Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2010, 13:18
blueberry55
blueberry55 is offline
Gisteravond toen ik naar bed ging heb ik nog even tv gekeken.
Toen wou ik gaan slapen ik deed mijn ogen dicht, en ineens kreeg ik geen lucht meer het leek net of iemand zijn handen om mijn keel probeerde te doen en me te doen laten stikken. Ik schrok natuurlijk dus heb de tv weer aan gezet. Even later denk ik toch nog maar eens proberen te slapen. En ja hoor weer ff later ik kon me niet meer bewegen, kon niet overeind komen. En 't klinkt misschien dom... maar ik zag ook een licht.. Ik heb zoiets als vaker gehad... weet iemand misschien wat dit kan zijn? of heeft iemand dit ook wel eens gehad?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 14:15
Verwijderd
> L&G.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 14:18
Verwijderd
Deze vind ik iets meer voor lichaam&gezondheid inderdaad dus ik verplaats hem even
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 14:33
blueberry55
blueberry55 is offline
heb m er neer gezet..
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 15:32
*oma*
*oma* is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming ?
Oud 05-11-2010, 17:56
Verwijderd
Slaap je op je rug? Dan helpt het misschien om op je buik of zij te gaan liggen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2010, 18:34
Thinus
Thinus is offline
slaapverlamming idd.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 21:51
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Ik vind dit wel zo serieus klinken dat je beter naar de dokter kan gaan ofzo... Ik denk wel dat het iets met slaapverlamming te maken kan hebben, maar is dat ongevaarlijk? en prettig is het natuurlijk niet...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 15:30
Pyro Power
Pyro Power is offline
Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.

Hallucinaties
Slaapverlamming is nauw verbonden met de remslaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Het verschijnsel wordt ook in verband gebracht met slaapstoornissen (zoals slaapapneu en narcolepsie) en geestelijke of lichamelijke uitputting. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen hypnagogische en hypnopompische hallucinaties, respectievelijk net voor het inslapen en net na het ontwaken. Dit verschijnsel kan bijzonder realistisch overkomen en gaat vaak gepaard met een extreme angst. Het kan gaan om visuele, auditieve, tactiele en gevoelsmatige gewaarwordingen. Voorbeelden van hallucinaties die relatief vaak voorkomen zijn:

Gevoelsmatig
Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden. Zelfs de snelheid van de ademhaling is niet onder controle
De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer
Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen
Een druk/gewicht op de borst
Een oncontroleerbaar gevoel van angst
Het naar beneden vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief
Voetstappen
Stemmen
Kloppingen
Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

Tactiel
Gevoel van aanraking
Eventueel stekende pijnen in de rug, benen, armen
gewrichtspijnen

Visueel
De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)
Het opengaan van deuren e.d.
Voorwerpen uit de droom waarnemen

(Bron)
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 16:13
Verwijderd
tijdje terug was er nog een topic over op dk, misschien heb je er wat aan.
http://forum.scholieren.com/showthre...laapverlamming
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten