Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2010, 15:31
swattiee2
swattiee2 is offline
Hallo allemaal!

Ik zit in het examenjaar van de havo en zoals jullie vast wel weten moet je dan een profielwerkstuk maken. Ik doe dit samen met een klasgenoot. We doen het over alzheimer.. We hebben een website gemaakt over alzheimer, maar dan in kindertaal. Zodat kinderen snappen waarom opa of oma nou zo raar doet. Nu moet ik als 2e helft van het profielwerkstuk een les voorbereiding maken voor groep 5/6 over alzheimer. Hierin moet ik op papier dus een hele les voorbereiden en alles uitwerken. Zodat iemand deze les zo aan groep 5/6 zou kunnen geven. Ik vind het moeilijk om iets te verzinnen, wat te maken heeft met alzheimer.

Iemand hier misschien ideeën?

Ook moet ik binnenkort een betoog houden, maar vind het moeilijk om leuke en actuele onderwerpen te verzinnen. Misschien ook hiervoor iemand ideeen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Manon
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2010, 10:47
Lotte
Lotte is offline
Maak een draaiboek van de hele lesdag, bouw ook tijd voor pauzes, eten e.d. in. Maak een tijdsplanning van de hele dag en maak een checklist van wat je allemaal nodig hebt/mee moet nemen. Verder, een leuk onderwerp voor een betoog is: wel/geen dierproeven, wel/geen genetische manipulatie en wel/geen onbeperkte kunstmatige inseminatie. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 09:00
swattiee2
swattiee2 is offline
okeee erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 09:58
Verwijderd
Ik denk dat het voor de kinderen ook leuk is als ze niet de hele tijd hoeven te luisteren. Geef ze blaadjes waardoor ze mee kunnen kijken over wat jij aan het vertellen bent. Geef ze desnoods opdrachten, of laat ze een toneelstukje spelen over hoe het zou zijn als zij alzheimer zouden hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 23:19
Verwijderd
Je zou eens moeten zoeken naar een Van Gelder formulier. Is vast wel ergens te vinden op int0rnetz.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 08:15
Hawahaai
Hawahaai is offline
Je zou dit formulier kunnen gebruiken om de les voor te bereiden. Om het voor groep 5/6 concreet te maken, is het goed om hen te vertellen waarom hun grootouders dingen mogelijk niet meer weten. Om dat te illustreren, kun je goed een filmpje gebruiken (op het digitale schoolbord...).
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 22:56
YumYum
YumYum is offline
Wat bij ons vaak goed, werkt om de aandacht van de kinderen te krijgen. Is om dingen te vragen vooraf. Zo kijk jij ook meteen wat ze al wel en wat ze nog niet weten. En maak daar bijvoorbeeld een woordspin bij. Heb je ook een goed begin van je les en kun je daaruit voort bouwen misschien? En inderdaad maak het interactief, hoofd, hart, handen. Dus laat ze ergens over na denken, zorg ervoor dat ze er gevoelens bij krijgen, dat het bijvoorbeeld met alzheimer, persoonlijk wordt. En laat ze in de les ook nog iets met hun handen doen.
Zo maar iets op laten schrijven is waarschijnlijk een te hoog niveau voor ze, maar ze kunnen wel een opdrachtje maken ofzo. En een toneel stukje lijkt me ook heel leuk. Wat ook leuk is is om er een leuk leesboek bij te zoeken en daar iets uit voor te lezen... Ideeën genoeg lijkt me
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 19:46
Scholier
Scholier is offline
Citaat:
...
Even een aanvulling op YumYum.
Begin gewoon de les met vragen wat ze over Alzheimer weten, en schreef dat in een Woordspin (wat YumYum ook al zei).

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 11:53
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
begin in de kring zou ik zeggen...
Het is wel moeilijk om hier een les over te maken, omdat het niet echt in de belevingswereld van kinderen ligt..
Als je het goed wilt doen, moet je veel scenario's bedenken. Wat doe je als kinderen geen opa of oma meer hebben? Wat doe je als je een kind zich er niks bij voor kan stellen of als een kind vervelend wordt?? enzovoort...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten