Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2010, 18:44
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Hallo,

Sinds 5 weken slik in roaccutane tegen puistjes. Als je roaccutane slikt is het verplicht om een betrouwbare anti-conceptie te nemen, zoals de pil. Het probleem is dus dat ik me niet goed voel als ik een anti-conceptie neem met hormonen. Ik ben ooit op mijn 14e begonnen met de pil en ben daarmee gestopt toen ik 17 was. Ik voelde me die periode vaak neerslachtig en sober zonder reden. Vrij snel nadat ik was gestopt met de pil voelde ik me veel beter. Zelfs nu (na 2 jaar) voel ik me veel beter dan toen ik aan de pil was.

Ik zoek dus een goede anti-conceptie. Een spiraaltje vind ik eng omdat ik er enge verhalen over heb gehoord. Ik vind condooms niet erg, maar mijn dermatoloog vind dat niet goed genoeg. Is het een idee om me door te laten verwijzen naar de gynaecoloog?

Wie helpt mij?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 19:34
Verwijderd
Misschien kun je eens de Nuvaring overwegen. Dit is ook hormonale anticonceptie, maar in plaats van een pil die je moet innemen komen de hormonen vrij vanuit een ring die je in je vagina inbrengt. Aangezien dat een andere methode is, zou het best kunnen dat je daarbij geen last hebt van somberheid. En verder lijkt het me hartstikke handig, je hoeft alleen 1x per maand eraan te denken om de ring eruit te halen en een week later om er een nieuwe in te doen. Het is ongeveer even betrouwbaar als de pil.

De prikpil kan ook nog, of een implantatiestaafje, maar die zijn wederom gebaseerd op hormonen. Als je echt-echt-echt geen hormonen wil, en je dermatoloog vindt condooms (waaronder, neem ik aan dan, vrouwencondooms en pessaria) niet goed genoeg, dan blijft volgens mij alleen een koperspiraaltje (of het Mirena-spiraaltje, maar die heeft ook alweer hormonen) over.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2010, 19:37
Verwijderd
Je zou de dermatoloog kunnen vragen of een combinatie van een pessarium en een condoom wél goed genoeg is. Dan moet je wel alsnog naar een gynaecoloog om het pessarium aan te laten meten.

En er zijn natuurlijk veel meer hormonlae anticonceptiemethoden dan de pil. Hormoonspiraaltje, nuvaring en implantatiestaafje zorgen allemaal voor minder kans op bijiwerkingen dan de pil. Daarnaast zijn er ook tientallen verschillende anticonceptiepillen, en je hebt er waarschijnlijk maar 1 geprobeerd.

If all else fails: onthouding werkt ook heel goed
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten