Advertentie | |
|
![]() |
|
Wow wat een snelle reactie!
Maar bij die eerste keurt hij En sorry maar bij de tweede gaat het me even te snel: Ik heb dus g(x) verkeerd afgeleid? Ik heb het even opnieuw gedaan en heb nu Zou je alsjeblieft in stapjes willen voordoen wat ik dan moet doen? Want nu meen ik me iets te herinneren van ![]() Maar dan klopt f(x) = g(x) + h(x) dus f'(x) = g'(x) = h'(x) toch ook niet meer? Ik volg niet wat je daar doet eigenlijk ![]() |
![]() |
|
De kettingregel kun je gebruiken als je een functie binnen een functie hebt. Nu heb je bijvoorbeeld
met Als je nu de afgeleide van g(x) wil bepalen gebruik je de kettingregel die in feite zegt: Het enige wat je nu nog moet doen is de afgeleiden bepalen en deze met elkaar vermenigvuldigen: dus: Dan moet je nog je Je totale afgeleide is inderdaag gewoon f'(x)=g'(x)+h'(x) en h'(x)=3. Dus krijg je:
|
Zoals DarkOne de kettingregel al heeft gezegd.
Bij de kettingregel noem je wat er 'tussen de haakjes' staat 'u' en daarvan neem je de afgeleide. Dat moet je vermenigvuldigen met de afgeleide van 'u'. Dus: Dit invullen geeft: Op dezelfde manier kun je die andere doen zoals DarkOne al zei.
|
|