Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2010, 22:24
Armoed
Armoed is offline
Weet iemand wat dat is? Verder heb ik nergens last van en heb het ook nooit echt gehad. Herinner me een topic op het FOK!-forum over een man die dit ook had en die een of andere worm/parasiet in zijn hoofd had die verwijderd moest worden (kan topic overigens niet vinden, als iemand meer geluk heeft...? Was overigens extreem zeldzaam). Nu ben ik alles behalve hypochondrisch maar het houdt al ongeveer een week aan, is het verstandig om nu al naar de dokter te stappen, of kan ik het beter nog een weekje afwachten? Ik heb zoiets nog nooit gehad en ik kan zo 1-2-3 ook niet bedenken waarom ik dit zou moeten hebben (geen stress oid).

Ik heb wel migraine, maar ik heb hier nog nooit last van gehad en als ik een migraine-aanval heb (wat sowieso al zelden voorkomt) dan zit het in m'n visuele gedeelte (zogenaamde 'dode hoek' in m'n gezichtsveld), nooit in spraak. Ook gaat het dan gepaard met hoofdpijn en ik heb verder nergens last van.
Oud 15-11-2010, 23:27
Vice
Vice is offline
Je bedoelt dit topic?

Tja, het is altijd moeilijk om zoiets voor een ander te beslissen/bedenken. Als het iets waarvan je zeker weet dat het niet bij jou past, is een bezoek aan de huisarts geen slecht idee. Is er iets bijzonders gebeurd voordat je last kreeg van die 'aanvallen'?
Oud 16-11-2010, 02:45
Armoed
Armoed is offline
Die topic zocht ik ja, bedankt.

Straks om 08:00 een afspraak bij de neuroloog, had de dokterspost opgebeld en gevraagd wat nou wijsheid was (jaja foei foei) omdat hersenproblemen/uitvalsverschijnselen bij ons in de familie zit en omdat ik een vrij aanwezige vorm van synesthesie heb. Ik kon vanochtend meteen komen, so we'll see...
Oud 16-11-2010, 10:35
Nebel
Nebel is offline
Succes ermee. Heb het zelf ook al een tijdje, ook bij de neuroloog geweest, MRI scan etc, maar niets ergs aan de hand. Heb het zelf maar op vermoeidheid gegooid.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 15:33
Armoed
Armoed is offline
Yup, over 2 weken ook een MRI hier. Slaap jij weinig oid sassiefje? Of heb je iets anders wat je de schuld zou kunnen geven? Verschil in eetgewoonten?

Misschien zie ik namelijk iets over het hoofd, kan echt niet bedenken waarom ik het nu opeens zou moeten hebben.
Oud 16-11-2010, 15:36
Catch
Catch is offline
Ik wil even zeggen dat ik het goed vind dat je er toch mee naar de dokter bent gegaan. Beter dat je uitvindt dat het niks is, dan dat er wel degelijk iets aan de hand is en dat je dat negeert. Ik hoop dat het alsnog loos alarm is natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 15:49
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Ik wil even zeggen dat ik het goed vind dat je er toch mee naar de dokter bent gegaan. Beter dat je uitvindt dat het niks is, dan dat er wel degelijk iets aan de hand is en dat je dat negeert. Ik hoop dat het alsnog loos alarm is natuurlijk.
Maar als het niets is, dan heb ik niets wat ik de schuld kan geven en het komt vrij vaak voor. Het is ook dingen door elkaar halen (pareltjes van vandaag zijn 'zaak van de auto' en 'ja ik heb mijn rits op slot gedaan [jaszak]'). De neuroloog deed ook wat testjes (neus aanraken, ogen dicht blabla), had ik geen enkel probleem bij, totdat hij dingen ging aanwijzen en vragen wat het was.

"Wat is dit? [wijst naar horloge]"
Horloge
"En dit? [pakt lampje]"
ehhhhh... een dinges
ehh
voor licht

Zoiets dus. Ook vroeg hij naar wat gezegden/spreekwoorden en de meeste kon ik ook niet uitleggen zonder er eerst hard over na te moeten denken, terwijl het van die groep-4 spreekwoorden waren van 'als het kalf verdronken is dempt men de put' dus volgens mij is er wel iets mis, of ik moet iets over het hoofd zien dus.
Oud 16-11-2010, 16:09
Catch
Catch is offline
Citaat:
Maar als het niets is, dan heb ik niets wat ik de schuld kan geven en het komt vrij vaak voor.
Dat is zeker waar, volgens mij maken veel mensen dat wel eens mee. Het is alleen wel zo dat als je niet zou gaan, dat je dan überhaupt niets zult bereiken. Viel het de neuroloog op dat je moeite had met formuleren etc?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 16:17
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Dat is zeker waar, volgens mij maken veel mensen dat wel eens mee. Het is alleen wel zo dat als je niet zou gaan, dat je dan überhaupt niets zult bereiken. Viel het de neuroloog op dat je moeite had met formuleren etc?
Nee, ik ben vrij goed in snel woorden vervangen door synoniemen (bv. als ik niet op 'vloerkleed' kan worden dan wordt het 'tapijt'), maar ik maakte wel duidelijk dat het een probleem voor mij was.
Oud 16-11-2010, 23:06
Infidel
Infidel is offline
Daar heb ik af en toe ook last van, met vlagen. Er kunnen maanden voorbij gaan waarin ik er niets van merk en dan haal ik een hele maand woorden of zinnen door elkaar, of draai ik inderdaad de woordvolgorde om. Alsof er iets mis gaat tussen hoofd en spraak. Dat is dan een maand (of korter) erg veel lachen voor vrienden/vriendinnen, zeker omdat ik normaal een ontzettende taalpurist ben, en dan is het weer over. Geen idee waar het door komt en ik heb het al zolang ik het me kan herinneren. Het is wel baggerlijk vervelend tijdens een mondeling voor een cijfer oid, trouwens.
Oud 17-11-2010, 08:51
Martiņo
Martiņo is offline
Het kan vanalles zijn. Vermoeidheid is een goede, maar het kan ook zijn omdat je je ongemakkelijk voelt in die situatie en daardoor moeilijker uit je woorden komt, zonder dat je het door hebt.
Oud 17-11-2010, 10:49
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Yup, over 2 weken ook een MRI hier. Slaap jij weinig oid sassiefje? Of heb je iets anders wat je de schuld zou kunnen geven? Verschil in eetgewoonten?

Misschien zie ik namelijk iets over het hoofd, kan echt niet bedenken waarom ik het nu opeens zou moeten hebben.
Bij mij is het begonnen in een periode dat ik het heel erg druk had... Ik sliep toen inderdaad slecht. Daarom denk ik dat het misschien iets met vermoeidheid te maken had. Ik was toen voor de MRI ook erg zenuwachtig. Ik heb trouwens ook een aantal vormen van synesthesie.
Op de MRI zelf was niets te vinden. Alleen een cyste, maar die zit er waarschijnlijk al heel mijn leven dus zou het niet kunnen zijn.
Ik heb nu vooral dat ik niet op namen kan komen. Woorden kan ik minder goed testen - want ik zit nu in het buitenland en moet vooral Frans spreken (dan kom ik sowieso niet zo snel op woorden! ) Succes ermee in ieder geval, en probeer je niet te druk te maken tot je de MRI krijgt!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 00:29
Armoed
Armoed is offline
Resultaten van de MRI-scan inmiddels binnen. Had paar weken terug dus afatische klachen die aanhielden en ben naar de neuroloog geweest, die regelde een MRI en ik heb erg veel witte vlekjes (diffuus, maar niet specifiek in m'n spraakgedeelte). Moest een lumbale punctie (ruggenprik) laten doen en ook bloedprikken, maar verder wilde hij er 0.00 over kwijt en ik kan zo 1-2-3 niets op internet vinden. Waarschijnlijk denkt hij aan een infectie/ontsteking (ivm bloedprikken erbij?)? Of wat?

Laatst gewijzigd op 09-12-2010 om 00:40.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 08:37
HangInThere
HangInThere is offline
Om over die scan te oordelen zou ik hem zelf moeten zien, maar witte vlekjes kan een aantal dingen betekenen:

1) Atypische witte stofafwijkingen. Ofwel: niets aan de hand
2) Demyelinisatieplaques. Ofwel: je lichaam valt je hersenen aan in het kader van een auto-immuunziekte zoals MS of ADEM.
3) Vasculaire schade. Ofwel: je hebt herhaaldelijke piepkleine infarctjes gehad. Dit kan in het kader van een vasculitis of cerebrale angiitis (vaatontsteking).

Afhankelijk van jouw leeftijd en de lokalisatie van de witte vlekjes kun je iets zeggen over de a priori kans op puntje 1, 2 en 3. Dat ze een LP hebben gedaan wilt wel zeggen dat ze puntje 2 en 3 willen uitsluiten.
Oud 09-12-2010, 21:50
Nonaj
Nonaj is offline
Mag je voor zoiets naar een neuroloog?

Ik heb het al jaren, en ik kan soms zelfs niet bedenken hoe ik hele gedeeltes van zinnen moet formuleren. Ik stotter niet, maar moet soms wel gedeeltes van zinnen herhalen omdat ik halverwege de draad kwijt ben. Ook moet ik soms even nadenken hoe ik iets moet formuleren waardoor het soms even duurt voordat de ander antwoord krijgt. Mensen die mij kennen zijn er inmiddels aan gewend, maar onbekenden kijken me soms aan met een blik alsof ze denken dat ik een verstandelijke handicap heb ofzo. Zeer frustrerend als je van jezelf weet dat je een normale intelligentie hebt maar niet zo goed uit je woorden kunt komen. Als ik moe ben wordt het nog erger trouwens.

Synesthesie heb ik niet.

Mijn HA dacht omdat ik ook erg verlegen ben aan een sociale fobie (dan schijn je eerst na te denken wat een sociaal wenselijk antwoord is zodat je de minste kans hebt op kritiek) maar dan schijn je sociale interactie ook te vermijden en daar heb ik helemaal geen last van?? Tot +/- mijn 10e was ik overigens heel extravert ipv introvert.

Ik heb zelf het vermoeden dat het wel eens een hersenbloedinkje kan zijn geweest in mijn spraakgedeelte, maar ik ben bang dat mijn huisarts het gooit op 'karaktertrekje' als ik aankaart dat ik een doorverwijzing wil naar een neuroloog. Zo'n MRI zal ook wel niet goedkoop zijn en vast niet iets wat ze zomaar doen....
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 08:00
Kaa
Kaa is offline
Ik heb ook migraine en ik heb die spraaktoestanden altijd een paar dagen voor dat ik een hoofdpijnaanval krijg. Die ik daardoor soms wel kan 'verminderen' omdat ik weet dat ik op tijd iets in moet nemen.
Dat gaat bij mij nooit gepaard met hoofdpijn. Maar ik herken wel precies wat je zegt. Woorden verwarren of gewoon compleet vergeten. Soms heb ik ook dat ik een bepaalde zin/bedoeling in mn hoofd heb, maar gewoon totaal iets anders zeg, terwijl ik die richting niet eens in wilde slaan.
Wel heb ik hierbij ook altijd last van mn fijne motoriek. Dan ben ik iets kleins aan het doen, maar wordt de beweging veel te groot. (bijv, ingredienten in een pan gooien, die kunnen dan wel eens op de grond belanden enz)
Als er geen verbetering in komt of als je ongerust ben zou ik zeker verder onderzoek laten doen. Maar als je het met vlagen hebt; zou het best wel eens iets met je hoofdpijn te maken kunnen hebben.
Hoop dat je snel n oplossing vind!

Regels voor berichten