Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2010, 18:29
Rivka
Rivka is offline
Ik heb een behoorlijk probleem en misschien kunnen jullie me helpen.
Ik ben heel, heel erg goed in talen, scoorde bij een IQ-test een puntenaantal van 145. Wiskunde/inzicht/ was iets van... 95 of zo, dus dat is echt een gigantisch verschil. Als je misschien niet weet hoe groot: als je de verhouding 70 en 120 maakt is dat een verschil tussen het IQ van de gemiddelde aap en ongeveer vwo.
Ik zat een half jaar op een gymnasium waar ik vanaf moest vanwege wiskunde (ik haalde 3x een 3,5 op rij en zelfs dat met 2x per week een uur bijles!), toen deed ik 1,5 jaar havo/vwo, maar omdat mijn school zo fijn en flexibel is mocht ik met een vmbo-boek werken waardoor ik nog wel zessen kon halen (ook wel met hulp, maar dat gíng nog wel).
Nu zit ik weer in vwo, in de derde, en nu merk ik ook dat ik mijn hoofd niet boven water kan houden bij wiskunde, terwijl ik bij de talen dus wel hoge cijfers haal. Ik onthoud de theorie etc. ook heel slecht, dus het gaat echt niet. Maar ik wil wel gaan studeren, wat kan ik doen?
Is er zoiets als een deelcertificaat, of moet ik eerst havo doen, dan een hbo-opleiding en dan naar de universiteit?
Ik hoop hier meer over te weten te kunnen komen.
Oud 27-10-2010, 18:44
Em.
Em. is offline
Ik ken iemand die dat andersom had, fantastisch in wiskunde, drama in talen. Maar die is 'gewoon' op vmbo beland en vanaf daar weet ik het niet meer. Hoewel z'n inzet ook niet zo tof was, geloof ik. Volgens mij heb ik er ook wel vaker van gehoord, mensen (hoewel het in dat context om hoogbegaafde kinderen ging) die dan een verbaal-performaal kloof hadden. Veel beter in verbaal zijn dan in performaal (zoals bij jou) komt trouwens veel vaker voor dan andersom. Maar ik heb geen flauw idee wat de mogelijkheden/oplossingen zijn. Het zou enerzijds zonde zijn om onder je niveau qua talen te werken, anderzijds ongeveer onmogelijk om je wiskunde op vwo niveau te halen.

Het fijnste zou waarschijnlijk zijn als je gewoon je talen op vwo kon doen en daarmee door naar de uni en je wiskunde op vmbo niveau af te ronden en dan te droppen. Of zoiets. Maar ik denk/weet niet of dat mogelijk is. Misschien kun je wel havo doen zonder wiskunde en dan regelen dat je extra (moeilijkere) opdrachten krijgt aan de taalkant. Zodat je misschien wel wat onder je niveau zit voor je talen, maar geen last meer hebt van die wiskunde en vanaf daar door kunt gaan met talen en alles. Ik heb alleen geen idee of er andere mogelijkheden zijn.

Waarom wil je trouwens per se studeren? Zit daar een bepaalde gedachte achter of 'gewoon'? Wat trouwens ook wel kan via havo-hbo-uni, maar ik weet dus niet of er een ander/beter alternatief is. Misschien kun je het ook wel met je mentor/decaan/iets op school overleggen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 19:07
Verwijderd
Keer op keer oefenen helpt zeker niet? Bij mij gaat het dan op een gegeven moment automatisch en daardoor lukt het op de toets ook wel.
Misschien moet je inderdaad maar eens met je mentor of decaan overleggen. Als je graag naar de universiteit wil dan kom je er ook wel via het hbo. Vwo zonder wiskunde kan helaas niet, op havo wel. Misschien is wiskunde op havo niveau ook wel wat makkelijker voor je? Of lukt dat ook niet? De puntentelling etc is daar wel minder streng natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 19:14
Verwijderd
Kun je niet een profiel zonder wiskunde op havo-niveau halen. En dan daarna op de vavo ofzo, een of meer talen op vwo-niveau doen? En daarna naar de universiteit als je dat wil.

Ik weet niet of het kan, maar dat is het eerste dat in me op kwam.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 11:06
Verwijderd
Ik heb nog een drempel test gemaakt, in plaats van CITO toets, en daarbij kun je dus ook zien wat je resultaten zijn. Hoewel ik dat ding eventjes niet kan vinden ben ik er vrij zeker van dat het deel van wiskunde/ wiskundig inzicht e.d. bij mij op vmbo niveau lag . En ik ben voor vwo geslaagd. (wel met een 4, maar ik bén geslaagd.)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Kun je niet een profiel zonder wiskunde op havo-niveau halen. En dan daarna op de vavo ofzo, een of meer talen op vwo-niveau doen? En daarna naar de universiteit als je dat wil.

Ik weet niet of het kan, maar dat is het eerste dat in me op kwam.
Dat kan inderdaad.
Maar ik denk eigenlijk dat als jij (en je ouders natuurlijk) een gesprek hebben met een decaan oid, dat dat ook wel kan helpen. Je hebt die cijfers van die IQ-test, dus begrip zullen ze er zeker voor hebben. En tja, als je zo goed bent in talen (en dat ook laat zien) zullen ze vast wel iets erop weten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 20:50
Rodawa
Rodawa is offline
Jep, in ieder geval heb je op havo-niveau het profiel C&M (Cultuur & Maatschappij). Daarbij kan je wiskunde laten vallen. Bij de andere 3 profielen kan dat niet. Hoe het zit op de mavo en vwo zou ik niet weten. ;p
Met citaat reageren
Oud 30-10-2010, 22:56
Eadlyn
Eadlyn is offline
Op VWO kan je wiskunde niet laten vallen, mavo ook geen idee.
Je zou gewoon havo C&M kunnen doen en de talen op VWO niveau, maar ik weet niet of je daar veel aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 13:11
Verwijderd
De wiskunde die je op de alfaprofielen krijgen op het vwo is erg simpel en vereist eigenlijk geen inzicht. Het voornaamste probleem lijkt me hier jouw gebrek aan zelfvertrouwen en het feit dat je overtuigd bent van het feit dat je wiskunde niet snapt. Hierdoor raak je snel gefrustreerd en kun je je niet concentreren op de stof. Het lijkt me dat je beter hieraan kan werken i.p.v. de symptomen te bestrijden door wiskunde te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 14:34
Verwijderd
Ik ben het wel met Kazet Nagorra eens. Persoonlijk had ik liever alfa wiskunde gehad, omdat ik veel dingen daarvan toch wel redelijk snapte.

En een tip, al is je wiskunde docent het daar vast niet mee eens. Ik liet de laatste paragraaf meestal gewoon liggen. Te moeilijk, en op toetsen verklote ik het altijd. Ik stak zelf gewoon meer tijd in de overige stof, zodat ik dat beter begreep. Beter een paar opgaven goed maken, dan een paar opgaven slecht.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 20:03
CyberRage
CyberRage is offline
Het mooie van wiskunde is dat er atlijd een systeem in zit. Met jouw IQ zou je zeker geen moeite hebben met die dingen in te zien. Als je ergens niet uitkomt, wees dan niet bang om een antwoordenboek te pakken. Als je eenmaal snapt hoe hun de opgaven oplossen, zou je het zelf ook moeten kunnen. Vooral niet opgeven, daarmee verhelp je het probleem niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten