Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2010, 17:37
granata
granata is offline
Ik heb een vraagje.

Is het mogelijk om na te gaan met welke pc welke sites bezocht werden bij een openbaar netwerk?

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2010, 17:51
jacobdb
jacobdb is offline
simpel antwoord: ja, er zijn wel manieren om dit te verbergen, maar die zijn vaak niet zo simpel om op te zetten.
Oud 07-11-2010, 18:00
granata
granata is offline
en is het ook simpel om dat te zien?
Of moet je bv beheerder zijn ofzo
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 18:05
freyk
freyk is offline
Mwah, uit ervaring kan ik zeggen:
als je, als leek, er een beetje tijd in gooit (zoeken en instructies lezen), kan je binnen een paar minuten/miniseconden een server en een beveiligde verbinding opzetten.

(dit topic is meer voor subforum s&m)
Oud 07-11-2010, 21:49
ILUsion
ILUsion is offline
Dat is allemaal inderdaad wel na te gaan; het hangt allemaal een beetje af van hoe dat netwerk ingedeeld is, waar je die gegevens allemaal kan bijhouden of laten opslaan. In ieder geval zal je op een of andere manier steeds wel beheerder moeten zijn of toch bepaalde eigenschappen van het netwerk kunnen aanpassen om aan die gegevens te komen.

Op een willekeurig openbaar netwerk achterhalen welke sites er bezocht worden is dus niet direct mogelijk. Op je eigen openbaar netwerk echter wel.

Waarvoor wil je het eigenlijk weten? Om jezelf ertegen te beschermen, om je netwerk goed in het oog te houden of om een netwerk van iemand anders te bespioneren?
Oud 08-11-2010, 21:46
granata
granata is offline
bij mij kot mogen we niet downloaden maar ook geen sites zoals youtube bezoeken.
We zijn met 15 studenten (!!!) en na 1 week is het zelfs niet mogelijk om je mails te checken.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 17:54
ILUsion
ILUsion is offline
Ah, komt het daarop neer. Dat moet volgens mij wel op te lossen zijn. Bij de meeste degelijke routers kan je SNMP aanzetten, volgens dit artikel kan je daarmee bijhouden wie al die bandbreedte verbruikt. Oh, als je op de site van MRTG kijkt, zal je merken dat het ook werkt op Windows; maar je moet er natuurlijk wel een computer voor laten opstaan en bij laten houden wie de grootverbruikers zijn.

Wel even eerst overleggen met de kotbaas voordat je hiermee begint, natuurlijk.

Langs de andere kant kan je natuurlijk ook proberen om je medestudenten te overtuigen om samen te leggen voor een duurder abonnement. Ik weet niet van waar je bent, ik vermoed van België (of heeft Nederland ook nog van die debiele limieten?). Denk bv. eens aan Academic Broadband (nog geen 30 euro per maand) of Dommel (iets duurder maar ook wat meer bandbreedte in ruil) voor ADSL. Als het over de Vlaamse kabel moet, is het 'iets' duurder: voor quasi onbeperkt volume betaal je bij Telenet ongeveer 60 euro per maand (dat is dus 4 euro per persoon).
Reageren

Regels voor berichten