijkt me.

Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 18:49
Verwijderd
Ik heb er verder geen last van.
Mensen die geen zwakke enkels hebben kunnen van een verzwikking ontzettend veel last hebben, en vaak een paar weken niet lopen. Ik kan zelfs met gekneusde enkels nog normaal lopen xD. Het is vast heel slecht enzo, maar achals je er geen last van hebt...

En dat van je LO docente snap ik niet helemaal als je voeten groeien hoeven je enkels toch niet meer te dragen? Als je lichaam groeit, maar je enkels niet, dán moeten ze meer dragen. Ik denk dat je gewoon aan een kant een zwakke enkel hebt. Niet erg, zolang je eventuele blessures maar goed laat helen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 19:35
Verwijderd
Erger is natuurlijk als iemand ambitie als topsporter heeft, want dan kan die zwakkere ledematen en gewrichten missen, zoals een autocoureur spijkers op de weg kan missen...
Met citaat reageren
Oud 23-09-2010, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Laarzen met een stevige schacht dragen wil wel helpen dat voorkomen lijkt me.

[afbeelding]
Helpt bij mij niet eens. Ik heb Dr. Martens die tot halverwege mijn kuit komen, met nog riemen eromheen en ik ga nog door mijn enkels. Maar ik heb hypermobiliteit, dus dat gebeurt gewoon vaak.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2010, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Erger is natuurlijk als iemand ambitie als topsporter heeft, want dan kan die zwakkere ledematen en gewrichten missen, zoals een autocoureur spijkers op de weg kan missen...
Je hebt een punt. Maar bij turnen ligt het sowieso anders. Daar kan iemand met zwakke enkels juist voordeel hebben. Ik heb zelf bijna 10 jaar geturnd, en heb altijd zwakke enkels gehad. Als ik ze zwikte, dan had ik er geen last van. Als ik ze kneusde was het snel weer over. Eigenlijk, wat er ook aan de hand was, ik was sneller genezen dan de voorspelling. Terwijl er ook een meisje bij ons turnde, die gewone enkels had, 1 keer haar enkel verzwikte en meteen een maand niets meer kon. In dat geval heb ik toch liever zwakke enkels .
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten