Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2010, 18:32
Kitten
Kitten is offline
Nu ik ben bekomen van mijn schok van dit onbekende forum, wil ik graag wat vragen.

Ik wil verder in waar ik woon. Ik woon nu al zo'n 5.5 jaar op een kamer van 18m^2 voor €300,- (give or take). Hoewel dat zo'n 4.5 jaar goed is bevallen, wil ik nu graag iets groters, en beters. Ik merk alleen dat ik geen flauw idee heb hoe ik verder en beter kan gaan wonen.

Mijn situatie is, denk ik zelf, niet echt ideaal voor wat ik wil: ik werk op dit moment voor bruto €1800,-/maand, maar ik ga volgend jaar studeren. Ik ben van plan een half jaar te studeren en dan een baan te zoeken voor mijn 2de half-jaar studie (leraaropleiding). Als student verwacht ik een uitgave patroon van ongeveer €700,-/maand aan te kunnen houden en daarna in een gelijkende financiele situatie terecht te komen. Daarbij moet worden geteld dat ik na mijn 2de master een studieschuld zal moeten afbetalen. Ik heb wel wat reserves, maar niet voldoende om lang op te steunen.

Wat kan ik doen, en wat kan ik niet? Ik heb zelf namelijk erg het idee dat in deze situatie niemand mij een nieuw contract zal willen aanbieden, laat staan voor iets dat ruimer is en goede voorzieningen heeft.

Wie helpt me?
Oud 05-10-2010, 18:39
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je hoeft natuurlijk niet te zeggen dat je volgend jaar weer gaat studeren. Als je eenmaal een woning hebt, en je blijft de huur gewoon netjes betalen, dan zijn dat verder ook niet echt hun zaken. Verder kan je denk ik dan het beste een woning zoeken waar je huursubsidie voor kunt krijgen. Dan kom je vaak uit op een huurbedrag rond de 300 euro per maand (excl.) Dus niet zoveel duurder dan dat je nu zit.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 19:07
Kitten
Kitten is offline
Hm... het probleem is een beetje (dat was ik vergeten te melden) dat ik niet weet waar ik moet zoeken. Ik denk toch dat voor de meeste (grotere) kamers / appartementen ik of 5+ jaar ingeschreven moet zijn, of ik voor veelsteveel moet huren.
Oud 05-10-2010, 19:13
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je kan ook particulier zoeken. Je hebt ook van die huurbemiddelingsbedrijven. Mijn vriend werkt toevallig bij Rotsvast.
Daar hoef je iig niet zoveel jaar ingeschreven te staan, en dat hoeft ook echt niet altijd duur te zijn. HousingXL is ook zo'n bedrijf.. Je kan op de websites misschien ook al zien wat ze hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 20:54
Balance
Balance is offline
Je kan in elk geval beginnen bij het inschrijven bij de woningbouw in de plaats waar jij wil wonen.
Niet alle woningbouwverenigingen werken met inschrijfduur, dus wie weet tref je net een vereniging waar een gunstige methode wordt gehanteerd voor jou. Of misschien schrijf jij je net in op woningen die een ander niet wil.

Verder moet je de wekelijkse krantjes in de gaten houden. Particuliere woonaanbieders willen daar nog wel eens in adverteren. Ik weet van een stichting hier in de buurt, die zet hun aanbod ook in zo'n krantje. Als je het vervolgens niet wordt, zijn zij heel vatbaar voor als je even belt. Hetzelfde geldt voor als je een woning al een paar maanden te huur ziet staan bij zo'n stichting. Gewoon het nummer bellen en eens informeren, wie weet heb je mazzel.

Maar natuurlijk niet zeggen dat je van plan bent te gaan studeren.
Oud 06-10-2010, 17:14
Verwijderd
misschien antikraak??
dat is in ieder geval stukken goedkoper en ws ook veel groter, enige nadeel dat t meestal oude bedrijfspanden zijn dus dr is meestal wel n douche enzo alleen is die niet zo ruim enz.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 19:31
Catch
Catch is offline
Dat is verre van beter :').
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 08:12
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
misschien antikraak??
dat is in ieder geval stukken goedkoper en ws ook veel groter, enige nadeel dat t meestal oude bedrijfspanden zijn dus dr is meestal wel n douche enzo alleen is die niet zo ruim enz.
Goedkoper is ook het enige voordeel. Groter is niet altijd beter. Bij anti-kraak heb je amper bescherming als huurder, daar kies je voor maar ik zou niet graag twee maand van te voren willen horen dat ik moet gaan verhuizen. Bepaal liever zelf wanneer ik moet verhuizen en wat ik allemaal in mijn huis doe. En ik durf wel te beweren dat dit ook voor de ts geldt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 13:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Goedkoper is ook het enige voordeel. Groter is niet altijd beter. Bij anti-kraak heb je amper bescherming als huurder,
In theorie wel. In de praktijk echter zijn er veel dingen te vergeven waarvoor op voorhand duidelijk is dat je er minimaal voor X tijd kan blijven zitten. Verbouwingsprojecten waarbij ze moeten wachten tot een heel huizenblok leeg is voordat ze kunnen beginnen bijvoorbeeld. Totdat de laatste huurder weg is, zit je daar gegarandeerd goed.

Er zitten fantastische aanbiedingen tussen. Ik heb een aanbod gehad voor een habbekrats in een villa tussen Soest en De Bilt te wonen voor gegarandeerd 2,5 jaar en mogelijk langer terwijl de eigenaren plus hun huisraad een paar jaar in het buitenland zaten voor een uitbreiding van hun bedrijf.

Dat soort dingen zitten er tussen. Meestal niet in grote steden, maar ze zijn er wel.

Aangezien Kitten nu al een onderkomen heeft, is dat het overwegen waard. Als er niets voorbij komt dat heel erg goed is, doe je er gewoon niets mee.
Oud 09-10-2010, 20:20
Verwijderd
Welke stad?

In plaats van anti-kraak heb je soms ook tijdelijke verhuur. Daar woon ik nu ook in en dat is een stuk beter geregeld; betere rechten, het zit bij een legitieme woningstichting dus geen oneerlijke praktijken, en alsnog supergoedkoop. Heb een appartementje met kale huur 155 euro in de maand, en kan er tot 2012 of zelfs na 2012 blijven wonen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 09:19
Adore
Adore is offline
Tijdelijke huur is vaak wel populair, althans bij mij in de stad wel. Er wordt in ieder geval veel op ingeschreven waardoor je kansen verkleinen. Wellicht heb je een mooie uitzondering, maar ik zie ook dat deze woningen alleen water- en winddicht worden gehouden, dus dat je je ook niet al teveel luxe moet wensen.

Begin bij inschrijven als je dat nog niet hebt gedaan. Er zijn gemeenten waar ze heel handige vormen van het vinden van een woning toepassen. In mijn situatie ben ik ingeschreven bij twee instanties, waarvan er een puur met loting werkt. Dus iedere maand evenveel kansen, en het is gratis.

Particulier kan ook werken, maar de prijzen liggen vaak hoger dan sociale huur en bemiddelingsbedrijven vragen vaak een aardige smak geld voor hun diensten (ter hoogte van een maand huur heb ik vaak genoeg gezien).

Een woningbouwvereniging hoef je niet te vertellen van je toekomstplannen. Ik kwam op gesprek ook aanzetten met twee banen en een totale werkweek van 40 uur. Op dat moment wist ik al dat de hoofdbaan zou komen te vervallen, maar dat heb ik niet gezegd.
Inmiddels heb ik een andere baan gevonden, werk ik 12 uur per week minder, maar woon ik er nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 12:27
huizenhulp
huizenhulp is offline
Is kopen misschien een optie voor je? Heb je bijvoorbeeld ouders die financieel wat kunnen helpen? Er zijn tegenwoordig startersappartementen beschikbaar. Deze zijn niet heel groot (30 - 40 m²), maar je hebt wel alles voor jezelf en meestal zijn ze wel betaalbaar.

Succes ermee

<knip>

Laatst gewijzigd op 25-10-2010 om 12:29. Reden: Reclame
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten