Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2010, 18:29
SchoolSucks
SchoolSucks is offline
Ik heb deze opgaven op internet gemaakt en ik blijk ze fout te hebben. Echter kan ik geen uitwerkingen vinden... Ik zou het graag willen snappen maar dat gaat een beetje moeilijk zo. Zou iemand misschien de uitwerking weten?

Opgave 1
Een producent van een merkartikel, actief op een markt van monopolistische concurrentie, streeft aanvankelijk naar maximale totale winst. Van deze producent is het volgende bekend:
p = - 2q + 10 q in 100.000 stuks
MK = 2 p en MK in euro’s
De TCK zijn € 300.000. Het marktaandeel van deze producent bedraagt 4%.
De producent ziet op een gegeven moment groeikansen: de markt groeit en de totale afzet van alle merken samen neemt toe met 1.000.000 producten. Hij wil zijn marktaandeel vergroten tot 5%. Hij voert daartoe een reclamecampagne die € 150.000 kost. Zijn prijsafzetfunctie wordt nu:
p = - 2q + 12.
Wat bedraagt zijn totale winst bij een marktaandeel van 5%?

(juiste antwoord is €750 000)

Opgave 2

Van een producent is het volgende bekend:
P = - 0,1q + 120 p en GTK in euro’s
GTK = 50 + 9000/q q in aantal stuks
Bereken de maximale totale omzet.

(juiste antwoord is €36 000)
Oud 17-11-2010, 23:01
Verwijderd
Opgave 1

Eerst maar eens kijken wat de prijs is waarmee de grootste afzet wordt behaald na de campagne.

p bestaat uit vaste kosten (300.000) en variabele kosten (2 per stuk). Je verkoopt de producten per stuk dus de 300.000 wordt 3, want q gaat per 100.000.

Dat is geen 750.000 en ik heb meerdere dingen geprobeerd, maar ik kom daar ook niet op uit zonder een rekenfoutje te maken. Bij p=8 kwam ik er namelijk wel op uit, maar die had ik verkregen door 12-3=8 uit mijn hoofd te doen en dat klopt natuurlijk niet Weet iemand anders nog iets?

Kan je de link geven van de opgaves, kunnen we daar ook even kijken. De antwoorden hoeven niet per se te kloppen als ze ergens op een website staan namelijk zonder berekeningen erbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten